کد خبر: 1434
1398/09/26 - 10:52


صدای زنجان موضوع تغییر کاربری زمین ورزشی به مسکونی در شهرک گلشهر را پیگیری می‌کند

معمای فاز 4 گلشهر

چندی پیش مطلبی در فضای مجازی منتشر شد که در آن ساكنان شهرک گلشهر فاز ٤ در خيابان سياحت جنوبى بر تغییر کاربری زمینی معترض بودند که قرار بوده به مکان ورزشی برای اهالی این منطقه تبدیل شود.

پایگاه خبری صدای زنجان

سوژه مردمی



الهام احمدی- چندی پیش مطلبی در فضای مجازی منتشر شد که در آن ساكنان شهرک گلشهر فاز ٤  در خيابان سياحت جنوبى بر تغییر کاربری زمینی معترض بودند که قرار بوده به مکان ورزشی برای اهالی این منطقه تبدیل شود.

به گفته ساکنان این منطقه در تماس با روزنامه صدای زنجان تمامی همسايه‌هاى ساكن در اين خيابان با توجه به نقشه‌هاى موجود و موقعيت مكانى مناسب كه براى اين منطقه تهيه شده بود اقدام به خريد زمين و مسكن با قيمت‌هاى بالاتر کرده‌اند چرا كه در نقشه‌هاى موجود محوطه‌ روبروى خيابان سياحت جنوبى به مكان ورزشى اختصاص داده شده بود ولی در حال حاضر منطقه مورد نظر تغيير كاربرى داده شده است و در حال خيابان‌كشى و تبديل به منطقه مسكونى است.

ساکنان خیابان سیاحت جنوبی خواستار ورود مسئولان به این موضوع شده تا به حق و حقوق مردم اين منطقه و اين شهرک رسيدگى شود چرا که معتقدند براى شهركى با اين وسعت مكان ورزشى و فرهنگى نيز مورد نیاز است.

درخواست دادستان از کمیسیون ماده 5 برای ارائه مستندات

پیگیری این موضوعات از سوی اهالی به آن جا رسید که در نهایت دادستان زنجان به موضوع ورود پیدا کرده و طی نامه‌ای در تاریخ پنجم آذر ماه امسال خطاب به دبیر کمیسیون ماده 5 اعلام داشته که با توجه به اطلاعات واصله مبنی بر تغییر کاربری یک و نیم هکتار از اراضی فاز 4 شهرک گلشهر با کاربری ورزشی و تبدیل آن به کاربری مسکونی و تجاری به قید فوریت تصویری از صورتجلسات و مصوبات کمیسیون مذکور در این زمینه به دادستانی ارائه شود.

به منظور شفاف شدن موضوعات مطرح شده پیگیری صدای زنجان برای گفت‌وگو با نوروز محمدی، رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مسکن گلشهر کاظمیه زنجان هم به نتیجه‌ای نرسید.

در این بین اداره‌کل راه و شهرسازی استان معتقد است هر چند تغییر کاربری صورت گرفته کاملاً قانونی بوده و مراحل لازم را طی کرده است ولی اگر این زمین در شرایط امروز برای تغییر کاربری به کمیسیون ماده 5 ارسال می‌شد اصلاً اجازه طرح آن را هم نمی‌دادیم تا چه رسد به تغییر کاربری.

تغییر کاربری در سال 90 در قالب توافقات مسکن مهر بوده

رحیم توسلیان، معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان در پاسخ به صدای زنجان در بیان جزئیات موضوع مذکور به تغییر کاربری این زمین در سال 90 بوده و مربوط به حال حاضر است، عنوان کرد: کاربری این زمین در قالب توافقات مسکن مهر از ورزشی به تجاری و مسکونی تغییر یافته است.

وی در ادامه توضیح خود با بیان این‌که قرار بود از گلشهر زمینی برای احداث مسکن‌های مهر اختصاص داده شود، افزود: تعاونی مسکن گلشهر نیز در قبال این زمین‌ها تقاضای تغییر کاربری زمین مذکور را داده است و در آن زمان مورد موافقت قرار گرفت.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان با تأکید بر این‌که زمین فاز 4 گلشهر با تغییر کاربری انجام شده به مسکونی ویژه تبدیل شده بود که سال گذشته از مسکونی ویژه (آپارتمانی) به ویلایی تبدیل شده است.

وی با اشاره به این‌که تغییر کاربری این زمین از ورزشی به مسکونی تمامی مراحل قانونی خود را سپری کرده و مصوبه به وزراتخانه نیز ارسال شده است، بیان کرد: مصوبه تغییر کاربری این زمین توسط استاندار وقت در سال 90 ابلاغ شده است.

اگر تغییر کاربری در وضعیت فعلی مطرح بود موافقت کمیسیون ماده 5 را دریافت نمی‌کرد

این مسئول با بیان این مطلب که اگر در حال حاضر تغییر کاربری زمین مذکور به کمیسیون ماده 5 می‌آمد به هیچ عنوان اجازه طرح آن را نمی‌دادیم، تصریح کرد: این زمین در داخل طرح‌های آماده‌سازی بوده و کمیسیون ماده 5 به سختی با تغییر کاربری این زمین‌ها موافقت می‌کند چرا که طبق تعهدات شرکت تعاونی این زمین باید به دستگاه مربوطه که اداره ورزش و جوانان است تحویل داده می‌شد.

از آنجایی که رئیس شورای شهر نیز عضو کمیسیون ماده 5 بوده و در جلسات آن حضور دارد به سراغ حمیدرضا حمیدی، رئیس شورای شهر زنجان رفتیم تا اظهارنظر شورا در مورد این تغییر کاربری و اعتراض اهالی به این موضوع را جویا شویم.

رئیس شورای شهر زنجان نیز در بیان جزئیات موضوع به تفاهم‌نامه منعقد شده بین تعاونی گلشهر و راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: این دستگاه متعهد شده بود که زمین فاز 4 گلشهر کاظمیه مورد بحث را تغییر کاربری دهد از همین رو طبق پیگیری راه و شهرسازی شهرداری نیز مخالفتی با این تغییر کاربری نداشت چرا که ارزش افزوده ایجاد می‌شد.

به گفته این عضو شورا تغییر کاربری انجام شده کاملاً قانونی بوده و تمامی مراتب اداری را طی کرده است، ولی این‌که نفس کار درست بوده یا خیر جای بحث دارد.

وی با تأکید بر این‌که به طور یقین تغییر کاربری رخ داده اصولی نبوده است، یادآور شد: سرانه‌ها بر مبنای طرح تفصیلی بوده و باید فضای ورزشی در آنجا لحاظ می‌شد ولی مسئله در تعهد ایجاد شده برای راه و شهرسازی بود که باید تغییر کاربری صورت می‌گرفت.

ارزش املاک مجاور زمین مورد بحث با تغییر کاربری افزایش می‌یابد نه کاهش

این عضو کمیسیون ماده 5 در واکنش به نظرات اهالی منطقه در مورد کاهش ارزش زمین‌های خود به سبب تغییر کاربری صورت گرفته بیان کرد: ارزش ملک به هیچ عنوان با این تغییر کاربری پایین نمی‌آید چون معمولاً املاکی که در اطراف مکان ورزشی قرار می‌گیرند ارزش زمین‌یشان کمتر می‌شود و به طور یقین با تغییر کاربری انجام شده ارزش زمین‌های اطراف افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: از این نظر که اهالی منطقه مذکور از امکانات کمتری به لحاظ ورزشی بهره‌مند می‌شوند قابل کتمان نیست ولی به طور معمول وقتی تغییر کاربری انجام می‌شود زمین جایگزین با همان کاربری برای آن در نظر می‌گیرند از همین رو باید برای فاز 4 گلشهر خیابان سیاحت جنوبی زمینی با کاربری ورزشی به جای زمین مورد بحث اختصاص یابد.

به گفته این مسئول در فاز 4 گلشهر و زمین‌هایی با کاربری ورزشی وجود دارد ولی هنوز به اجرا در نیامده‌اند، افزود: در زمانی که تغییر کاربری زمین مورد بحث صورت گرفته بنده عضو کمیسیون ماده 5 نبودم.

اهالی عنوان می‌کنند که پس از طرح موضوع تغییر کاربری زمین مذکور فعالیت ماشین‌آلات برای ساخت و ساز در زمین تغییر کاربری شده سرعت گرفته و هیچ توجهی به اعتراضات ساکنان منطقه نمی‌شود از همین رو نامه دومی به دادستان مبنی بر متوقف کردن عملیات اجرایی تا تعیین تکلیف موضوع ارائه دادند ولی تاکنون پاسخی دریافت نکردند. حال باید منتظر ماند و دید که دادستانی چه تصمیمی درباره این موضوع اتخاذ می‌کند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفاز 4 گلشهرتغییر کاربری در گلشهرئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی گلشهر
sedayezanjannews.ir/nx1434


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»