سیدمحسن صادقی (۱۲ دی ماه) در جلسه شورای اجتماعی استان با اشاره به رتبه زنجان در نظام مسائل اجتماعی کشور و ضرورت توجه به جلسات کارگروه فرهنگی اجتماعی، اظهار کرد: مسائل اجتماعی، پیچیده، چندوجهی ، ترکیبی و چند لایه است و اغلب مسائل اجتماعی، معلول متغیرهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، روانشناختی، سیاسی و فرهنگی است
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سیدمحسن صادقی (۱۲ دی ماه) در جلسه شورای اجتماعی استان با اشاره به رتبه
زنجان در نظام مسائل اجتماعی کشور و ضرورت
توجه به جلسات کارگروه فرهنگی اجتماعی، اظهار کرد: مسائل اجتماعی، پیچیده، چندوجهی
، ترکیبی و چند لایه است و اغلب مسائل اجتماعی، معلول متغیرهای مختلف اقتصادی،
اجتماعی، روانشناختی، سیاسی و فرهنگی است. برآورد و حل یک مساله اجتماعی مستلزم یک
هماهنگی فرابخشی است.
صادقی
افزود: هر برشی از راه حل که به دستگاه
متولی مربوط می شود اگر دستگاه به درستی و به موقع عمل نکند شرایط را به مرحله حادتر دیگر سوق داده و تنها مسئله حل نمی
شود بلکه منجر به پیچیدگی مسئله میشود؛
به همین دلیل حل مسائل اجتماعی نیازمند پذیرش اولویت آن اهتمام دستگاه اجرایی
مسئول و آگاه سازی اجتماعی با رویکردهای مردم پایه و هماهنگی بینبخشی است .
وی
ادامه داد: تجربه بشری مدیریت پیشگیری و کاهش جرایم و آسیب های اجتماعی را مبتنی
بر یک مدیریت فرایندی دانسته است و علمای این حوزه معتقدند؛ سرشت انسان و شرایطش
بهگونهای است که آسیب ها و جرایم، همزاد انسان و عارض بر زندگی اجتماعی است و به
همین دلیل اساسا قابل صفر کردنی نیست اما می توان آن را کاهش و مدیریت نمود.
نماینده
عالی دولت در استان با اشاره به اینکه مدیریت
نظام مسائل اجتماعی در سه برش قابل مدیریت است گفت:برش اول پیشگیری از شکل گیری و
ایجاد انگیزه برای ارتکاب جرم برای افرادی که انگیزه ارتکاب دارند که در حوزه نگرش ها و باورها دسته بندی می شود و ماهیت محض
فرهنگی دارد برش دوم ، دشوار کردن شرایط و عدم امکان دسترسی به ابزار و فرصت
ارتکاب بزه و جرم برای افرادی است که انگیزه ارتکاب جرم را دارند، برش سوم مدیریت پیشگیری از تکرار جرم کسانی که قبلاً آن
را مرتکب شده اند.
سهم
بالای «خشونت خانگی»، «اقدام به خودکشی»، «طلاق» ، «نزاع» و «اعتیاد» در استان
زنجان
وی
افزود: این سه برش در نظام اجرایی کشور تفکیک دستگاهی شده و هرگونه ترک فعل دستگاه
ها در انجام وظایف موجب تشدید مسائل اجتماعی می گردد.
وی با
بیان اینکه تقدم پیشگیری بر مقابله یک رویکرد عالمانه در مدیریت مسائل اجتماعی است
و با توجه به اینکه مقابله و درمان در ابعاد مختلف مادی و معنوی بسیار پرهزینه است؛ بنابراین تمرکز حرفه ای
ساختارها و نهادهای فرهنگی بر حوزه نرم، باورها ، ارزشها و نگرشها در برش اول
فرایند پیشگیری بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
صادقی
با تاکید بر اینکه مسائل اجتماعی نوعا زیرپوستی است، افزود: آمارهای حوزه اجتماعی
همانند تکه یخی بر آمده از آب است و لذا این حوزه نیازمند مطالعات کاربردی و بنیادی
است در این بخش جایگاه مراکز پژوهشی دانشگاهها و حوزههای علمی، نخبگان حائز اهمیت
اساسی است و در نظام مدیریت مسائل اجتماعی استانی کارگروه الزاما باید به سمت و
رتبه بندی فهرست مسائل رفته و راهکارهای کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت ارائه و
برنامه ریزی می نماید.
صادقی
با اشاره به نقش آمار و دادهها در حوزه مسائل اجتماعی، افزود: آمار دقیق و معتبر
برای تصمیمگیری در حوزه اجتماعی ضروری است، اگر چه آمار همواره در برخی بخش ها
دچار آفاتی از قبیل کمگویی آماری ، اغراق آماری، کتمان آماری و تعارض و فقر آماری
بوده است و داده های غیر دقیق منجر به تصمیم گیری غیر صحیح می شود.مدیریت علمی پدیده
اجتماعی مبتنی بر آمارهای دقیق است به همین دلیل مراجع تولید آمار در حوزه مسائل
اجتماعی نیازمند تقویت رویکرد حرفه ای و دقت و اتقان آماری هستند .
استاندار
زنجان با تاکید مجدد بر ضرورت اولویت بندی و رتبه بندی مسائل اجتماعی استان گفت: بر
اساس داده های مراجع آماری که نشان می دهد پنج موضوع خشونت خانگی، اقدام به خودکشی،
طلاق ، نزاع و اعتیاد در استان در رتبه های بالای آسیب های اجتماعی قرار داشته و
کارگروه اجتماعی به گونه ای برنامه ریزی نماید تا دستور کارگروه بصورت مسأله محور
روی پیشگیری و کاستی پنج اولویت با اسلوب علمی تمرکز نماید.
وی
افزود: برآورد و تحلیل درست و فهم مشترک بینبخشی یک ضرورت اجتناب ناپذیر در نظام
تصمیم گیری است،مقدمه اثر بخشی تصمیمات،احساس مسئولیت بالاترین رده دستگاهها در
حوزه مسائل اجتماعی است.
وی در ادامه به شکلگیری کارگروه برای حل مسائل
اجتماعی اشاره کرد و گفت: این کارگروه بهصورت منظم تشکیل جلسه داده و هر هفته یک
مسأله را مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهد.پیش نیاز جلسات کارگروه که ماهیت تصمیم گیری
دارد، بررسی ها و مطالعات کارشناسی دقیق در دبیرخانه کارگروه اجتماعی است.
وی
افزود:برای مدیریت موثر مسائل اجتماعی ،استفاده از اساتید دانشگاهی و کارشناسان مجرب اجتماعی و مراکز پژوهشی است. در
گذشته متاسفانه آمار بعضا با چالشهایی
مانند کتمان آماری و عدم ارائه اطلاعات دقیق و صحیح از سوی برخی دستگاهها مواجه
بوده است که امروز با سامانه ای شدن سیستم داده ها تا حدود زیادی بر طرف شده اما
در حد انتظار نبوده است.
صادقی
گفت : ذخیره دانایی استان در حوزه مسائل اجتماعی فراتر از پیچیدگی مسائل پیش رو
بوده و ایراد اصلی به هماهنگی بین بخشی و عدم استفاده از همه ظرفیت های دانایی و
تجربی استان و برخی ترک فعل ها در حوزه های فرهنگی و اجتماعی است .
صادقی
ادامه داد: زنجان در زیرساختهای فرهنگی و اجتماعی دچار نوعی عقبماندگی تاریخی نسبت به برخی
استانهای مشابه است. در این خصوص استان ،نیازمند یک جهش جبرانی است. فناوریهای
نوین،ارزشها و نگرشهای جدیدی به جامعه وارد نموده و ضریب نفوذ متنوع و بالای تولید
محتوا هایی که در عرصه مجازی صورت میپذیرد مخاطب و نسل جدید را دچار نوعی سرگردانی
تئوریک و نظری نموده است. به نظر می رسد کمیتهای ذیل کارگروه برای پایش فضای مجازی
باید شکل گیرد در حوزه های اجتماعی و تولید محتوای فاخر و جذاب متناسب با فرهنگ ملی
باید شکل گیرد.
سکونتگاههای
غیررسمی نباید توسعه یابند
وی به
موضوع سکونتگاههای غیررسمی نیز اشاره کرد و گفت: اولین گام در این حوزه پیشگیری
از توسعه این مناطق است و گام دوم ساماندهی حاشیه شهرهاست.
استاندار
زنجان تاکید کرد:یکی از شاخص های ارزشیابی
مدیران و دستگاه ها میزان و نوع توجه آنها به مسائل و مسولیت های اجتماعی است.
وی
افزود: میزان جذب بودجه فرهنگی اختصاصی به دستگاه های دولتی و غیر دولتی که در ۵
سر فصل تخصیص یافت است نیازمند نظارت و مدیریت است .
صادقی
در پایان با توجه به آمار مقایسه ای جرایم و آسیب ها گفت اگر چه زنجان در نگاه تطبیقی
با سایر استانها شرایط مناسبتری دارد اما در استانی که به استان شور و شعور حسینی
شناخته می شود این میزان نیز قابل پذیرش نیست.
انتهای
پیام/