کد خبر: 12909
1403/07/05 - 13:38


یک حقوقدان:

قانون شورای حل اختلاف جدید با نام دادگاه صلح اجرایی می شود

یک حقوقدان گفت: قانون شورای حل اختلاف جدید با نام دادگاه صلح اجرایی می شود و براساس قانون جدید، دادگاه های صلح هم به دعاوی حقوقی و کیفری رسیدگی می کنند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ یک حقوقدان گفت: قانون شورای حل اختلاف جدید با نام دادگاه صلح اجرایی می شود و براساس قانون جدید، دادگاه های صلح هم به دعاوی حقوقی و کیفری رسیدگی می کنند.

سجاد مقدمی با اشاره به راه اندازی دادگاه های صلح در مرکز زنجان، گفت: با اجرایی شدن قانون شورای حل اختلاف جدید، دادگاههای عمومی و بخش ها عملاً به دادگاه صلح تبدیل شده و دادگاههای حقوقی شهرستان مرکز نیز بیشتر به دادگاه صلح تبدیل شده و طبق این قانون درواقع دادگاههای حقوقی کسر و به صلح تغییر عنوان می دهند.

این حقوقدان افزود: در قانون قبلی شورا رسیدگی به پرونده‌ها با حضور اعضای شورا بوده و پس از تکمیل به قاضی ارسال می شد و قاضی نظریه اعضای شورا را لحاظ می کرد.

مقدمی تصریح کرد: این در حالی است که قانون گذار برای رفع نواقص با اصلاح آن نو آوری هایی داشته که با عنوان دادگاه صلح شناخته خواهد شد در این قانون در ماده ۱۲ صلاحیت های دادگاه صلح احصاء شده که تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

این حقوقدان به مزایای این قانون همانند رسیدگی سریع به دعوا و با حضور قاضی صلح اشاره کرد و گفت: شورا در کنار دادگاه صلح به قاضی کمک خواهد کرد و صرفاً از باب سازش و رسیدگی در دادگاه صلح بیشتر یک مرحله ی خواهد بود واز مزایای دیگر کم شدن فرایند رسیدگی و کاسته شدن از ورود پرونده‌ها ی بیشتر به محاکم حقوقی و کیفری خواهد بود.

مقدمی افزود: دادگاه صلح این امکان را به دادگاههای حقوقی و کیفری خواهد داد که به پرونده های مهم و اساسی و کلان با دقت کافی رسیدگی نمایند که از جمله متقن بود آراء پرونده های مذکوردر مرحله بدوی و تجدید نظر خواهد بود.

وی ادامه داد: با اجرای قانون جدید اعضای شورا نیز در چندین مرحله با آزمون جذب قوه قضائیه خواهند شد بهتر بود و قانونگذار با تعیین بودجه تمامی اعضای شورا که بعضاً تا ۲۰ سال خدمت صادقانه داشتند با حقوق و مزایای ناچیز بدون آزمون در یک پرسه کوتاه جذب قوه قضائیه می کرد.

منبع/ مهر

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاندادگاه صلححل اختلافحقوقدان
sedayezanjannews.ir/nx12909


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»