مدیرکل ورزش و جوانان استان: زمان مدیریت من نبوده، اطلاعی ندارم/ معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان: مجری نیستیم، بهرهبرداریم/ مدیر منطقه شش معاونت فنی و مهندسی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی: اعتبار بدهند، ما هم بسازیم!/ عضو هیئت علمی دانشگاه: استاندار از مدیران علت توقف یا مسکوت ماندن پروژهها را پیگیری کند
لیلا محمدی- 14 سال پیش به منظور ساخت و احداث ورزشگاه 15
هزار نفری، زمینی واقع در منطقه تفریحی و گردشگری گاوازنگ را به اداره کل ورزش و
جوانان تحویل دادند، بر این اساس در سال ۸۵
قراردادهایی با پیمانکار مربوطه منعقد و بر اساس موافقتنامه تنظیمی، مقرر شد
عملیات اجرایی این پروژه بزرگ ورزشی زنجان در مدت چهار سال به اتمام برسد.
بر اساس شنیدهها قرار بود پوشش زمین بازی استادیوم زیتون
طبیعی باشد، برای تحقق آن مسئولان با اختصاص اعتباری حدود 20 میلیارد ریال تجهیزات
سختافزار را خریداری و نصب کردند اما پس از مدتی با توجه به موقعیت جغرافیایی
منطقه و کوهستانی بودن آن قرار شد چمن استادیوم مصنوعی باشد، از این رو بدون اینکه
کسی علت عدم ثبات در تصمیمگیری مسئولان مربوطه که سبب هدررفت بیتالمال شد را
جویا شود، تجهیزات خریداری شده زیر خروارها خاک دفن شد!
در کشورهای پیشرفته نقش ابزار و سازوکارهای مالی در مدیریت و
راهبری پروژههای عمرانی و اجرایی چه در سطح خرد و چه سطح کلان بسیار پررنگ و در
کشورهای در حال توسعه نقش رویکردهای مدیریتی بسیار کمرنگ است و این بدان معنی است
که متاسفانه در زمینه اهمیت منابع مالی به عنوان ابزار سیاستگذاری به شدت سهلانگاری
شده و در عمل نقش استراتژیک و حیاتی آن مغفول مانده است.
تصمیمات استراتژیک مالی در شرایطی گرفته میشود که ذینفعان
و نیروهای مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به طرق مختلف این تصمیمات را
تحت تاثیر قرار میدهند. هر کدام از این عوامل از طریق ارائه فرصت یا تحمیل تهدید
بر عملکرد این تصمیمات به صورت کم یا زیاد اثر گذارند.
ورزشگاه در حال ساخت ۱۵ هزار نفری زیتون
زنجان یک استادیوم فوتبال با حدود بیش از 60 هزارمتر مربع زیربنا یکی از پروژههای
عمرانی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور است که در شمال شهر در
کنار مجموعه تفریحی گاوازنگ احداث میشود.
این پروژه عمرانی یکی از طرحهای
مهرماندگار دولت نهم در بوده که از سال 84 کار ساخت آن آغاز شده و برای نخستینبار در
منطقه شمالغرب از سیستم گرمایشی از کف در این استادیوم استفاده میشود.
بنا به اظهارات مهرداد
سلطانی، معاون عمرانی استاندار، ورزشگاه 15 هزار نفری یکی از مطالبات جدی زنجانیها
بوده که چندین سال است با حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده است.
جای خالی نظارت
علی، یکی از مربیان فوتبال در گفتوگو با صدای زنجان با
بیان اینکه متاسفانه با گذشت بیش از 14 سال هیچ یک از مسئولان ورزشی از سوی دستگاههای
نظارتی و بازرسی مورد مؤاخذه قرار نگرفتهاند، به افزایش هزینهها با توجه به تورم
اشاره کرد و گفت: این تحمیل هزینههای سنگین نیز ناشی از امروز و فردا کردن
مدیرانی است که هیچگاه دغدغهای برای خدمتگذاری به مردم و استان را نداشتهاند.
وی با اشاره به مزیتهای چمن طبیعی در مقایسه با چمن مصنوعی
عنوان کرد: با گذشت چند سال از استقرار چمن مصنوعی به نظر میرسد این چمن قبل از
اینکه مورد استفاده ورزشکاران قرار گیرد به دلیل پایان یافتن عمر مفید مجددا باید
نصب شود.
این مربی با اشاره به عدم تکمیل زمین فوتبال کارگران و
انقلاب خاطرنشان کرد: این تصمیم به هیچ عنوان بر اساس برنامهریزی جامع نبوده است.
هنوز زمین در نظر گرفته شده برای فوتبال در استادیوم کارگران تکمیل نشده است، اگر
مسئولان ورزشی دقت به خرج میدادند میتوانستند به جای پروژه ورزشگاه 15 هزارنفری
به فکر افزایش ظرفیت استادیوم کارگران باشند.
این پروژه برای اتمام نیازمند
بیش از 15 میلیارد تومان اعتبار است که شرکت توسعه اماکن ورزشی باید آن را تامین
کند، لازم به ذکر است این شرکت خود ناظر طرح بوده و استان صرفا بهره بردار است.
مسئولان قول دادهاند ورزشگاه زیتون تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
گفته میشود در سال ۸۵ قراردادهایی با پیمانکار مربوطه
منعقد و بر اساس موافقتنامه تنظیمی، مقرر شد عملیات اجرایی این پروژه بزرگ ورزشی
زنجان در مدت چهار سال با اعتبار ۱۳۷میلیارد
و ۸۸۹ میلیون
ریال به اتمام برسد. بر اساس شنیدهها قرار بود پوشش زمین بازی استادیوم زیتون طبیعی
باشد، برای تحقق آن مسئولان با اختصاص اعتباری حدود 20 میلیارد ریال تجهیزات سختافزار
را خریداری و نصب کردند اما پس از مدتی با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه و
کوهستانی بودن آن قرار شد چمن استادیوم مصنوعی باشد از این رو بدون اینکه کسی علت
عدم ثبات در تصمیمگیری مسئولان مربوطه که سبب هدررفت بیتالمال شد را جویا شود،
تجهیزات خریداری شده زیر خروارها خاک دفن شد! البته هم مسئولان اداره کل و هم
مجریان پروژه این مطلب را به طور کامل رد میکنند.
توضیح یا توجیه؟
علی خلیلیچچکی،
مدیرکل ورزش و جوانان استان در گفتوگو با صدای زنجان با رد این موضوع
گفت: اطلاع چندانی از اعتبار هزینه شده در گذشته ندارم اما سیستم گرمایشی مربوط به
چمن فعلا سرجای خود هست و حذف نشده است. با توجه به سیستم زهکشی اصولی و سیستم گرمایشی مربوط به انتقال و هدایت آبهای
جاری، زمین استادیوم قابلیت تبدیل شدن به زمین چمن طبیعی در آینده را دارد.
خلیلی با بیان
اینکه مبلغ مورد نیاز برای تکمیل ورزشگاه 15 هزار نفری طبق قرارداد نهایی 16
میلیارد تومان است که با احتساب تورم و هزینههای بالاسری 20 میلیارد تومان اعلام
شده است، تاکید کرد: این پروژه ملی از سوی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور اجرا میشود و اداره کل صرفا بهرهبردار
است.
وی در مورد جانمایی اشتباه استادیوم 15 هزارنفری فوتبال از
دیدگاه برخی از کارشناسان با توجه به کوهستانی و برفگیر و بادخیز بودن منطقه
گاوازنگ تصریح کرد: تصمیمی بود که در گذشته از سوی مسئولان وقت اتخاذ شده است، من
هم گذشته را مطالعه نکردهام و اصلا به این موضوع ورود نمیکنم.
محمدعلی حمزهپور، معاون امور
ورزشی اداره کل ورزش و جوانان و تقریبا از قدیمیترین مسئولان ورزشی استان در این
رابطه در گفتوگو با صدای زنجان ضمن اظهار بیاطلاعی از این موضوع در پاسخ به سوالی
مبنی بر علت جانمایی انجام شده برای استقرار استادیوم فوتبال در منطقه سردسیر و
بادخیزی همچون گاوازنگ افزود: بله اظهاراتی در این باره وجود دارد اما در آن مقطع
زمانی برای استقرار ورزشگاه 15 هزار نفری این زمین را به اداره کل اختصاص دادند که
به لحاظ فضای فیزیکی و ظرفیت قابل قبول است.
حمزهپور عنوان کرد: شرکت
توسعه اماکن ورزشی به عنوان مجری و ناظر روند اجرای پروژه ورزشگاه 15 هزارنفری را
پیگیری میکند و اداره کل ورزش و جوانان صرفا بهرهبردار است.
معاون امور ورزشی اداره کل
ورزش و جوانان درباره اعتبارات هزینه شده و منابع مالی حیف و میل شده نیز گفت: در
مورد مباحث عمرانی نمیتوانم نظر تخصصی بدهم باید با مسئول مربوطه صحبت کنید.
وی با اشاره به استقرار پیست دوچرخهسواری که شاید در
خاورمیانه هم بینظیر است، عنوان کرد: این پیست در مجاورت استادیوم 15 هزار نفری
فوتبال قرار دارد که در صورت افتتاح این ورزشگاه، شاهد توسعه ورزش استان میشویم.
حمزهپور با بیان اینکه طبق ضوابط و قوانین، تیمداری وظیفه
اداره کل ورزش و جوانان و هیئت فوتبال استان نیست و نه این دو مجموعه اجازه تخصیص
اعتبار برای این امر را دارند، به درد همیشگی اسپانسر برای ورزش فوتبال پرداخت و
با اشاره به عدم حمایت از تیمهای بااستعداد ورزش فوتبال طی دورههای اخیر گفت:
متاسفانه با وجود استقرار و فعالیت صنایع بزرگ در سطح استان هیچ یک از مسئولان
کارخانجات رغبتی برای حمایت از فوتبال ندارند.
این مسئول افتتاح ورزشگاه 15 هزار نفری را زمینه توسعه
گردشگری و رونق شهر زنجان دانست و تصریح کرد: در صورت افتتاح این ورزشگاه زمینه
برای توسعه ورزش فوتبال و حضور تیمهای مطرح کشور در زنجان فراهم میشود.
فقط در موردش حرف
زدند، اجرا نکردند
حمید حسنی، رئیس گروه نظارت فنی بر اماکن ورزشی اداره کل
ورزش و جوانان استان در گفتوگو با صدای زنجان هم با رد هرگونه هدررفت 20 میلیارد
ریال در راستای استقرار چمن طبیعی و حذف آن عنوان کرد: بود یا نبود چمن طبیعی به
عنوان یک طرح مطرح بود که در نهایت مسئولان وقت تصمیم به استقرار چمن مصنوعی
گرفتند و این پروژه عملیاتی شد.
حسنی با اشاره به نصب سیستم هیتینگ با هدف ذوب شدن برف چمنهای
طبیعی و مصنوعی در پاسخ به انتقادات مربوط به جانمایی ورزشگاه 15 هزار نفری افزود:
دیگر نباید به دنبال طرح چنین مسائلی باشیم، تصمیمگیران سالها قبل این مهم را
اجرایی کردهاند، کسی هم به صورت علمی و ریزبینانه موضوع را بررسی نکرده است، در حال
حاضر اتمام پروژه در اسرع وقت و حفظ بیتالمال مهمترین بحث میتواند باشد.
وی در مورد هزینههای نگهداری ورزشگاه 15 هزارنفری عنوان
کرد: هنوز پروژه را تحویل نگرفتهایم، بعد از تحویل به اداره کل ورزش و جوانان
تدابیر لازم برای استقرار نیروهای انسانی برای نگهداری ورزشگاه و استادیوم اتخاذ
میشود.
تخصیص لاکپشتی اعتبار
مهدی امینی، مدیر منطقه 6 معاونت فنی و مهندسی شرکت توسعه و
نگهداری اماکن ورزشی در گفتوگو با صدای زنجان با بیان اینکه از حدود 1.5 سال پیش
مدیریت پروژه ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان را بر عهده گرفتهام، در پاسخ به
انتقادات در مورد مکانیابی پروژه تاکید کرد: زمین هدف پس از موافقت اداره کل ورزش
و جوانان، راه و شهرسازی و عوامل استانی با در نظر گرفتن تمامی شرایط، آن را برای
اجرای پروژه تحویل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی میدهند. اگر جانمایی مشکلی
داشته چرا سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تا کنون به این پروژه اعتبار اختصاص
داده است؟
امینی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 86 درصدی پروژه عدم تامین
اعتبار موردنیاز در زمان مقرر را یکی از علتهای تاخیر در اجرای پروژه اعلام کرد و
گفت: قرار بود ظرف مدت سه سال پروژه ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان را با اعتبار حدود
7 میلیارد تومان ساخته شود اما پس از گذشت 14 سال هنوز این اتفاق نیفتاده است!
مدیر منطقه 6 معاونت فنی و مهندسی شرکت توسعه و نگهداری
اماکن ورزشی با بیان اینکه تا به امروز 25 میلیارد تومان در شرایط کنونی اقتصادی
کشور برای احداث پروژه هزینه شده است، عنوان کرد: امسال اعتبار 3 میلیارد و 200
میلیون تومان برای پروژه در نظر گرفته شد اما 380 میلیون تومان از این اعتبار را
به ما تحویل دادهاند.
امینی با اشاره به لزوم پیگیری مشکلات اعتباری پروژه از سوی
سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گفت: در
حال حاضر حدود 800 میلیون تومان به پیمانکار بدهکار هستیم، اعتبار سال 98 هم پایان
یافته است و اگر پیمانکار از این موضوع اطلاع داشته باشد قطعا کار را تعطیل میکند.
ورزشگاه 15 هزار نفری
امسال هم تکمیل نمیشود
وی تحویل پروژه با توجه به تزریق کند اعتبارات تا پایان
امسال را بعید دانست و افزود: اگر همه خواهان اتمام پروژه هستیم باید در کنار هم
بمانیم و برای تکمیل ورزشگاه کمک کنیم.
مدیر منطقه 6 معاونت فنی و مهندسی شرکت توسعه و نگهداری
اماکن ورزشی با اشاره به قولهای این شرکت در خردادماه مبنی بر آماده و تکمیل
پروژه تا دهه فجر تصریح کرد: این برای آن زمانی بود که اعتبار را به موقع تزریق میکردند،
الان در برج 10 سال 98 قرار داریم، تنها 380 میلیون تومان اعتبار تخصیص داده شده
آن هم از محل اوراق! این اعتبار برای پروژه بزرگ ورزشگاه 15 هزار نفری کافی نیست.
نیازمند ورود استانداری و پیگیری موضوع از سوی سازمان مدیریت و برنامهریزی هستیم.
وی در مورد میزان اعتبار موردنیاز برای ادامه تکمیل پروژه به
مکاتبات انجام شده برای اجرای عملیات محوطهسازی با همکاری شهرداری اشاره کرد و
گفت: با در نظر گرفتن نرخ تنزیل اوراق، تورم و وضعیت اقتصادی کشور و بدون احتساب
هزینه مربوط به مشاور و انشعابات حدود 25 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نیاز
است.
امینی در مورد نگرانیهای مربوط به پایان یافتن عمر مفید چمن
مصنوعی ابراز کرد: چمن مصنوعی ورزشگاه 15 هزار نفری مطابق استانداردهای فیفا است.
مدیر منطقه 6 معاونت فنی و مهندسی شرکت توسعه و نگهداری
اماکن ورزشی با رد ادعاهای شده در مورد حذف چمن طبیعی و جایگزینی آن با چمن مصنوعی
عنوان کرد: چمن مصنوعی در مقایسه با چمن طبیعی هزینهبر بوده و از سویی استقرار
چمن طبیعی برای مجری بسیار به صرفهتر است. یکپنجم مبلغی که برای چمن مصنوعی
هزینه میشود هزینه چمن طبیعی است.
مدیر منطقه 6 معاونت فنی و مهندسی شرکت توسعه و نگهداری
اماکن ورزشی با بیان اینکه استاندارد بازی در زمین چمن طبیعی دو بار در هفته است،
اضافه کرد: چمن مصنوعی با وجود گران بودن قابلیت استفاده در تمامی فصول را داراست.
امینی کمآبی منطقه زنجان و هزینههای بالای نگهداری چمن
طبیعی را از دلایل اصلی برنامهریزان برای استقرار و نصب چمن مصنوعی ورزشگاه 15
هزار نفری اعلام کرد.
وی با بیان اینکه الان زمان مناسبی برای پیدا کردن مقصر نیست،
ابراز کرد: به مسئولان ذیربط استان زنجان هم گفتهام یا پروژه را تعطیل کنند و
دنبال مقصر از طریق مراجع قانونی باشند یا اعتبار را تخصیص دهند.
امینی در مورد ابهامات به وجود آمده در مورد بتنریزی و
فونداسیون و غیره تصریح کرد: مشاوره وقت پروژه این مهم را پیگیری و پس از انجام
آزمایشات متعدد، تمامی نتایج منفی میشود به این معنا که هیچ مشکلی در زمینه مباحث
فنی وجود ندارد.
مدیر منطقه 6 معاونت فنی و مهندسی شرکت توسعه و نگهداری
اماکن ورزشی با اشاره به مشکلات صندلیهای جایگاه تماشاگران استادیوم نیز عنوان
کرد: این مهم یکی از دغدغهها بود که در حضور مسئولان ارشد استانی ثابت شد که
صندلیها هیچ مشکلی به لحاظ کیفیت ندارند. حدود 5 سال پیش مشکلی در این باره به
وجود آمد و مجری وقت با توجه به ضمانتنامه موجود، پیمانکار را ملزم به تعویض صندلیها
با هزینه شخصی (پیمانکار) کرد. مجری هیچ گاه دو بار هزینه نکرده است و قطعا در این
بین هیچ پولی از بیتالمال به هدر نرفته است.
لزوم ورود مسئول ارشد
استان به تصیمات هیجانی مدیران
یکی از راهکارهای اصلی که
برای مقابله با هدررفت هزینهها مورد تاکید کارشناسان قرار دارد، نظارت دقیقتر بر
عملکرد کارکنان دولت است. عدهای بر این عقیده هستند که در قوانین و مقررات کشور
سازوکارهای نظارتی کاملی برای نظارت بر کارمندان دولت وجود دارد که اگر به صورت
دقیق و کامل به اجرا درآید، زمینه لغزش و خطا در نظام اداری به حداقل میرسد. آنها
معتقدند نظارت دقیق و بدون گذشت بر کارکنان باعث میشود که از میزان تخلفات اداری
کاسته شود.
عباس قنبری، عضو هیئت علمی دانشگاه معتقد است در کشور سازمانهایی
که بتوانند تحقق مسائل بودجهای و میزان عملکرد مدیران دستگاههای اجرایی را رصد
کنند وجود دارد اما هیچ ارگانی که بتواند تصمیمات اتخاذ شده مدیران را بررسی و
نظارت کند اصلا وجود ندارد، همین امر سبب هدررفت منابع مالی، ساخت پروژههای رها
شده و نیمهتمام که هیچ برنامهای برای پیشرفت فیزیکی آن در سالهای آتی وجود
ندارد، میشود.
این استاد گروه مدیریت با بیان اینکه هماکنون دیوان محاسبات
زیرنظر مجلس شورای اسلامی مسائل مالی مدیران را در حوزه تحقق مسائل بودجهای
دستگاههای اجرایی بررسی میکند، اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه نیز میزان
عملکرد مدیران را موشکافانه تحت نظر داشته و آن را با دقت پیگیری میکند.
قنبری با اشاره به آثار مخرب تصمیمات نادرست مدیران در سطح
شهر، استان و کشور، تشکیل سازمانی برای پیگیری نتایج تصمیمات اتخاذ شده مسئولان
شماره یک دستگاههای اجرایی را یکی از الزامات دانست و با تاکید بر اینکه متاسفانه
الگوی استراتژیک درستی در برنامههای مدیران وجود ندارد، عدم تحقق این امر را عمر
کوتاه مدیریتها و در مواردی، مدیریت بلند مدت و از حد انتظار برخی افراد دانست و
افزود: مدیران جدید در مواجه شدن با برنامههای سازمان به صورت سلیقهای عمل کرده
و به جای ادامه برنامههای مدیر قبلی و تکمیل پروژههای نیمه تمام و برنامهریزی
برای آغاز پروژههای در دست اقدام، به سلیقه خود نسخه دیگری برای تحقق اهداف
سازمان میپیچد.
قنبری بیان کرد: ضروری است برای جلوگیری از هدررفت منابع و
انرژی، نظام مدون برنامهریزی درست به اقتضای آمایش منطقه تنظیم شده و مسئولیت
راهبری آن بر عهده استانداری یا سازمان مدیریت و برنامهریزی که تسلط لازم برای
نظارت و پیگیری برنامه، و پیشرفت پروژه ها را داشته باشند.
وی با تاکید بر لزوم نمایش نتایج مدیران ارزشیابی شده و
انعکاس پرسشنامهها ابراز کرد: متاسفانه جایگاهی برای تصمیمات اتخاذ شده مدیران و
ارزیابی آنها وجود ندارد. تاکنون به این امر توجه نشده و دود این سوءمدیریتها
به چشم شهروندان و مردم رفته است، شهروندان باید مالیات پرداخت و هم انواع سلیقه
مدیران را تحمل کنند.
مردم مدیر مؤثر میخواهند
این استاد دانشگاه معتقد است اگر به این مهم توجه شود مدیران
موفق و تاثیرگذار شناخته شده و رهبری ارگانها و سازمانهای مهم به آنان سپرده میشود
و در عوض مدیری که تصمیماتش هیچ پیشرفت فیزیکی نداشته و صرفا در ورق کاغذ آورده
شده باید در سطوح میانی بماند و پستهای مدیریتی دیگری به وی پیشنهاد نشود.
قنبری با انتقاد از نفوذ نگاههای سیاسی و تاثیرگذاری آنها
در اتخاذ تصمیمات مدیران در پروژههای شهری و عمرانی ابراز کرد: در مواردی
رویکردهای سیاسی سبب شده که از نگاههای تخصصی و علمی به پروژهها فارغ شویم. برخی
مدیران به جای استفاده از افراد متخصص در تحقق اهداف، ترجیح میدهند افراد فاقد
تخصصی را با خود همراه کنند که وجه تمایز آنها با متخصصان مجموعه صرفا اطاعتپذیری
از مدیر است.
وی با بیان اینکه علم مدیریت میگوید، مدیر موفق کسی است که
20 تا 30 درصد از ظرفیت سازمان از جمله نیروی انسانی، تکنولوژی، سرمایه، و سایر
منابع خود نهایت بهرهمندی را داشته باشد، ادامه داد: در کشور مدیر موفق داریم اما
مدیر مؤثری که بتواند از 80 تا 90 درصد ظرفیتها نهایت استفاده را داشته باشند کم
داریم.
قنبری با بیان اینکه متاسفانه احساسی تصمیم میگیریم و کلنگزنی
هم میکنیم و کاری به ادامه آن و هزینهها به هدر رفته نداریم، تاکید کرد: باید به
سمت تربیت مدیران موثری که شاخص و مدل را بفهمند و تحقق اهداف خود را با زبان آمار
و ارقام به جامعه ارائه دهند برویم.
وی بابیان اینکه باید کاملا آگاهانه و عالمانه کار کنیم،
اضافه کرد: ایران مدیر موثر کم ندارد ما باید برای پیشرفت کشورمان بر روی مدلهای
بومی متمرکز شویم، تا کی باید مدلهای غربی و سایر کشورها را تمرین و اجرا کنیم؟
آمارهای کاذب
این استاد دانشگاه ارائه آمار کاذب برخی مدیران را آفت
مدیریتی دستگاهها دانست و گفت: استاندار به عنوان مسئول ارشد استان باید مدیران
را ملزم به تنظیم امور بر اساس آمار و اعداد کند و طبق این اصول در صورت لزوم
مدیران را بازخواست کند.
قنبری با اشاره به وظیفه مردم و تشکلهابی مردمنهاد در قبال
بودجههای استان و شهر ابراز کرد: اصناف، جریانها، گروهها و سازمانهای غیردولتی
باید فرهنگ مطالبهگری را در بین مردم تبلیغ و ترویج کنند تا مدیران با حساسیت
تمام برنامههای خود را پیگیری کنند و ارائه آمار آنان نه تنها مبهم نباشد بلکه
آمارها کاملا واقعی و برای عموم مردم قابل درک باشد.
این استاد دانشگاه رویکرد قوه قضائیه در پیگیری عملکرد
مدیران و بررسی انحرافات آنان تصریح کرد:قوه قضائیه با توجه به رویکردی که در
دستور کار قرار داده است انحرافات از مسیر را به خوب تشخیص میدهد این اقدام تحسینبرانگیز
این قوه باید زودتر از اینها آغاز میشد اما این اقدام دیرهنگام را نیز به فال
نیک میگیریم چرا که این تصمیم قوه قضائیه برای بهبود شاخصهای مدیران بسیار مطلوب
است.
قنبری وظیفه اصلی مدیران را پاسخگویی دانست و گفت: مدیران
نباید در به نتیجه رسیدن پروژهها وعده و وعید بدهند. مردم باید مطالبهگر باشند و
رسانهها با پیگیری حقوق شهروندان مدیران را توجیه کنند که به دور از احساسات و
هیجانات و در فضای مملو از عقلانیت و منطق اقدام به تصمیمگیری کنند.