کد خبر: 12595
1403/05/27 - 15:7


رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سفر به زنجان با اشاره به مخاطرات برداشته بی‌رویه آب مطرح کرد؛

عبور از خط‌ قرمز

محمد حسن نامی: فرونشست از جمله خطرات موجود در کشور است که ریشه در برداشت بیش از حد از منابع آبی دارد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  سمیه محرمی: محمد حسن نامی معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سفر به زنجان در جریان آغاز آموزش‌های طرح «سلام» مدیریت بحران طی روز 27 مردادماه 1403 با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر جمعیت هلال احمر ایران برای تقویت ناوگان امدادی تلاش‌های ارزنده‌ای کرده است و توانسته یک هزار خودروی کمک‌دار سبک به ناوگان امدادی اضافه کند، اظهار کرد: برای امدادرسانی در این بحران‌ها و مخاطراتی که امروزه و تاکنون پیش رو داشتیم یکی از مهم‌ترین سازمان‌هایی که به خوبی عمل کرده و حضور داشته، جمعیت هلال احمر کشور بوده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: در ابعاد بین‌المللی، کشورهایی که در بحران‌های مختلف از ایران درخواست کمک کرده‌اند که نمونه آن در زلزله ترکیه و سوریه بود که تلفات سنگینی بر جا گذاشت.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بسیاری از کشورها نیز برای امدادرسانی آمده بودند اما تجهیزات نداشتند که نمونه آن دادن نور در شب بود چرا که در بحران زمان بسیار مهم است و یک ساعت می‌تواند حیاتی باشد.

توسعه مترو در کلان شهرهای کشور با استفاده از ظرفیت تولید واگن داخلی

نامی با اشاره به اینکه صنعت ریلی مهم‌ترین بخش در اقتصاد هر کشوری محسوب می‌شود و تغییر نگاه مدیریتی ضامن توسعه این حوزه است، اظهار کرد: توسعه صنعت ریلی در آمایش سرزمینی هم تاثیر دارد و سهولت و سرعت ارتباط و حمل و نقل، مانع از تراکم جمعیت در مرکز کشور می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان صنعت ریلی یک صنعت راهبردی است، خاطرنشان کرد: ما هر آنچه در توان داریم باید در مسیر توسعه صنعت ریلی انجام دهیم.

وی گفت: برای توسعه مترو در کلان شهرهای کشور باید از ظرفیت تولید واگن در داخل کشور بهره ببریم.

عبور از خط قرمز

نامی در ادامه با بیان اینکه دنیا با ۳۴ بحران مواجه است، اظهار کرد: تغییر اقلیم، کم شدن آب، کم شدن فضای و بیابان‌زایی از جمله این بحران‌ها است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه امروز به سرعت از مساحت فضای سبز کاسته می‌شود، عنوان کرد: اگر نتوانیم فضای سبز کنونی را حفظ کنیم با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد، مدیریت بحران برای حفاظت از این منابع ایجاد شده است.

نامی پیشگیری را تنها راه‌کار پیشگیری از بحران‌ها عنوان کرد، گفت، سیلاب، زلزله و فرونشست از جمله خطرات پیش‌رو است که در این رابطه برداشت بیش از ۲۰ درصد از منابع آب عبور از خط قرمز محسوب می‌شود در حالیکه در برخی از مناطق بیش از ۷۵ درصد هم برداشت می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه واگذاری امور به بخش خصوصی را تنها راهکار موفقیت در اداره کشور دانست و ادامه داد: در این راستا ۱۰ هزار و ۸۲۱ شرکت معدنی و صنعتی فعال در کشور وجود دارد که استفاده از ظرفیت آن‌ها در حوزه مدیریت بحران در دستور کار گرفته است.

محور اصلی و اولویت اجرای طرح سلام، توسعه مشارکت‌های مردمی است

عباس بابایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان نیز در این مراسم با بیان اینکه محور اصلی و اولویت اجرای طرح سلام، توسعه مشارکت‌های مردمی برای تقویت مدیریت بحران جامعه محور است، اظهار کرد: هدف و ماموریت قرارگاه سلام در مدیریت بحران، شناسایی و بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی در کنار ظرفیت مردمی و مشارکت آنان در حل مسائل و چالش‌های ملی و محلی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان با اشاره به اینکه در این راستا حاکمیت مردم و بخش خصوصی بایستی به طور نظام مند و منسجم در کنار هم و به طور هم‌افزا نقش‌آفرینی کنند، حکمرانی خوب بحران محقق شود، افزود: تضمین تداوم تولید و خدمات در بخش‌های خصوصی کشور را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه به این منظور برای ورود بخش خصوصی به عرصه مدیریت بحران کشور از طریق شناسایی، سازماندهی و به کارگیری ظرفیتهای آن در مدیریت بحران سوانح طبیعی و صنعتی بزرگ مقیاس، قرارگاه «سلام» به استناد ماده ۱۵ قانون مدیریت بحران کشور مصوب سال ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی تشکیل شد، اضافه کرد: این قرارگاه از تابستان سال ۱۴۰۲ با تکیه بر مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها در مدیریت بحران‌ها در بستر سازمان مدیریت بحران کشور با راهبری ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران ملی استانی و شهرستانی کار خود را آغاز کرد.

عملیات احداث ساختمان مدیریت بحران زنجان آغاز شده است

محسن افشارچی استاندار زنجان نیز در این برنامه با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت بحران اتفاقات خوبی افتاد و اعتبارات مناسبی نیز در این زمینه گرفتیم، افزود: عملیات احداث ساختمان مدیریت بحران استان که سال‌ها معطل مانده بود، آغاز شده است.

استاندار زنجان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ارکان حکمرانی سازماندهی مدیریت به شیوه توزیع یافته است، اظهار کرد: با توزیع مدیریت زمینه بهره‌گیری هر چه بیشتر از بخش خصوصی نیز فراهم می‌شود.

افشارچی به اجرای طرح سلام برای مشارکت دادن بخش خصوصی در مدیریت بحران بوده و این موضوع جزو مسئولیت‌های اجتماعی واحدهای صنعتی و تولیدی نیز به شمار می‌رود.

 تنها تیم‌های واکنش سریع برون مرزی را هلال احمر دارد

حکمت‌اله هاشمی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه تنها تیم‌های واکنش سریع برون مرزی را هلال احمر دارد، اضافه کرد: سعی می‌کنیم آموزش‌هایی را ارائه دهیم که در همه حوادث و سوانح بتوانند پاسخ‌دهی مناسبی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه محور اصلی و اولویت اجرای طرح سلام، توسعه مشارکت‌های مردمی برای تقویت مدیریت بحران جامعه محور است، خاطرنشان کرد: این طرح یکی از ماندگارترین و بهترین طرح‌ها در پاسخگویی به حوادث و سوانح محسوب می‌شود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با بیان اینکه نیروهای هلال احمر در قالب این طرح، امداد و نجات را برای تیم‌های واکنش سریع آموزش می‌دهند، ادامه داد: تنها تیم‌های واکنش سریع برون مرزی را هلال احمر دارد سعی می‌کنیم آموزش هایی را ارائه دهیم که در همه حوادث و سوانح بتوانند پاسخ‌دهی مناسبی داشته باشند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانبحرانهلالظرفیت تولید
sedayezanjannews.ir/nx12595


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»