کد خبر: 12401
1403/05/06 - 8:40


صدای زنجان از وضعیت مدیریت درمانگاه حسینیه اعظم زنجان گزارش می‌دهد؛

نارضایتی حسینیه از مستاجر دارالشفا

شهروندان زنجانی: با وجود نارضایتی‌ها، چرا قرارداد با درمانگاه پاستور تمدید شد؟/اوقاف: اطلاعی از تمدید قرارداد دارالشفا حسینیه اعظم زنجان نداشتیم

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: چندی است که فعالیت دارالشفای حسینیه اعظم زنجان مورد انتقاد و ایراد برخی از شهروندان به ویژه اهالی منطقه حسینیه زنجان بوده، به نحوی که این گلایه‌ها در قالب انتقادات مجازی و حضوری در حال نشر است. عدم ارائه خدمات به اقشار ضعیف این منطقه با توجه به ایجاد این دارالشفا از طریق کمک‌های مردمی و حمایت از اهالی منطقه علت این اعتراضات عنوان می‌شود.

یکی از اهالی این منطقه که نامش نزد محفوظ است به صدای زنجان می‌گوید: به همت جمعی از عاشقان امام حسین (ع)، حسینیه سالیان سال ایام محرم اقدام به برپایی دارالشفا به صورت صلواتی اعظم می‌کرد و خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی، ویزیت و دارو و تزریقات به صورت کاملا رایگان انجام می‌گرفت.

این شهروند با اشاره به اینکه به همت همین افراد در سال 1385 محلی برای برپایی درمانگاه از محل نذورات مردمی حسینیه در نظر گرفته شد، عنوان می‌کند: از سال ۱۳۹۰ به صورت رسمی درمانگاه حسینیه شروع به کار کرد.

وی با اشاره به اینکه این درمانگاه در ایام محرم کاملا به صورت صلواتی فعالیت می‌کرد، اضافه می‌کند: این مجموعه تا سال ۱۴۰۰ در منطقه با تعرفه پایین اقدام به خدمت به قشر ضعیف می‌کرد.

این شهروند با اشاره به اینکه متاسفانه از سال ۱۴۰۰ بنا به تصمیم هیئت امنای محترم حسینیه مکان درمانگاه با تجهیزات به صورت استیجاری به بخش خصوصی واگذار شد، بیان می‌کند: متأسفانه این اقدام باعث فشار به قشر کم درآمد این منطقه شده و هیچ گونه خدماتی به افرادی بی‌بضاعت و ناتوان ارائه نمی‌شود که این اقدام باعث عدم دریافت خدمات به قشر کم درآمد شده است.

انتظارات برای عدم تمدید قرارداد با درمانگاه پاستور به دلیل نارضایتی

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ قرارداد اجاره به پایان رسیده بود و با توجه به اعتراضات اهالی و سایر شهروندان هئیت امنا بر آن شد که تجدید نظری در مورد واگذاری داشته باشد، عنوان می‌کند: قرارداد قبلی به صورت کاملا یک طرفه و به نفع مستاجر بود و مبلغ اجاره صرفا در حد مبلغ محل بوده و نه تجهیزاتی که به ایشان تحویل گردیده است، بعد از اتمام قرارداد مستاجر با توجه به نارضایتی از عملکرد وی و مطابق قوانین با هماهنگی اداره اوقاف و مسئولان حسینیه در مرحله اول متولی امر مثل سابق، حسینیه اعظم باشد.

این فرد مطلع با بیان اینکه حسینیه بر این تاکید داشت که یا به صورت برگزاری مناقصه جدید با شرایطی که به نفع مردم باشد این امر انجام پذیرد و تغییراتی در قرارداد اجاره لحاظ شود، طی چندین فقره مکاتبه مسئولان حسینیه با اداره اوقاف مبنی بر رضایت نداشتن از عملکرد مستاجر و چندین فقره مکاتبه با اداره اوقاف نسبت به عدم تمدید قرارداد و غیره که حکایت از سوءمدیریت مستاجر بوده، داشتند و مسئولان حسینیه و اوقاف تمایلی به تمدید قرارداد با مستاجر قبلی را نداشتند، اضافه می‌کند: متاسفانه در کمال ناباوری اوقاف مجددا با مستاجر قبلی اقدام به تمدید قرارداد کرد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه مسئولان حسینیه و اهالی و غیره از کارکرد مستاجر قبلی خود رضایتی نداشته‌اند و با توجه به عدم پیش‌بینی ناظر در قرارداد و عدم  اخذ تضمین در خصوص نگهداری تجهیزات و نارضایتی از عملکرد مستاجر، تمدید اجاره به صورت ترک تشریفات چگونه انجام پذیرفته چرا که این کار خلاف قوانین است و با کمی دقت در موارد ذکر شد، ترک تشریفات محمل قانونی نداشته است، عنوان می‌کند: با توجه به این نارضایتی‌ها برای تعیین مستاجر جدید باید از طریق سامانه استعلام مناقصه برگزار می‌شد تا کسانی که شرایط شرکت در مناقصه را داشتند بتوانند شرکت کنند که عملا این مسئله هم محقق نشده و خلاف قوانین مربوطه است و با عنایت به عرایض پیشین، اداره محترم اوقاف با هماهنگی هئیت امنای حسینیه مجددا با توجه به موارد مطروحه اقدام به تمدید قرارداد با مستاجر قبلی می‌کند و حتی کوچکترین تغییری در مفاد قرارداد نمی‌کند و این کار باعث شده خدمتی با تعرفه پایین به مردم این منطقه صورت نپذیرد و مغایر با نیّت تاسیس‌کنندگان است.

این شهروند با اشاره به اینکه درمانگاهی که ادعا می‌شود سه شیفت به مردم رایگان خدمت‌رسانی میکند در شب چهارم محرم تعطیل است، ادامه می‌دهد: این شرایط نتیجه‌ای جز نارضایتی مردم منطقه را نداشته است.

هیچ اطلاعی نداریم و در جریان تمدید قرارداد دارالشفا حسینیه اعظم زنجان نیستیم

این در حالی است که مسعود مرادی رئیس اداره حقوقی، ثبتی و اجارات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان به صدای زنجان می‌گوید: گزارشات و نحوه اجاره در رابطه با مجموعه‌های تحت نظارت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان تابع دستورالعمل و رویه مشخص دارد.

رئیس اداره حقوقی، ثبتی و اجارات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان بیان می‌کند: اما فعالیت مجموعه‌هایی چون حسینیه اعظم زنجان و زیر مجموعه آن بسته به شرایط متغییر و تابع قوانین خاص به خود است.

وی با اشاره به اینکه برخی اماکن شرایط متفاوتی دارند و مانند دارالشفا در گذشته در اختیار خود مجموعه هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان بوده، راه‌اندازی شده و تا مدت‌ها قبل مورد نظارت خود مجموعه بوده است، عنوان کرد: این مجموعه تابع قوانین اوقاف نیوده ولی تلاش ما بر این است که تحت قوانین این دستگاه قرار گیرد.

مرادی با اشاره به اینکه اوقاف درصدد است این مجموعه را سامان بدهد و این کار آغاز شده است، اضافه می‌کند: ولی تاکنون هر چه اتفاق افتاده تحت نظارت هیئت امنای وقت بوده و تابع دستورالعمل‌های اوقاف نبوده است.

رئیس اداره حقوقی، ثبتی و اجارات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه اوقاف پیگیریهایی کرده تا از این به بعد این قبیل اتفاقات از کانال اوقاف اتفاق افتاده و تحت قوانین این مجموعه باشد، بیان می‌کند: از تاریخ ورود به حسینیه که با توجه به اینکه دارای هیئت امنای خود بوده کار آسانی نیست و هنوز موفق نشده همه رقبات را تحت کنترل درآوریم چرا که به صورت پله‌پله این حرکات را پیش رفتیم.

مرادی با اشاره هیچ اطلاعی در مورد تمدید قرارداد دارالشفای حسینیه اعظم نداریم و در جریان تمدید قرارداد این مجموعه نیستیم، بیان کرد: در حال بررسی است هستیم و اوقاف در تلاش است تا از این پس با قوانین این مجموعه پیگیری شود.

 مکاتبات گواه نارضایتی حسینیه اعظم زنجان از درمانگاه پاستور است

تلاش خبرنگار صدای زنجان برای گفت‌و‌گو با علیرضا فیروزفر رئیس هیئت امنا و دین‌محمدی روابط عمومی هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان تا زمان نگارش این گزارش میسر نشد اما با توجه به مستندات رسیده به دست این رسانه، مجموعه حسینیه اعظم زنجان طی چند مکاتبه نسبت به شرایط این مجموعه شکایات و گلایه‌هایی داشته و مراتب انتقاد خود را به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان و اداره کل اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان و خواستار عدم تمدید قرارداد با مستاجر فعلی و بازگشت شرایط فعالیت این مجموعه توسط مصباح شده بود، حال سئوال است اگر این مجموعه مخالف فعالیت این درمانگاه است چرا مجددا قرارداد منعقد شده است و چرا با وجود مکاتبات برای عدم تمدید این قرارداد بار دیگر تمدید قرارداد انجام شده است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانحسینیه اعظم زنجاندارالشفادرمانگاه پاستور
sedayezanjannews.ir/nx12401


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»