کد خبر: 1309
1398/07/13 - 11:51


نائب رئیس کمیته بیمه ودرمان خانه‌های کارگر سراسر کشور در زنجان هشدار داد:

بحران تأمین اجتماعی

علیرضا حیدری: اگر بحران تأمین اجتماعی جدی گرفته نشود سیلابی به وجود می‌آید که کل کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- علیرضا حیدری، نائب رئیس کمیته بیمه ودرمان خانه‌های کارگر سراسر کشور در نشست هم‌اندیشی کمیته بیمه و درمان خانه‌های کارگری سراسر کشور به میزبانی زنجان با اشاره به این‌که خطری که تأمین اجتماعی را تهدید می‌کند خطر ملی است، افزود: در حال حاضر به کسانی خدمات می‌دهیم که اصلاً بیمه شده سازمان نیستند.

وی با اشاره به بودجه سال جدید در حوزه بهداشت و درمان اظهار داشت: در سال‌های آتی در صدد اخذ اعتبارات ردیفی در این راستا هستیم.

به گفته این مسئول ابعاد وسیع تعهدات و مطالبات سازمان تأمین اجتماعی سبب اقدامات اساسی است چرا که متولی درمان و بهداشت دولت است، خاطرنشان کرد: موضوع درمان تکلیف حاکمیتی است در حالی که مازاد منابع سبب انجام اقداماتی در این زمینه شده است.

وی با اشاره به مشکلاتی از قبیل جذب نیروی متخصص و غیره برای مراکز ملکی تأمین اجتماعی یادآور شد: سرمایه‌گذاری‌های ملی در این حوزه بلااثر می‌مانند چرا که طبق تکالیف قانونی سازمان تأمین اجتماعی خریدار درمان هستیم و وظیفه‌ای به آن صورت در قبال درمان نداریم.

به گفته این مقام مسئول کاهش منابع به بدنه تامین اجتماعی آسیب می‌زند و دولت باید بدهی خود را به روز به مبلع بالغ بر 250 میلیارد به سازمان پرداخت نماید، تصریح کرد: ما در برابر یک بدهی هنگفت به وزارت بهداشت و درمان قرار داریم از همین رو اخذ و دریافت منابع تامین اجتماعی بعنوان طلب از دولت موجب رونق اقدامات بیمه‌ای و بهداشتی در سطح کشور می‌شود.

زنگ خطر بدهی تأمین اجتماعی به بانک‌ها

وی با اشاره به بدهی تامین اجتماعی به بانک‌‌ها نیز یادآورشد: مسائل در این زمینه بسیار جدی و حاد است.

حیدری با تأکید بر این‌که برخی از اقدامات همانند چند نرخی بودن تعرفه‌های پزشکی منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای شده است، بیان کرد: چند نرخی بودن تعرفه‌های پزشکی سبب برور برخی مسائل و مشکلات شده است که نیاز به تک نرخی بودن آن است.

وی تامین اهداف ملی را در این زمینه مهم ارزیابی کرد و گفت: (اچ.ای.اس) سیستم نرم‌افزاری بیمارستانی برای کنترل هزینه‌ای است که باید اطلاعات کافی در این زمینه را با اخذ بانک اطلاعاتی برای افراد، شاهد کنترل و جلوگیری از پراکندگی اطلاعات باشیم.

این مسئول با تأکید بر این‌که اگر بحران تأمین اجتماعی جدی گرفته نشود سیلابی به وجود می‌آید که کل کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بیان کرد: ضروری از سوی نهاد ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی بحران جدی سازمان به رسمیت شناخته شود چرا که در حال حاضر مدیریت سازمان برای پرداخت تعهدات خود دچار مشکل شده از همین رو ذینفعان باید پای کار بیایند.

بخش اعظم هزینه‌های انجام شده در قالب طرح تحول سلامت لازمه ارتقا سلامت کشور بود

در ادامه سیدمرتضی خاتمی، نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به گلایه‌های مطرح شده بر وارد آمدن هزینه‌های مالی مضاعف بر بدنه تأمین اجتماعی با اجرایی شدن طرح تحول سلامت عنوان کرد: بنده به هیچ عنوان مدافع طرح تحول سلامت نیستیم و معتقدیم در برخی از بخش‌ها باید بهتر عمل می‌شد ولی بر این باوریم که بخش اعظم هزینه‌های انجام شده در قالب طرح تحول سلامت لازمه ارتقا سلامت کشور بود.

وی با اشاره به این‌که در کشور سالیان سال بود که در بخش درمان ضعف داشتیم، خاطرنشان کرد: در صورتی که عنوان می‌کنید تأمین اجتماعی طبق وظیفه قانونی خود مسئولیتی آن طور که باید در بخش درمان ندارد چرا در سیاستگذاری خود درمان مستقیم را تعیین کرده است.

این نماینده مجلس مدعی شد اگر تأمین اجتماعی بر این باور است که نقشی در حوزه درمان نداشته و تماماًٌ بر عهده دولت است باید در ساختار درمان را خارج کند، بیان کرد: این موضوع تیغ دو لبه برای تأمین اجتماعی بوده و باید تبعات آن را نیز متقبل شود.

دو وجهی بودن خدمات تأمین اجتماعی عامل بروز مشکلات فعلی است

وی با تأکید بر این‌که اگر تأمین اجتماعی در درمان خودکفا بود کسی با این سازمان کاری نداشت و متحمل‌ هزینه‌های مضاعف نیز به سبب اجرای برخی طرح‌ها نمی‌شد، بیان کرد: وقتی تأمین اجتماعی 100 برابر مراکز خود در دیگر مراکز قرارداد منعقد کرده است باید تبعات آن را نیز قبول کند از همین رو از تبعات دووجهی بودن خدمات تأمین اجتماعی آن را دچار مشکل کرده است.

خاتمی در واکنش به تهاتر بدهی دولت به تأمین اجتماعی با بدهی این سازمان به مراکز درمانی دولتی این‌گونه عنوان کرد: موافق تهاتر در این بخش هستم تا شاید بخشی از بدهی تأمین اجتماعی از این محل پرداخت شود.

این مسئول با تأکید بر این‌که مشکل اصلی حال حاضر سازمان تامین اجتماعی بر هم خوردن تناسب ورودی و خروجی است، خاطرنشان کرد: میزان هزینه برای سازمان تأمین اجتماعی در طرح تحول سلامت رقمی نیست اگر تناسب ورودی و خروجی برقرار باشد ولی به سبب برخی سیاست‌گذاری‌ها ورودی تأمین اجتماعی کم و خروجی آن زیاد شده است.

تأمین اجتماعی نهاد ثروتمندی است

وی با اشاره به این‌که اگر طلب 250 هزار میلیارد تومانی سازمان تأمین اجتماعی وصول شود این نهاد می‌تواند خود را تا رسیدن به شرایط ایمن حفظ کند، بیان کرد: بنده همچنان بر ثروتمند بودن سازمان تأمین اجتماعی معتقدم اگر بتوانند از سرمایه‌ها و منابع خود به درستی بهره‌برداری کند.

این نماینده مجلس به ضرورت اهمیت دادن به بخش درمان تأکید داشته و عنوان کرد: بازنشستگان باید از درمان غنی برخوردار باشند.

وی با بیان این‌که برخی عنوان می‌کنند در تأمین اجتماعی برای جذب پزشکان متخصص با مشکل مواجهیم باید گفت این سازمان نتوانست خود را به سطح بالایی برساند و در وضعیت قبلی خود باقی ماند، افزود: زمانی وضعیت تأمین اجتماعی بهتر از دولت بود و اکثر پزشکان نیز تمایل به خدمت در این سازمان را داشتند ولی الان وضعیت عکس این است.

عدم توجه به قشر کارگر آفت اساسی رونق تولید

احمد بیگدلی، نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست هم‌اندیشی با اشاره به این‌که آفت اساسی در مورد رونق تولید و اقتصاد مقاومتی عدم توجه به تولید داخلی و کم‌توجهی به قشر کارگری است، یادآور شد: نقص در قوانین و عدم پیگیری مسئولان نیز در این بخش مزید بر علت شده است.

وی با تأکید بر این‌که مقاوم کردن اقتصاد نتیجه‌بخش نیست مگر به دست خود مردم، بیان کرد: در صورتی که مسائل اقتصادی مردم به خودشان واگذار شود موفق‌تر عمل می‌کنند از همین رو نمایندگان مجلس نیز موظفند در خدمت جامعه هدف بوده و مشکلات کارگران را شنیده و  حباب‌های جامعه را شناسایی کنند تا بتوانند با اصلاح قانون ،قدمی در راستای رفع مشکلات برداشته و رضایت‌مندی حداکثری  را جلب کنند.

طرح تحول سلامت هزینه چندین برابری برای تأمین اجتماعی در بر داشت

به گفته مسعود علیاری، مدیرکل تأمین اجتماعی استان اجرای طرح تحول سلامت برای سازمان هزینه‌های چندین برابری را در بر داشته است، افزود: متأسفانه در این زمینه منابع خاصی پیش‌بینی نشده بود از سوی دیگر  با اجرای برخی قوانین بازنشستگی پیش از موعد و مشکلات تحریم‌ها اثرات مستقیمی بر موضوع درمان گذاشته است.

وی با اشاره به این‌که سازمان تامین اجتماعی وقتی می‌خواهد مطالبات خود را از واحدهای تولیدی و صنایع دریافت کند می‌گویند اشتغال به خطر می‌افتد، افزود: در حال حاضر با توجه به وضعیت فعلی سازمان اولویت نخست پرداخت مستمری به بیمه‌شدگان است چرا که ۴ میلیون خانواده از همین مستمری‌ها زندگی خود را می‌گذرانند و ماهانه ۹ هزار میلیارد تومان در این بخش پرداخت می‌شود.

علیاری خاطرنشان کرد: در گذشته ۹۴ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی را بیمه‌شدگان اجباری تشکیل می‌داد ولی در حال حاضر این میزان به ۶۴ درصد رسیده و مابقی از کمک‌های دولتی بهره‌مند هستند.

بدهی 220 هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین اجتماعی

وی با بیان این‌که در حال حاضر ۲۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است، بیان کرد: دولت با پرداخت این میزان بدهی خود به تامین اجتماعی می‌تواند کمک حال این سازمان در پرداخت بدهی‌های خود به مراکز دیگر باشد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان در واکنش به این موضوع که تأمین اجتماعی یکی از نهادهای متمول به شمار می‌آید این‌گونه عنوان کرد که در سال‌های گذشته تامین اجتماعی یکی از ثروتمندترین سازمان‌ها بود ولی در حال حاضر از جمله سازمان‌هایی است که بیشترین مطالبات انباشته را دارد، افزود: سالانه ۳۵ هزار میلیارد تومان بر این بدهی افزوده می‌شود.

در پایان علی محمدی، مدیر درمان تأمین اجتماعی استان نیز در این نشست با اشاره به این‌که در زنجان ۷ مرکز درمانی، ۲ مرکز بستری، ۲ بیمارستان و ۲۲۰ تخت فعال و ۵ مرکز درمانی متعلق به تامین اجتماعی وجود دارد، بیان کرد: در سال گذشته ۶۰ هزار مورد مراجعه سرپایی و ۱۰ هزار و ۸۰۰ مورد عمل جراحی و ۵ هزار و ۳۰۰ موالید در مراکز ملکی تامین اجتماعی رخ داده است.

پزشکان رغبتی به خدمت در مراکز تأمین اجتماعی ندارند

به گفته این مسئول یکی از چالش های تامین اجتماعی بدهی زیاد به مراکز هست که این موضوع جذب پزشک متخصص را با مشکل مواجه کرده است، خاطرنشان کرد: در عین بدهی زیاد،  این سازمان مطالبات زیادی از دولت دارد که با پرداخت بخشی از آن بدهی این سازمان نیز پرداخت می شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر افزایش کیفیت درمان در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار دارد، خاطرنشان کزد: طرح نظام ارجاع داخلی در همه مراکز مستقر شده است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان با اشاره به این‌که حذف دفترچه در مراکز ملکی انجام شده و در مراکز درمانی غیر ملکی نیز ۵۰ درصد گسترش داده شده است، بیان کرد: در این زمینه زنجان پایلوت شده بود.

به گفته این مسئول بیمارستان امام حسین تامین اجتماعی فعالیت جدی در ترویج زایمان طبیعی و نیز زایمان در آب داشته است از همین رو در ۳ سال گذشته ۶ هزار مورد زایمان در آب رخ داده و مرگ و میر به ۳ در هزار نفر رسیده است.

گفتنی است در حاشیه این نشست نمایندگانی از استان‌های، قزوین، مازنداران و هشتگرد در حضور نمایندگانی از خانه‌های کارگری ، سراسر کشور سخنان، مشکلات و دغدغه‌های بیمه‌ای و بهداشتی جامعه کارگری را بیان کردند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکارگرانبحران تأمین اجتماعیبدهی دولت به تامین اجتماعی
sedayezanjannews.ir/nx1309


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»