محمدرضا عامریان: در زنجان ۴۸۹ کلاس درس نیمه کاره هست که در حال حاضر تنها ۲۰ درصد پیشرفت دارد، پروژهها با بحران مالی مواجه است
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مسئول نهضت توسعه عدالت آموزشی در شمالغرب با بیان اینکه یکی
از چالشهای اساسی استان، وجود ۴۸۹ کلاس درس نیمه کاره است که در حال حاضر تنها ۲۰
درصد پیشرفت دارد، گفت: پروژهها با بحران مالی مواجه است که ضروری است تخصیص
منابع مالی به این پروژهها اتفاق بیفتد.
جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان با حضور استاندار،
امام جمعه، مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان و جمعی از مسئولان استان زنجان روز
هفتم بهمنماه 1403 در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری زنجان برگزار شد.
محسن
صادقی استاندار زنجان در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه ۴۰
مدرسه برای تامین فضای آموزشی در مناطقی که پروژههای نهضت ملی مسکن استان در آن
در دست ساخت بوده، نیاز است، اظهار کرد: باید در این زمینه اقدامات لازم انجام
شود.
وی با
اشاره به کمبود فضای آموزشی در شهرک اقماری شهر زنجان و برخی دیگر از شهرستانهای
استان عنوان کرد: باید راه و شهرسازی به این موضوع ورود کند و ساخت مدارس در این
مناطق در اولویت قرار گیرد.
صادقی با
اشاره به اینکه یک هشتم اعتبارات فصل آموزشی استان تاکنون تخصیص پیدا کرده است،
بیان کرد: جهش تخصیص اعتبارات در مدت باقیمانده باید اتفاق بیفتد.
کمبود
فضای آموزشی در شهرکهای
اقماری زنجان
استاندار
زنجان با اشاره به موضوع کمک خیرین و صنایع در ساخت مدارس افزود: تامین منابع جدید
از محل کمک خیرین و صنایع در ساخت مدارس مستلزم بسترسازی فرهنگی است.
وی با
بیان اینکه اجرای مصوبات شورای آموزش و پرورش استان قابل قبول است اما کافی نیست،
گفت: به دلیل شأن تصمیمگیری داشتن شورای آموزش و پرورش باید دستورهای آن به صورت
مسأله محور مطرح و کمیتهای هم برای پیگیری مصوبات شورا تعیین شود.
کار
آموزش و پرورش درست انجام نشود، توفیقی نخواهیم داشت
حجتالاسلام
سید مصطفی حسینی نماینده ولی فقیه در استان زنجان نیز در این جلسه نیروی انسانی را
سرمایهای برای تعالی کشور خواند و اظهار کرد: آموزش و پرورش محل تربیت منابع
انسانی است.
نماینده
ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه اگر کار آموزش و پرورش درست انجام نشود
در سایر عرصهها نیز توفیقی نخواهیم داشت، عنوان کرد: ظرفیتها و تواناییهای حوزه تعلیم و تربیت در کشور بسیار بالا بوده
و حیف است با این توانمندیها، نظام تعلیم و تربیت مطلوب نداشته باشیم.
وی با
اشاره به اینکه هر چه جلسات شورای آموزش و پرورش عقبه قویتر و کارشناسیتر داشته
باشند موجب خروجی مطلوب نیز میشود، عنوان کرد: برگزاری جلسه شورا صرفا به یک کار
نمادین تنزل پیدا نمیکند.
حسینی
با بیان اینکه مساله آموزش و پرورش یکی از کوظایف ما نیست بلکه اولویت کارها است،
گفت: کشور پیشرفت کرده و متوقف نشده است اما هر چه عملکرد آموزش و پرورش دقیق باشد
آینده کشور نیز روشنتر خواهد بود.
شورای
آموزش و پرورش استان صرفا جلسه اداری نیست
ذبیحالله
تاراسی مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان
با اشاره به اینکه شورای
آموزش و پرورش استان صرفا جلسه اداری نیست، اظهار کرد: این جلسه میثاقی برای ساختن
آینده آموزش و پرورش و دانشآموزان است.
مدیر
کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه سال گذشته سه جلسه شورای آموزش و
پرورش در استان برگزار شد، اضافه کرد: این تعداد جلسه شورای آموزش و پرورش پایینترین
تعداد در کشور را داشته است.
وی با
بیان اینکه در سالجاری چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان برگزار شده است،
گفت: از ۵۰ مصوبه این شورا، ۳۸ مصوبه اجرا و ۱۲ مصوبه نیز در حال پیگیری است.
تاراسی
با اشاره به اینکه آسیبشناسی جلسههای شورای آموزش و پرورش در استان در دست انجام
است، بیان کرد: بهرهگیری از نظرات اساتید و مدیران و هم افزایی فکری برای حل
مشکلات جزو نقاط قوت این شورا است.
مدیر
کل آموزش و پرورش استان زنجان خاطر نشان کرد: عدم برگزاری جلسات ماهانه، عدم تعامل
برخی دستگاهها در اجرای مصوبات و عدم حضور شخص مدیر دستگاهها از جمله نقاط ضعف
این شورا در استان است.
وی با
اشاره به اینکه دستگاهها باید مصوبات شورای آموزش و پرورش را اجرایی کنند، ادامه
داد: لازم است ارائه گزارش از اقدامات دستگاهها در تیپ شورا باشد.
۴۸۹
کلاس درس نیمه کاره زنجان تنها ۲۰ درصد پیشرفت دارد
محمدرضا
عامریان مسئول نهضت توسعه عدالت آموزشی در شمالغرب کشور نیز در این جلسه به اجرای
طرح شهید عجمیان در راستای حل مشکل فضاهای آموزشی در کشور اشاره و اظهار کرد: این
طرح بهعنوان یک برنامه دو ساله در کشور اجرا میشود که هدف آن ساخت و شادابسازی
فضاهای آموزشی است.
وی با
بیان اینکه این طرح بهویژه در استان زنجان با شتاب قابل توجه در حال پیگیری است،
اضافه کرد: در این استان، ۲۲۵ مدرسه با ۸۴۲ کلاس درس تحت پوشش طرح شادابسازی قرار
گرفت که نشاندهنده عزم جدی مسئولان برای ارتقای کیفیت فضای آموزشی در استان است.
وی با
بیان اینکه یکی از چالشهای اساسی استان، وجود ۴۸۹ کلاس درس نیمه کاره است که در
حال حاضر تنها ۲۰ درصد پیشرفت دارد، ادامه داد: پروژهها با بحران مالی مواجه است
که ضروری است تخصیص منابع مالی به این پروژهها اتفاق بیفتد.
عامریان
با بیان اینکه تأخیر در تخصیصها موجب خواهد شد هزینهها بهطور چشمگیری افزایش
پیدا کند، گفت: در این شرایط روند شادابسازی فضاهای آموزشی با مشکلات بیشتری رو
به رو خواهد شد.
وی با
بیان اینکه تشکیل جلسات استانی و شهرستانی بهمنظور همفکری و بهرهبرداری از
ظرفیتهای موجود ضروری است، ادامه داد: علاوه بر این، پیشبینیهای لازم برای طرحهای
نهضت ملی مسکن که در حال ساخت است باید مدنظر قرار گیرد تا از ایجاد بحرانهای
جدید جلوگیری شود.