کد خبر: 1375
1398/09/02 - 2:51


معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با اشاره به تشدید نظارت بر عملکرد سازمان‌های مردم‌نهاد گفت:

تعارف نداریم

خدابخش مرادی نافچی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با تاکید بر این‌که نظارت‌های مستمری بر فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد داشته در اعمال نظارت‌ها هیچ تعارفی نداریم، بیان کرد: اعتبار ارائه شده به این سازمان‌ها نیز براساس طرح ارائه شده از سوی آنهاست و بر ریال آخر این اعتبارات نیز نظارت لازم را داریم‌

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- نخستین دوره انتخابات تعیین نماینده تشکل‌های مردم نهاد استان در شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های مردم نهاد در زنجان و برخی از شهرستان‌های استان روز چهارشنبه گذشته برگزار شد که در پایان با رای‌گیری انجام شده فرشته وطن‌دوست با ۱۱ رای موافق و زهرا فتحی با ۸ رای موافق به عنوان اعضای اصلی و شمسی کاظمی نیز به‌عنوان عضو علی‌البدل انتخاب شدند.

در ابتدای این جلسه خدابخش مرادی نافچی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با تاکید بر این‌که نظارت‌های مستمری بر فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد داشته در اعمال نظارت‌ها هیچ تعارفی نداریم، بیان کرد: اعتبار ارائه شده به این سازمان‌ها نیز براساس طرح ارائه شده از سوی آنهاست و بر ریال آخر این اعتبارات نیز نظارت لازم را داریم‌.

وی با اشاره به این‌که این سازمان‌ها باید دفتر فعالیت خود را به دبیرخانه هیئت نظارت اعلام کنند، بیان کرد: این سازمان‌های مردم نهاد باید دفتر ثبت اموال و نیز دفتر ثبت دریافت وجوه نقدی و غیر نقدی داشته و در سال مالی پس از محاسبه آن در پایان هر سال پلمب شوند.

این مسئول با بیان این مطلب که افراد نمی‌توانند براساس تشخیص خود به موضوعات بپردازند چرا که باید فعالیت‌های آنان در راستای اهداف مطرح شده در پروانه فعالیتشان باشد، بیان کرد: طبق قانون ما نظارت‌های لازم را بر فعالیت این سازمان‌های مردم نهاد داریم.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان این‌که ما معتقدیم سازمان مردم نهاد فرصت قانونی برای تسهیل‌گری در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی است، یادآور شد: خدماتی که توسط این سازمان‌ها در نظام اجتماعی و فرهنگی ارائه می‌شود در حین اثرگذاری بیشتر با هزینه کمتری به سرانجام می‌رسد.

ضرورت برگزاری دوره های آموزشی

وی با اشاره به این‌که متاسفانه برخی بر این باورند که هر شخصی به محض مراجعه به استانداری مجوز فعالیت در قالب سازمان مردم نهاد به وی  ارائه می‌شود در حالی که در واقعیت اینطور نبوده و باید استعلام‌ها و فرآیندهای قانونی را برای کسب مجوز فعالیت طی کنند، ابراز کرد: ضروری است دوره آموزشی به منظور تبیین فرآیندهای قانونی برای سازمان‌های مردم نهاد تشکیل شود.

این مسئول با تأکید بر این‌که در استان‌های دیگر الزاماتی برای دریافت مجوز تعریف شده و سخت‌گیری‌ صورت می‌گرفت، افزود: ارائه پروانه پایان راه نبوده و آغاز نظارت‌های ما بر فعالیت سازمان‌های مردم نهاد است.

مرادی نافچی با بیان این‌که سازمان مردم نهادی موفق است که با ۵ نفر تشکیل شده و در ادامه اعضا خود را افزایش داده و افراد زیادی را با خود همراه کند، بیان کرد: به طور یقین حمایت‌های ما از سازمان مردم نهاد براساس قانون و مکانیزم‌های تعریف شده صورت می‌پذیرد.

وی افزود: سازمان های مردم نهاد مجموعه ای موثر، فکور، اندیشمند و با برنامه هستند که می‌توانند در راستای شرح وظایف مصرح در آئین‌نامه اهداف و وظایف پیش‌بینی شده و شرح وظایف در صدور مجوز آن، در توسعه فرهنگی، اجتماعی موثر باشند.

وی اضافه کرد: توسعه فرهنگی و اجتماعی مقلوله‌ای عام بوده، شقوق و زیر مجموعه‌ای دارد و در این ارتباط برای تشکیل سازمان‌های مردم نهاد فرآیندها و صدور مجوز لازم انجام می‌گیرد و بر این مبنا  قانون تشکیل سازمان‌های مردم نهاد و فرآیند قانونی بیش از گذشته تبیین شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان ادامه داد: عدم تبیین این فرآیند قانونی، سبب می‌شود اقدامات به منزله انجام وظیفه تلقی شود.

در ادامه مسیح‌اله سلطانی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان نیز با اشاره به استناد مواد ۱۲ تا ۲۱ دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه تشکل‌های مردم‌نهاد مصوب سال ۱۳۹۵ هیئت وزیران و بخشنامه‌های صادره از سوی وزارت کشور، انتخابات تعیین نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد در شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های استان با حضور آن دسته از سازمان‌های مردم‌نهادی که مجوز خود را از وزارت کشور (استانداری و فرمانداری‌ها) دریافت کرده و شعبه و نمایندگی‌های آن‌ها که مجوز فعالیت در استان دارند، برگزار شده است.

وی با تصریح به این‌که پنج نامزد واجد شرایط برای حضور در شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های استان اعلام آمادگی کردند که از جمله آن‌ها خانم‌ها وطن دوست از سازمان مردم نهاد سرو رویان اشراق، فتحی از سازمان مردم نهاد زنان کارافرین تلاشگر، ناجی کیوی از زنان کوثر ولایت، کاظمی مهر ماندگار زنجان و اقای مرتضوی از سازمان مردم نهاد تحکیم خانواده بودند، افزود: پس از تشکیل هیئت اجرایی و نظارت بر برگزاری انتخابات سه نفر از میان این پنج نامزد با رأی نمایندگان واجد شرایط سازمان‌های مردم‌نهاد انتخاب می‌شوند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با اشاره به این‌که از بین ۵ نامزد ۲ نفر به عنوان عضو اصلی و یک نفر به عنوان عضو علی‌البدل برای مدت ۲ سال انتخاب می‌شوند، تصریح کرد: شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های استان همان هیئت نظارت بر سازمان‌های مردم‌نهاد سابق است که براساس دستورالعمل جدید به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و دبیری مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تشکیل می‌شود.

وی یادآوری کرد: مدیران کل تعاون، کار رفاه اجتماعی، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد، اعضای این شورا هستند.

سلطانی افزود: صدور مجوز بر سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها، نظارت بر عملکرد آنان، رسیدگی به تخلفات احتمالی و فراهم کردن بستر فعالیت قانونمند برای تشکل‌های مردمی در استان از وظایف این شورا است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسازمانهای مردم نهاد زنجانمعوان سیاسی استاندار زنجانانتخابات تعیین نماینده تشکل‌های مردم نهاد زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1375


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»