کد خبر: 12935
1403/07/08 - 17:9


مدیرکل جهاد کشاروزی استان زنجان خبر داد؛

افزایش 22 درصدی نرخ نان در زنجان

روح‌اله حسنی: افزایش نرخ نان با هدف جبران هزینه‌های نانوایان ازجمله در حوزه انرژی و دستمزد و اهمیت ارتقای کیفیت نان شهروندان انجام شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیرکل جهادکشاورزی استان زنجان از افزایش 22 درصدی نرخ نان از روز دوشنبه (9 مهرماه 1403) با هدف جبران هزینه‌های نانوایان خبر داد.

یکی از مشکلات مردم با نانوایی‌ها، گران‌فروشی و کم‌فروشی نان است و در مقابل نانوایان نیز به‌صورت غیررسمی، دلیل این کار خود را به‌صرفه نبودن نانوایی با هزینه‌های موجود عنوان می‌کردند. ازآنجایی‌که در مصوبه سال 1385 دولت، نحوه تعیین قیمت نان در استان‌ها و مبانی آن مشخص شده، استان‌ها راسا می‌توانند برای تغییر قیمت نان اقدام کنند.

روح‌اله حسنی، مدیرکل جهاد کشاروزی استان زنجان(8 مهر ماه) در نشست مطبوعاتی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در خصوص افزایش نرخ نان در زنجان خبر داد و گفت: دوشنبه (9 مهرماه 1403) قیمت نان در استان به صورت میانگین 22 درصد افزایش خواهد یافت، شهروندان باید تخلف‌ها را گزارش دهند و مسئولان ذیربط هیچ اغماضی در برخورد با آنها صورت نخواهد گرفت.

وی با اشاره به پبشنهاد اتحادیه نانوایان و تصمیمات اخذ شده توسط کارگروه نان و آرد استان زنجان، افزود: قیمت فعلی نان با توجه‌ به افزایش قیمت حامل‌های انرژی، هزینه کارگر و سایر هزینه‌های جانبی برای نانوایان صرفه اقتصادی نداشت از این رو پس از احصای پیشنهادات اتحادیه نانوایان و بررسی‌های کارشناسانه؛ در نهایت سازمان جهاد کشاورزی با در نظر گرفتن تمامی ابعاد؛ نرخ مدنظر را اعلام کرد که در نهایت با افزایش حدود 22 درصدی نان موافقت شد.

حسنی با تشریح قیمت انواع آرد، نان و وزن چانه در سال 1403 استان زنجان، قیمت آرد نوع یک از محل استحصال گندم 6650 ریالی را این گونه اعلام کرد؛ در نان لواش با درصد سبوس گیری 15 درصد، قیمت هر کیلوگرم آرد 8200 ریال، با وزن چانه 150 گرم، قیمت مصوب با درصد اعلامی جهاد کشاورزی (22 درصد) 5500 ریال می باشد. گفتنی است قیمت قبلی نان  لواش 4500 ریال بوده است.

بر این اساس؛ قیمت هر کیلو آرد در نان بربری با 18 درصد سبوس گیری (500 گرم وزن چانه)، 8300 ریال با 23 درصد افزایش؛ 18500 ریال است.

به گفته مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان؛ قیمت هر کیلو آرد در نان سنگک با 12 درصد سبوس گیری نیز 8150 ریال (400 گرم وزن نان) عنوان شده که در نهایت قیمت این نان طبق درصد اعلامی سازمان جهاد کشاورزی یعنی 23 درصد افزایش به 21500 ریال رسیده است.

به گفته حسنی؛ قیمت آرد نوع 2 از محصل استحصال گندم 9 هزار ریالی به این شرح است؛ در نان های لواش، بربری، سنگک به ترتیب با درصد سبوس گیری، 15، 18 و 22؛ قیمت هر کیلوگرم آرد به ترتیب 12 هزار، 12300، 11700 اعلام شده است.

گفتنی است؛ پس از آنالیز قیمتهای پیشنهادی اتحادیه نانوایان، در نهایت قیمت مصوب این نان ها  به ترتیب 6 هزار، 25 هزار و 25 هزار ریال ثبت شده است. این افزایش  طبق نظر سازمان جهاد کشاورزی بوده است که در نان لواش 20 درصد و در نان های بربری و سنگک نیز هر کدام 25 درصد رشد داشته است.

به گفته مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان؛ قیمت مصوب نان تافتون و تنوری یا سبوس گیری 15 درصد؛ با احتساب هر کیلو آرد (آرد نوع 2) به قیمت12 هزار ریال(وزن چانه 250 گرمی) 15 هزار و 500 ریال بوده که 24 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به نظارت دقیق بر کیفیت نان و بربری زنجان در این مقوله، اظهار کرد: افزایش قیمت‌ها زمینه ارتقای هر چه بیشتر نان را فراهم می‌کند.

حسنی با بیان اینکه گروه‌های بازرسی با محوریت سازمان صمت در نانوایی‌ها حضور خواهند یافت، اضافه کرد: قیمت نان، وزن چانه و سایر دستورالعل‌های ابلاغی به نانوایان از جمله موارد مهمی است که توسط بازرسان کنترل می‌شود؛ مردم هم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف در نانوایی‌ها مراتب را به سامانه 124 گزارش دهند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان در شاخص قیمت‌گذاری انواع نان نسبت به استان‌های همجوار در یک سطح قرار دارد، خاطرنشان کرد: درباره نان‌های کنجدی مردم خودشان بهترین ابزار کنترل این موضوع هستند و نباید تحت تاثیر خرید و فشار یک واحد نانوایی جهت خرید یا افزایش قیمت آن قرار بگیرند از طرفی نظارت‌های ویژه‌ای که در طی دو ماه آینده در نانوایی‌ها توسط گروه‌های نظارتی انجام خواهد شد.

به گزارش صدای زنجان؛ بر همه آشکار است که نانوایی یک کار اقتصادی بوده و نانوا باید قادر به جبران هزینه‌ها کسب‌وکار و کسب سود باشد؛ ازاین‌رو وقتی قیمت نان متناسب با هزینه‌ها بالا نمی‌رود، نانوایان هم با کار‌هایی نظیر اضافه کردن سبوس و کنجد به دنبال جبران هزینه‌ها هستند که ممکن است شهروندان چندان موافق آن نباشند. از سوی دیگر ممکن است در فرایند خمیرسازی آرد و پخت نیز کم‌وکاستی‌هایی بروز کند که کیفیت نان را پایین بیاورد.

از این رو مسئولان مربوطه تصمیم به افزایش 20 تا 25 درصدی نرخ نان در زنجان با هدف جبران هزینه‌های نانوایان ازجمله در حوزه انرژی و دستمزد گرفته‌اند و صد البته که نتیجه مورد انتظار سیاست‌گذاران در قبال این افزایش قیمت نیز رفع مشکل نانوایان و از همه مهم‌تر بهبود کیفیت محصول و خدمت آن‌ها به مردم و مصرف کنندگان است که باید هم نانوایان به این موضوع دقت کافی داشته باشند و هم مسئولان نظارتی در این خصوص، فعالیت‌های نانوایان را زیر ذره بین ببرند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانجهاد کشاورزینرخ ناننانوایی
sedayezanjannews.ir/nx12935


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»