کد خبر: 1403
1398/09/16 - 9:46


گزارش صدای زنجان از وضعیت فوتی‌ها و بستری‌های ناشی از ویروس آنفلوانزا در زنجان

شیوع 25 درصدی

در حالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان به وجود واکسن این بیماری به حد کافی در استان اشاره دارد که مهدی بیگدلی، رئیس انجمن داروسازان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان معتقد است در حال حاضر هیچ واکسن آنفلوانزایی در داروخانه‌های بخش خصوصی استان وجود ندارد

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- این روزها بیماری آنفلوانزا با توجه به سرمای هوا، به عنوان بیماری شایع در جامعه مطرح است و عوارض ابتلا به این بیماری شدید بوده تا جایی‌ که چندین نفر در کشور جان خود را از دست داده‌اند از همین رو در زنجان نیز آخرین آمار ارائه شده به نقل از پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در مورد فوتی‌های بیماری آنفلوانزا در زنجان سه نفر عنوان شد.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر میزان شیوع بیماری آنفلوانزا در استان 25 درصد است و شاهد اپیدمی آنفلوانزا هستیم، گفت: بر همین اساس از هر 5 نفر احتمال بیمار شدن یک نفر وجود دارد.

این مسئول با بیان این‌که در استان نیز دچار اپیدمی آنفلوانزا شده‌ایم ولی وضعیت زنجان نسبت به استان‌های همجوار بهتر است، بیان کرد: البته واکسن این بیماری به اندازه کافی در استان وجود دارد و آموزش‌های تخصصی و عمومی نیز به حد کافی ارائه می‌شود و نگرانی در ارتباط با واکسن و دارو نداریم.

هر چند آخرین آمار کلی ارائه شده از تعداد فوتی‌های ناشی از آنفلوانزا در کشور مربوط به 9 آذر ماه 98 است که در آن علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها، به آمار ۱۹ فوتی و بستری شدن 4 هزار نفر در سطح کشور به دلیل ابتلا به بیماری آنفلوانزا در بیمارستان‌های کشور اشاره داشته و عنوان کرد که همه فوت‌شدگان مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند این آمارها در حالی مطرح است که سعید فرهادی، رئیس بیمارستان بوعلی خرم‌دره نیز دیروز در گفت‌وگو با ایسنا به فوت 56 نفر در کشور ناشی از آنفلولانزا اشاره کرده است.

نبود واکسن آنفلوانزا در داروخانه های استان

در حالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان به وجود واکسن این بیماری به حد کافی در استان اشاره دارد که مهدی بیگدلی، رئیس انجمن داروسازان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان معتقد است در حال حاضر هیچ واکسن آنفلوانزایی در داروخانه‌های بخش خصوصی استان وجود ندارد هر چند طبق پیش‌بینی‌های قبلی، در طول هفته گذشته واکسن آنفلوانزا به صورت محدود در بین داروخانه‌های استان توزیع شده بود ولی هم اکنون به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به این‌که واکسن آنفلوانزا در طول شهریور امسال با اقلام دارویی دیگر در بین داروخانه‌های کشور و این استان توزیع شد و گروه‌های هدف بدون مواجهه با مشکلی نسبت به خرید و تزریق آن اقدام کردند، تصریح کرد: به طور یقین در کشور امکان وارد کردن واکسن برای همه 80 میلیون نفر جمعیت وجود ندارد از همین رو تعداد معینی وارد کشور شده است.

این مسئول ادامه داد: با توجه به شیوع موج جدید بیماری آنفلوانزا در سطح کشور و همزمان در استان نیز بسیاری از افراد به دلیل ترس از ابتلا طی هفته گذشته به داروخانه‌های استان مراجعه کردند و موارد باقیمانده را به مصرف رساندند.

وی با بیان این‌که تاریخ انقضای این واکسن‌ها تا خرداد ماه سال آینده است، خاطرنشان کرد: در ماه‌های فروردین تا خرداد سال آینده نیز امکان تزریق این واکسن‌ها وجود دارد چرا که در زمان اعزام حاجیان به حج عمره در این ماه‌های سال واکسن تزریق می‌شد.

رئیس انجمن داروسازان زنجان با تأکید بر این‌که با بررسی‌های انجام گرفته در زمان حاضر میزان موجودی واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های استان، به صفر رسیده و حتی بیماران نیز برای دریافت واکسن مورد نیاز از طریق نسخ پزشکی با مشکل مواجه شده‌اند، یادآور شد: تعداد داروی «اوسلتامی ویر» نیز محدود بوده که این مهم نیز در سطح کشور وجود دارد و به صورت کاملاً کنترل شده و فقط از طریق خود بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: باید دید آیا وزارت بهداشت برای موج جدید آنفلوانزا در ماه‌های آینده واکسن تأمین و وارد می‌کند یا خیر؟ هر چند به طور معمول برای دومین بار این واکسن‌ها به کشور وارد نمی‌شود مگر این‌که فوریت‌هایی تعریف شده باشد.

الزامی به تزریق واکسن آنفلوانزا برای تمامی افراد مختلف جامعه نیست

این مسئول با تأکید بر این‌که هیچ الزامی نیست که همه گروه‌های مختلف جامعه واکسن آنفلوانزا تزریق کنند، افزود: این مهم گروه‌های پرخطر از قبیل افراد بالای ۶۵ سال، کودکان، زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و بیماری‌های مزمن ریوی، آسم، افراد مبتلایان به نارسایی مزمن کلیه و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، را شامل می‌شود.

بیگدلی با اشاره به این‌که داروخانه‌های این استان تا هفته گذشته واکسن آنفلوانزا داشتند، گفت: طی سال‌های ۸۹ یا ۹۰ این بیماری با شدت بیشتری تمامی استان‌های کشور را در برگرفت و امسال نیز تا حدود زیادی همین روند حاکم شده است.

 ورود موج خفیف آنفلوانزا در بهمن ماه

این داروساز به عدم تأثیرگذاری آنی واکسن آنفلوانزا بعد از تزریق اشاره کرد و افزود: پس از تزریق این واکسن به مدت سه هفته طول می‌کشد تا ایمنی آن در فرد به طور کامل ایجاد شود و از طرفی در کودکان زیر سه سال ۲ دوز باید در نظر گرفته شود، که در حدود حداقل یک ماه اثر دارو خود را نشان می‌دهد.

 وی به پیش‌بینی ورود موج آنفلوانزا به صورت خفیف در بهمن ماه اشاره کرد و یادآور شد: هر چند تزریق واکسن در زمان حاضر چندان تاثیری ندارد اما می‌تواند برای موج بعدی بیماری که به طور معمول در بهمن بصورت کوتاه ایجاد می‌شود تا حدود زیادی اثرگذار باشد.

رئیس انجمن داروسازان زنجان به تأثیرگذاری رعایت اصول بهداشتی در عدم ابتلا به این نوع بیماری در بین عموم مردم به ویژه گروه‌های هدف اشاره کرد و یادآور شد: بحث روانی موضوع بیش از گذشته نمایان بوده تا جایی که ممکن است نیمی از بیمارانی که به مرکز درمانی مراجعه می‌کنند، صرفاً نشانه‌های سرماخوردگی را داشته باشند.

 وی با تأکید بر این‌که زنجان از جمله استان‌های سطح کشور بود که واکسن آنفلوانزا به موقع در داروخانه‌های استان توزیع شد، خاطرنشان کرد: وقتی حجم یک بیماری افزایش می‌یابد به نوبه خود نگرانی‌هایی را در بین مردم ایجاد می‌کند و در نتیجه نیاز القایی « بیش از حد» بوجود می‌آورد.

بیگدلی در توصیه‌ای به عموم مردم یادآور شد: عموم مردم به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر توجه داشته باشند که تزریق واکسن در موعد اعلام شده اثر و کارآیی لازم را دارد و همه ساله باید به این مهم توجه ویژه‌ای صورت گیرد.            

عوارض جانبی واکسن آنفلوانزا بسیار اندک است

برخی بر این باورند که تزریق واکسن آنفلوانزا خود دارای عوارض بوده و توصیه‌هایی برعدم تزریق آن می‌کنند موضوعی که مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی در توضیح پاسخ این سوال که آیا واکسن عوارضی برای افراد دارد؟ گفت: اصولاً واکسن بدون عارضه در دنیا وجود ندارد، اما عوارض واکسن آنفلوانزا بسیار اندک بود و در حد تب مختصر، قرمزی دست یا درد در محل تزریق است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: عوارض بسیار اندک این واکسن در مقابل مزایایی فراوان آن چیزی نیست و تزریق واکسن این بیماری نباید تحت‌الشعاع این موضوع قرار گیرد.

وی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه این واکسن می‌تواند سندرم گیلن باره برای افراد ایجاد کند نیز خاطرنشان کرد: این احتمال بسیار ناچیز بوده اما در صورت ابتلا به آنفلوانزا، علاوه بر آسیب‌های دیگر، با درصد بالاتری در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

صحبت‌های انجام شده در فضای مجازی علیه واکسن اصلاً پایه و اساس علمی ندارد

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: در فضای مجازی معمولاً اطلاعات نادرست در مورد این واکسن منتشر می‌شود که سبب گمراهی مردم شده است، برخی افراد در فضای مجازی علیه واکسن صحبت‌هایی کردند که اصلاً پایه و اساس علمی ندارد.

وی  تصریح کرد: اگر اطلاعات صحیح به مردم داده شود و به عبارتی راه درست را به مردم نشان بدهیم مطمئناً مردم به جای چاه، راه را انتخاب می‌کنند.

مردانی به نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی صحیح و به‌موقع اشاره کرد و گفت: اصحاب رسانه، استادان دانشگاه، پزشکان و پرستاران، روحانیون و والدین می‌توانند در این زمینه راهگشا باشند.

این استاد دانشگاه افزود: امسال سرما مقداری زودتر آغاز شده و ما انتظار وقوع بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی فوقانی و آنفلوانزا را در اوایل زمستان یا اوسط پاییز داشتیم اما اوایل پاییز با کاهش دما با شیوع غیرمنتظره بیماری آنفلوانزا مواجه شدیم.

وی به علائم این بیماری اشاره کرد و گفت: شروع ناگهانی تب (بالای ۳۹ درجه) و همراه شدن با بدن درد از جمله علائم آنفلوانزا است که مردم در صورت مشاهده آن‌ها به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآنفلوآنزامهدی بیگدلیدانشگاه علوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1403


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»