کد خبر: 13115
1403/07/28 - 9:18


رئیس اتحادیه خشکشویان و قالی‌شویان زنجان:

مشاغل خدماتی نیازمند حمایت بیمه‌ای هستند

رئیس اتحادیه خشکشویان و قالی‌شویان زنجان با بیان اینکه پرداخت همزمان بیمه برای خود کارفرما و کارگران سبب تحمیل هزینه برای صاحبان این مشاغل می‌شود، گفت: دولت می‌تواند با اعمال یارانه در پرداخت بیمه برای افراد فعال حمایتی داشته باشد.

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سعید رسولی رئیس اتحادیه خشکشویان و قالی‌شویان زنجان گفت: اتحادیه خشکشویان داری هفت دسته است که شامل کارواش، قالی‌شویی، مبل‌شویی، نظافت داخل ماشین و خدمات نظافتی است.

وی افزود: می‌توان گفت پرکارترین و ضعیف‌ترین رسته (از لحاظ شرایط و وضعیت) نیز خدمات نظافتی منزل به حساب می‌آید.

رئیس اتحادیه خشکشویان و قالی‌شویان زنجان با بیان اینکه این رسته‌ها می‌تواند از ابعاد زیادی مورد حمایت واقع شود تا زمینه گسترش آن‌ها فراهم شود، ادامه داد: برای مثل اگر جوانی بخواهد در این عرصه وارد شود و برای خود شغلی ایجاد کند با قیمت‌های نجومی اجاره‌بها از این اقدام منصرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیش‌تر افرادی که در این رشته فعال هستند یا قصد فعالیت دارند به دلیل بالا بودن قیمت زمین و ملک توان خرید ندارد، گفت: از طرفی هم به دلیل بالا بودن نرخ اجاره‌بها، ایجاد شغل و یا ادامه آن صرفه اقتصادی چندانی ندارد.

رسولی مطرح کرد: دولت می‌تواند از این قشر از شغل خدماتی حمایت کند. با در اختیار قرار دادن زمین‌هایی که خارج از شهر وجود دارد به شرط اجاره به تملیک می‌تواند زمینه ایجاد و گسترش چنین شغل‌هایی را فراهم کند.

وی گریزی به افزایش ۲۰۰ برابری تعرفه آب‌بها در این عرصه قالی‌شویی زد و گفت: با افزایش آب‌بها فعالان درصدد بودند که دستمزد و نرخ را افزایش دهند که با برخورد تعزیرات مواجه شدند و از طرفی وجود چنین شرایطی برای افراد صرفه اقتصادی نداشت و برخی از این نهادها رو به تعطیلی گذاشتند.

رئیس اتحادیه خشکشویان و قالی‌شویان زنجان گریزی به وضعیت کارواش‌های موجود در سطح شهر زنجان زد و یادآور شد: در این زمینه نیز با افزایش آب‌بها مواجه هستیم که نسبت به گذشته شاهد افزایش چند برابری هستیم.

وی عنوان کرد: برای این نهاد‌ها که خود حفر چاه و سایر اقدامات را انجام داده و گاهاً خسارت متحمل شده‌اند، افزایش بی‌رویه آب‌بها ضربه بزرگی است.

رسولی با بیان اینکه این امر را از نهادهای دولتی مربوطه پیگیری کرده‌ایم با پاسخی مبنی بر اینکه طرح موجود کشوری است مواجه شده‌ایم ادامه داد: ولی با پرس و جو متوجه شدیم در استان‌های دیگر چنین طرحی وجود ندارد.

وی گریزی به اوضاع بیمه‌ای مشاغل خدماتی زد و تاکید کرد: ما در امر بیمه نیز در تنگنا قرار داریم، کارفرمایان برای خود بیمه آزاد واریز می‌کنند و بیمه‌ای که برای کارگران وجود دارد بیمه کارگری است.

رئیس اتحادیه خشکشویان و قالی‌شویان زنجان با بیان اینکه پرداخت همزمان بیمه برای خود کارفرما و کارگران سبب تحمیل هزینه برای صاحبان این مشاغل می‌شود گفت: دولت می‌تواند با اعمال یارانه در پرداخت بیمه برای افراد فعال حمایتی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه سختی کار در مشاغلی مانند قالی‌شویی و خشکشویی بالا است، عنوان کرد: از کارافتادگی در این مشاغل سریع‌تر اتفاق می‌افتد و از این منظر نیز نیازمند حمایت هستند یا زودتر از چرخه کار خارج شوند.

رسولی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه نیز افزایش داشته است، بیان کرد: در این قسمت نیز می‌تواند حمایت‌های لازم موثر واقع شود و با قرار دادن یارانه این امر به راحتی میسر می‌شود.

وی عنوان کرد: حق عضویتی که برای صنف ما وجود دارد کفاف هزینه‌های ما را نمی‌دهد و از طرفی سامانه‌‌ای تعبیه کرده‌اند که ۳۰ درصد حق عضویت از آن کسر می‌شود.

منبع/ ایرنا

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانخشکشوییقالی شوییمشاغل خدماتی
sedayezanjannews.ir/nx13115


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»