کد خبر: 12828
1403/06/27 - 9:12


صدای زنجان مشکلات و چالش‌های معیشتی آتش‌نشانان زنجانی را بررسی می‌کند؛

مردان آتش ناراضی‌اند

آتش‌نشانان زنجانی: اهمال شهرداری، حق آتش‌نشانان را تضییع کرده است/رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری زنجان: در کم یا زیاد کردن پرداختی حقوق آتش‌نشانان نمی‌توان اعمال سلیقه کرد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مطالبات آتش‌نشانان در سطح کشور مدتی است که از سوی متولیان امر و مسئولان استان‌ها در حال طرح شدن است، مطالبات آتش‌نشانان زنجانی نیز چندی است همچون استخوان در گلوی این قشر شده است و موجب شده این قشر پس از ناامید شدن از شهرداری زنجان این بار به مجموعه مدیریتی استانداری زنجان پناه ببرند و درخواست کمک از مجموعه مدیریتی استان داشته باشد، این در حالی است که بنا به گفته این افراد عدم توجه به آیتم‌های حقوقی این قشر از مهم‌ترین مطالبات این قشر است.

اهمال در پرداخت آیتم‌های حقوقی آتش‌نشانان

یکی از آتش‌نشانان زنجانی که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است در گفت‌‌وگویی با اشاره به اینکه متاسفانه شهرداری زنجان از سال 1397 تاکنون در صدور احکام کارگزینی شاغلان آتش‌نشانی اهتمام کافی نداشته است، اظهار کرد: در اثر همین اهمال بعضی از آیتم‌های حقوقی یا به کل لحاظ نشده است یا مبلغ آن به اشتباه بسیار نازل‌تر از مبلغ واقعی اعمال شده است.

وی با اشاره به اینکه این قصور مسئولان شهرداری موجب تنزل شدید حقوق و مزایای آتش نشانان شده است، گفت: در نتیجه، این شرایط موجب افت روحی و انگیزشی آنها شده است.

این آتش‌نشان زنجانی با اشاره به اینکه شکایات متعدد کارکنان آتش‌نشانی در دیوان عدالت اداری منجر به محکومیت شهرداری در خصوص اصلاح احکام کارگزینی شده است، افزود: متاسفانه نه تنها تاکنون اقدام مفید و موثری در راستای اجرای آرای دیوان صورت نگرفته بلکه در بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان رسمی دادگستری در اثنای رسیدگی به شکایات به کرات اشتباهات و اختلافات فاحشی در احکام کارگزینی آتش‌نشانان ملاحظه شده است.

وی ادامه داد: این امر با بی‌توجهی مسئولان محترم شهرداری زنجان مواجه و نهایتا موجب تضییع هر چه بیشتر حقوق آتش‌نشانان این شهر را فراهم کرده است.

این آتش‌نشان زنجانی گفت: ما از استاندار زنجان درخواست داریم ضمن ورود و مداخله مستقیم در این موضوع در جهت شفاف‌سازی موضوع و حل مشکل مورد خواسته از طریق کارشناسان خبره سازمان برنامه و بودجه استان و سایر مراجع ذی‌ربط مورد ارزیابی واقع و اقدام شود.

دخل و خرج با هم نمی‌خواند

یکی دیگر از آتش‌نشانان زنجانی نیز در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه حقوق آتش‌نشانان با همه چالش‌ها و مشکلات‌شان چقدر است که به‌خاطر خطای اداری در شهرداری کاهش نیز پیدا کند، افزود: انتظار داریم برای این موضوع چاره‌اندیشی شود تا حق این تضییع نشود.

وی با اشاره به اینکه با داشتن 16 الی 18 میلیون حقوق زندگی خود را می‌گذرانیم که رقم قابل توجهی نیست، گفت: بنده در مسکن ملی واحد دارم و از این مبلغ ماهانه باید 12 میلیون را برای اقساط آن واریز کنم آیا با فرض نداشتن هیچ هزینه دیگری، با 6 میلیون تومان می‌شود زندگی کرد؟

این آتش‌نشان خواستار توجه بیشتر به این قشر شد و افزود: اجرای درست قانون موجود، خواسته‌ای است که از سوی آتش‌نشانان بوده که به نظر من انتظار عجیبی نیست.

وی با اشاره به اینکه بند (ی) و هزینه شیفت کاری و شب کاری توسط شهرداری به آتش‌نشانان پرداخت نمی‌شود، افزود: پس چگونه در سایر شهرها هزینه می‌شود.

این نیروی آتش‌نشانی خواستار رفع تبعیض بین نیروهای شهرداری شد و افزود: تمام تلاش این نیروها خدمت به مردم است و انتظار داریم به ما نیز توجه شود تا بخاطر حق خود مجبور به اعتراض و مطالبه‌گری نشویم.

 پرداختی‌های آتش‌نشانان مهمل قانونی دارد

مجید امیر فضلی رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان در این زمینه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه آیتم‌های حقوق باید مبنای قانونی داشته باشد، اظهار کرد: هرگونه اعتراض به مبالغ پرداختی نیز باید دارای مبنا داشته باشد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان با اشاره به اینکه اعتراض آتش‌نشانان به پایین بودن حقوق خود است، افزود: این مشکل نیز کشوری است و کاری از عهده شهرداری‌ها و یا استانداری برنمیاد.

وی با اشاره به اینکه در کم یا زیاد کردن پرداختی حقوق افراد نمی‌توان اعمال سلیقه کرد، بیان کرد: باید پرداختی‌ها مهمل قانونی داشته باشد و هرگونه دستکاری در این رقم تصرف در بیت‌المال است.

امیرفضلی با بیان اینکه این افراد در زمان استخدام از ارقام دریافتی خود اطلاع داشتند و از محل پرداختی خود مطلع بودند که چه مبنای قانونی دارد، بیان کرد: افراد با آگاهی از شرایط پرداختی خود این شغل را انتخاب کردند.

این مسئول با بیان اینکه سقف اضافه کاری در آتش‌نشانی 170 ساعت است، گفت: برخی تا این سقف را دریافت می‌کنند و در این زمینه کوتاهی نمی‌شود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان با اشاره به اینکه تلاش شده خدمات مناسب در اختیار آتش‌نشانان قرار گیرد، گفت: به‌روزرسانی امکانات این قشر و ارائه خدمات رفاهی در زمان حضور همکاران در ایستگاه‌ها فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه رفع این مشکلات در اختیار شهرداری یا استانداری زنجان نیست، تاکید کرد: باید برای این موضوع در سطح کشوری چاره اندیشی شود.

 مشکلات اقتصادی موجب شده درآمدها با هزینه‌ها هم‌خوانی ندارد

امیرفضلی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی در جامعه به نحوی است که درآمد با هزینه هم‌خوانی ندارد، تاکید کرد: باید در این زمینه راهکار قانونی پیدا شود و باید به دور از التهاب مطالبه‌گری کرد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان که عضو اتحادیه آتش‌نشانان کشور نیز هست با اشاره به اینکه افزایش حقوق آتش‌نشانان در سطح کشور نیز مطرح است و این موضوع تنها منحصر به استان یا شهر زنجان نیست، گفت: امیدواریم از ناحیه دولت و با طی طریق مسیر قانونی روی دهد.

 اجرایی شدن بند «ی» مهم‌ترین خواسته‌ آتش‌نشانان

منصور مرادلو، رئیس شورای شهر زنجان نیز در این زمینه در گفت‌و‌گو با رسانه با اشاره به اینکه ما کاملاً واقف به مشکلات آتش‌نشانان هستیم و بارها با این گروه از مجموعه شهرداری، جلساتی برای پیگیری حقوق‌شان برگزار شده است، اظهار کرد: از گذشته اجحافاتی در حق این قشر صورت گرفته بود که البته در چند سال گذشته بخش اعظمی از آن جبران شده است که از جمله آن بحث تهیه غذای آماده برای آتش‌نشانان و سایر رفاهیات است.

مرادلو با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین خواسته‌های آتش‌نشانان اجرایی شدن بند «ی» است، اضافه کرد: به ادعای آتش‌نشانان این بند در سایر شهرها اجرایی اما در زنجان انجام نشده است، به همین خاطر از مدیرکل شهری استانداری خواستاریم این حقوق آتش‌نشانان را پیگیری کنند.

رئیس شورای شهر زنجان گفت: البته ما پیگیر کامل شدن بیمه مسئولیت آتش‌نشانان هستیم و امیدواریم این مهم اتفاق بیفتد.

صدای زنجان موارد مطروحه از سوی آتش‌نشانان زنجانی را از طریق سید اسماعیل موسوی معاون خدمات شهری شهرداری زنجان پیگیر شد که تا زمان پایان نگارش و انتشار گزارش گفت‌و‌گو با وی میسر نشد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانآتش نشانحقوقخدمات شهری
sedayezanjannews.ir/nx12828


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»