کد خبر: 12903
1403/07/04 - 14:42


در نشست خبری مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان مطرح شد؛

مردم دیگر تمایل چندانی برای وقف ندارند

حجت‌الاسلام کرمی: توسعه امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان به شرط فروش قبر ممکن است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: حجت‌الاسلام «مختار کرمی» مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان روز چهارشنبه چهارم تیرماه ۱۴۰۳ در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه ماهیت موقوفات اقتصادی است، اظهار کرد: به همین علت معاونت بهره‌وری و اقتصادی در این مجموعه ایجاد شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه ساخت و تامین مسکن یکی از اولویت‌های مسئولان بوده است، اضافه کرد: در دو سال گذشته برای تأمین مسکن ملی و مسکن شهروندان ۲۳۰ هکتار زمین موقوفه اختصاص یافت و به مناطق شهری نیز الحاق شد.

وی افزود: در واقع 220 هکتار از موقوفات شهرستان قیدار جهت تأمین مسکن اختصاص یافته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه در دو سال گذشته 22.5 هکتار از اراضی موقوفه قیدار در اختیار مسکن و شهرسازی قرار گرفت، عنوان کرد: نزدیک به 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه موقوفه‌ها، تأسیس نیروگاه‌های خورشیدی در اراضی وقفی در دست اقدام است، افزود: در راستای تولید برق  اداره‌کل اوقاف اعلام آمادگی و تحقق این امر به تعامل و همکاری دستگاه‌های متولی نیاز است.

کرمی بیان کرد: در حال حاضر ۶۴ کیلووات در پشت‌بام بقاع متبرکه در حال اجرا است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه کاشت ۵ هکتار درخت زیتون در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: در دو ماه آینده نسبت به این موضوع اقدام و این طرح حدود ۴۰ میلیارد ریال اعتبار انجام خواهد شد.

وی در خصوص حمایت اوقاف و امور خیریه از طرح های دانش بنیان و سرمایه گذاری در این زمینه گفت: در استان زنجان علیرغم رایزنی با دانشگاه ها برای طرح های دانش بنیان موفقیتی حاصل نکردیم.

کرمی به تعیین تکلیف زمین موقوفه متعلق به امامزاده سید اسماعیل شناط ابهر نیز اشاره کرد و گفت: پس از سال‌ها بلاتکلیفی در مورد این زمین که در اختیار ورزش و جوانان قرار داشت مجبور به کار حقوقی بودیم و حکم تخلیه را کسب کردیم و از آنجائیکه موظف به مماشات با دستگاه ها برای حل مشکل موقوفات هستیم، به دنبال اجرای حکم نبودیم و با گفت‌وگو موضوع مطرح شد، پیشنهاد سرمایه‌گذاری دادیم ولی متاسفانه همکاری نکردند و مجبور شدیم کارها بر اساس روال قانونی پیش ببریم از این‌رو با یکی از پزشکان متعهد وارد مذاکره شدیم و مقرر شد تا کلینیک مجهزی در ۷ طبقه در این زمین ساخته شود.

وی به مخالف برخی ورزشکاران در خصوص این تصمیم اشاره کرد و گفت: اوقاف و امور خیریه استان زنجان مخالف ورزش نیست و ما ورزشگاه موقوفه در شهرستان ابهر داریم ولی ملکی که متعلق به امامزاده و موقوفه است باید تعیین تکلیف شود.

کرمی به طرح کاشت درخت زیتون به مساحت ۵ هکتار در شهر آب‌بر اشاره کرد و گفت: مجوزهای لازم در حوزه آب و برق اخذ شده و منابع طبیعی نیز همکاری خوبی با اوقاف و امور خیری دارد در این طرح سرمایه گذاری با ۴ میلیارد تومان اعتبار برای ۵ نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.

ساخت میدان عرضه دام حسینیه با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان به طرح ساخت میدان عرضه دام برای حسینیه اعظم اشاره کرد و گفت: این طرح با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار مجوز ساخت دریافت کرده است و زمینه اشتغالزایی ۲۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

وی طرح توسعه بقعه قیدار نبی(ع) و کف‌سازی ۵ هزار مترمربع فضای اطراف بقعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای استاندارد سازی سرویس بهداشتی این حرم ۱۱ میلیارد تومان هزینه شده است.

کرمی در مورد طرح توسعه امامزاده سید ابراهیم(ع) زنجان نیز گفت: امامزاده‌ها اعتبار دولتی ندارند و از طریق نذورات، فروش قبر و کمک خیرین هزینه‌های خود را تامین می‌کنند و این در حالی است که اعتبارات امامزاده سید ابراهیم(ع) زنجان از طریق نذورات مردم تامین می شود و لازم است برای توسعه امامزاده از ظرفیت خیرین استفاده کنیم. فروش قبور امامزاده سید ابراهیم(ع) برای تامین بخشی از درآمد طرح توسعه این امامزاده مطرح شد که مورد تایید قرار نگرفت.

اصرار بر فروش قبر برای توسعه امامزاده

وی با اشاره به اینکه جلسات متعدد برای تصویب طرح توسعه امامزاده سید ابراهیم (ع) برگزار شده است، بیان کرد: توسعه امامزاده از طریق کمک خیرین و یا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی میسر است.

کرمی با اشاره به اینکه خیلی تلاش شده نسبت به اخذ موافقت فروش قبر در امامزاده اقدام شود، اضافه کرد: متاسفانه با این موضوع موافقت نشده که به نظر می‌رسد نگاه کارشناسی نسبت به طرح نشده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه دلیل مخالفت با این موضوع منطقی نیست، اضافه کرد: در همه استان‌ها به غیر از زنجان فروش قبر مجاز است.

وی گفت: دلیل این مخالفت را به ما مطرح کنند یا از طرح این پیشنهاد منصرف شویم یا مشکلات آن را رفع کنیم.

کرمی اضافه کرد: این امامزاده ظرفیت ۳ هزار قطعه قبر را دارد.

وی با بیان اینکه یکی از تکالیف اوقاف ایجاد وقف جدید است که متاسفانه با سم پاشی‌هایی که انجام می شود مردم تمایل چندانی برای وقف ندارند، گفت: بایستی از طریق روحانیون و رسانه‌ها اهمیت وقف برای مردم تبیین شود. سال گذشته ۱۶ مورد وقف جدید در استان ثبت شده است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانفروش قبرتوسعه امامزادهعرضه دام حسینیه
sedayezanjannews.ir/nx12903


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»