کد خبر: 12183
1403/04/11 - 8:59


صدای زنجان از وضعیت یکشنبه‌بازار یا «بازارچه‌رضوان» واقع در شرق زنجان گزارش می‌دهد؛

بازارچه زنانه

رئیس سازماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری زنجان: ۹۹ درصد فروشندگان بازارچه رضوان را بانوان تشکیل می‌دهند. این کسبه انواع صنایع دستی، لباس، میوه و وسایل بهداشتی را به فروش می‌رسانند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  فاطمه شمشیرگر: اهالی شهرک‌های اقماری زنجان نظیر کوی پونک و گلشهر به دلیل فاصله زیاد از هسته مرکز شهر با کم و کاستی‌های زیادی مواجه هستند.

یکی از این کمبودها که موجب تکدرخاطر ساکنین شهرک‌های اقماری به ویژه کوی پونک و ایجاد زحمت برای این اهالی شده بود، نبود بازارچه و مراکز خرید کافی جهت رفع و رجوع کردن نیازهای معیشتی آنها بود.

زمانی که ساکنان این منطقه پس از سالها چشم انتظاری از همت مسئولان ذیربط جهت برپایی بازارچه‌های محلی ناامید شدند، خود کمر همت بسته و بازارچه‌ای را به شکل خودجوش دایر کردند.

چند شنبه بازارها یا به عبارت دیگر بازارهای روز؛ بازارهای جذاب و پرطرفداری هستند که این روزها در اقصی نقاط کشور دایر می‌شوند. مردم با گشت‌وگذار در این بازارها می‌توانند مایحتاج ضروری خود را با بهایی کمتر نسبت به دیگر اماکن تهیه کنند.

 این بازارچه‌های محلی و سنتی اغلب به شکل سرباز و بدون سقف دایر می‌شوند. دستفروشان در این بازار گرد هم می‌آیند و با ایجاد فضایی رقابتی محصولات خود را قیمتی پایین‌تر به مردم عرضه می‌کنند. این کار موجب رونق گرفتن وضعیت اقتصادی و به نوعی بالا بردن قدرت خرید مردم در این شرایط سخت و دشوار زندگی می‌شود.

 اما با وجود اهمیتی که این بازار روزها یا به عبارت دیگر چند هفته بازارها برای امرار معاش مردم دارند، در زنجان تنها یک جمعه بازار بود که کورسوی امیدی برای رفع نیازهای معیشتی مردم ایجاد می‌کرد.

همچنین با اینکه سالیان سال است که از تاسیس شهرک‌های اقماری زنجان و محله‌هایی همچون کوی پونک و گلشهر می‌گذرد اما هنوز مسئولان مربوطه به وظایف خود جامعه عمل نپوشانده و بازارچه‌های محلی آنچنانی در این مکان راه نیفتاده است.

به همین خاطر اهالی خود اقدام به برپایی «یکشنبه بازار» تحت عنوان « بازارچه رضوان» کردند.

به گفته لیدا حسنی، رئیس سازماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری استان زنجان بازارچه رضوان مورد استقبال بسیار خوب عموم مردم به ویژه ساکنین محله کوی پونک و اهالی مجتمع‌های مسکونی رضوان، پرنیان و احرار شده است.

بازارچه رضوان به شکل خودجوش و مردمی دایر شد

لیدا حسنی رئیس سازماندهی مشاغل و فراورده‌های کشاورزی شهرداری استان زنجان با بیان اینکه یکشنبه بازار یا همان بازارچه رضوان با تجمع فروشندگان سیار و دستفروشان در کوی پونک برپا شد، افزود: این بازارچه حدود دو سال است که دایر شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه استقبال عموم مردم به ویژه اهالی کوی پونک و مجتمع‌های مسکونی پرنیان، احرار و رضوان از این بازارچه بسیار خوب بوده است، عنوان کرد: برپایی بازارچه رضوان یا یکشنبه بازار به شکل کاملاً خودجوش و مردمی بوده است.

حسنی با بیان اینکه تعداد فروشندگان این بازارچه حدود ۲۰ الی ۲۵ نفر می‌باشند، ادامه داد: ۹۹ درصد فروشندگان این بازارچه را بانوان تشکیل می‌دهند. این کسبه در این بازارچه محلی انواع صنایع دستی، لباس، میوه و وسایل بهداشتی را به فروش می‌رسانند.

رئیس سازماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری زنجان با تاکید بر اینکه محصولات عرضه شده در این بازار اغلب از نوع لباس و صنایع دستی هستند خاطرنشان کرد: از آنجایی که در این بازارچه مواد آرایشی و خورد و خوراک آنچنانی به فروش نمی‌رسد، وضعیت بهداشتی آن نسبت به جمعه‌بازار مناسب‌تر است.

وی به اقدامات عمرانی انجام شده در این بازارچه اشاره و عنوان کرد: نیازسنجی محل و بررسی‌های محلی صورت گرفته و با توجه به آن یکسری امتیازات به این مکان اختصاص داده شده است.

حسنی افزود: به علت استقبال بالا از این بازارچه یک قطعه زمین در قسمت شمال بازارچه رضوان برای ساماندهی و نظم‌دهی به آن بازارچه اختصاص داده شده است. در حال حاضر نیز تسطیح و مناسب‌سازی این زمین به پایان رسیده است. همچنین ۷۰ عدد نیوجرسی در اطراف این زمین جهت ایجاد حالت حفاظ و بالا بردن امنیت این فضا به علت مجاورت با پرتگاه قرار داده شده است.

رئیس سازماندهی مشاغل و فراورده‌های کشاورزی شهرداری زنجان از نامه‌نگاری‌های انجام شده با اداره راه و شهرسازی خبر داد و گفت: چنانچه جواب نامه‌نگاری‌ها بیاید، امکانات در این بازارچه افزایش پیدا می‌کند. چرا که سایبان نیوجرسی‌های بیشتری در اختیار این بازارچه سنتی قرار داده می‌شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانبازارچه سنتیصنایع دستیمشاغل
sedayezanjannews.ir/nx12183


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»