کد خبر: 1322
1398/07/22 - 10:49


گفت‌وگوی صدای زنجان با بانوی کارآفرین

زن محدود نیست

در محیط کوچک روستا با تمام محدودیت‌هایی که متوجه هر بانوی روستایی است، بزرگ شده ولی الان با تحصیلات عالی به عنوان بانوی پیشرو و عضو شورای روستای خودش یعنی قروه مطرح است

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- در محیط کوچک روستا با تمام محدودیت‌هایی که متوجه هر بانوی روستایی است، بزرگ شده ولی الان با تحصیلات عالی به عنوان بانوی پیشرو و عضو شورای روستای خودش یعنی قروه مطرح است و توانسته انگیزه و محرکی برای بانوان دیگر روستای خود که توانمندی‌های‌شان را در پستوی خانه‌ پنهان کرده و گرد فراموشی‌ بر آن نشسته بود، باشد چرا که او نیز انگیزه حرکت و تلاشش را مرهون دیگر زنان موفق این روستا که پیش از وی موفقیت‌هایی را در بخش‌های مختلف و حضور در عرصه شورایی کسب کرده‌اند، می‌داند.

او که کار اصلی‌اش مهندسی ساختمان بوده و در شهر ابهر فعال است با سکونت در روستای قروه در تلاش برای توانمند کردن دیگر زنان زحمت‌کش روستایش است و در این مسیر نیز به گفته خودش توانسته نتایج موثری را دریافت کند، این موفقیت بی‌شک حاصل دید متفاوت او در زندگی بوده و این‌که تغییر نگاه‌ها به زنان در جامعه باید توسط خودشان و با تلاششان و اثبات توانایی‌شان آغاز شود.

راه‌اندازی صندوق اعتبارات خرد روستایی

 معصومه کاظمی بانوی 36 ساله با مدرک فوق لیسانس مرمت و احیای ابنیه و بافت‌های تاریخی است که توانسته در کنار دو بانوی دیگر به عنوان عضو شورای روستای 3 هزار نفری قروه فعالیت کرده و برای به عرصه آوردن دیگر بانوان توانمند روستای خود فعالیت‌هایی را از جمله راه‌اندازی صندوق اعتبارات خرد روستایی از یک و نیم سال پیش در قروه انجام دهد.

او که در تلاش است تا با همکاری دیگر زنان با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های روستای خود توانمندی زنان را به اثبات برساند معتقد است با راه‌اندازی صندوق اعتبارات خرد روستایی با همکاری جهاد کشاورزی در ابتدا توانستیم 20 نفر از زنان روستا را در فعالیت‌های خود سهیم کرده و با شرکت در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف محصولات تولیدی را به فروش رسانده تا محل درآمدی بر این بانوان فعال باشد.

بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی/ تولید سبزی ارگانیک در باغچه خانگی

این بانوی فعال روستای قروه عمده‌ فعالیت‌های صندوق مذکور را بسته‌بندی محصولات کشاورزی و فرآوری آن‌ها دانسته و عنوان می‌کند که اخیراً با حضور در نمایشگاه‌های مختلف سفارش تولید شیره انگور برای یک شرکت دارویی معتبر را دریافت کردیم که همین می‌تواند راهی برای گسترش اشتغال و ورود دیگر زنان روستا به این عرصه باشد.

به گفته این عضو شورای روستای قروه افزایش مهارت‌های زنان روستایی در حوزه صنایع دستی با همکاری فنی و حرفه‌ای راهکار دیگری برای توانمندسازی زنان روستایی است چرا که زنان روستای قروه با کمترین امکانات توانستند از باغچه خانگی خود با تولید سبزی‌جات تازه و ارگانیک و فروش آن تا حدودی موفق عمل کنند.                              

کاظمی معتقد است برای بروز و شکوفایی استعدادهای بانوان روستای قروه محدودیتی نبوده و از دیرباز زنان برخلاف دیگر روستاها در فعالیت‌های مختلف پیشگام بوده و توانسته‌اند توانمندی خود را به اثبات برسانند از همین رو با تغییر نگرش صورت گرفته خانواده‌ها نیز به هیچ عنوان سدی بر مسیر پیشرفت زنان نیستند.

حضور سه زن در بین پنج عضو شورای قروه

این بانوی پیشرو به اعتماد مردم بر فعالیت‌های زنان و اثربخش بودن آن‌ها اشاره داشته و می‌گوید: در حال حاضر از پنج عضو شورای روستای قروه سه نفر زن هستند که توسط همین مردم انتخاب شده‌اند که این خود نمونه بارز اعتماد مردم باورداشتن آنان بر توانمندی زنان است.

وی گسترش اشتغال خانگی در روستای قروه را یکی از اهداف اصلی صندوق اعتبارات خرد روستای قروه نامید و ابراز کرد: در ایجاد اشتغال برای زنان روستای قروه بیشتر بر علاقه‌مندی و توانمندی آن‌ها و نیز امکانات موجود متمرکز هستیم از همین رو بسیاری از بانوان این روستا در منازل خود اقدام به تولید شیره، آبغوره، مربا و محصولات دیگر کرده و آن را به فروش می‌رسانند.

کاظمی که انگیزه را یک شرط اصلی در موفقیت زنان می‌داند در توصیه‌ای به آن‌ها می‌گوید: زنان روستایی در صورتی که می‌خواهند به اهداف خود برسند در بدترین شرایط نیز نباید انگیزه خود را از دست بدهند از سوی دیگر ایجاد بستر و زمینه فعالیت بانوان و فراهم کردن امکانات نیز شرط اصلی در موفقیت زنان روستایی است.

فعالیت‌هایم را در روستا انجام نمی‌دادم موفقیت‌های فعلی را نداشتم

این عضو شورای روستای قروه به موفقیت زنان به صورت فعالیت‌های گروهی اشاره داشته و افزود: در روستا با وجود محدودیت‌های حاکم ظرفیت‌هایی وجود دارد که در شهر کمتر مشاهده می‌شود چرا که در روستا اعتبار و اعتماد بین مردم وجود داشته و زنان در فعالیت‌های گروهی موفق‌ترند و در صورت مشاهده حمایت از سوی مسئولان و در اختیار داشتن امکانات انگیزه‌شان برای کار بیشتر می‌شود از همین رو شاید اگر در شهر می‌ماندم و فعالیت‌هایم را در روستا انجام نمی‌دادم موفقیت‌های فعلی را نداشتم.

از آنجایی که روستای قروه از توابع شهرستان ابهر با سابقه 7 هزار ساله و با وجود هویت تاریخی غنی شامل بناهای دوران سلجوقیان، پل‌ها و مسجد جامع قدیمی و خانه‌های قدیمی با 3 هزار خانوار به عنوان یکی از روستاهای گردشگری زنجان معرفی شده است از همین رو کاظمی معتقد است زنان این روستا با معرفی خانه‌های قدیمی خود و ثبت آن‌ها به عنوان خانه بوم‌گردی و جذب توریست می‌توانند درآمد خوبی را از آن خود کنند چرا که این عضو شورا خود یک خانه قدیمی را در روستای قروه به عنوان خانه بوم‌گردی به ثبت رسانده و در گفت‌و گو با صدای زنجان می‌گوید امسال 15 بار برای اجاره خانه بوم‌گردی‌اش با وی تماس گرفته شده است.

خانم‌ها در اعتمادزایی گام اول را بردارند

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان بی‌اعتمادی حاکم بر جامعه را در سپردن مسئولیت‌های بزرگ به زنان را کم‌رنگ کرده و از بین برد، گفت: به اعتقاد من در ابتدا باید خانم‌ها قدم اول را برداشته و در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند تا ببینند مردم به آنان اعتماد دارند یا خیر، چیزی که ما در روستای قروه در انتخابات شوراها آن را به عینه تجربه کردیم چون از 14 کاندید شورای شهر چهار نفر خانم بودند که سه نفر از آنان با رای مردم توانستند انتخاب شوند.

این بانوی عضو شورا معتقد است لزوماً همیشه مانع پیشرفت زنان در روستاها خانواده‌ها و یا دید جنس مخالف نیست بلکه در وهله نخست باید زنان از خود جرات نشان داده و در صحنه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حضور داشته باشند و توانمندی خود را بروز دهند، شاید در ابتدا با شکست مواجه شوند ولی در صورت وجود پشتکار به طور یقین موفق می‌شوند.
وی با بیان نمونه‌ای از تجربیات خود در فعالیت برای بانوان روستایی گفت: روزی برای ارائه آموزش‌های مهارتی به روستایی رفتیم در ابتدا فقط یک خانم در جلسه آموزشی حضور یافت ولی در جلسات چهارم به بعد به مرور تعداد ‌آن‌ها افزایش یافت از همین رو ضروری است بخش‌های فرهنگی بخشداری‌ها و یا سمن‌های مختلف این زنان را یک جا جمع کنند.

کاظمی معتقد است زنان روستایی بسیار علاقمند به دریافت مهارت در حوزه‌های مختلف دارند به شرط آن‌که دعوت شوند حتی به عنوان یک نظاره‌گر تا در ابتدا اعتماد لازم حاصل شود از همین رو ضروری است صدا و سیما و رسانه‌های مختلف برنامه‌های ویژه‌ای از مراسمات روستاها همانند تهیه شیره را در روستاها به نمایش بگذارند.

راه‌اندازی سمن یادآوران کهن به منظور احیای سنت‌ها و آداب و رسوم کهن

این بانوی فعال به راه‌اندازی سمن یادآوران کهن به منظور احیای سنت‌ها و آداب و رسوم گذشته اشاره داشته و عنوان می‌کند: این سمن با حضور 15 نفر از اهالی روستای قروه تشکیل شده و در راستای احیای زبان مادری و اشعار ترکی و لالایی‌ها و ثبت آن‌ها در قالب کتاب فعالیت دارند و تاکنون در نمایشگاه‌های مختلف حضور پیدا کردند.

عضو شورای روستای قروه راه‌اندازی کارگاه تولیدی به منظور ایجاد اشتغال پایدار برای زنان روستایی را یکی از اهداف اصلی خود دانست و گفت: در تلاشیم تا با ارائه آموزش‌های مهارتی و ایجاد بستری برای بروز و ظهور توانمندی زنان روستایی دوره‌های آموزشی مختلف را از آبان ماه امسال در قروه آغاز کنیم.

کاظمی به فعالیت‌های ورزشی بانوان روستای قروه اشاره داشته و می‌گوید: بانوان این روستا هر هفته چهار جلسه در رشته‌های والیبال و فوتبال در سالن ورزشی موجود به تمرین و بازی می‌پردازند و این علاقه‌مندی آنان به ورزش تاجایی است که در زمستان بدون سیستم گرمایشی و بدون مربی در سالن تمرین می‌کنند.

ازدواج سد راه پیشرفت زنان نیست

این بانوی پیشرو، ازدواج را سدی بر مسیر پیشرفت خود ندانسته و بر این باور است که هر چند یک زن با ازدواج از فعالیت‌های اجتماعی‌اش کاسته می‌شود ولی با حمایت‌های همسر و خانواده می‌تواند اهداف خود را با سرعت بیشتری به مرحله عمل برساند.

این عضو شورای روستای قروه یکی از بزرگترین مشکلات و آسیب‌های روستایش را آمار بالای طلاق و ازدواج در سنین پایین عنوان کرده و می‌افزاید: هر چند معضل اعتیاد نیز در این روستا به چشم می‌خورد ولی به میزان آمار طلاق نیست از همین رو با همکاری یک سمن آموز‌ش‌های مهارتی برای افراد در سن پایین ارائه شده است.

وی از جمله شاخصه‌های اصلی روستای قروه را فعالیت‌های اقتصادی افراد عنوان کرد تا جایی که تنها پنج خانواده نیازمند در این روستا زندگی می‌کنند و مابقی وضعیت مطلوبی دارند از سوی دیگر توجه خانواده‌ها به تحصیل فرزندان خود و مدال‌آوری فرزندان این روستا در عرصه‌های مختلف کشوری از دیگر قابلیت‌های قروه است.

به گفته کاظمی مهاجرت از روستا به شهر در قروه وجود دارد ولی قابل توجه نیست و اکثر خانواده‌ها نیز به دلیل نبود مدرسه دبیرستان مجبورند به شهر مهاجرت کنند چون امکان تردد هر روزه آنان برای تحصیل فرزندشان در شهر را ندارند.

نبود بازار کار مشکل اصلی برای تولیدات خانگی

این بانوی پیشرو یکی از بزرگترین مشکلات زنان روستایی را نبود بازار کار برای ارائه محصولات تولیدی دانست و گفت: مشکلات در این عرصه به طور یقین برای کل کشور آسیب‌زا است.

به گفته این عضو شورای روستای قروه باور نداشتن و عدم اعتماد به خانم‌ها در ادارات و سازمان‌های مختلف مانع پیشرفت این قشر بوده و در برخی از مواقع خود خانم‌ها نیز در این بی‌اعتمادی نقش‌آفرین هستند از همین رو نحوه برخورد زنان در وهله نخست در اعتمادزایی تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: در جمع شوراییان نیز این بی‌اعتمادی و عدم باور به زنان وجود دارد و برخی‌ از آقایان معتقدند که مگر خانم هم می‌‌تواند از پس فلان کار بزرگ برآید، این نگرش را باید خود خانم‌ها با بروز توانمندی‌های خود اصلاح کنند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروستای قروهمعصومه کاظمیکارآفرین
sedayezanjannews.ir/nx1322


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»