کد خبر: 12537
1403/05/21 - 8:37


صدای زنجان از گلایه‌ها نسبت به افزایش نمرات درسی هنر در یکی از مدارس تیزهوشان زنجان گزارش می‌دهد؛

نمره‌ دستکاری شده؟

دبیر یکی از مدارس تیزهوشان زنجان: تغییر نمرات همه دانش‌آموزانم در درس هنر با 18 سال سابقه عجیب است!/مدیر کل آموزش و پرورش استان: نمره غیر واقعی، خیانت در حق دانش‌آموز است. موضوع نمرات دستکاری شده دانش آموزان بررسی می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: یکی از دبیران استان زنجان که درس هنر را تدریس می‌کند؛ از تغییرات همه نمرات خردادماه 1403 دانش‌آموزان خود در یکی از مدارس تیزهوشان شهر زنجان و شکایتش در این رابطه خبر می‌دهد. مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند اما معتقد است: اگر چنین اقدام نامتعارفی در مدرسه‌ای رخ دهد؛ خیانت به دانش آموزان است.

در حالی که از آزمون‌های خردادماه و اعلام نتایج آن قریب به 1.5 ماه می‌گذرد، یکی از دبیران مدرسه تیزهوشان شهر زنجان از تغییر نمرات رشته هنر همه دانش‌آموزان تحت تعلیم خود آن هم بدون طی مراحل قانونی خبر می‌دهد و اصرار دارد این اقدام تضییع حق دانش‌آموزان است که برای کسب نمره حقیقی خود تلاش کرده‌اند.

دبیر یکی از مدارس تیزهوشان شهر زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان در رابطه با موضوع تغییر نمرات (خردادماه) کلیه دانش‌آموزان توسط مدیر مدرسه با طرح این سئوال اینکه تغییر نمرات طبق کدام آئین نامه و قانون انجام شده و چقدر وجهه قانونی دارد، ادعا می‌کند: نمرات توسط معلم در سامانه سیدا وارد می‌شود و بنده نمرات کلیه دانش‌آموزان را در زمان مقرر در سامانه ثبت کرده بودم با توجه به اینکه تعدادی از نمرات پایین بود مدیر مدرسه با هماهنگی با اداره ناحیه مربوطه و تنظیم صورت جلسه اقدام به افزایش نمرات کلیه دانش‌آموزان کرده است.

این معلم با اشاره به اینکه نمرات ماده درسی غیر رسمی و تکوینی است و آزمون نهایی و نمره پایانی ندارد، اضافه می‌کند: طبق ماده 4 آیین‌نامه امتحانات نمره ارزشیابی تکوینی برابر با تعریف مندرج در این آیین‌نامه و موارد مرتبط با آن در هر نوبت ارزشیابی توسط معلم مربوطه تعیین می‌شود اما مدیر مربوطه با خارج کردن نام بنده از سمت دبیر کلاس و عدم دسترسی بنده به سامانه کلاسی‌هایم اقدام به این کار کرده است.

وی با بیان اینکه طی تماسی از مدرسه و اداره با گروه‌های آموزشی درخواست بررسی نمرات و مستندات کردند ولی مدیر مدرسه بدون مکاتبه و اطلاع‌رسانی قبلی در روز غیر کاری‌ام و بعد از اتمام سال تحصیلی در مدرسه حضور پیدا کرده است، عنوان می‌کند: در صورتجلسه به عدم همکاری معلم استناد می‌کنند حال آنکه بنده از تاریخ 10 و 11 تیرماه از طرف اداره در ماموریت بوده‌ام.

طبق کدام قانون؛ نمرات کسب شده توسط دانش‌آموزان یکی از مدارس تیزهوشان زنجان تغییر یافته است؟

این معلم با اشاره به اینکه اما نکته اصلی این است که طبق تبصره ماده 12 آیین‌نامه امتحانات نمرات ارزشیابی تکوینی و نمرات دروس شفاهی و عملی قابل اعتراض نیستند و نمره اعلام شده قطعی است، بیان می‌کند: نه تنها برای نمرات اعتراض کتبی از طرف هیچ دانش‌آموزی داده نشده بلکه مدیر با این استدلال که دانش‌آموزی که در ریاضی 20 گرفته چرا باید در هنر نمره پایین بگیرد؟ اقدام به این کار کرده است.

وی با اشاره به اینکه حال این اقدام از طرف ایشان بوده یا براساس قانون یا دستور بالادستی انجام شده نمی‌دانم، عنوان می‌کند: با توجه به شکایتی که در واحد ارزیابی و رسیدگی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش استان انجام داده‌ام اما از مورخ 14 تیرماه تاکنون هیچ پاسخ کتبی به شکایت بنده داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه اگر تغییر نمره قانونی بوده باید عنوان شود که طبق کدام آیین نامه و قانون و بر مبنای کدام استدلال همه نمرات یک معلم با سابقه 18 سال تدریس تغییر پیدا کرده است، بیان کرد: ضمن اینکه این تغییر بدون اجازه معلم صورت گرفته است.

این مدرس رشته هنر با اشاره به اینکه اگر این اقدام غیرقانونی است عاملان این اقدام باید پاسخگو باشند و رسیدگی قانونی صورت گیرد، ادامه می‌دهد: به همه دانش‌آموزان در رشته هنر نمره بین 19 و 20 داده شده است که این اقدام موجب خواهد شد حق دانش‌آموزان کوشا خورده شود.

وی با اشاره به اینکه اگر این روند قانونی بوده چرا اطلاع‌رسانی و هماهنگی با معلم صورت نگرفته است، ادامه داد: ضمن اینکه طبق ماده 15 دانش‌آموزان پایه هفتم و هشتم و نهم مدارس استعدادهای درخشان به شرطی اجازه ادامه تحصیل در این مدارس را خواهند داشت که نمره ارزیابی نوبت دوم یا شهریور آنان در هیچ از مواد درسی بدون ضریب کمتر از 12 نباشد و این بدان معنا است که بالاکشیدن نمرات دانش‌آموزان با نمره پایین‌تر از 10 موجب اشغال صندلی توسط این افراد و تضییع حق دیگران است.

موضوع نمرات دستکاری شده دانش آموزان بررسی می‌شود

موضوع را از علی اسماعیلی مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان پیگیر می‌شویم که وی با تاکید بر لزوم برخورد با این گونه موارد در صورت رخ دادن، اظهار می‌کند: معلمان در صورت مشاهده این موارد شکایت کنند تا موضوع بررسی شود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه معتقد به نمرات واقعی دانش‌آموزان هستیم، عنوان می‌کند: در حقیقت دادن نمره غیر واقعی خیانت در حق آن دانش آموز است.

وی با اشاره به اینکه با ارائه نمره غیرواقعی هیچگاه بستر رشد و تربیت برای این دانش‌آموز ایجاد نمی شود، تاکید می‌کند: به همین منظور این موضوع را از طریق اداره ارزیابی عملکرد و حراست پیگیری خواهیم کرد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاننمرات دستکاریدانش آموزانمدارس تیزهوشان
sedayezanjannews.ir/nx12537


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»