کد خبر: 1219
1398/06/02 - 8:55


صدای زنجان دلایل فاصله 40 میلیارد تومانی قیمت برندگان مناقصه‌های اول و دوم پروژه سبزه‌میدان را بررسی می‌کند

معمای مناقصه

عضو شورای شهر: با 64 میلیارد تومان نمی‌توان پروژه سبزه‌میدان را به سرانجام رساند/ طبق استعلام کارپردازی شهرداری فرم شماره ۵ مطابقت ندارد/ رئیس کمیته ارزیابی و بازرگانی شهرداری زنجان: قیمت پیشنهادی پیمانکار لب مرزی است

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- سومین مناقصه پروژه سبزه‌میدان با برطرف شدن ایرادهای سازمان بازرسی بر مناقصه دوم در مرداد ماه امسال برگزار و از بین 5 شرکت «ندای علم و صنعت»، «پیشگامان فن اندیش»، «جهاد نصر زنجان»، «شرکت اوکسین صنعت» و «جهاد نصر اصفهان»، حائز حداقل امتیاز برای ارائه پیشنهاد قیمت، شرکت پیشگامان فن‌اندیش با قیمت پیشنهادی 64 میلیارد تومان به عنوان پایین‌ترین قیمت به عنوان برنده مناقصه اعلام شد در حالی که در دومین مناقصه انجام شده برای پروژه سبزه‌میدان شرکت اکسین با 107 میلیارد تومان به عنوان برنده مناقصه انتخاب شده بود که به دلیل ایراد سازمان بازرسی، تجدید مناقصه انجام شد.

زمانی که 7 نفر از اعضای شورای شهر شامل اسماعیل دویران، حمیدرضا حمیدی، امامعلی دادخواه، احمد نصیری، عباس راشاد، کاظم افشارچی و سجاد خدایی به انجام پروژه توسط شرکت پیشگامان فن‌اندیش با 64 میلیارد تومان قیمت پیشنهادی رأی موافق دادند، یک سوال بزرگ در ذهن شهروندان ایجاد شد که دلیل اختلاف قیمت 40 میلیاردی در مناقصه دوم و سوم سبزه‌میدان ناشی از چیست؟ اگر این پروژه با 64 میلیارد تومان قابلیت اجرا داشت چرا قیمت 107 میلیاردی شرکت اکسین را در مناقصه دوم تأیید کردند؟

موضوعی که احمدی، دیگر عضو مخالف شورای شهر نیز بر آن اشاره داشته و تصریح کرد که این 40 میلیارد تومان قرار بود به جیب چه کسانی برود؟

برخی عنوان می‌کنند که خطایی در فرم شماره 5 این شرکت و آنالیز قیمت‌های پیشنهادی رخ داده و همین عامل سبب کاهش قیمت 40 میلیاردی شده است.

با توجه به نظر کمیته ارزیابی رأی موافق دادم

سجاد خدایی، سخنگوی شورای شهر زنجان در پاسخ به این سوال که بنا بر گفته‌ها دلیل اختلاف قیمت ۴۰ میلیارد تومانی به خاطر وجود خطاهایی در فرم شماره ۵ شامل آنالیز قیمت‌هاست، این‌گونه عنوان کرد: به طور یقین این موضوع نیز می‌تواند به عنوان عامل تاثیرگذار در این تفاوت قیمت باشد.

وی با اشاره به این‌که فرم شماره ۵ و آنالیز قیمت‌های پیشنهادی را کمیته ارزیابی شهرداری مورد بررسی قرار داده است، افزود: بنده با توجه به نظر کمیته ارزیابی مبنی بر این‌که این شرکت می‌تواند با قیمت پیشنهادی پروژه را انجام دهد، موافقت کردم.

به گفته این عضو شورا تفاوت قیمت پیشنهادی بین شرکت‌های برنده در مناقصه اول و دوم ناشی از چند دلیل بود، بیان کرد: در مناقصه اول در صورتی که الزامات مناقصه از سوی شرکت‌های دیگر رعایت می‌شد شرکت اکسین با قیمت پیشنهادی برنده مناقصه نبوده و شرکت دیگر با کمترین قیمت برنده اعلام می‌شد.

وی با تأکید بر این‌که در تعیین قیمت پیشنهادی عواملی چون نیروی کار ارزان، داشتن تجهیزات، معادن انحصاری و امکانات و ادوات لازم تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: برخی از این موارد در جزئیات قیمت پیشنهادی شرکت پیشگامان وجود داشت.

کاهش قیمت دلار در قیمت پیشگامان تأثیرگذار بود

خدایی با اشاره به این‌که در مناقصه قبلی قیمت‌ها با دلار ۱۵ و خرده‌ای تعیین شده بود ولی در مناقصه فعلی قیمت‌ها با دلار نزدیک به ۱۲ هزار تومان بسته شده است، تصریح کرد: این اختلاف قیمت در اقلام تأثیرگذار بود.

وی با بیان این‌که این اختلاف قیمت‌ها در اقلام و نیز تعدیل‌های رخ داده در قیمت پیشنهادی شرکت اکسین که برنده مناقصه دوره قبل بودند نیز مشاهده کردیم، بیان کرد: پیشنهاد قیمت اکسین صنعت در مرحله قبلی ۱۷ میلیارد تومان از مناقصه فعلی بیشتر بود.

سخنگوی شورای شهر زنجان با تأکید بر این‌که حاشیه سود در نظر گرفته شده توسط پیمانکار نیز سبب تفاوت قیمت شده است، خاطرنشان کرد: حاشیه سود این پیمانکار در این بخش ۳ یا ۴ درصد است.

وی در پایان با اشاره به این‌که معتقدم صحبتی که فردی انجام می‌شود باید با نگاه کارشناسی و در چارچوب قوانین باشد، افزود: افراد باید در اظهارنظرهای خود از صحبت‌های احساسی و فرافکنانه جلوگیری کنند از همین رو برخی در جلسات صحبت‌هایی انجام می‌دهند، دلیلی بر حقانیت صحبت‌های آنان نیست.

طبق استعلام کارپردازی شهرداری، فرم شماره ۵ مطابقت ندارد

در ادامه احمدی، عضو شورای شهر زنجان که به تأیید مناقصه فعلی رأی مخالف داد در پاسخ به سوالی در مورد وجود خطا در فرم 5 با اشاره به این‌که بنده شخصاً این موضوع را بررسی نکرده و فرم را ندیدم ولی در نامه کمیته فنی و بازرگانی به این موضوع اشاره شده بود، تصریح کرد: در آن نامه عنوان شده بود که قیمت‌های پیشنهادی شرکت پیشگامان با فهرست بهای سال ۹۸ تنظیم شده است و طبق استعلام کارپردازی شهرداری، فرم شماره ۵ مطابقت ندارد.

وی با بیان این‌که طبق گفته کمیته فنی و بازرگانی شهرداری بنا به اذعان این شرکت، پیشگامان توانایی انجام پروژه را با مبلغ اعلامی دارد، بیان کرد: این‌که صرفاً بنا به اذعان پیشگامان بگوییم این شرکت توانایی انجام کار را دارد درست نیست چرا که هر پیمانکاری ادعا می‌کند که توانایی انجام پروژه  را دارد.

این عضو شورای شهر با تأکید بر این‌که سوال بنده این بود که اگر پروژه سبزه‌میدان با 64 میلیارد تومان می‌توانست اجرا شود چرا شرکت اکسین برنده مناقصه قبلی سبزه‌میدان قیمت 107 میلیارد تومان برای انجام پروژه داده بود، بیان کرد: اگر با 64 میلیارد تومان نیز این پروژه به سرانجام نمی‌رسد چرا آن را به شرکت پیشگامان می‌دهند؟

«عزیزی» باید کتباً می‌گفت که پیشگامان توانایی انجام پروژه را دارد

وی با اشاره به این‌که آقای عزیزی، عضو کمیته فنی و بازرگانی عنوان کرده که این شرکت می‌تواند پروژه را انجام دهد از همین رو درخواست بنده نیز این بود که آقای عزیزی به صورت کتبی این گفته خود را اعلام کند تا قانع شوم، یادآور شد: در روز رأی‌گیری برای تأیید مناقصه دوم سبزه‌میدان و واگذاری پروژه به شرکت پیشگامان در جلسه شورای شهر این موضوع  در لایحه رعایت نشده بود به همین دلیل بنده قانع نشدم و رأی ندادم.

احمدی در ادامه خاطرنشان کرد: بنده نیز همانند شهروندان، اعضای شورا و مدیران شهرداری به دنبال اجرایی شدن پروژه‌ 40 ساله‌ای که به زخم کهنه‌ تبدیل شده هستم و به جد نیز پیگیر عملیاتی شدن آن هستم و به هیچ عنوان مخالف اجرایی شدن پروژه نیستم و طبق قانون به رآی اکثریت آرا بر انجام این پروژه توسط پیشگامان احترام می‌گذارم.

با 64 میلیارد و 500 میلیون تومان نمی‌توان

وی در زمینه تعدیل‌های احتمالی که شرکت پیشگامان در طول انجام پروژه برای افزایش اعتبار انجام خواهند داد نیز این‌گونه عنوان کرد: بله 100 درصد این‌گونه است و حتی آقای حمیدی نیز در مطالب خود عنوان کرده که هزینه انجام پروژه به 100 میلیارد نیز خواهد رسید و هر سه ماه یکبار درخواست تعدیل می‌دهد از همین رو به صراحت اعلام می‌کنم که این شرکت به هیچ عنوان با 64 میلیارد و 500 میلیون تومان نمی‌تواند پروژه سبزه‌میدان را به سرانجام برساند.

به گفته این عضو شورای شهر قیمت اجناس و مصالح با وجود کاهش قیمت دلار نسبت به سال گذشته چندان تغییر نکرده است از همین رو کاهش قیمت پیشنهادی برای انجام پروژه سبزه‌میدان نسبت به قیمت شرکت اکسین منطقی نیست، بیان کرد: بنده ادعای شرکت را قبول نکردم و رأی ندادم حتی بعد از اتمام جلسه علنی شورا نیز ظاهراً پیمانکار برای اعضای مخالف یعنی آقای راشاد و افشارچی توضیحاتی رائه دادند و آنان را قانع کردند.

معنی دودوتا چهارتا را می‌دانم که رأی ندادم

وی در ادامه یادآور شد: چند ساعت بعد از جلسه علنی آقای راشاد با بنده تماس گرفت و عنوان کرد که جلسه‌ای با پیمانکار برگزار کردند و توضیحاتی ارائه شده که ایشان و آقای افشارچی را قانع کرده است بنده نیز در پاسخ گفتم که قانع نمی‌شوم چون با سابقه فعالیت 20 ساله در شهرداری از دو دو تا چهارتا سر درمی‌آورم.

احمدی با تأکید بر این‌که روند انجام مناقصه درست و قانونی بوده و هیچ مخالفتی در این زمینه نیست، در پیش‌بینی خود از روند انجام پروژه با توجه به مباحث مطرح شده و اعتماد اعضای شورا به این پیمانکار بیان کرد: اول این‌که امیدوارم اعتماد شورا نتایج مثبتی در برداشته باشد در ثانی به احتمال صد درصد پیمانکار از هر سه ماه یا 6 ماه یکبار درخواست تعدیل می‌دهد هر چند ظاهراً در قرارداد بند تشویق و جریمه نیز لحاظ شده است.

روند اجرای مناقصه درست بود

وی با اشاره به این‌که طبق گفته آقای دویران در قرارداد سبزه‌میدان عنوان شده که اگر پیمانکار یک ماه زودتر پروژه را به اتمام برساند 500 میلیون تومان پاداش گرفته و در صورت تأخیر برای هر ماه یک میلیارد و نیم جریمه می‌شوند، افزود: بنده با وجود این تشویق‌ها و جریمه‌ها و تجربه‌ای که دارم قانع نشدم که اگر این چنین بود به احترام پروژه که برای مردم است و روند اجرای مناقصه که درست اجرا شده حتماً رأی می‌دادم.

این عضو شورای شهر با بیان این‌که دلیل اصلی مخالفتم که سبب ناراحتی برخی از اعضای شورا شد این بود که اگر پروژه با 64 میلیارد تومان قابل اجرا بود چرا در دور قبل شرکت اکسین با 107 میلیارد را قبول کردند؟ 40 میلیارد تومان مابقی چه می‌شد؟ مگر 40 میلیارد پول کمی است، معادل یک چهارم بودجه عمرانی شهرداری است، تصریح کرد: با وجود مخالفتم حتما بر پروژه و روند اجرای آن نظارت داشته و پیگیری لازم را دارم.

اصغر عزیزی، مشاور شهردار زنجان و رئیس کمیته فنی و بازرگانی شهرداری نیز در پاسخ به ادعاها در خصوص وجود خطا در فرم شماره 5 شرکت پیشگامان، درباره عامل تفاوت 40 میلیاردی قیمت پیشنهادی برای پروژه سبزه‌میدان این‌گونه عنوان کرد: در صورتی که بخواهید ایراد شکلی بر موضوع بگیرید بحث جدایی است ولی طبق ارزیابی‌های انجام شده و قیمت‌های فعلی تا به الان پیمانکار توانایی انجام پروژه را دارد.

قیمت پیشنهادی پیمانکار لب مرزی است

وی با اشاره به این‌که قیمت پیشنهادی پیمانکار لب مرزی است و با تغییرات در بازار قیمتی می‌تواند مشکل‌ساز باشد، بیان کرد: طبق بخش‌نامه ابلاغی، در قرارداد و قیمت پیشنهادی تعدیل در نظر گرفته است و می‌تواند کسری را جبران کند.

به گفته رئیس کمیته ارزیابی و بازرگانی شهرداری با توجه به بررسی‌‌های انجام شده، پیمانکار برنده مناقصه قیمت پرتی ارائه نداده است و با شرایط فعلی کشور پیمانکار توانایی انجام پروژه را دارد، خاطرنشان کرد: وجود ایراد شکلی نیز نمی‌تواند نشانگر پرت بودن قیمت‌ پیشنهادی باشد.

عزیزی با بیان این‌که بررسی قیمت لازم از سازمان آمار ایران، قیمت پای کارخانه و استعلامات انجام شده است، افزود: تعیین قیمت برای برخی از موارد همانند نیروی انسانی و غیره در اختیار شرکت بوده و نمی‌توان گفت که چه مبلغی برای آن در نظر بگیرد.

وی با تأکید بر این‌که 7 نفر از اعضای شورا نیز با توجه به نظریه کارشناسی انجام شده مبنی بر توانایی انجام پروژه توسط شرکت پیشگامان رأی موافق  و آقای احمدی و مرادخانی رأی مخالف دادند، اظهار کرد: در ابتدا آقای افشارچی و راشاد نیز مخالف بودند ولی با توضیحات پیمانکار و شفاف‌سازی‌های انجام شده آنان قانع شدند.

گفتنی است پروژه سبزه‌میدان پس از گذشت 31 سال از نخستین کلنگ‌زنی و طرح تصویب شده برای آن، در مجموع هفت بار کلنگ‌زنی شده و سه بار به مناقصه گذاشته شده است،  پروژه‌ای که تاکنون بیش از پنج بار عملیات اجرایی آن در برهه‌های زمانی مختلف انجام شده ولی به سرانجام نرسیده و نتیجه کار در نهایت بزرگتر شدن گودال شده است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمنقصه سبزه میدانسجاد خداییمشاور شهردار زنجان و رئیس کمیته فنی و بازرگانی شهر
sedayezanjannews.ir/nx1219


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»