کد خبر: 1453
1398/10/04 - 9:34


گفت‌وگوی صدای زنجان با مربی نخستین باشگاه تخصصی نینجای بانوان در استان

داد زدن هنر هر کسی نیست

زینب بیات‌منفرد: عاشق نام زنجان هستم

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- مسئول و مربی نخستین باشگاه تخصصی نینجای بانوان استان با بیان اینکه هدفم از تاسیس این باشگاه جذب دخترها بود تا آنان را از انحرافات دور کنم، می‌گوید: بسیاری از دختران جامعه ما نمی‌توانند خود را تخلیه کنند، آنان نمی‌توانند گریه کنند و بدتر از همه نه گفتن را بلد نیستند. دوری پدر و مادر از فرزندان به ویژه دختران سبب شده تا زمینه برای انحرافات او فراهم شود.

زینب بیات‌منفرد، کارشناس تربیت‌بدنی که قهرمانی چند دوره استانی و ملی، مربی نمونه سال 97 از نظر اداره کل ورزش و جوانان، جوان موفق سال 93، مربی برتر رشته نینجوتسو از سال 94 تا 97 کشور را در کارنامه خود به ثبت رسانده است در حال حاضر تربیت حدود 200 هنرجو در رده‌های سنی مختلف را در نخستین باشگاه تخصصی نینجای بانوان استان بر عهده دارد. شاگردان او آبان‌ماه امسال نیز همانند سال‌های قبل توانستند با کسب 26 مدال به مقام نائب‌قهرمانی کشوری که در البرز برگزار می‌شد، دست یابند.

این مربی دارای کمربند دان دو از فدراسیون ورزش‌های رزمی ایران و دان دو جهانی از کشور ژاپن (مهد این هنر رزمی) را دارا است.

بیات‌منفرد در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: حدود 14 سال است که در ورزش‌های رزمی فعالیت دارم. از سال 84 با رشته کونگ‌فو وارد دنیای ورزش‌های رزمی شدم اما پس از فعالیت نزدیک پنج سال در این رشته در سال 89 رشته نینجوتسو را انتخاب کردم.

زینب از سال 92 به عنوان نماینده این سبک در استان انتخاب شد و تا به امروز توانسته صاحب 30 مدال کشوری و استانی شود. لازم به ذکر است مسابقات نینجوتسو در سطح بین‌المللی برگزار نمی‌شود و مسئولان ذیربط در تلاشند رشته فوکیا- سلاح رشته نینجوتسو را در سطح بین‌المللی پیگیری کنند.

نینجا در لغت امروزی به هنرجویان رشته نینجوتسو گفته می‌شود. بنیان‌گذار سبک نینجوتسو در ایران استاد فرجی است. در ژاپن باستان، معمولا نینجاها برای نبرد با سامورایی‌ها به کار گرفته می‌شدند که بیشترین اولویت‌شان، شرافتمندی بود. نینجاها با رنگ لباس تیره خود و پوشیدن نقاب همواره نمادی از ترس و دلهره برای سامورایی‌ها مطرح بوده‌اند. برعکس سامورایی‌ها که از سلاح کاتانا به عنوان سلاح اصلی خود استفاده می‌کردند، نینجاها هر ابزاری را که می‌توانستند برای رسیدن به هدف خود به کار گیرند به عنوان سلاح در نظر می‌گرفتند. این تنوع در بکارگیری سلاح از آنان مبارزانی مخوف و رازآلود ساخته بود.

سکوهای افتخار

اسفندماه سال 95 برای نخستین بار تیم نینجوتسوی دختران زنجان جهت شرکت در مسابقات قهرمانی کشور که به میزبانی استان البرز برگزار می‌شد شرکت کرد و با کسب 16 مدال به مقام نائب‌قهرمانی رسید. پس از آن در سال‌های 96 تا 97 که به میزانی استان‌های االبرز، اصفهان، قزوین و قم برگزار شد نیز این تیم توانست به مقام نائب‌قهرمانی دست یابد.

زینب با بیان اینکه دختران تیم زنجان آبان‌ماه امسال نیز همانند سال‌های قبل توانستند با کسب 26 مدال به مقام نائب‌قهرمانی کشوری که در البرز برگزار می‌شد، دست یابند، بر لزوم آموزش اخلاق حرفه‌ای و ورزشکاری در کنار آموزش فنون و تکنیک‌های این رشته به شاگردانش تاکید می‌کند.

از عدم پذیرش جامعه تا تاسیس نخستین باشگاه تخصصی نینجوتسوی بانوان

او که در ابتدای کار با محدودیت فراوان کارش را آغاز کرده است، می‌گوید: در ابتدای فعالیتم جذب هنرجو بسیار دشوار بود، کسی با این ورزش آشنا نبود و از سویی دیگر والدین نینجوتسو را رشته مناسبی برای دختران خود نمی‌دیدند.

زنیب در این باره می‌گوید: در ابتدای کارم که می‌خواستم وارد ورزش رزمی شوم با مشکلات و ناملایمت‌های زیادی به ویژه خانواده‌ام روبرو شدم، 15 سال پیش چنین رفتارهایی هم طبیعی بود و هنوز خانواده‌ها هیچ آگاهی از ورزش‌های رزمی نداشتند، با اصرارهای من به ناچار با فعالیتم در رشته کونگ‌فو موافقت کردند.

بالاخره تمرین‌ها و جسارتم در ورزش نتیجه داد و زینب توانست اوایل سال 97 نخستین باشگاه تخصصی و خصوصی نینجای بانوان استان را با حضور اکبر فرجی، بنیانگذار این سبک در کشور، تاسیس کند.

سعی کرده‌ام سربار دولت نباشم

وی با بیان اینکه همواره تلاش کرده‌ام سربار دولت نباشم و تمامی هزینه‌های باشگاه را به شخصه پرداخت کرده‌ و به اداره کل ورزش و جوانان استان برای دریافت مساعدت مالی مراجعه نکرده‌ام، می‌گوید: تنها وقتی شاگردانم را برای حضور در مسابقه قهرمانی کشوری به خارج از استان می‌برم از هیئت رزمی نامه تائیدیه جهت خروج از زنجان را دریافت می‌کنم.

این داور با بیان اینکه به تنهایی به هر سختی که بود هزینه‌های فراوان برای راه‌اندازی باشگاه را پرداختم، اضافه می‌کند: مردادماه سال 97 نخستین و تنها سالن اختصاصی نینجوتسو ویژه بانوان و دختران در زنجان افتتاح شد و تا به امروز نیز از طریق شهریه‌های شاگردانم این باشگاه را اداره کرده‌ام.

وی با بیان اینکه در این سالن علاوه بر تمرین و آماده کردن جسم برای رویارویی با مشکلات و سختی‌های زندگی هدف بزرگ نظیر پیگیری انگیزه‌ها و امیدهایی است که سبب تقویت بنیه ورزشکاران می‌شود، تلاش می‌کنیم، اضافه می‌کند: جسارت در تمرین، تلاش و اعتمادبه نفسی که داشتم توانستم این رشته را ادامه دهم و در زنجان جایگاهی هر چند کوچک را کسب کنم، با عشقی وصف‌نشدنی این راز موفقیت را به هنرجویانم آموزش می‌دهم تا بتوانم دینم را در قبال همشهریانم ادا کنم.

این داور می‌افزاید: رشته نینجاتسو علاوه بر آموزش تکنیک، گذشت، فداکاری، وفاداری، قوی‌بودن را به هنرجویان یاد می‌دهد. در حال حاضر هنرجوی دختر 4 ساله دارم او یاد گرفته که وقتی زمین خورد گریه نکند.

او معتقد است: سازگاری با شرایط سخت ورزش رزمی و نینجوتسو باعث شد تا در حال حاضر در 35 سالگی به نخستین بانوی زنجانی تبدیل شوم که در رشته نینجوتسو به مربی‌گری مشغول است.

نخستین باشگاه مرکزی نینجوتسو نیز متعلق به این بانوی ورزشکار موفق زنجانی است. او نزدیک 5 سال در هیئت رزمی سانس کرایه کرده بود و آرزو داشت روزی باشگاه خصوصی راه‌اندازی کند، لطف خدا و همراهی پدر و مادر و همت خودم سبب شد تا زینب مرداد ماه 97 نخستین باشگاه تخصصی نینجوتسو ویژه بانوان را افتتاح کند.

این مربی با بیان اینکه هدفم از تاسیس این باشگاه جذب دخترها بود تا آنان را از انحرافات دور کنم، می‌گوید: بسیاری از دختران جامعه ما نمی‌توانند خود را تخلیه کنند، آنان نمی‌توانند گریه کنند و بدتر از همه نه گفتن را بلد نیستند.دوری پدر و مادر از فرزندان به ویژه دختران سبب شده تا زمینه برای انحرافات او فراهم شود. داد زدن هنر هر کسی نیست. در ورزش رزمی دخترها یاد می‌گیرد که فریاد بزنند و ناراحتی‌شان را قورت ندهند.

مسئول نخستین باشگاه تخصصی نینجای بانوان استان با تاکید بر اینکه حجاب به هیچ عنوان محدودیت نیست، عنوان می‌کند:تصور بر این است که با حجاب و پوشش نمی‌توان در رشته رزمی موفق بود و برروی سن اجرای خوبی داشت. حجاب به هیچ عنوان در نیل به اهداف تیم‌مان مانع نبوده است و ما در بسیاری از برنامه‌ها از جمله جشنواره آش، مدارس و دانشگاه‌ها با این پوشش اجرا داشته‌ایم.

وی با اشاره به عدم اجرای برنامه‌های تبلیغی و فرهنگی برای معرفی دختران نینجاکار در رسانه‌های تصویری ابراز می‌کند: در برگزاری برنامه‌های مناسبتی از دختران نینجاکار باشگاه برای اجرای حرکات نمایشی درخواست شده و ما نیز استقبال کرده‌ایم. اما برنامه تبلیغی برای معرفی دختران نینجاکار زنجان که در بین دختران نینجاکار شمالغرب (به لحاظ تعداد مربی، ورزشکار و داور) نخستین استان است و هر بار در مسابقات شهرمانی کشوری مقام برتر را کسب می‌کند، انجام نشده است که ضروری است مدنظر مسئولان ورزشی استان باشد.

زنیب که عاشق نام زنجان است، می‌گوید: معتقدم عاشق که نباشی خدمت کردن هم بی‌ارزش است. من عاشقم اسم زنجان هستم، هدفم طنین نام زنجان، خطه دردیادلان و خط شکنان در مسابقات قهرمانی کشوری نینجوتسو است. تا زمانی که در این رشته فعالیت می‌کنم برای موفقیت شهر و همشهریانم تلاش می‌کنم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانزینب بیات‌منفردباشگاه نینجای بانوان زنجانورزش بانوان
sedayezanjannews.ir/nx1453


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»