کد خبر: 12787
1403/06/21 - 8:43


صدای زنجان از حواشی شوراهای شهر زنجان در سال آخر ششمین دوره شورای شهر گزارش می‌دهد؛

سال اختلاف

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان: اختلافات اعضای شورای شهرها در سال آخر بیشتر خود را نشان می‌دهد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  سمیه محرمی: چندی است که زمزمه‌های اختلاف بین اعضای برخی از شوراهای شهر به گوش می‌رسد موضوعی که به نظر می‌رسد می‌تواند زمینه کاهش کیفیت فعالیت‌های حوزه شهری و ارائه خدمات به شهروندان را کاهش دهد و مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان آن را تائید می‌کند و می‌گوید: در سه سال گذشته اعضای شورای شهر تعامل می‌کردند ولی چون امسال دوره آخر و سال آخر انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه بوده این تعامل کاهش‌یافته است و به همین دلیل است اختلافات بیشتر شده و خود را نشان می‌دهد.

چندی پیش بود که موضوع انتخاب سخنگوی شورای شهر زنجان اختلاف اعضای شورای این شهر را به نمایش گذاشت، اختلافی که بنا بر شنیده‌ها از جلسه انتخاب رئیس شورای شهر آغاز شده بود، به‌نحوی‌که مجید ناصحی مقدم عضو شورای شهر زنجان اقدام منصور مرادلو در معرفی سخنگوی شورای شهر را خلاف قانون خواند و از عدم وجود مصوبه برای انتخاب سخنگوی شورای شهر زنجان خبر داد و تأکید کرده بود هیچ تصمیم و مصوبه‌ای برای تعیین سخنگو در شورا گرفته نشده است. اما منصور مرادلو بر تصمیم خود پافشاری کرده و تأکید داشت انتخاب سخنگو جزو اختیارات رئیس بوده و تأکید داشت در قانون صراحتاً این وظیفه به رئیس شورای شهر محول شده است اما نص صریح طرح و لوایح شوراها در بند ۹ ماده ۶ تأکید داشته، رئیس شورا سخنگوی شوراست مگر آنکه شورا عضو دیگری را تعیین کند و مواضع و اطلاعات رسمی شورا توسط او اعلام می‌شود. انتشار همین قانون موجب شد مهدی طالب با استعفای اعلام کند: در مورد معرفی خود به‌عنوان سخنگوی شورای شهر کاملاً تأکید بر رعایت قانون دارم، هر مطلبی که قانون گفته است فصل‌الخطاب بوده و همه مکلف به تمکین به آن هستیم و درصورتی‌که فرآیند قانونی در این خصوص طی نشده باشد بنده نیز از این سمت استعفا می‌دهم تا مراحل قانونی آن انجام شود اما گویا این اختلاف چندان ربطی به این انتصاب نداشته و ریشه این اختلافات به برگزاری جلسه انتخاب ریاست شورای شهر زنجان برمی‌گردد و این اعضا در این جلسه به اختلاف رسیده و راه خود را از هم جدا کرده‌اند و دیگر مانند گذشته با هم «بر این باور نیستند».

 اختلاف در چندین شهر دیگر نیز وجود داشت

موضوع اختلاف اعضای شورای شهر گویا منحصر به شهر زنجان نبوده و در تعدادی دیگر از شهرهای زنجان نیز این موضوع وجود دارد و این موضوع موجب اخلال در روند برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه شوراهای شهرها شده است به‌نحوی‌که با گذشت مدت‌زمان طولانی از مهلت پیش‌بینی‌شده انتخابات هیئت‌رئیسه شوراها ابتر مانده است.

عضو شورای یکی از شهرهای زنجان که نامش نزد صدای زنجان است در گفت‌و‌گویی با اشاره به اینکه برای انتخاب رئیس شورای شهر در برخی از جلسات لابی‌گری می‌شود و تا زمان حصول نتیجه، مذاکره انجام می‌شود تا فرد موردنظر به‌عنوان رئیس انتخاب شود، اظهار می‌کند: این کار اخلال در نظم شورا و ایجاد اختلاف و حاشیه برای شوراها است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در یکی از شهرهای زنجان رخ داده و باوجود اینکه زمان زیادی از فرصت مقتضی برای انتخاب هیئت‌رئیسه شورا گذشته است اما همچنان این افراد با تعلل برای لابی در پشت پرده همچنان بر این موضوع تأکید دارند، می‌گوید: این موضوع بادی مورد توجه و تأکید دستگاه‌های نظارتی قرار گیرد.

 با ورود فرماندار، مشکل شورای شهر سلطانیه حل شد

یکی از شوراهای شهری که این روزها انتخاب رئیس آن با حواشی بسیاری مواجه شده شورای شهر سلطانیه است، موضوعی که سعید خلجی مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان را تائید می‌کند و می‌گوید: پیگیر موضوع بودیم چراکه این شورا باید تا 14 مرداد‌ماه نسبت به تشکیل جلسه و انتخاب هیئت‌رئیسه شورای شهر خود اقدام می‌کرد که متأسفانه جلسه برگزار نشد.

وی با اشاره به اینکه دو جلسه برای انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه جدید تشکیل شد که یا افراد حاضر نشدند یا اینکه تعدادی از افراد با ترک جلسه و ایجاد فراکسیون مانع حصول نتیجه از جلسه شدند، عنوان می‌کند: این موضوع به فرماندار اعلام شد تا اینکه وی به موضوع ورود کرد تا با حل اختلاف اعضا، نسبت به انتخاب و معرفی هیئت‌رئیسه جدید مبادرت کند.

خلجی با اشاره به اینکه اعلام شده با برگزاری جلسه در روزهای اخیر هیئت‌رئیسه جدید این شورا انتخاب شده است، بیان می‌کند: هرچند یکی از اعضا شکایتی از نحوه برگزاری این انتخابات دارد که به وی اعلام شده شکایتش محفوظ است تا در هیئت اختلاف استان بررسی شود و در صورت مشاهده قصوری از سوی رئیس وقت شورای شهر یا سایر موضوعات که وجه تخلف دارد، برخورد لازم صورت گیرد.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان با اشاره به اینکه این قبیل موضوعات نخستین بار نیست که در شوراها اتفاق می‌افتد و چندین مورد مشابه نیز وجود داشته است، بیان می‌کند: در دوره‌های قبل هم این موضوعات بوده و در برخی موارد با اعضای شورا به دلیل فراکسیون و عدم حضور در جلسه شورا و برهم زدن نظم شورا با این اقدامات برخورد شد که سلب عضویت شدند، درواقع متناسب با قانون با این افراد برخورد می‌شود.

سال آخر شوراهای شهر، سال اختلاف است

وی با اشاره به اینکه تا به امروز در شورای شهر سلطانیه مشکلی نبود و اعضا با وحدت و همدلی کار خود را دنبال می‌کردند و نتیجه را مردم می‌دیدند، تصریح می‌کند: خروجی وحدت اعضای شورای شهر به نفع مردم بوده است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان با اشاره به اینکه در سه سال گذشته اعضای شوراهای شهر ب یکدیگر تعامل می‌کردند ولی چون امسال دوره آخر و سال آخر انتخاب هیئت‌رئیسه بوده این تعامل کاهش‌یافته است، عنوان می‌کند: به همین دلیل است اختلافات بیشتر شده و خود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سه شهر سلطانیه، ماهنشان و سهرورد درزمینهٔ تعیین هیئت‌رئیسه شورای شهر مشکل داشتند که این مشکل در شهرهای سلطانیه و ماهنشان رفع شده است، ادامه می‌دهد: تلاش می‌شود هر چه سریع‌تر موضوع انتخاب هیئت‌رئیسه شهر سهرورد نیز رفع شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانشورااستانداراختلاف
sedayezanjannews.ir/nx12787


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»