کد خبر: 1332
1398/07/30 - 9:23


صدای زنجان نتایج نمونه‌برداری‌های انجام گرفته از محصول گوجه‌فرنگی کشت شده مقابل شهرک روی را پیگیری می‌کند

ابهام

رئیس گروه محيط زيست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان: دانشگاه علوم پزشکی نمونه‌ها را تحویل نگرفته است/ معاون سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی: قرار بود متولیان جهاد کشاورزی نمونه‌ها را به ما ارسال کنند اما نکردند

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- در شرایطی که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی از نتایج نمونه‌های گرفته شده از اراضی مربوط به کشت گوجه‌فرنگی روبروی شهرک روی اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به نتایج بررسی‌ها از محصول گندم در سال 97 که نشان داد این محصول به هیچ عنوان آلوده به عناصر سنگین نیست، تاکید می‌کند: مشت نمونه خروار است، در حال حاضر مشکلی وجود ندارد و به هیچ عنوان التهاب‌آفرینی در این زمینه درست نیست.

سوم مهرماه بود که پس از پیگیری‌های مکرر، مدیر گروه بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل حفاظت محیط زیست برای انجام مراحل مربوط به نمونه‌برداری در محل کشت محصول گوجه‌فرنگی واقع در اطراف شهرک روی حضور یافتند، قرار بود نتایج طی 48 ساعت آینده اعلام شود اما امروز مسؤلان دستگاه‌های متوالی از بود یا نبود این نمونه‌‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. 

نمونه بی‌وارث

رئیس گروه محيط زيست و سلامت غذای  سازمان جهاد کشاورزی استان در این رابطه با بیان اینکه وظیفه انجام آزمایش با ما نیست، می‌افزاید: علاوه بر آن سازمان جهاد کشاورزی صلاحیت آن را هم ندارد تا در این باره وارد عمل شود، دانشگاه علوم پزشکی مسئولیت سلامت و غذا را بر عهده دارد و وظیفه ما تنها نمونه‌برداری و ارسال آن به دانشگاه علوم پزشکی جهت انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های کارشناسی است.

سهیل نصرتی با بیان اینکه طبق وظیفه، نماینده جهاد کشاورزی در محل حضور یافته و نمونه‌برداری‌های لازم را انجام داده است، ادامه می‌دهد: متاسفانه از دفتر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هیچ تماسی برای دریافت نمونه‌ها انجام نگرفته و این نمونه‌ها هنوز هم در یخچال باقی مانده است.

نصرتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا کشت گوجه‌فرنگی در نزدیکی شهرک روی با وجود هشدارهای اداره کل حفاظت محیط زیست مبنی بر تهدید استان توسط این مجموعه معقولانه و منطقی است، عنوان می‌کند: ما هم معتقدیم نباید در یکسری مکان‌ها کشت انجام گیرد، باید اثبات شود که منطقه آلوده است تا به امروز هیچ سندی مبنی بر آلوده بودن گزارش نشده است.

به جای اتهام به کشاورز، منشا آلودگی را پیدا کنیم

رئیس گروه محيط زيست و سلامت غذای  سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه این سازمان به هیچ عنوان نمی‌تواند مانع کشت محصول توسط کشاورز شود، می‌گوید: ورود به این مقوله مسائل حقوقی داشته و به این سادگی‌ها هم نیست. نمی‌توان کشاورز را قانع کرد که در زمین شخصی خود اقدام به کشت نکند. در تعجبم چرا کسی با مجموعه آلوده‌کننده کاری ندارد و انتقادات تنها به کشت گوجه فرنگی در اراضی نزدیک به شهرک روی وارد است؟

نصرتی دامه می‌دهد: از 100 سال پیش زنجانرود همان زنجانرود است، کشاورزان هم حقابه دارند، نباید در آلودگی زنجانرود، کشاورزان را مقصر بدانیم، ما موظفیم منشا آلودگی را پیدا کنیم.

او با اشاره به انتشار مطالبی مبنی بر آلودگی سیب‌زمینی تولید شده در خدابنده در سال‌های اخیر عنوان می‌کند: مدعیان هیچ مدرکی مبنی بر آلودگی سیب‌زمینی به نیترات پیدا نکردند، در آن برهه از زمان 12 نمونه را مورد بررسی قرار دادیم و طبق گزارش جهاد دانشگاهی که حد مجاز نیترات سیب‌زمینی 170 ppm است، بیش‌ترین نیترات سیب‌زمینی 49 ppm بود. وقتی خودشان می‌گویند سالم است ما چه بگوئیم؟ چرا باید تشویش اذهان عمومی کنیم؟

نتایج این نمونه‌برداری را رسانه‌ای نمی‌کنیم

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز با بیان اینکه با پیگیری‌های انجام گرفته تا به امروز (ظهر چهارشنبه 24 مهرماه) هیچ نمونه‌ای مربوط به محصول گوجه فرنگی کشت شده در اطراف شهرک روی جهت آزمایش از سوی جهاد کشاورزی ارسال نشده است، در مورد احتمال آلودگی این محصول به عناصر سنگین می‌گوید: با اطمینان نمی‌توان گفت که این عناصر، می‌توانند  آبهای جاری و زیرمینی را آلوده کنند، آلودگی هوا نیز غیرممکن است اما باید آبی را که محصول گوجه‌فرنگی با آن آبیاری شده است حتما مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد.

جواد تاج‌کی می‌افزاید: همانطور که گفتیم هنوز نمونه‌ها به دستمان نرسیده تا کار مربوط به آزمایش‌ها را انجام دهیم اما باید این را هم بگویم که اعلام نتایج طی 48 ساعت امکان‌پذیر نیست و نیازمند دو هفته زمان است. قرار هم نیست این موارد را رسانه‌ای کنیم، نتایج در جلسه امنیت غذایی استان، حضور استاندار و معاون سیاسی استاندار گزارش می‌شود.

مشکل حادی باشد ورود می‌کنیم

با این وجود جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در مورد احتمال آلودگی گوجه‌فرنگی‌هایی که در اراضی مقابل شهرک روی کشت شده‌اند، عنوان می‌کند: سال 96 و 97بنا به دستور دادستان و پیگیری‌های مدیریت شهرستان نمونه‌برداری‌های مربوط به گندم‌های کشت شده در اطراف شهرک روی را مورد بررسی قرار دادیم، در این راستا نمونه‌ها به صورت مجزا در انبار ذخیره و پس از گذشت سه ماه آزمایش‌های مربوطه از آن انجام گرفت. نتایج حاکی از ان بود که هیچ مشکلی در محصول تولید شده در اطراف شهرک روی وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه می‌دهد: در کشت محصول گوجه‌فرنگی در مقابل شهرک روی نیز اگر مشکل حادی وجود داشته باشد حتما ورود می‌کنیم، با توجه به نتایج بررسی گندم‌های کشت شده باید گفت مشت نمونه خروار است به نظر می‌رسد مشکلی در محصول گوجه‌فرنگی نیز وجود نداشته باشد، ما معتقدیم التهاب آفرینی به هیچ عنوان درست نیست.

زمستان 93 قربانعلی محمدپور، مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست استان تاکید کرد: اگر نخواهیم فعالیت شهرک روی را یک بحران بدانیم باید بگوییم که متاسفانه این شهرک از شرکت کالسیمین، روغن نباتی جهان و شرکت ملی سرب و روی ایران هم مخاطره آمیزتر است.

بهار سال قبل نیز سیدرضا موسوی، مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان نیز با بیان اینکه خاک محدوده شهرک تخصصی روی تا شعاع سه کیلومتری، آلوده به فلزات سنگین است، گفت: در سنوات گذشته پیگیر مطالعاتی در مورد آلودگی آب، خاک، هوا و پوشش گیاهی منطقه اطراف شهرک روی بوده‌ایم.

موسوی با بیان اینکه در نیمه دوم سال 96 سه گزارش آلودگی به ما گزارش شده و متناسب با این گزارشات ارزیابی‌ها انجام شده است، افزود: براساس این ارزیابی‌ها در ‌آب‌های زیرزمینی منطقه نیز آلودگی مشاهده نشده است.

به گفته وی فعالیت شرکت روی در آلودگی هوای زنجان تاثیر معناداری نداشته که فاصله این شرکت از شهر زنجان و برخی عوامل در نرسیدن آلودگی به این شهر مؤثر است.

در نمونه‌برداری‌های سازمان جهاد کشاورزی از محصول کشت شده مقابل شهرک روی نماینده اداره کل حفاظت محیط زیست استان در کنار نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی حضور داشت اما وی از ارائه هر گونه پاسخ به سؤال صدای زنجان پیرامون عدم توجه مردم و مسؤلان به هشدارهای مدیران کل سابق مبنی بر تهدید زنجان از سوی شهرک روی و نتایج این بی‌توجهی‌ها امتناع کرد. لازم به ذکر است مدیر روابط عمومی  و معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز هر گونه ارائه پاسخ را منوط به کسب اجازه از سوی حسین آبسالان، مدیرکل این مجموعه اعلام کردند که هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد!

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشهرک رویآلودگی فلزات سنگیندانشگاه علوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1332


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»