کد خبر: 1250
1398/06/12 - 22:53


گفت‌وگوی صدای زنجان با بانوی کارآفرین برتر زنجانی که برای معلولان اشتغال‌زایی کرده است

معلولان پول نه؛ توجه می‌خواهند

از هیچ ارگانی کمک مالی نگرفته‌ام

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- زینب میرلو بانوی اسفند ماهی متولد سال 62 از زنان موفق زنجانی است که در رشته معماری تحصیل کرده و توانسته در حوزه آموزش، تولید و ایجاد اشتغال در رشته‌ هنرهای تجسمی و صنایع دستی به افراد با نیازهای ویژه برای بیش از ۱۱۰ نفر کارآفرینی کند.

میرلو موسس و مدیرعامل شرکت تعاونی دستان‌بینا و دستان گویا به سبب تلاش‌هایی که در عرصه کارآفرینی داشته توانست در دور دوم زنان کارآفرین برتر با آرای مردمی به عنوان دومین بانوی کارآفرین برتر کشور معرفی شود.

این بانوی کارآفرین که به سبب فعالیتش با هنرمندانی که با معلولیت‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند خود را فرد خوش شانسی یاد می‌کند که این افراد در مسیر راهش قرار گرفتند و توانسته با حجم مشکلات و سختی کار همانند دیگر افراد میدان را خالی نکرده و با عزم و توکل کارش را به قدری توسعه دهد که علاوه از زنجان، استان‌های دیگر نیز طالب راه‌اندازی کارگاه‌هایش در رشته‌های سفال برجسته، کاشی شکسته، نقاشی دکوراتیو و ویترای برای معلولان باشند.

این کارآفرین برتر که به گفته خودش قبل از آغاز کارش با هیچ معلولی از نزدیک برخورد نداشته ولی در تجربه نخست توانسته با این هنرمندان با استعداد ارتباط برقرار کرده و حس لامسه آنان را با نقش و نگارهایی بر کتیبه‌ها و کاشی‌ها به ظهور برساند تا جایی که همین افراد معلول که برخی از آنان در انزوا و ناامیدی به سر می‌بردند با خلق آثار هنری، کلمه توانستن را با صدای بلند به گوش افرادی که معلولیت را محدودیت می‌دانند هجی کنند.

به گفته میرلو، آموزش برای یک فرد معلول در ابتدا به اندازه چهار فرد عادی انرژی می‌برد از همین رو سختی کار دارد ولی به سبب دریافت انرژی از آنان هرگز از ادامه کار به لحاظ روحی خسته و ناامید نشده است.

این بانوی کارآفرین در ادامه می‌گوید: شنیدن این درد دل‌ها از سوی هنرجویانم که  با خوشحالی می‌گویند بعد از 20 سال دستمان به جیب خودمان می‌رود یا این‌که وقتی می‌بینم هنرمند معلولی سال‌ها از جامعه طرد شده و گوشه‌گیر بود الان به سبب مهارتش در نمایشگاه‌های بزرگ حضور می‌یابد انگیزه و امیدم به ادامه کار بیشتر می‌شود.

از هیچ ارگانی کمک مالی نگرفته‌ام/ هدفم حفظ عزت نفس معلولان است

میرلو در توضیح سرمایه‌گذاری و حمایت‌هایی که در طول فعالیتش از سوی ارگان‌های مختلف دریافت کرده است، می‌گوید: برخی گمان می‌کنند که به سبب اشتغال به کار و فعالیتم با معلولان، تسهیلات و یا حمایت‌های مالی خاصی دریافت می‌کنم در حالی که هرگز این چنین نبوده و از ابتدای فعالیتم تاکنون کمک مالی از هیچ ارگانی نگرفته‌ام چرا که هدفم حفظ عزت نفس این افراد بوده است.

این بانوی کارآفرین هدف از فعالیت با افراد معلول را بالا بردن عزت نفس، هنر درمانی، درآمدزایی و اشتغال‌آفرینی و نیز پر کردن خلاء‌ها و نیازهای بازار روز کشور عنوان کرده و افزود: در حال حاضر 98 درصد از آثار هنری و طراحی داخلی رستوران شاه عباسی زنجان توسط این هنرمندان معلول انجام شده است.

محدودیت در دیدگاه ماست نه در معلولیت

وی در ادامه بیان کرد: معتقدم کار با افرادی که به لحاظ جسمی سالم‌اند شاهکار نیست بلکه کمک برای بروز و ظهور توانایی و استعداد معلولان و ماندن در این مسیر مهم است هر چند نمی‌گویم که بنده شاهکار کرده‌ام ولی هرگز بر این باور هم  نبودم که معلولیت محدودیت می‌آورد چرا که معتقدم افرادی که بر این عقیده‌اند خود دچار محدودیت در دیدگاه‌هایشان هستند.

میرلو دغدغه فکری خود را که بیش از هر چیز خاطرش را آزرده می‌کند نبود بازار کار برای هنرجویان معلولش دانسته و می‌گوید: وقتی این هنرمندان معلول با توانایی که دارند دیده نمی‌شوند و کارشان به چشم نمی‌آید خسته می‌شوم.

این بانوی کارآفرین در ادامه دیده شدن و توجه به توانایی و هنر دست هنرجوهای معلول خود را تنها شعار در مسیر فعالیتش یاد کرده و افزود: هیچ‌گاه شعارم دریافت کمک مالی نبوده بلکه از نهادها و ارگان‌ها خواسته‌ایم تا به قانون عمل کنند و بخشی از بودجه خود را که باید برای خرید آثار هنری در نظر بگیرند صرف این هنرمندان کرده تا اشتغال‌زایی و درآمد این قشر نیز افزایش پیدا کند.

به گفته میرلو در حال حاضر هنرجویان معلولش به صورت پروژه‌ای فعالیت کرده و در برخی از زمان‌ها بیکار هستند در صورتی که اگر نهادها و ارگان‌ها به قانون عمل کرده و آثار هنری این هنرمندان را خریداری کنند این قشر نه سربار جامعه می‌شوند و نه نیاز مالی به نهادهای حمایتی پیدا می‌کنند.

بنده مسئولیت آموزش و مهارت‌آموزی به معلولان را انجام دادم/ مسئولان هم فکری به حال بیکار نماندنشان کنند

وی در ادامه خطاب به مسئولان عنوان کرد: بنده به سهم خودم مسئولیت آموزش و مهارت آموزی به این معلولان را عهده‌دار شده‌ام ولی باید ترتیبی اتخاذ شود که بیکار نباشند و بتوانند از هنر خود استفاده کنند.

این بانوی کارآفرین معتقد است بسیاری از ارگان‌ها در زنجان اگر بخواهند و دوست داشته باشند می‌توانند کمک‌های سازنده‌ای برای پیشرفت این هنرمندان انجام دهند. وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در زنجان به هنر و آثار معلولان همانند دیگر شهرها توجه نشده و مورد حمایت و استقبال قرار نمی‌گیرند چرا که در زنجان 10 سال از ارائه آموزش‌ها و فعالیت‌های هنرمندان معلول در حوزه ساخت کتیبه و آثار هنری با کاشی شکسته می‌گذرد ولی هنرجویان معلول کاشانی با گذشت دو سال به لحاظ کاری و شهرت جهانی جلوتر از هنرجویان معلول زنجانی هستند از همین رو در حق هنرمندان شهرمان بسیار اجحاف شده و این برایم عذاب‌آور است.

میرلو به گسترش ادامه فعالیت‌ها و آموزش‌های خود در دیگر شهرها همانند کاشان اشاره داشته و یادآور شد: از دو سال پیش آموزش‌های خود را در کاشان نیز برای افراد معلول ارائه می‌دهم و از شهرهای دیگر همانند اصفهان و تبریز نیز درخواست داشتم.

وی در ادامه تصریح کرد: با این‌که آثار هنرجویان معلولم مورد تأیید کارشناسان به لحاظ اقلیم و تخصص قرار گرفته است ولی بسیار عذاب‌آور است که با وجود این هنرمندان هنوز هم بسیاری از فعالیت‌ها نظیر ساخت المان و غیره به هنرمندان شهرهای دیگر واگذار می‌شود در حالی انتظار داریم مسئولان شهری این توانمندی‌ها در شهر خودمان را ببینند.

شعارمان از آموزش هنر تا کارآفرینی است

این کارآفرین برتر با اشاره به این‌که آثار هنری که این معلولان خلق کرده‌اند موجود و ملموس بوده و نیازی به توصیف برای متقاعد کردن مسئولان نیست، بیان کرد: شعار ما از آموزش هنر تا کارآفرینی است و آموزش‌های بازارمحور مبتنی بر فرهنگ و تمدن ایرانی ارائه می‌شود.

میرلو در پاسخ به این‌که تاکنون به طور مستقیم برای چند معلول توانسته اشتغال‌زایی ایجاد کند، گفت: از آنجایی که فعالیت‌های ما به صورت پروژه‌ای بوده و تعداد افراد به کارگیری شده متغییر هستند ولی در حال حاضر بیش از 20 معلول به طور مستقیم با مجموعه فعالیت دارند ولی در تابستان این میزان به دو برابر نیز افزایش می‌یابد.

این بانوی کارآفرین به آغاز فعالیت خود از 11 سال پیش تاکنون اشاره داشته و افزود: در این میان سه سال برای آزمون و خطا گذشت و در نهایت سال 90 شرکت خود را به ثبت رسانده و در نمایشگاه بین‌المللی برای معلولان حضور یافتیم.

به گفته این بانوی فعال در جامعه ایران به ویژه در سال‌های 87 با خلاء جدی در حوزه طراحی داخلی مواجه بودیم از همین رو به فکر تولید متریال‌هایی برای معماری ایرانی و متناسب با فرهنگ و هنر بومی افتاده است و در این راه به صورت تجربی و ابتکاری توانسته دانش خود را به نابینایان و معلولان منتقل کند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکارآفرینیزینب میرلوشرکت تعاونی دستان‌بینا و دستان گویا
sedayezanjannews.ir/nx1250


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»