کد خبر: 1450
1398/10/03 - 9:54


در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قرار شد دیوار بتنی مقابل پارک رجائی زنجان تا 10 روز آینده تعیین تکلیف شود

اعتیاد، پشت دیوار بتنی

مسئول پروازی باند فرودگاه زنجان: دیوار بتنی مقابل پارک رجائی متعلق به باند فرودگاه است نه ارتش/ دادستان زنجان: جمع‌آوری دیوار بتنی به صلاح نیست/ رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان: عدم موفقیت پلیس در برخورد با معتادان حسین‌آباد ابهر

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان شامگاه شنبه با سه دستور جلسه در حالی برگزار شد که مباحث مهمی از جمله مطرح بودن شهرستان ایجرود به عنوان 31 امین شهرستان کم‌برخوردار کشور، تبدیل شدن دیوار بتنی ارتش مقابل پارک رجائی به پاتوق مصرف و خرید و فروش مواد مخدر توسط معتادان، ناموفق بودن طرح‌های پاکسازی و جمع‌آوری معتادان در منطقه حسین‌آباد ابهر توسط پلیس، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در برخی از روستاهای شهرستان ایجرود به دلیل مهاجرت انفرادی سرپرستان برخی خانوارها به سایر شهرها برای اشتغال در آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه رئیس پلیس مواد مخدر استان به وضعیت نامطلوب ایجاد شده در دو طرف دیوار پیش ساخته بتنی بیش از یک کیلومتری مقابل پارک رجائی به سبب حضور معتادان متجاهر و خرید و فروش مواد مخدر اشاره کرد و از بی‌اثر بودن طرح‌های پاکسازی و شکایات مردمی و نارضایتی اهالی منطقه و ضرورت تعیین تکلیف این محدوده سخن گفت.

برای بیان مشکل موجود در عدم تعیین تکلیف دیوار بتنی مذکور ابراهیمی، نماینده ارتش و احمدی، مسئول پروازی باند فرودگاه زنجان در این جلسه حضور داشتند.

دیوار بتنی مقابل پارک رجائی متعلق به باند فرودگاه است نه ارتش

نماینده ارتش در بیان توضیحات خود این دیوار بتنی را متعلق به باند فرودگاه دانست و عنوان کرد که به اشتباه این دیوار را متعلق به ارتش نامیدند در حالی که ارتش هیچ نقشی در آن ندارد.

احمدی، مسئول پروازی باند فرودگاه زنجان نیز با اشاره به این‌که زمینی که به نام ارتش شناخته شده به عنوان اولین پلاک رهاسازی بابت جا به جایی پادگان ارزش‌گذاری و متولی آن کانون بازنشستگان است.

وی با بیان این‌که موضوع محصورسازی محل در مقطعی به دلیل حضور جمعه بازار و وضعیت نامطلوب آن انجام شد، افزود: انتقال ماشین‌آلات مزاحم پارک شده در محل نیز از تعهدات استان بود که متأسفانه در این بخش هیچ اقدام عملی انجام نشد.

مسئول سابق اراضی ارتش با تأکید بر این‌که دیوار پیش ساخته بتنی ایجاد شده دارای مصوبه شورای تأمین شهرستان در زمان آقای بیات فرماندار وقت است، بیان کرد: از آنجایی که این محل در مسیر فرودگاه قرار داشته و سیما و منظر شهری نامطلوبی ایجاد کرده بود موضوع محصورسازی محل مطرح شد.

مشکل اصلی عدم صدور پروانه از سوی شهرداری است

وی با تأکید بر این‌که با استقرار دیوارهای بتنی در محل با اعتراض عده‌ای از افراد که خودروهای سنگین خود را در محل پارک می‌کردند مواجه شدیم، یادآور شد: این افراد بخشی از دیوار ایجاد شده را با بیل مکانیکی و لودر تخریب کردند و نیمه‌تمام ماندن محصورسازی سبب بروز معضلاتی شد.

احمدی با بیان این‌که طبق توافق منعقده قرار بر این شد که پاسگاه 13 مسئول نگهداری و جلوگیری از تجمع معتادان در محل شود، بیان کرد: مشکل اصلی در این محل عدم صدور پروانه از سوی شهرداری دانست و در صورت انجام این موضوع مشکل برطرف شده و هزینه 5 میلیونی در ماه را نیز برای نگهداری از زمین خالی نمی‌دهیم.

جمع‌آوری دیوار بتنی مقابل پارک رجائی به صلاح نیست

حجت‌الاسلام محسن کرمی، دادستان زنجان نیز در واکنش به جمع‌آوری دیوار بتنی مذکور گفت: معتقدم جمع‌آوری این دیوار به صلاح نبوده و تکمیل و ترمیم‌های لازم برای شکاف‌های موجود در این دیوار که سبب رفت و آمد و تجمع معتادان شده انجام شود.

وی با اشاره به این‌که تجمع ماشین‌آلات در محل معضلی برای شهر شده است، خاطرنشان کرد: این معضل در دو نقطه شرقی و غربی اتوبان 22 بهمن سمت پل امام حسن مجتبی و نیز مقابل پارک رجائی وجود داشته و با پارکینگ‌های تأمین شده این ماشین‌آلات باید منتقل شوند.

دادستان زنجان به ضرورت تعیین تکلیف محل مورد نظر اشاره کرد و یادآور شد: ما آمادگی لازم را برای این موضوع در صورت نیاز به مصوبه شورا و یا کمیسیون ماده 5 داریم.

وی با بیان این‌که این محل متعلق به ارتش و ستاد اجرایی امام (ره) است، خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی امام ره نیز از عدم همکاری شهرداری گله‌مند است.

حکمیت یکی از مدیران استانی بین شهرداری، ستاد اجرایی امام و تعاونی ارتش برای حل مشکل دیوار بتنی

حجت‌الاسلام محسن کرمی به ضرورت تعیین تکلیف زمین مد نظر اشاره کرد و افزود: باید شهرداری، ستاد اجرایی امام و تعاونی ارتش با حکمیت یکی از مدیران استانی وضعیت زمین مذکور را تعیین تکلیف کنند چرا که در نبود معتاد نیز آن محل آشفته بوده و باید ساماندهی شود چون دلیلی ندارد برای یک دیوار خالی هزینه کرده و نگهبانی بدهیم؟

وی با تأکید بر این‌که اجرای طرح‌های جمع‌آوری معتادان متجاهر در این محل نباید متوقف شود، بیان کرد: به جای اجرای ماموریت‌های متعدد برای جمع‌آوری این معتادان از باغستان‌ها و غیره خودشان با حضور در محل دیوار بتنی در دست‌رس قرار گرفتند و پلیس هم نباید طرح‌های پاکسازی خود را متوقف کند هر چند حضور معتاد در این محل قابل قبول نیست.

ورود فرماندار زنجان به موضوع با تشکیل جلسه تا 10 روز آینده

این موضوع در نهایت با جمع‌بندی خدابخش مرادی نافچی، معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی استاندار زنجان مبنی بر این‌که فرماندار زنجان تا ۱۰ روز آینده جلسه‌ای با حضور معاون عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی استان و شرکت تعاونی ارتش در مورد رفع مشکل دیوار حاشیه اتوبان ۲۲ بهمن زنجان در منطقه اسلام آباد تشکیل و نتیجه آن ارائه شود.

این مسئول در ادامه ضمن قدردانی از فعالیت‌های فرماندار شهرستان ایجرود در مبارزه با معضل موادمخدر تصریح کرد: رویکرد اصلی شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر بر اساس مداخله موثر و برنامه محور برای کاهش آسیب های مواد مخدر، مقابله و پیشگیری از آن است.

اعتبارات اختصاص یافته به حوزه مبارزه با مواد مخدر باید خروجی داشته باشد

مرادی نافچی با بیان این‌که  انتظار می‌رود با تخصیص اعتبارات انجام شده دبیرخانه شورای مبارزه با موادمخدر جایگاه و وضعیت کاهش آسیب‌های این حوزه در استان را در جلسه پایانی امسال ارائه کند، بیان کرد: اعتبارات تخصیصی برای مبارزه با مواد مخدر باید خروجی داشته باشد در غیر این صورت برای شورای مبارزه با مواد مخدر این موضوع پذیرفتنی نیست و باید با نظارت‌های لازم اعتبارات هزینه شده، مشخص شود.

وی با بیان این‌که به طور یقین اقدامات مقابله‌ای در کنار عملکردهای حقوقی در حوزه قضایی انجام می‌شود، یادآور شد: سه کمیته با رویکرد اجتماعی در حوزه فرهنگی، مشارکت‌ها، درمان و خدمات فعال هستند از همین رو همزمان با اقدامات مقابله‌ای و درمان باید اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر در دستور کار همه اعضای شورای مواد مخدر قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی استاندار زنجان خاطرنشان کرد: با بهره‌گیری از فرصت‌های قانونی و افراد با نفوذ در استان باید همه شهروندان، صاحب‌نظران، علما و اساتید در این موضوع مداخله کرده و به حوزه پیرامونی خود حساس شوند که در صورت وقوع این امر فراوانی معتادان به مواد مخدر را نخواهیم داشت.

کاهش 22.6 درصدی طلاق در استان

وی با تأکید بر این‌که در ۹ ماهه امسال رشد ۱۵ درصدی کشفیات مواد مخدر را داشتیم و اقدامات در این حوزه موثر بوده است، افزود: باید طرحی نو با برنامه عملیاتی در پیشگیری اعمال کنیم تا در حوزه آسیب‌های اجتماعی موثر واقع شود.

معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی استاندار زنجان گفت: در بررسی سیاست‌های جمعیتی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری براساس آمار در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲.۶ درصد طلاق در استان کاهش یافته است.

باب‌اله فتحی، فرماندار ایجرود به تعیین این شهرستان به عنوان 31 امین شهرستان کم برخوردار کشور اشاره کرد و گفت: در راستای طرح‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی سندی در شهرستان تهیه شده است که در جلسه‌ای با حضور مسئولان کشوری از آن رونمایی شد.

مهاجرت انفرادی سرپرستان برخی خانوارها به سایر شهرها برای اشتغال، ازدواج زود هنگام، اعتیاد و طلاق از آسیب‌های ایجرود

وی با اشاره به این‌که برای رفع محرومیت با توجه به مفاد بند ۶ جلسه ۱۱۶شورای اجتماعی کشور در مورد ضرورت هدایت برنامه‌های دستگاه‌های عضو شورای اجتماعی به شهرستان‌های هدف از جمله طراحی الگوی عملی، اجرایی و تخصیص منابع مورد نیاز، سند مذکور  با عنوان طرح‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی شهرستان ایجرود تدوین شده است، بیان کرد: این سند با هدف شناسایی و رفع چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی موجود در شهرستان از جمله مهاجرت انفرادی سرپرستان برخی خانوارها به سایر شهرها برای اشتغال، ازدواج زود هنگام، اعتیاد و طلاق تهیه شد.

فرماندار شهرستان ایجرود به گزارش عملکرد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان ایجرود در ۹ ماهه امسال اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به این‌که این شهرستان به عنوان 31 امین شهرستان کمتر توسعه‌یافته معرفی شده در این زمینه برنامه‌های راهبردی و عملیاتی مورد نیاز برای فراهم شدن زمینه توسعه و برقراری توازن هرچه بیشتر برای رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده است

وی با بیان این‌که پدیده اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان‌ها به عنوان یکی از جدی‌ترین آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود، تصریح کرد: علت برخی از آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، حاشیه‌نشینی و تعداد زیادی از جرایم از چالش‌های اصلی رشد و توسعه نامتوازن جوامع محسوب می‌شود.

3 درصد جمعیت ایجرود معتادند

فتحی با تأکید بر این‌که تعداد معتادان ایجرود بیش از سه درصد کل جمعیت شهرستان را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: براساس گزارش فرماندهی انتظامی این شهرستان، آمار غیررسمی معتادان ایجرود حدود یک‌هزار و ۲۶۷ نفر است که این میزان 3 درصد جمعیت کل شهرستان را شامل می‌شود.

فرماندار شهرستان ایجرود با بیان این‌که در ۹ ماهه امسال ۵۴۰ نفر در ۲ مرکز خدمات درمانی سرپایی سوء مصرف مواد مخدر در حوزه درمان معالجه شده‌اند، یادآور شد: تسهیلاتی برای اشتغال بهبود یافتگان نیز پرداخت شده است.

اجرای طرح « روستای معین» در ۱۳ روستای آلوده به موادمخدر ایجرود

وی با تأکید بر این‌که ۱۳ روستا در شهرستان ایجرود، ۱۰ روستا در بخش مرکزی و سه روستا در بخش حلب به عنوان روستاهای آلوده به مواد مخدر شناسایی شده است، بیان کرد: برنامه‌های ویژه‌ای برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر در این روستاها در قالب طرح « روستاهای معین» اجرا می‌شود.

فتحی اقدامات انجام شده در حوزه مبارزه با مواد مخدر را برگزاری ۲۳ نمایشگاه، ۶۰ کارگاه آموزشی و رشد ۱۰۷ درصدی کشفیات انواع مواد مخدر و دستگیری ۲۴۹ نفر برشمرد.

دیوار بتنی پاتوق معتادان و خرید و فروش مواد مخدر شده است

سرهنگ سعید بابایی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان نیز در این جلسه ضمن گلایه از دیوار بتنی احداث شده در مقابل پارک رجائی، این دیوار را محل تجمع معتادان متجاهر دانسته و خاطرنشان کرد: متأسفانه در هر دو سوی دیوار مذکور مصرف مواد مخدر و خرید و فروش آن انجام می‌شود که همین موضوع سبب نارضایتی بسیاری از اهالی را در پی داشته و انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر این محل ساماندهی شود.

وی به اجرای 26 مرحله طرح جمع‌آوری از ابتدای سال تاکنون در محل مذکور اشاره کرد و یادآور شد: از فروردین ماه تاکنون 30 خرده فروش و 89 معتاد متجاهر در محل این دیوار احداث شده دستگیر و تعدادی از آن‌ها تحویل کمپ‌های ترک اعتیاد شدند.

این مسئول در ادامه به کشف یک تن و 353 کیلوگرم انواع مواد مخدر از ابتدای سال تا پایان آذر ماه اشاره کرد و گفت: در این مدت 2 هزار و 535 قاچاقچی و خرده‌فروش دستگیر شده و 375 دستگاه انواع ماشین‌آلات نیز توقیف شده است.

وی با بیان این‌که از ابتدای سال تاکنون یک هزار و 870 مرحله طرح پاکسازی اجرایی شده است، بیان کرد: میزان کشفیات انجام شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد رشد داشته است.

سرهنگ بابایی با اشاره به این‌که یک هزار و 246 معتاد متجاهر جمع‌آوری شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد 283 معتاد تحویل مرکز ترک اعتیاد واقع در روستای دو اسب شدند.

عدم موفقیت پلیس در برخورد با معتادان حسین‌آباد ابهر

وی با تأکید بر این‌که 25 فقره بازرسی از خانه پاتوق‌ها انجام شده است، افزود: از این تعداد 15 مورد پلمب شده و 10 مورد نیز در دست اقدام است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان بیشترین مشکل موجود را در نبود مکان نگهداری از معتادان متجاهر دانست و بیان کرد: 15 نفر از معتادان متجاهر جمع‌آوری شده را به دلیل تکمیل ظرفیت در کمپ ترک اعتیاد پذیرش نشدند.

وی منطقه حسین‌آباد ابهر و وجود شرایط ویژه در آن را یکی دیگر از مشکلات حوزه برخورد و مقابله با مواد مخدر دانست و یادآور شد: در این منطقه علیرغم طرح‌های متعدد اجرایی شده ولی موفقیت لازم حاصل نمی‌شود چرا که امکان ورود مأمورین به منازل وجود ندارد.

پرداخت ماهانه 100 میلیون تومان از سوی شهرداری برای تأمین هزینه‌های مبارزه با مواد مخدر

در پایان دادستان زنجان ضمن توضیحی،  دستگیری معتادان را منوط به دستور قضایی و طی صورتجلسه‌ای توسط مامور ناجا دانست و افزود: بسیاری از استان‌ها خود متولی تأمین اعتبارات برای مبارزه با موادمخدر و کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند در برخی جاها نیز شهرداری هزینه‌ها را پرداخت می‌کند چرا که بهترین دستگاهی است که می‌تواند پارک‌های احداث شده را مدیریت کند تا جولانگاه معتادان نشود.

حجت‌الاسلام کرمی با اشاره به این‌که همه جای دنیا شهرداری تأمین بخشی از هزینه‌های مبارزه با مواد مخدر را متقبل می‌شود تا باری از دوش استان بردارد، تصریح کرد: این موضوع که شهرداری ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان هزینه پرداخت کند را در استان عملیاتی می‌کنیم تا دست بهزیستی و نیروی انتظامی برای مبارزه با مواد مخدر باز باشد چون اگر دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر به لحاظ مالی، تأمین باشد بعد از خروج معتاد از کمپ تیم و مددکار برای آن‌ها تشکیل می‌دهد.

وی با بیان این‌که باید برای هر ۱۰ معتاد بهبودیافته یک مددکار تعیین و ۲۸۰ نفر در یک کمپ دارای ۱۵ مددکار باشند تا مدیریت لازم انجام شود، یادآور شد:  این مهم نیازمند منابع مالی است که شهرداری باید ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان برای این منظور پرداخت کند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمبارزه با مواد مخدر زنجاندیوار بتنی مقابل پارک رجایی زنجاندادستان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1450


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»