کد خبر: 1355
1398/08/18 - 7:56


زلزله، از زنجان گذشت

زلزله 5.9 ریشتری آذربایجان‌شرقی که در زنجان نیز احساس شد خسارتی در استان نداشت

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان- زلزله نسبتا شدیدی بامداد دیروز برخی از مناطق شمالغرب ایران از جمله زنجان را لرزاند.

بر اساس اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران قدرت زلزله‌ای که ساعت 2:17:3 بامداد دیروز به وقوع پیوست، 5.9 درجه در مقیاس ریشتر و در عمق 8 کیلومتری زمین بوده که در استان‌های زنجان، قزوین، آذربایجان شرقی و غربی احساس شده و مرکز آن روستای ترک در استان آذربایجان شرقی اعلام شده است.

بلافاصله پس از وقوع این زمین‌لرزه مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر زنجان گفت: تاکنون (تا ساعت 3:19 بامداد) خسارتی از زلزله در استان گزارش نشده است.

شهرام میرزایی با اشاره به احساس شدن زلزله در استان، اظهار کرد: مرکز این زلزله بین شهرستان‌های میانه و سراب اعلام شده است.

وی با بیان اینکه شدت این زلزله ۵.۹ ریشتر بوده است، تصریح کرد : تاکنون گزارشی از خسارت‌های احتمالی این زلزله در استان گزارش نشده است.

این مسئول با اشاره به این‌که هلال احمر استان در آماده‌باش کامل به سر می‌برد، اظهار کرد: به محض اعلام سازمان امداد و نجات، نیرو و تجهیزات به مناطق زلزله زده ارسال می‌شود و در حال حاضر هلال‌احمر شهرستان‌ها نیز در آماده باش کامل به سر می‌برند.

وی هم‌چین ظهر دیروز اعلام کرد: ۲۰ تیم در هلال‌احمر استان آماده اعزام به مناطق زلزله‌زده در آذربایجان شرقی هستند و دیروز ۲ دستگاه خودروی نیمه‌سنگین جمعیت هلال‌احمر استان به منطقه زلزله‌زده در آذربایجان‌شرقی اعزام شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بسته‌های سبد غذایی و اقلام زیستی اعم از چادر و پتو آماده است که در صورت نیاز و اعلام سازمان امداد و نجات به مناطق زلزله‌زده ارسال شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گفت: در حال حاضر چهار تیم اسکان و سرپناه اضطراری، چهار تیم آواربردار، تیم‌های ارزیاب، جستجو، امداد و کمک‌های اولیه هر کدام سه تیم، درمان اضطراری ۲ تیم و آنست نیز یک تیم در آماده‌باش کامل برای اعزام به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی هستند.

میرزایی اظهار کرد: از بامداد جمعه و از لحظه وقوع زلزله، هلال‌احمر در شهرستان‌های زنجان، خدابنده، ابهر، طارم، ایجرود، خرم‌دره و ماهنشان تا این لحظه در آماده باش کامل قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آماده‌باش شعب هلال احمر در استان پایگاه‌های امداد و نجات نیز در آماده‌باش هستند.

از سویی دیگر معاون اورژانس زنجان گفت: زلزله بامداد دیروز هشت زنجانی را مصدوم و راهی بیمارستان کرد.

ابراهیم خسروشاهی در رابطه با اعلام آماده‌باش همه پایگاه‌های اورژانس استان از اولین لحظات وقوع زلزله بامداد دیروز اظهار کرد: آمبولانس‌های خارج از پایگاه‌های اورژانس و اتوبوس آمبولانس، آماده اعزام به حوادث احتمالی که در استان ممکن است رخ دهد، هستند.

وی با اشاره به تشکیل جلسه کمیته بحران در مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث، افزود: همه پرسنل اورژانس استان در حالت آماده باش کامل قرار دارند و طی ارتباط با مدیریت بحران اورژانس کشور اعلام آماده باش برای اعزام نیرو، آمبولانس و اتوبوس آمبولانس به نماطق زلزله‌زده انجام شده است.

این مسئول تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون (ظهر دیروز) گزارشی مبنی بر آسیب ناشی از ریزش آوار و زلزله در استان ارسال نشده است و هیچ نیروی امدادی و درمانی از طرف اورژانس استان به شهرها و مناطق زلزله‌زده شده اعزام نشده است.

خسروشاهی در رابطه با تعداد مصدومان حادثه، ادامه داد: 8 نفر در استان زنجان به دلیل آسیب حین فرار، ترس و استرس روحی از زلزله، درد در قفسه سینه مصدوم شده و یک مورد مادر باردار به بیمارستان‌ها اعزام شدند.

معاون اورژانس استان زنجان در رابطه با حال عمومی مصدومان، اظهار کرد: هم‌اکنون 3 نفر از مصدومان تحت مراقبت هستند و حال عمومی آن نسبتا مناسب بوده و مابقی نیز مرخص شدند.

وی در رابطه با توصیه‌های اورژانس پس از زلزله، افزود: هوشیار بودن حداقل یک نفر از اعضای خانواده، روشن نگه داشتن حداقل یک چراغ در منزل، قفل نکردن درب اتاق‌ها، پنجره و درب اصلی منزل، برداشتن مقداری آب و موادغذایی، از جمله مراقبت‌های پس از زلزله است.

این مسئول خاطرنشان کرد: پوشیدن لباس گرم و همراه داشتن پتو، مشخص کردن مسیر خروج و مسدود نکردن راهرو خروجی، برداشتن داروهای مورد استفاده، شارژکردن گوشی موبایل، نخوابیدن نزدیک پنجره، مشخص کردن محلی امن برای جمع شدن اعضا خانواده بعد از حادثه، چک کردن لوله بخاری، حفظ خونسردی، عدم تماس با اورژانس 115برای موارد غیراورژانسی و سوال درخصوص زلزله از سایر توصیههای اورژانس پس از زلزله است.

هم‌چنین استاندار زنجان نیز از آمادگی کامل استان برای مقابله با هرگونه بحران خبر داد.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به زمین لرزه بامداد دیروز در استان آذربایجان‌شرقی و احساس شدن آن در زنجان، اظهار کرد: برای مقابله با هر بحرانی، به همه فرمانداران و ستادهای بحران استان و شهرستان‌ها اعلام آماده‌باش کامل داده شده است.

وی با اشاره به این‌که خوشبختانه زلزله تاکنون (ظهر دیروز) خسارتی در استان نداشته است، اظهار کرد: برای اطمینان روستاهایی که در مرز بین زنجان و آذربایجان شرقی قرار دارند، مورد بررسی قرار گرفتند که خوشبختانه اتفاق خاصی در این‌ مناطق نیز گزارش نشده است.

نماینده عالی دولت در استان از آمادگی استان برای کمک به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی خبر داده و افزود: با استاندار آذربایجان شرقی در همین رابطه تماس گرفتیم که به‌محض اعلام نیاز بلافاصله نیروها و لوازم موردنیاز به مناطق زلزله‌زده اعزام خواهد شد.

استاندار زنجان با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از بیمارستان‌های شهر زنجان در ساعات اولیه پس از زلزله، تصریح کرد: اکثر بیماران کسانی بودند که در این زلزله دچار ترس شده بودند.

این مسئول با اشاره به دستور مداوای مصدومان احتمالی در کلیه بیمارستان‌های استان، تصریح کرد: طبق دستور صادره، کلیه افرادی که به دلیل وقوع زلزله دچار مصدومیت شده‌اند باید رایگان درمان شوند.

وی یادآور شد: در جلسه مدیریت بحران استان که صبح دیروز تشکیل شد، نحوه کمک به هم‌وطنان آسیددیده آذربایجان شرقی بررسی و آمادگی استان برای مواقع بحرانی مورد بررسی قرار گرفت.

حقیقی از آماده‌باش کامل زنجان برای مقابله با هرگونه بحران خبر داد و گفت: مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

اما رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ظهر دیروز اعلام کرد که برابر آخرین گزارش‌ها از ارزیابی در مناطق زلزله زده حدود ۵۰۰ واحد مسکونی دچار آسیب دیدگی شدند.

اسماعیل نجار در تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله زده در استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در پی زمین لرزه ۵.۹ ریشتری که در ساعت ۲:۱۷ بامداد امروز  محدوده ترک در استان آذربایجان شرقی را لرزاند متاسفانه پنج تن جان خود را از دست داده و بیش از ۳۰۰ نفر نیز مصدوم شدند که اکثر این افراد خدمات درمانی را به شکل سرپایی دریافت کرده و نیمی از آنان نیز به دلیل ترس ناشی از زلزله دچار مصدومیت سطحی شدند.

نجار با تاکید بر این که آماده باش در این استان و استان‌های مجاور همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته به مناطق زلزله زده اعزام شده و اقلام زیستی نظیر چادر، پتو، چراغ،  والور و غیره نیز در حال توزیع در میانه زلزله زدگان است.

 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: عملیات اسکان اضطراری زلزله زدگان نیز آغاز شده و به زودی تمامی زلزله‌زدگان اسکان اضطراری داده خواهند شد.

وی از پیگیری ویژه رئیس جمهور از این زلزله خبر داد و گفت: آقای روحانی در تماس با استاندار دستور ویژه دادند تا تمامی امکانات برای امدادرسانی موثر و سریع به مناطق زلزله زده بسیج شود و هرگونه نیاز زلزله زدگان به سرعت حل و فصل شود ‌. آقای وزیر کشور نیز در این زمینه تاکیدات ویژه ای داشته و تمامی نیروها و عوامل مدیریت بحران را به حالت آماده باش درآوردند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانزلزله میانهمدیریت بحران زنجاناورژانس زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1355


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»