کد خبر: 1447
1398/10/01 - 10:35


مدیر فنی باشگاه شهباز طلایی زنجان:

اصفهانیان برای فوتبال زنجان کاری نکرد

گرایش نابغه‌های فوتبال به قهوه‌خانه‌ها

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- مدیرفنی تیم شهباز طلایی با اشاره به میزبانی زنجان جهت برگزاری مسابقات نونهالان منطقه شمالغرب با حضور شش تیم برتر کشوری و کسب مقام برتر شاگردان مهدی رضایی، مربی این تیم می‌گوید: در برگزاری این مسابقه نه تنها اداره کل ورزش و جوانان استان هیچ کمکی نکرد بلکه هیئت فوتبال استان حدود 5 میلیون تومان به بهانه در اختیار دادن زمین، تغذیه داوران، ناظران و ورزشکاران از باشگاه شهباز طلایی دریافت کرد!

باشگاه شهباز یکی از باشگاه‌های قدیمی و ریشه‌دار استان است که پیشینه آن به دهه 50 و حتی قبل آن باز می‌گردد. حسین اسم‌خانی بنیانگذار این باشگاه و از مربیان این تیم بود که تا قبل از دهه 80 فعالیت می‌کرد اما تیم پس از رکود اقتصادی و عدم حمایت مالی از باشگاه‌ها مدتی غیر فعال شد تا اینکه توسط مهدی رضایی که سابقه حضور در رده نونهالان و نوجوانان باشگاه شهباز را در کارنامه خود دارد در سال ۱۳۹۴ تاسیس و با نام‌های شهباز زنجان و شهباز طلایی زنجان به ثبت رسمی رسید.

مهرماه امسال تیم نونهالان شهباز طلایی زنجان توانست به مقام قهرمانی لیگ نونهالان استان دست یابد.این تیم موفق شد در دیدار نهایی میزبان خود تیم مقاومت زنجان را با نتیجه سه بر دو مغلوب و جواز حضور در مسابقات لیگ مناطق کشور را کسب کند.

ناامیدی

مهدی رضایی، فوق لیسانس تربیت بدنی که از خردسالی در فضاهای ورزشی قد کشیده است، می‌گوید: تا 18 سالگی در باشگاه شهباز تمرین کرده و توپ زده‌ام. پس از آن به امید توسعه فوتبال داوری را تا درجه ملی ادامه داده و سپس وارد عرصه مربیگری شدم.

او یکی از پایه‌گذاران سپک‌تاکرا در ایران است و چندین دوره نیز به عنوان سرمربی در تیم‌های ملی سپ‌تاکرا حضور داشته است. توسعه ورزش سپک‌تاکرا در زنجان و کسب مقام‌ قهرمانی کشور در چندین دوره و حضور ورزشکاران زنجانی در ترکیب تیم ملی از خدمات رضایی برای ارتقا سطح ورزش استان طی سال‌های اخیر بوده است.

رضایی با بیان اینکه از وقتی در باشگاه شهباز طلایی حضور داریم در رشته‌های فوتبال و فوتسال مقام‌های قهرمانی، نائب قهرمانی و سوم عاید زنجان شده است، تاکید می‌کند: عشق به ورزش در وهله نخست و سپس کمک به ورزش استان از اهداف من برای حضور در بین 300 شاگردم است.

مدیرعامل باشگاه شهباز طلایی با انتقاد از برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه فوتبال در زنجان آینده‌ای ندارد، تاکید می‌کند: اکثر کارشناسان در این مورد که استعدادهای برتری در حوزه ورزش فوتبال وجود دارد که نیاز به شناسایی، شکوفایی و پرورش دارند، با بنده هم عقیده‌اند.

در حال حاضر ورزشکاران در رده‌های مختلف نونهالان و نوجوانان زیر 15 سال در رشته فوتبال مشغول تمرین هستند. به گفته رضایی تیم فوتسال رده جوانان باشگاه شهباز طلایی از امسال به دلیل مشکلات مالی منحل شده است البته مسئولان باشگاه امیدوارند در آینده‌ای نه چندان دور تیم فوتسال جوانان مجددا تشکیل شود.

این مربی استعدادیابی را از اهداف اصلی باشگاه فرهنگی- ورزشی شهباز اعلام می‌کند و با تاکید بر لزوم بهره‌مندی نونهالان و نوجوانان مستعد تحت پوشش ارگان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی از خدمات رایگان باشگاه می‌گوید: امسال تیم نونهالان شهباز طلایی زنجان توانست به مقام قهرمانی لیگ نونهالان استان دست یابد و جواز حضور درمسابقات لیگ کشور را کسب کند. البته سال قبل نیز رده نونهالان برای نخستین بار و پس از یک دهه از گروه خود به مرحله نهایی مسابقات لیگ برتر صعود کرد.

رضایی با بیان اینکه درآمد باشگاه از محل شهریه‌های بازیکنان است، اضافه می‌کند: این شیوه باشگاه‌داری را چندان نمی‌پذیریم، آرزو داریم اسپانسر داشته باشیم.

مدیرعامل باشگاه شهباز طلایی در ادامه با بیان اینکه با توجه به ساختارها انتظار دریافت کمک و مساعدت مالی از سوی اداره کل ورزش و جوانان و هیئت فوتبال استان نداریم، عنوان می‌کند: از اداره کل ورزش و جوانان تقاضا داریم تا ورزشکاران این باشگاه را از امکانات تحت اختیار خود از جمله زمین چمن، سال دوومیدانی، بدنسازی و غیره محروم نکند. در حال حاضر بابت چمنی که بازیکنان تیم در آن تمرین می‌کنند شهریه به حساب اداره کل واریز می‌شود. اگر زمین رایگان داشته باشیم حتما در کاهش هزینه‌های باشگاه موثر است.

این مربی ضمن ابراز تاسف از عدم پیگیری‌ مشکلات تیم شهباز طلایی زنجان از سوی مسئولان ذیربط می‌گوید: وقتی دیدم کسی به مطالباتم توجهی نمی‌کند، ترجیح دادم دیگر هیچ درخواستی از آن‌ها نداشته باشم، دوست دارم شاگردانم در محیطی آرام رشد کنند. اخلاق را سرلوحه کارم قرار داده‌ام همراه با سایر اعضای کادر فنی تلاش کرده‌ایم به این اصل تاکید داشته باشیم. در مسابقات قهرمانی جزو معدود تیم‌هایی بودیم که کارت قرمز دریافت نکرده و هیچ گاه مربی‌هایمان در زمین اخراج نشده‌اند.

رضایی با بیان اینکه هدف ما رشد نونهالان و نوجوانان حاضر در تیم است، تاکید می‌کند: من در کنار همکارانم تا جایی که نفس داریم برای ارتقا، تیم را حمایت می‌کنیم.

او در پاسخ به سؤالی در مورد امکان هدررفت تلاش‌هایش برای رشد و پرورش نونهالان و نوجوانان و برنامه 10 ساله‌اش در رده بزرگسالان و عدم تکرار انحلال تیم‌های فوتسال از جمله تیم لیگ دسته دو زنجان تصریح می‌کند: در حال حاضر به صورت افتخاری و با هزینه شخصی کار می‌کنیم، وقتی فوتبال را در سطح حرفه‌ای دنبال کردیم باید به فکر درآمدهای کلان باشیم. تیم‌داری هزینه‌بر است و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد. امیدواریم در بازه زمانی 10 ساله و به پشتوانه شاگردانم و خانواده‌هایشان باشگاه به درآمد قابل قبولی دست یابد.

پول ندارید در مسابقه شرکت نکنید

علی بیگدلی، مدیر فنی باشگاه شهباز طلایی نیز که از سال 78 مربیگری را آغاز کرده و در سطح کشوری در لیگ‌های مختلف بزرگسالان و جوانان توپ زده است، به طرح استعدادیابی این باشگاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در رده زیر 12، 13، 14 و 15 سال تیم‌های منتخب در باشگاه تشکیل شده است که برای ارتقا و پیشرفت هر یک از آن‌ها برنامه پنج ساله تهیه شده است.

مدیرفنی تیم شهباز طلایی با اشاره به میزبانی زنجان جهت برگزاری مسابقات نونهالان منطقه شمالغرب با حضور 6 تیم برتر کشوری و کسب مقام برتری شاگردان مهدی رضایی، مربی این تیم می‌گوید: در برگزاری این مسابقه نه تنها اداره کل ورزش و جوانان استان هیچ کمکی نکرد بلکه هیئت فوتبال استان حدود پنج میلیون تومان به بهانه در اختیار دادن زمین، تغذیه داوران، ناظران و ورزشکاران از باشگاه شهباز طلایی دریافت کرد!

بیگدلی با اشاره به صرف هزینه حدود 28 میلیون تومانی از جیب شخصی کادر فنی ادامه می‌دهد: امسال در رده نونهالان و نوجوانان عنوان قهرمان کشوری را کسب و مجوز حضور درمسابقات لیگ مناطق کشور را دریافت کردیم در مورد میزان همکاری مسئولان ورزشی و هیئت فوتبال برای شرکت موفق این تیم عنوان می‌کند: در حال حاضر مسئولان فقط به صورت صوری از تیم حمایت می‌کنند، تلفن‌هایمان را پاسخ نمی‌دهند، واقعیت را بگویم که فوتبال زنجان صاحب ندارد و فریدون اصفهانیان، رئیس هیئت فوتبال استان با نفوذی که دارد کاری برای زنجان انجام نداده است. او حتی در پاسخ به درخواست مساعدت مالی برای حضور تیم در میادین ورزشی می‌گوید: اگر پول ندارید در مسابقه شرکت نکنید!

وی با اشاره به عدم اقدام جدی از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان در حوزه فرهنگی و تبلیغ ورزش فوتبال نونهالان و نوجوانان در قاب تلویزیون تاکید می‌کند: اگر فوتبال زنجان از سوی مسئولان ورزشی حمایت شود این ورزش می‌تواند در ایتقا سطح سلامت جسمی، روحی و روانی آنان مؤثر واقع شود.

بهنام قاسمی، پدر علی، یکی از ستارگان فوتبال نوجوانان و بازیکن تیم شهباز طلایی نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به عدم حمایت جدی مسئولان از فوتبال با وجود استعدادهای موجود در استان خاطرنشان می‌کند: من بازیکنانی را می‌شناسم که به دلیل بی‌توجهی مسئولان ورزشی به فوتبال و ارتقای تیم، از فعالیت ورزشی دوری کرده و قهوه‌خانه را به ورزش فوتبال ترجیح داده‌اند. متاسفانه بسیاری از این افراد که می‌توانند در کسب رتبه برتر ورزش فوتبال برای زنجان مؤثر واقع شوند به تدریج سرخورده می‌شوند و در این بین هیچ ارگانی هم کاری نمی‌کند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهیئت فوتبال زنجانفریدون اصفهانیانباشگاه طلایی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1447


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»