کد خبر: 12753
1403/06/17 - 15:40


نماینده زنجان و طارم در مجلس عنوان کرد:

گزینه‌ای برای استانداری زنجان قطعی نشده است

مصطفی طاهری: بیشتر جریان‌های سیاسی در حال جا انداختن برخی افراد به عنوان گزینه استانداری هستند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  سمیه محرمی: نخستین نشست خبری مصطفی طاهری نماینده زنجان و طارم در مجلس در مقام نماینده مجلس دوازدهم با اصحاب رسانه برگزار شد.

مصطفی طاهری نماینده زنجان و طارم در مجلس در ابتدای این جلسه با اشاره به برخی موضوعات بین‌المللی و انتخابات پیش‌روی آمریکا و تغییرات در آرای بین نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه اظهار کرد: تغییرات در نامزدها موجب شده در نظرسنجی‌ها دموکرات‌ها از جمهوری‌خواهان پیشی گرفته‌اند.

نماینده زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اینکه مهرماه 1404 پایان زمان 10 ساله برجام است، گفت: وزیر امور خارجه دولت پزشکیان برای کاهش تحریم‌ها و تاثیرگذاری آن در جامعه باید برنامه‌ریزی کند.

وی  در ادامه در  پاسخ به سؤال صدای زنجان در مورد آینده اقتصادی کشور با روی کار آمدن دولت جدید با بیان اینکه تاکنون از دولت برنامه اقتصادی مدونی مشاهده نکردیم، اظهار کرد: نمی‌توانم دولت را داوری کنیم چرا که در دولت‌های گذشته هم شرایط به همین نحو بود و برنامه‌ای که امکان قضاوت براساس آن باشد، وجود نداشت.

نماینده زنجان و طارم در مجلس با تاکید بر اینکه برنامه قابل ارزیابی وجود ندارد و باید منتظر عملکرد این دولت ماند، تصریح کرد: با توجه به سخنرانی رئیس جمهور و کابینه پیشنهادی وی در مورد موضوعات اقتصادی نمره متوسط به وی می‌دهم و منتظر عملکردها باقی می‌مانیم.

 هنوز تصمیم قطعی برای انتخاب استاندار زنجان گرفته نشده است

طاهری در واکنش به شنیده‌ها در مورد انتخاب استاندار زنجان با اشاره به اینکه محسن افشارچی استاندار زنجان استعفا نداده است و تنها عدم تمایل خود برای حضور در این پست و بازگشت به فضای دانشگاه را اعلام کرد، اظهار کرد: این اقدام وی در پی راه‌اندازی کارزارهای حمایتی بوده است.

نماینده زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اینکه تاکنون روی هیچ گزینه‌ای قطعی برای انتخاب استاندار زنجان تصمیم‌گیری نشده است، عنوان کرد: بیشتر جریان‌های سیاسی در حال جا انداختن برخی افراد به عنوان گزینه استانداری هستند.

وی با اشاره به اینکه در زمان وحیدی به عنوان وزیر کشور پیشنهاد دریافت گزینه‌های استانداری از سوی مجمع نمایندگان داده شده بود ولی تاکنون مومنی وزیر کشور درخواستی برای دریافت اسامی گزینه‌های پیشنهادی از سوی مجمع نمایندگان نداشته است، تصریح کرد: در این زمینه مجمع نمایندگان نیز جلسه‌ای برگزار نکرده است.

طاهری با اشاره به اینکه استانداران به زودی تعیین می‌شود و این امر طبیعی است و موجب سامان یافتن امور کشور خواهد شد، بیان کرد: امیدواریم هر چه زودتر تیم یاری‌گر دولت در استان‌ها مشخص شود.

وی با رد حمایت خود از گزینه‌های مطروحه برای استانداری زنجان تاکید کرد: از هر فردی که به عنوان استاندار انتخاب باشد حمایت خواهیم کرد و با همکاری هم برای رفع مشکلات استان گام خواهیم برداشت.

نماینده زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اینکه در مورد بومی یا غیربومی بودن گزینه استانداری زنجان بیان کرد: دلیلی برای اداره استان خود توسط غیر بومی‌ها نمی‌بینیم، زنجان نخبگان زیادی دارد که می‌توان در سطح کشوری نیز از حضور آنها بهره‌مند شد، اما اینکه نگاه سیاسی برای انتخاب استانداران چیست بر عهده وزارت کشور است.

 زنجانی‌ها طالب حضور افغانی‌ها در استان هستند

طاهری همچنین در ادامه با اشاره به اینکه کلیت حضور اتباع در کشور منفی نیست و در بسیاری از کشورها چون عربستان و امارات حضور اتباع بیشتر از ایران است، عنوان کرد: اصل موضوع در مورد حضور اتباع در کشور بحث مدیریت این قشر است و باید اطلاعات این افراد شامل زمان ورود، مسائل مالی و زمان خروج آنها مشخص شود.

نماینده زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اینکه قانونی در پایان مجلس گذشته تصویب شد که نسبت به ساماندهی و قانونی کردن حضور این افراد در کشور مبادرت شود، ادامه داد: این قانون برای جلوگیری از حضور بی حساب و کتاب افغانی‌ها مصوب شده و انسداد و مدیریت ورودی افغانی‌ها به کشور نیز در این قانون مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: برای نمونه افغان‌های نیروهای ارزان قیمتی برای فعالان اقتصادی بوده و کشاورزان طارمی و شرکت‌های با شغل سخت به دلیل ممنوع بودن ورود افغانی‌ها به استان تمایل بسیار بالایی دارند.

افزودن تعطیلات هفتگی آری یا نه؟

وی در پاسخ به سؤالی در مورد علت و عوامل عدم بهسازی آزادراه زنجان - تبریز اظهارکرد: این آزادراه در اختیار بانک ملی بوده و بانک ملی برای بهسازی آزادراه زنجان - تبریز بهانه پایین بودن نرخ عوارضی را دارد و بهسازی این مسیر یک گره حقوقی دارد که یک اراده ملی برای حل آن می‌خواهد.

طاهری همچنین در زمینه دلایل طرح و بررسی موضوع افزودن یک تعطیلی به هفته در کشور و بار روانی این تصمیمات در جامعه با اشاره به اینکه در مورد این تعطیلی دو گروه نظر دارند که برخی موافق این تعطیلی هستند و گروهی مخالف بیان کرد: خود موافقان تعطیلی نیز برای انتخاب روز تعطیلی دلایلی داشته‌اند که به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته است.

نماینده زنجان و طارم در مجلس با بیان اینکه نظر شخص من این است که تعطیلی روز دیگری علاوه بر روز جمعه حتما باشد، گفت: ولی این مسئله که کدام روز تعطیل باشد به نظرم باید آن را به عهده صاحب‌نظران و دولت گذاشت.

 چالش آب در زنجان رو به کاهش است

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد آب شرب و بیش از ۹۰ درصد آب صنعت در استان از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود، اظهار کرد: چهار سال قبل میزان آب تنظیمی (آب‌های پشت سد) حدود ۴۵میلیون مترمکعب بود و در مقایسه با استان‌های مجاور حدود ۷۰ برابر عقب ماندگی داشتیم ولی تلاش‌هایی که شده می‌تواند وضعیت ما را بهبود ببخشد که امید می‌رود این رقم به 7 برابر عقب‌ماندگی برسد.

طاهری با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته برای حل مشکلات سدهای در دست ساخت در زنجان بیان کرد: مشکل محیط زیستی سد مشمپا حل شده و سایر سدها هم با سرعت خوبی در حال پیشرفت هستند.

وی با اشاره به اینکه به جز در شهرستان ماهنشان بقیه شهرستان‌ها در موضوع سدسازی و تامین آب نیازمند همت و تلاش هستند و سد مشمپا، بعثت و کلوج باید در دستور کار قرار گیرد.

طاهری همچنین در واکنش به انتشار آماری در مورد ارائه تهسلات به کارمندان بانک‌ها گفت: کارمندان بانک از اقشار زحمتکش جامعه هستند و مستقیم هم با مردم در ارتباط هستند اما حجم پولی که در قالب وام در اختیار کارمندان بانک‌هاست قابل قبول نیست و باید حتما بررسی دقیق انجام شود.

 ناترازی برق و گاز در کشور قابل رفع است

نماینده زنجان و طارم در مجلس با اشاره به ناترازی‌ها در حوزه گاز و برق و چالش‌های ناشی از این ناترازی افزود: مشکل ناترازی در حوزه برق ظرف ۲ سال آینده قابل رفع است.

وی با بیان اینکه رفع مشکل در حوزه گاز هم مستلزم سرمایه گذاری است، خاطر نشان کرد: در این خصوص خبرهای خوبی داریم که یکی از آنها احداث خط انتقال گاز روسیه و ترکمنستان و هاب گازی شدن ایران است که با عملیاتی شدن این طرح و تامین گاز شمال کشور، بخش قابل توجهی از مسائل حل می‌شود.

طاهری با اشاره به اینکه نکته مهم این است که تامین سرمایه این طرح که به میزان ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده از جانب خود روسیه انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: احداث این خط انتقال گاز به معنی وارد کننده شدن ایران نیست ولی می‌توان از ظرفیت آن در تامین گاز شمال کشور بهره گرفت چرا که نسبت به انتقال گاز از جنوب کشور، مقرون به صرفه است.

 صحبت و مصوبه‌ای در مورد افزایش قیمت بنزین وجود ندارد

نماینده زنجان و طارم در مجلس در ادامه با اشاره به اینکه مصوبه یا اجازه‌ای برای افزایش قیمت بنزین از سوی مجلس داده نشده است، گفت: خود آقای پزشکیان و تیم اقتصادی وی اظهاراتی در مورد قیمت بنزین دارند و در مورد ناترازی‌های آن صحبت می‌کنند ولی می‌گویند افزایش قیمت نخواهند داشت که متناقض است.

وی با اشاره به اینکه مدل‌های مختلفی برای رفع این ناترازی مطرح است که در مورد برق هم مشابه این موضوعات مطرح است، افزود: موضوع افزایش قیمت بنزین را نشنیده‌ام ولی برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف در حال  انجام است.

طاهری با اشاره به اینکه در حکمرانی مسکن جزو کشورهای ضعیف هستیم، چون ابزار و زیرساخت درست نداریم، افزود: حدود 3 میلیون مسکن خالی در کشور داریم که این مسئله در گرانی و اجاره بهای مسکن تاثیر داشته است. نماینده زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اینکه اجرایی شدن قانون مالیات سنگین بر خانه‌های خالی، واگذاری زمین به مردم، تسهیل در ساخت وساز، تعادل قیمت و الحاق زمین به محدوده شهری راه حل این مسئله است، بیان کرد: قانونی که برای بهبود شرایط مسکن در کشور وجود دارد در مرحله بلوغ و رشد است.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد از درآمد افراد خرج مسکن می‌شود و با 30 درصد باقی مانده زندگی می‌کنند که درست نیست، افزود: افزایش مستاجران نسبت به مالکان در کشور بیشتر شده است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانقیمت بنزیناستاندارچالش آب
sedayezanjannews.ir/nx12753


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»