کد خبر: 13130
1403/07/29 - 12:36


مسئول دبیرخانه مناسب‌سازی استان زنجان:

محیط و مبلمان شهری باید برای معلولان قابل استفاده باشد

مسئول دبیرخانه مناسب‌سازی استان زنجان گفت: محیط شهری باید به گونه‌ای طراحی شود که برای معلولان و افراد نابینا نیز به راحتی قابل استفاده باشد و زمینه رفاه آنان را فراهم آورد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ مسئول دبیرخانه مناسب‌سازی استان زنجان گفت: محیط شهری باید به گونه‌ای طراحی شود که برای معلولان و افراد نابینا نیز به راحتی قابل استفاده باشد و زمینه رفاه آنان را فراهم آورد.

نعیمه احمدی اظهار کرد: نابینایان طیفی از افراد دارای معلولیت هستند که زیر چتر حمایتی سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند و گاه از کمترین حقوق خود در زندگی اجتماعی روزمره محروم هستند.

وی با اشاره به اینکه گاه جامعه متوجه این نیست که موضوعات به ظاهر ساده روزمره ممکن است تا چه حد برای یک فرد دارای معلولیت بینایی خطر آفرین باشد، یادآور شد: پارک کردن خودرو در پیاده‌روها، قراردادن مانع و سد کردن مسیر موزاییک‌های زرد رنگ ویژه نابینایان در پیاده‌راه‌ها، جز مسائلی از این دست به‌شمار می‌رود.

مسئول دبیرخانه مناسب‌سازی استان زنجان اشتغال را بزرگ‌ترین چالش افراد نابینا خواند و گفت: این موضوع استقلال نابینایان را با مشکل مواجه می‌کند؛ در حالی که مطابق با قانون حمایت از افراد دارای معلولیت باید راه برای حضور معلولان در جامعه هموار و سپس امنیت ایشان را تأمین شود.

مناسب‌سازی نشدن زیرساخت ها مانع اجرای درست قانون حمایت از 

افراد دارای معلولیت است

وی با بیان اینکه اگر زیرساخت‌ها مناسب‌سازی نشده باشد و جامعه آموزش فراگیر در این زمینه ندیده باشد، اجرای درست قانون حمایت از افراد دارای معلولیت ممکن نخواهد بود، ابراز کرد: مطابق با ماده ۱۱ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های سازمانی اپراتور تلفن در دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا الزامی است.

احمدی با اشاره به اینکه مهمترین مسئله در استقلال فردی حضور مستقلانه در شهر است، تأکید کرد: فضای شهرها باید برای همه اقشار جامعه، امکانات لازم را برای آسایش و پیشرفت دارا باشد.

وی ادامه داد: محیط شهری باید بگونه‌ای طراحی شود که برای افراد نابینا نیز به راحتی قابل استفاده باشد و زمینه رفاه آنان را فراهم آورد و هیچ‌کس با هیچ ویژگی خاصی، خارج از دایره شهر قرار نگیرد.

مسئول دبیرخانه مناسب‌سازی استان زنجان تصریح کرد: بخش بزرگی از مشکلات معلولان به عدم وجود امکانات مناسب جهت بهره‌بردن از وسایل و امکانات موجود در فضای‌شهری است؛ چنانچه نابینایان بتوانند احتیاجات خود را بدون کمک از دیگران برآورده سازند بر اعتماد به نفس آن‌ها افزوده خواهد شد و همین امر در بهبود وضعیت روحی افراد ناتوان نقشی مثبت دارد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین لازم است در فضای شهری امکاناتی ایجاد شود که آن‌ها بدون احساس نیاز به دیگران، خودشان در جهت رفع نیازهای خود اقدام کنند.

مناسب سازی نشدن سیستم حمل و نقل شهری از مشکلات نابینایان است

احمدی سیستم حمل و نقل شهری را از دیگر مشکلات نابینایان برشمرد و گفت: ارائه علائم و اطلاعات با وضوح بالا برای افراد کم بینا و قرار دادن اطلاعات به صورت بریل و لمسی در نزدیکی و داخل ورودی ایستگاه‌های حمل و نقل برای نابینایان، نصب سطوح هشداردهنده برجسته در کنار گذرهای عبور، اعلام زمان توقف وسایل نقلیه در طول مسیر و محل ایستگاه‌ها، نصب دستگاه‌های فروش کارت مجهز به خط بریل از الزامات این موضوع است که متأسفانه تا کنون محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه از دیگر موارد می‌توان به گویا کردن خودپردازها اشاره کرد تا نیاز افراد نابینا به دیگران کاهش یابد، افزود: در استان زنجان باجه‌های خدمات رسانی به نابینایان و کم‌بینایان مجهز به سامانه برجسته نگار و گویا در برخی بانک‌های استان راه‌اندازی شده است.

مسئول دبیرخانه مناسب‌سازی استان زنجان ادامه داد: در این باجه‌ها امکان دسترسی نابینایان به خدمات بانکی مقدور و در این باجه امکان دسترسی آسان به همه خدمات شعبه‌ای برای شهروندان نابینا با استفاده از دستگاه‌های گویا و برجسته نگار هوشمند و نمایشگرهای بریل فراهم شده است.

وی یادآور شد: با افتتاح این شعبه‌ها نابینا می‌تواند بدون نیاز به حضور همراه از همه خدمات بانکی همچون افتتاح حساب، واریز وجه، انتقال وجه....، به صورت مستقل استفاده کنند و با توجه به موضوعاتی از قبیل کلاه‌برداری و سو استفاده افراد سودجو، راه‌اندازی این سامانه می‌تواند کمک شایانی به ارتقا سطح امنیت در مبادلات بانکی این مشتریان داشته باشد

منبع/ مهر

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمعلولمبلمان شهریارتقا سطح امنیت
sedayezanjannews.ir/nx13130


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»