کد خبر: 12913
1403/07/06 - 12:10


آیین شکرگزاری تولید گندم در استان زنجان با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد؛

رکوردشکنی تاریخی زنجان با تولید بیش از ۶۵۰ هزار تن گندم

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی: تا پایان ماه جاری تمامی مطالبات گندمکاران پرداخت می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: آئین رکوردشکنی تولید بیش از 650 هزار تن گندم در استان زنجان در حالی با حضور معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد که دولت هنوز 51 درصد مطالبات گندمکاران استان زنجان را نپرداخته است!

آیین شکرگزاری رکوردشکنی تولید گندم و همایش آغاز سال زراعی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ و دومین رویداد محصولات باغی زراعی و دامی استان زنجان در محل گنبد تاریخی سلطانیه (۵ مهرماه ۱۴۰۳) با حضور علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد كشاورزی دولت چهاردهم و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

قرار بود استاندار زنجان یا معاون اقتصادی استاندار زنجان به عنوان سخنران در این همایش حضور داشته باشند که تا به این لحظه هیچ یک به مراسم نیامده‌اند.

رکوردشکنی تاریخی استان زنجان با تولید بیش از ۶۵۰ هزار تن گندم

روح‌اله حسنی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان در این مراسم با بیان اینکه سال زراعی گذشته، سال پر خیر و برکت در محصول مهم گندم بود از رکوردشکنی استان زنجان در سال زراعی گذشته با تولید بیش از ۶۵۰ هزار تن گندم خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته اقدامات برای خرید ۵۰۰ هزار تن صورت گرفته و خرید همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: تحلیل آمار نشان می دهد که دلایل این موفقیت شامل فراهم بودن شرایط طبیعی در بخش دیم مثل بارندگی های به موقع، تدارک عوامل تولید مثل بذر و سم و ملزومات کشت و تلاش و برنامه ریزی مناسب بخش مهندسی کشاورزی در استان بود.

حسنی با بیان اینکه سال زراعی گذشته بیش از ۳۱۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیرکشت گندم رفت، ‌گفت: از این میزان، ۱۸ هزار هکتار به صورت کشت آبی و ۳۰۰ هزار هکتار به صورت کشت دیمی است.

امنیت غذایی برای دولت مهم است؛ با شکم مردم نمی‌شود بازی کرد

علیرضا مهاجر، معاون وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم با اشاره به اهمیت امنیت غذایی لزوم برنامه‌ریزی رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصول استراتژیک تاکید کرد که « با شکم مردم نمی‌شود بازی کرد»، دولت در تامین امنیت غذایی و تولید گندم قدردان تلاش گندمکاران کشور از جمله استان زنجان است و زبان ما در توصیف خدمت خالصانه و ارزشمند گندمکاران قاصر است.

وی در ادامه تشریح اهمیت امنیت غذایی و خودکفایی در گندم گفت: امنیت غذایی اولویت همه و پیش نیاز هر امر مهم دیگری است و باید از گذشته خود درس بگیریم و آینده خود را بیمه کنیم.

مهاجر با بیان اینکه محصول گندم راهبردی‌ترین محصول در تولید کشاورزی است، گفت: برخی چنان که باید بر خودکفا شدن در این محصول توجه ندارند ولی اصل قضیه محقق کردن امنیت غذایی بر پایه داشته های خودمان و بدون تکیه بر دیگران است و باید با کمک یکدیگر شرایط بهتری را در تولید محصولات کشاورزی در کشور رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار برای واردات محصولات خبر داد و گفت: این میزان هزینه برای واردات محصولاتی صرف می‌شود که توان و ظرفیت تولید آن را در داخل کشور داریم.

وی با تاکید بر اینکه ایران توان و ظرفیت تولید بسیاری از محصولات کشاورزی را دارد، اظهار کرد: باوجود اینکه این ظرفیت و توانمندی، متاسفانه سالانه میلیارد دلار صرف واردات همین محصولات می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تولید در شرایط کنونی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باید به گونه‌ای عمل کنیم که در این جبهه همانند سایر جبهه‌ها سربلند بیرون بیاییم، ادامه داد: خوشبختانه در این راستا تا به امروز گام‌های خوبی برداشته شده است، هر چند معتقدیم این روند باید بهتر از این باشد.

 خشکسالی؛ یکی از چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی

وی با یادآوری اینکه بحث خشکسالی همواره یکی از چالش‌های پیش روی حوزه کشاورزی بوده و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، خاطرنشان کرد: علی‌رغم همه این مشکلات، شاهد افزایش تولید در حوزه کشاورزی به ویژه گندم طی سه سال گذشته بودیم.

مهاجر با تاکید بر اینکه بهره‌وری رمز موفقیت در همه عرصه‌ها بوده و باید از منابعی که در اختیار داریم، استفاده بهینه‌ای داشته باشیم، افزود: این بهره‌وری در حوزه کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و به همین خاطر باید از تجربیاتی که در گذشته به دست آورده‌ایم، استفاده و آینده مطمئنی را در این زمینه رقم بزنیم.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی ابراز کرد: امروزه فعالیت در جبهه تولید از همه جبهه‌ها سخت‌تر است و باید بکوشیم در این جبهه نیز پیروز شویم و طی سه سال گذشته با وجود خشکسالی، روند افزایش تولید را در بخش کشاورزی و به ویژه در حوزه گندم شاهد بودیم.

با وجود این همه ظرفیت نباید اصلاً در کشور فقیر داشته باشیم!

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه منابع تولید را در اختیار داریم و باید بهره وری بهینه ای از آنها داشته باشیم، گفت: با وجود این همه ظرفیت نباید اصلاً در کشور فقیر داشته باشیم.

مهاجر در ادامه با اشاره به برگزاری دومین رویداد محصولات کشاورزی و رکوردشکنی تولید گندم در استان زنجان، افزود: روند رو به رشد در بخش کشاورزی به خصوص تولید گندم به رغم خشکسالی‌های چند سال اخیر اتفاق افتاده است که باید از زحمات تمامی فعالان و دست اندرکاران این حوزه قدردانی کنیم.

معاون امور زراعت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی باید با همکاری و همیاری یکدیگر روزهای خوبی را رقم بزنیم، یادآور شد: یکی از دستاوردهای همین همیاری، روند رو به رشد در حوزه کشاورزی به ویژه محصول استراتژیک گندم است که در همین راستا باید قدردان زحمات همه فعالان این عرصه باشیم.

 دولت مطالبات گندمکاران را نداده اما جشن رکوردشکنی تولید گندم برگزار می‌کند!

به گزارش صدای زنجان؛ تعدادی از گندمکاران حاضر در آئین شکرگزاری تولید بیش از 650 هزار تن گندم در استان زنجان نسبت به عدم تعهد دولت در قبال کشاورزان که عامل اصلی در تحقق برنامه‌های پیش بینی شده جهاد کشاورزی در رکوردشکنی تولید گندم بوده‌اند، گلایه کرند.

حضرتی، گندمکار سلطانیه‌ای در حاشیه آیین شکرگزاری رکوردشکنی تولید گندم استان زنجان در گفت‌وگوی اختصاصی با صدای زنجان خطاب به مسئولان گفت: بهتر است برای شنیدن حرف تمامی گندمکاران پای کار باشید، صحبتهای درصد کمی از آنها که گندمکار نمونه‌اند قطعا سخن تمامی گندمکاران نیست. مطالبات ما را دولت نداده اما جشن رکوردشکنی و مراسم شکرگزاری برگزار می کند؟

 ۴۹ درصد مطالبات گندمکاران زنجانی پرداخت شد

به گزارش صدای زنجان؛ جشن شکرگزاری خرید ۵۰۰ هزار تن در زنجان در حالی برگزار شد که حدود ۴۹ درصد مطالبات گندمکاران زنجان پرداخت شده است!

ولی‌الله زمانی، مدیرکل غله استان زنجان در حاشیه برگزاری آئین شکرگزاری تولید گندم استان زنجان گفت‌وگوی تلفنی با صدای زنجان در خصوص آمار خرید تضمینی گندم استان زنجان گفت: تا پایان روز ۴ مهر ماه ۱۴۰۳ میزان خرید تضمینی گندم ۴۹۹ هزار و ۸۶۲ تن  به ارزش ریالی  هشت هزار و ۷۴۷ میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل غله استان زنجان مبلغ واریزی به گندمکاران را ۴ هزار و ۹۵  میلیارد تومان اعلام کرد که حدود ۴۹ درصد کل واریزی مطالبات گندمکاران استان را شامل می‌شود.

 دولت تمامی مطالبات گندمکاران زنجانی را تا پایان مهرماه می‌پردازد

با توجه به اهمیت پرداخت بدهی‌های دولت به گندمکاران استان زنجان، پس از پایان آیین شکرگزاری رکوردشکنی تولید گندم و همایش آغاز سال زراعی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ و دومین رویداد محصولات باغی زراعی و دامی استان زنجان، صدای زنجان زمان پرداخت تمامی مطالبات گندمکاران استان از سوی دولت را پیگیری کرد.

علیرضا مهاجر، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی نیز در خصوص حدود ۵۰ درصد مطالبات باقی مانده گندمکاران زنجانی اعلام کرد: قرار هست تا پایان مهرماه امسال تمامی مطالبات باقی مانده گندمکاران کشور از جمله زنجان پرداخت شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانگندمکارانآیین شکرگزاریجهادکشاورزی
sedayezanjannews.ir/nx12913


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»