کد خبر: 13113
1403/07/27 - 20:19


به وقتِ خداحافظی

آیین تودیع و معارفه نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان در زنجان روز جمعه ۲۷تیرماه ۱۴۰۳ در سالن روزبه زنجان برگزار شد. در این مراسم ضمن تکریم آیت‌الله خاتمی امام جمعه سابق زنجان، حجت‌الاسلام حسینی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان زنجان معارفه شد، حجت‌الاسلام حسینی پنجمین نماینده ولی فقیه در استان زنجان است که با حکم رهبر منصوب می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: آیین تودیع و معارفه نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان در زنجان روز جمعه ۲۷تیرماه ۱۴۰۳ در سالن روزبه زنجان برگزار شد. در این مراسم ضمن تکریم آیت‌الله خاتمی امام جمعه سابق زنجان، حجت‌الاسلام حسینی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان زنجان معارفه شد، حجت‌الاسلام حسینی پنجمین نماینده ولی فقیه در استان زنجان است که با حکم رهبر منصوب می‌شود.

آیت‌الله علی خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه ۲۳ شهریور شهر زنجان ضمن طلب حلالیت از مردم استان زنجان با آنها خداحافظی کرد، اقدامی که استان را در شوک قرار دارد و موجب بهت و تعجب شد.

وی زاده ۱۳۲۰ نماینده ولی فقیه در استان زنجان و امام جمعه شهر زنجان بوده و دارای عنوان حوزوی آیت‌الله است.

آیت‌الله خاتمی که بعد از حجت‌الاسلام محمدتقی واعظی با حکم رهبر جمهوری اسلامی ایران، سید علی خامنه‌ای در تاریخ ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۰ به این سمت منصوب شد، در خطبه‌های نماز جمعه شهر زنجان (23 شهریورماه 1403) گفت: هر شروعی یک پایان دارد بنده نیز باید از محضر شما مردم غیور زنجان خداحافظی کنم و این وظیفه را به فردی دیگر تحویل دهم و به دستور ولی امر مسلمین فردی دیگر معرفی خواهد شد.

از 23 شهریور به مدت یک ماه کش و قوس‌هایی در مورد انتخاب امام جمعه زنجان در استان ایجاد شد، برخی از فعالان اجتماعی، فرهنگی و سیاسی استان زنجان که از آیت‌الله خاتمی به عنوان شیخ اعتدال زنجان یاد می‌کردند خواستار بازپس گیری استعفا از سوی امام جمعه بودند و معتقد بودند ادامه فعالیت ایشان به عنوان فردی که زمینه اتحاد و انسجام در استان را فراهم می‌کند بسیار موثر است، از سوی دیگر انتخاب برای معارفه امام جمعه زنجان بین چند نام می‌چرخید تا اینکه در تاریخ 24 مهر ۱۴۰۳ با حکم رهبر حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی به عنوان امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان زنجان معرفی شد.

متن حکم رهبر انقلاب به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحيم

جناب حجت‌الاسلام آقای سید مصطفی حسینی دامت افاضاته با کناره‌گیری جناب حجت‌الاسلام آقای علی خاتمی دام‌توفیقه جناب عالی را که دارای شایستگی‌های لازم و سوابق مدیریتی و خدماتی بویژه در عرصه‌ی خدمات قرآنی میباشید به امامت جمعه‌ شهر زنجان و نمایندگی خود در آن استان منصوب میکنم. مردم عزیز زنجان که به ولایتمداری و محبت اهل بیت علیهم‌السلام شهره‌اند، در حوادث گوناگون دوران انقلاب و پس از آن تا امروز، با صداقت و شجاعت، راه روشن آن بزرگواران را پی‌گرفته‌اند. انتظار از جایگاه امامت جمعه‌ی آن منطقه که خاستگاه بزرگان علمی و دینی است، تلاش برای پرورش استعدادها و ارتقاء فکری و علمی و عملی در عرصه‌ی دین و سیاست و شناختها و معنویتها است. جوانان پاک‌نهاد را گرامی بدارید؛ با متن مردم از همه‌ی طبقات نشست و برخاست کنید؛ به تبلیغ عملی دین اهتمام بورزید؛ و محتوای خطبه‌ها و بیانات را به نصاب غنای لازم برسانید. توفیقات شما را از خداوند مسألت میکنم. سیدعلی خامنه‌ای 24 مهر ۱۴۰۳»

به گزارش صدای زنجان؛ حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی در سال ۱۳۶۱ در شهر زنجان متولد شد.

 پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و راهنمایی، در سال ۱۳۷۵ وارد حوزه علمیه قم شده و تا سال ۱۳۸۳ دروس سطوح عالی حوزه علمیه را به پایان برده و پس از آن در دروس خارج فقه و اصول و تفسیر از محضر آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی، تبریزی، جوادی آملی تتلمذ نموده است. و در طی این سنوات به تدریس دروس حوزوی در مدرسه علمیه معصومیه قم و سایر مراکز حوزوی اشتغال داشته است و دارای تألیفات متعدد در حوزه قرآن و حدیث است‌.

حجت الاسلام حسینی در رشته مدیریت عمومی مدرک دکترای حرفه‌ای از دانشگاه جامع امام حسین (ع) را دریافت کرده و در زمینه مدیریت موفق به دریافت جایزه ملی جوان برتر شده است و سالهاست در این زمینه اشتغال به تدریس دارد. عمده فعالیت‌های علمی و تبلیغی و اجرایی حجت‌الاسلام حسینی به عنوان قاری و حافظ کل قرآن کریم بر محور قرآن متمرکز بوده و از همین رو ایشان، یکی از چهره های کشوری در زمینه قرآن شناخته می شوند که در برنامه‌های قرآنی و معارفی رسانه ملی نیز حضور پر رنگی دارند.

 حجت‌الاسلام حسینی نیز در عرصه مدیریت و مسئولیت‌های اجرایی مسئولیت‌های مختلفی از جمله؛ قائم مقام و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور (۱۴۰۲ تاکنون)، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه (۹۳ - ۹۸)، مدیر کل اخلاق مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه (۱۳۹۲)، معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (۹۰- ۹۲)، مدیر و مؤسس مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس حضرت معصومه (۸۹ - ۹۰)، مؤسس و مدیر مرکز قرآن و عترت حوزه‌های علمیه (۸۸ - ۹۱)، مسؤول میز قرآن شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور (۱۴۰۱ تاکنون)، مسؤول مجمع قرآن بنیاد فرهنگی اجتماعی خاتم الاوصیاء (۹۸ تاکنون) و عضو هیئت مدیره و هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم (۹۸ تا کنون) را داشته است.

مجامع قرآنی در سال‌های آینده در استان پررنگ‌تر شود

محسن افشارچی در مراسم تودیع و معارفه نماینده ولی فقیه در استان زنجان و شورای اداری استان زنجان با تقدیر از زحمات آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه برای ما ارزشمند است که مخاطب مکتوب حضرت آقا باشیم، اظهار کرد: ما تاسی به سیره رهبر داریم و قطعا تبعیت از این سیستم راهگشا خواهد بود.

استاندار زنجان با بیان اینکه ساز و کار حکمرانی در جمهوری اسلامی بنا بر هم‌گرایی نبوده است و همواره واگرایی بوده است، عنوان کرد: این موضوع در حوزه اجرا کاملا مشهود است، علاوه بر این همگرایی بین دستگاه‌ها نیز بسیار مهم است چون هر کدام از دستگاه‌ها نقش بسزایی دارند.

‌وی با اشاره به اینکه در این هم‌گرایی نخ تسبیح هماهنگی نماینده رهبر در استان است، اضافه کرد: امیدواریم با حضور حجت‌الاسلام حسینی همانطور که قبلا بوده این موضوع اتفاق بیافتد.

افشارچی با اشاره به اینکه نقش نماینده ولی فقیه در ارتقای شاخص‌های در استان بسیار مهم بوده است، تصریح کرد: بسیاری از توفیقات متاثر از نقش وی است.

استاندار زنجان به ارتباط تنگاتنگ نماینده ولی فقیه با مردم نیز تاکید کرد و افزود: امیدواریم طبق فرمایش رهبر این همگرایی با حضور نماینده رهبر در استان اتفاق بیافتد ضمن اینکه مطمئنم از این پس فضای زنجان متفاوت خواهد بود و امیدواریم مجامع قرآنی در سال‌های آینده در استان پررنگ‌تر شود.

امام جمعه لیدر حزب نیست

نماینده سابق ولی فقیه در استان زنجان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه تا امروز آنچه از دستم برمی‌آمد برای زنجان انجام داده‌ام، اظهار کرد: از این بابت منتی بر کسی ندارم.

آیت‌الله علی خاتمی با اشاره به اینکه به نظر من امام جمعه لیدر حزب نیست و من در این مسئولیت فقط یک خط آن هم ولایت فقیه را قبول دارم، اضافه کرد: تمام مدتی که در اینجا بودم تاکید کردم که دفتر من شعبه‌ای از دفتر رهبر است و در این مدت در هیچ عزل و نصبی دخالت نکردم.

وی با بیان اینکه من زمان آمدن به زنجان کسی را با خود نیاوردم که الان با خودم ببرم، تصریح کرد: نیروهای دفتر همان است که قبلا بود اما نیروهای من همان کسانی هستند که به نماز جمعه می‌آیند.

خاتمی با اشاره به اینکه اگر قصوری در اموراتم بوده از خدا طلب حلالیت و از مردم عذرخواهی می‌کنم، ادامه داد: تمام سعی من در این مدت آن بوده که جایگاه نماز جمعه را در حوزه‌های مختلف حفظ کنم.

امام جمعه زنجان اضافه کرد:  برای حفظ جایگاه نماز جمعه کسی را بالا نبردم و کسی را تخریب نکردم.

امیدواریم شاهد پرورش حوزه علمیه بسیار قوی خود در استان باشیم‌

حجت‌الاسلام جواد جعفری نیز در مراسم تکریم و معارفه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با قدردانی از ۱۰ سال زحمات آیت‌الله علی خاتمی نماینده ولی فقیه سابق زنجان، اظهار کرد: امیدواریم حضور نماینده ولی فقیه جدید در استان زنجان مایه برکت برای مردم استان باشد.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان از نماینده جدید ولی فقیه در استان خواست ارتباط خوب با اقشار مختلف مردم و به ویژه جوانان داشته باشد، تاکید کرد: امیدواریم زمینه هجرت فضلای روحانی به استان زنجان و بهره مندی از حضور آنها در استان فراهم شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم شاهد پرورش حوزه علمیه بسیار قوی و اصیل خود در استان باشیم‌، گفت: در سال‌های اخیر این بخش دچار ضعف شده است.

جعفری با بیان اینکه امیدواریم با همت بلند این سید بزرگوار شاهد رشد و بالندگی حوزه استان باشیم، ادامه داد: همه مردم از آثار این بالندگی بهره‌مند می‌شوند.

زنجان، در دوران دفاع مقدس افتخار آفریده است

حجت‌الاسلام محمد محمدیان مسئول امور ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز جریان مقاومت اسلامی با تمام قوا در مقابل رژیم صهیونیستی قرار گرفته است، اظهار کرد: هم‌اکنون شاهد جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و لبنان هستیم.

مسئول امور ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه ریختن بمب‌های چند تنی توسط رژیم صهیونیستی بر سر زنان و کودکان و مردم بی دفاع هنر نیست، گفت: هنر آن است که یک گروه چند هزار نفری بعد از یک سال از انجام عملیات طوفان الاقصی، توانستند بعد از شهادت سید حسن نصرالله، مواضع اسرائیل را با موشک مورد اصابت‌ قرار دهند.

وی با تاکید بر حرکت مقاومت اسلامی به سمت قله‌های پیروزی، افزود: ملت ما در مدت ۴۵ ساله توطئه‌های مختلفی را مشاهده و تجربه کرده است که خداوند چگونه به وعده هایش عمل می‌کند.

محمدیان با اشاره به اینکه به ویژگی‌های علمی و مفاخر استان زنجان پرداخت و اظهار کرد: زنجان افتخارات بسیار بزرگی دارد و استان عرفان، فلسفه، فقاهت، جهاد و شهادت است و همه این افتخارات را یکجا دارد.

وی با بیان اینکه این استان در دوران دفاع مقدس افتخار آفریده است، اضافه کرد: در این مسیر شهدای بسیار بزرگی‌ را تقدیم‌ انقلاب اسلامی کرده است.

محمدیان به برگزاری مراسم کتاب "پاییز آمد" و رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب اشاره و عنوان کرد: شهید بزرگوار یوسفی که این کتاب درباره ایشان است بسیار پر افتخار بودند.

مسئول امور ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری با تشکر از زحمات چندین ساله آیت‌الله علی خاتمی نماینده سابق ولی فقیه در استان و با اشاره به انتخاب حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی به این سمت، گفت: ایشان امتیازات فراوان علمی، عملی و تجربیات فرهنگی دارند.

وی اضافه کرد: حجت‌الاسلام حسینی خدمتگزار، قاری و حافظ کل قرآن و آشنا به مباحث عمیق قرآنی هستند و امیدواریم با حضور ایشان تحولات خوبی در عرصه مختلف به ویژه مباحث قرآنی در استان به وقوع بپیوندد.

 ارتباطات انسانی پیش‌برنده‌تر از بسیاری از موارد است

حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه امروز یکی از فرزندان استان در جایگاه نماینده ولی فقیه قرار گرفته است، تصریح کرد: امیدواریم همه کمک کنند تا جای بزرگان را با کوچکی به محضر ولی‌نعمتان پر کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان تصریح کرد: اگر قرار است به جایگاه جوانان و همه اقشار توجه شود، بدون انسجام امکان‌پذیر نیست و امیدوارم با کمک همه به نتیجه مطلوب برسیم.

وی با بیان اینکه اگر با وحدت و انسجام کارها را پیش نبریم، امکان‌پذیر نیست، بیان کرد: همه چیز مطالب عنوان شده در کاغذها نیست و ارتباطات انسانی پیش‌برنده‌تر از بسیاری از موارد است.

صهیونیست‌ها فکر می‌کردند که با شهادت سید حسن نصرالله کار تمام است

همچنین آیت‌الله محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسم معارفه امام‌جمعه جدید زنجان در مصلی این شهر با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های مردم زنجان عشق و ارادت آنها به اباعبدالله الحسین(ع) است، اظهار کرد: همه ساله در هشم و یازدهم زنجانی‌ها عشق و ارادت خود را به اباعبدالله نشان می‌دهند و این امر در جهان زبانزد است.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با بیان که امروز اینجانب هستم تا امام‌جمعه جدید زنجان را به مردم معرفی کنم، تصریح کرد: حجت‌الاسلام حسینی از نوادگان ائمه اطهار و حافظ کل قرآن هستند.

وی با بیان اینکه امروز باید به قرآن متوسل شویم، اضافه کرد: امروز باید در همه عرصه‌های به قرآن متوسل شویم.

آیت‌الله محمدی گلپایگانی با بیان وقایع و اتفاقات این روزهای جهان و به‌ویژه جهان اسلام و رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان گفت: صهیونیست‌ها فکر می‌کردند که با شهادت سید حسن نصرالله کار تمام است.

گلپایگانی ادامه داد: آنها فکر نمی‌کردند بعد از سید نصرالله کار باقدرت ادامه پیدا کند به‌طوری که امروز هیچ کجای سرزمین‌ها اشغالی در امان موشک‌های حزب‌الله نیست.

آیت‌الله محمدی گلپایگانی با اشاره به نمازجمعه‌ای که رهبر در هفته‌های قبل خواندند، گفت: بسیاری به‌صورت تلفنی و حضوری از ما می‌خواستند این اتفاق روی ندهد، اما رهبر باقدرت و صلابت خطبه‌ها را ایراد کردند و بخش مهم آن خطبه‌هایشان هم به عربی بود.

وی با بیان اینکه رهبر از هیچ‌چیز ترس و واهمه‌ای ندارند و از تنها چیزی که ترس دارند، خداوند است، افزود: خطبه‌های ایشان در جهان پیچید و دشمنان نیز به قدرت و صلابت رهبری اعتراف کردند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه اهل‌بیت دارای شجاعت بودند و رهبر هم محبت در دل‌ها و هم شجاعت را دارند، ادامه داد: محبت مردم به ایشان در دیدارهای و علاقه مردم به ایشان کاملاً مشهود است.

آیت‌الله محمدی گلپایگانی با بیان اینکه امروز اگر کسی به رژیم صهیونیستی علاقه داشته باشد، مسلمان نیست، تصریح کرد: الان اگر کسی به اینها تمایل داشته باشد نمی‌تواند بگوید من مسلمانم.

آیت‌الله محمدی گلپایگانی با بیان اینکه زنجان مهد علمای بزرگ است، افزود: آیت‌الله شبیری امروز ازعلمای بزرگ کشور است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمعارفه امام جمعهدفاع مقدسولی فقیه
sedayezanjannews.ir/nx13113


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»