کد خبر: 7680
1400/03/17 - 12:37


گزارش صدای زنجان از حضور ورزشکاران زنجانی در مسابقات رزمی داخل قفس خارج از کشور؛

نان، عشق، مشت

مدیرکل ورزش و جوانان استان: باشگاه‌های که در حوزه تمرین مسابقات غیرمجاز برون‌مرزی فعالیت می‌کنند، پلمب می‌شوند/ ورزشکاران: پس بروید اغلب باشگاه‌ها را پلمب کنید!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مشکلات مالی و نبود برنامه مدون برای حمایت از ورزشکاران حرفه‌ای و توجه به هنرهای رزمی‌کاران سبب شده تا فعالان ورزشی زنجان به تدریج به سمت مسابقات برون‌مرزی داخل قفس و بازی‌های ترکیبی MMA گرایش یافته و سالیان سال برای رسیدن به رینگ و قفس‌های روسیه، چین، ژاپن، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس زیرنظر مربی مشغول به تمرین‌های سخت شوند! 

موضوع حضور یا عدم حضور ورزشکاران حرفه‌ای رشته‌های مختلف رزمی در مسابقات برون‌مرزی داخل قفس و بازی‌های ترکیبی MMA تبدیل به چالشی بین اغلب اهالی ورزش و مسئولان زنجان شده است.

تعدادی از مربیان رزمی زنجان می‌گویند رشته ورزشی MMA مدتی است در میان ورزشکاران طرفداران زیادی پیدا کرده به طوری که شاهد کوچ تعداد قابل توجهی از ملی‌پوشان رشته‌های مختلف از ووشو گرفته تا مو‌ی‌تای به این رشته هستند.

MMA، رشته‌ای رزمی است که مبارزان در آن می‌توانند از ضربه‌های مشت، آرنج، زانو، پا، فنون درگیری و گلاویزی ایستاده، فنون پرتابی و قفل مفاصل استفاده کنند. MMA  شامل ترکیبی از تمام ورزش‌های رزمی است و بزرگترین و معتبرترین سازمان‌های برگزاری این مسابقات، سازمان‌های نظیر  UFCاست.

یکی از مشت‌زن‌های زنجان می‌گوید: حضور در مسابقات MMA افتخار است، هر ورزشکاری نمی‌تواند در چنین میادینی حضور یابد! ورزشکاری که وارد میدان می‌شود باید همه فن حریف باشد و به موقع در مقابل حریف عکس‌العمل نشان دهد! از بوکس به عنوان ضربات مشت و نحوه گارد و دفاع و جا خالی دادن، از موی تای به عنوان ضربات آرنج و زانو و ساق پا، از تکواندو به عنوان ضربات سرعتی و متفاوت پا، از کیک‌بوکسینگ به‌عنوان ترکیب ضربات دست و پا، از ووشو ساندا به‌عنوان پاسخ‌دادن به ضربات با استفاده از فنون درگیری و گول‌زدن با استفاده ترکیب دست و پا، از جوجیتسو برای قفل مفاصل و فنون در خاک، از کشتی به‌عنوان زیرگیری و خاک‌کردن‌ها و از جودو به‌عنوان فنون پرتابی و خاک باید آموزه‌هایی داشته باشد.

حضور ورزشکاران ملی‌پوش زنجان در مسابقات داخل قفس!

با وجود تاکیدات مسئولان نسبت به عدم حضور ورزشکاران در مسابقات داخل قفس که از بازی‌های غیرمجاز محسوب می‌شود، هستند ورزشکاران زنجانی از جمله ووشو و موی‌تای که هم‌اکنون در این مسابقات حضور دارند و یا خود را برای شرکت در بازی‌های آن آماده می‌کنند!

یکی از مربیان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: وقتی هیچ حمایتی از ورزشکاران حرفه‌ای نشود، باید هم چنین اتفاقی بیفتد من به شاگردان خود حق می‌دهم برای رسیدن به پیشرفت مالی و موفقیت در رشته‌ای که از کودکی برایش تلاش کرده‌اند، مسیر خود را انتخاب کنند زیرا در داخل کشور برنامه‌ای برای حمایت از آن‌ها وجود ندارد!

این مربی با بیان اینکه سالیان سال است در رده‌های مختلف ورزشی در عرصه ملی و بین‌المللی در ورزش کونک‌فو و سایر رشته‌های رزمی درخشیده‌ام اما هنوز به جایی نرسیده‌ام و حتی بیمه ندارم، عنوان می‌کند: تصمیمم را گرفته بودم قرار بود برای مسابقات داخل قفس به چین سفر کنم که با شیوع کروناویروس همزمان شد. الان نیز تمریناتم را سخت انجام می‌دهم تا بتوانم در این بازی‌ها حضور یابم چرا که مطمئنم درآمد خوبی دارد! این در حالی است که در کشور ما مربیگری شغل محسوب نمی‌شود و کسی پیگیر بیمه مربیان نیست!

مشکل مالی، ورزشکاران را برای حضور در بازی‌های خشن ترغیب می‌کند

علی الماسی، رئیس هیئت ووشوی استان زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن تائید حضور تعدادی از ورزشکاران رشته‌های مختلف رزمی از جمله کاراته و ووشو در مسابقات MMA یا بازی‌های ترکیبی، داخل قفس، خیابانی مجاز و غیرمجاز خارج از کشور می‌گوید: به شخصه بازی‌های غیرمجاز را به دلیل آسیب‌دیدگی‌های فراوان و بعضا جبران‌ناپذیری که برای ورزشکار ایجاد می‌کند را تائید نمی‌کنم اما باید بپذیریم که این بازی‌ها به دلیل اسپانسر خوب و پشتیبانی مالی که دارند سبب شده تا ورزشکاران به سمت حضور در این چنین میادینی حضور یابند.

رئیس هیئت ووشوی استان زنجان با بیان اینکه استانداری و اداره کل ورزش و جوانان استان باید برای چاره‌اندیشی در این زمینه نسبت به جذب اسپانسر اقدام کنند، تاکید می‌کند: تا وقتی مشکل مالی حل نشود، ورزشکار رها شده و برای تامین منابع مالی خود در مسابقات داخل قفس و بازی‌های ترکیبی مجاز و غیرمجاز خارج از کشور حضور می‌یابد.  

بازی‌های MMA اصولی است!

اما یکی از ووشوکاران طرفدار بازی‌های MMA در گفت‌وگو با صدای زنجان خطاب به رئیس هیئت ووشوی استان زنجان می‌گوید: ورزش حرفه‌ای جدای از ورزش قهرمانی است، در ورزش حرفه‌ای، شخص از جانش مایه می‌گذارد و به همین راحتی‌ها هم سکوی افتخار سهم هر کسی نمی‌شود!

او با اشاره به اینکه در لیست موارد لازم جهت دریافت جواز شرکت در یکی از این مسابقات، علاوه بر سلامت فیزیکی مبارز، معاینه کامل چشم و سلامتی ستون فقرات به چشم می‌خورد، تاکید می‌کند: مواردی که به عنوان روش‌های پیروزی در مسابقات و همچنین تکنیک‌های حرفه‌ای و اصولی هستند، عموما در سازمان‌های برگزار کننده مسابقات MMA اجرا می‌شوند که به نظرم بد هم نیست!

ورزشکاران مسابقات MMA چه ببازند چه برنده شوند، پول دریافت می‌کنند!

یکی از عوامل اعزام‌کننده ورزشکاران حرفه‌ای زنجان به مسابقات MMA خارج از کشور نیز با تائید اظهارات رئیس هیئت ووشوی استان زنجان مبنی بر «مشکل مالی» یکی از دلایل اصلی برای حضور ورزشکاران در مسابقات MMA، می‌گوید: از طریق یکی از مربیان صاحب‌نام، ورزشکاران را اعزام می‌کنیم، سازمانی که بچه‌ها را در قالب تیم حرفه‌ای به این مسابقات معرفی می‌کند، معتبر است و مهم‌تر این که تمامی برد و باخت‌های ورزشکاران ثبت می‌شود و در هر بازی چه ببازند چه برنده شوند مبلغی به ان‌ها پرداخت می‌شود. چند وقت پیش یکی از ورزشکاران به ترکیه اعزام شد، هزینه پاسپورت و سایر موارد برای خروج از کشور حدود 10 میلیون تومان شد او فقط توانست یک بازی را انجام دهد در همان یک بازی 3 تا 4 برابر پولی که برای رسیدن به ترکیه خرج کرده بود را دریافت کرد. بازی‌های بعدی را انجام نداد چرا که به علت کرونا بازی‌ها لغو شد!

این مربی با بیان اینکه ورزشکاران حرفه‌ای و البته داوطلب برای انجام بازی در مسابقات MMA به کشورهای چین، ژاپن، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه اعزام می‌شوند، در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر لزوم برخورد با ورزشکاران و حتی عاملان حضور آن‌ها در مسابقات ترکیبی خارج از کشور به صدای زنجان می‌گوید: من یکی از ورزشکارانی هستم که در تیم ملی افتخاراتی را برای کشورم کسب کرده‌ام، اما وقتی هیئت‌های ورزشی و مسئولان حوزه ورزش نمی‌توانند یا نمی‌خواهند هزینه مکمل ورزشکاران حرفه‌ای را تامین کنند یا به فکر ماساژور و فیزیوتراپی آن‌ها باشند چطور انتظار دارند برای رسیدن به اهدافشان از آن‌ها اجازه بگیرند؟ من 5 سال بود که مسیر اعزام به مسابقات MMA را جست‌وجو می‌کردم، آخر هم پیدا کردم، همه مثل من‌اند می‌توانند راهش را پیدا کنند! بهتر است مسئولان برنامه‌هایی که به درد ورزشکاران می‌خورد را ارائه کنند!

باشگاه‌هایی که در حوزه تمرین مسابقات غیرمجاز برون‌مرزی فعالیت می‌کنند، پلمب می‌شوند

علی خلیلی، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در واکنش به این موضوع با تاکید بر لزوم برخورد با باشگاه‌هایی که نسبت به تمرین ورزشکاران جهت اعزام غیرمجاز به بازی‌های خطرناک برون‌مرزی مبادرت می‌کنند، می‌گوید: از نظر ما هر بازی که مورد تائید فدارسیون‌های ورزشی نباشد، خلاف بوده و با باشگاه‌های مربوطه برخورد و حتی تا پلمب آن‌ها پیش خواهیم رفت.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به صدور مجوز قانونی بازی‌های MMA زیر نظر انجمن‌های ورزشی که اخیرا دستورالعمل آن ابلاغ شده است، عنوان می‌کند: هیچ باشگاه و مربی حق ندارد به جز چارچوب تعیین شده نسبت به تمرین و فعالیت در امر بازی‌های خطرناک جهت اعزام به مسابقات غیرمجاز اقدام کند.

ما قاچاقچی نیستیم! ورزشکاریم!

اما یکی از بوکسورهای زنجان در واکنش به این اظهارات به صدای زنجان می‌گوید: اگر بحث پلمب است، آقای مدیرکل، بروید اغلب باشگاه‌های ورزشی رزمی کاراته، کشتی، تکواندو، بوکس، ووشو و غیره را پلمب کنید! این شیوه شما مطمئنا در حمایت از ورزشکاران نیست! این شیوه رفتار با ورزشکار حرفه‌ای درست نیست!

این ورزشکار معتقد است: مسئولان پشت میزنشین ما راهکاری برای رفع مشکلات ورزشکاران ندارند، پس باید به برخوردهای قهرآمیز متوسل شوند! من هم برای حضور در مسابقات حرفه‌ای خود را آماده می‌کنم، من قاچاقچی نیستم یک ورزشکارم که برای کسب پول و عشق به بوکس صورتم را به مشت و لگد حریفم می‌سپارم! البته هدفم فقط پول نیست، من عاشق این ورزش هیجانی و سرشار از انرژی هستم! اگر در کشور من برای ورزش حرفه‌ای‌ام ارزشی قائل می‌شدند همین جا در مسابقات شرکت می‌کردم!

برخورد با قهرمانان ملی شرکت‌کننده در مسابقات غیرمجاز برون‌مرزی

با این وجود علی خلیلی، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با بیان اینکه برخی از ورزشکاران با هزینه خود پاسپورت خریداری کرده و در قالب توریست در مسابقات نیز شرکت می‌کند که در اختیارات ما نیست، تاکید می‌کند: هیچ یک از فدراسیون‌ها خارج از چارچوب نسبت به اعزام ورزشکاران برای حضور در بازی‌های خطرناک برون‌مرزی اقدام نمی‌کنند.

خلیلی در مورد برخورد فدراسیون‌ها با قهرمانان ملی که نسبت به حضور در مسابقات خطرناک برون‌مرزی اقدام کنند، تصریح می‌کند: اگر قهرمانی این کار را بکند، امتیاز منفی دریافت خواهد کرد.

مسئولان چه بخواهند چه نخواهند ورزشکاران به مسابقات MMA خواهند رفت

اما یکی از عوامل اعزام‌کننده ورزشکاران حرفه‌ای زنجان با بیان اینکه من تنها عامل اعزام ورزشکاران نیستم و به جز من نفراتی هم وجود دارد که در این حوزه فعالیت دارند، می‌گوید: همین الان هم ورزشکارانی داریم که در مسابقات MMA حضور دارند، برخی‌ها دیگر رشته ورزشی خود را ادامه نمی‌دهند و برای حضور در مسابقات ترکیبی خارج از کشور تمرین می‌کنند. مسئولان چه بخواهند چه نخواهند ورزشکاران به مسابقات MMA خواهند رفت!

این مربی اضافه می‌کند: ورزشکاران سایر کشورها که دغدغه مالی آن‌ها در مقایسه با دغدغه مالی ورزشکاران ایرانی چیزی هم نیست به مسابقات داخل قفس علاقمندند چه برسد به ایرانی‌ها که نیاز مالی‌شان شدیدتر است!

وی با اشاره به دغدغه مالی ورزشکاران و قهرمانان که مسئولان برنامه‌ای برای رفع آن ندارند، می‌گوید: چند وقت پیش یکی از مربیان می‌گفت برای دو نفر از قهرمانان که تا اردوی تیم ملی پیش رفته بودند 500 هزار تومان (برای هر نفر) هدیه‌ای از سوی مسئولان ورزشی استان تدارک دیده شد! خب شما بگویید این چنین پول‌ها چه دردی از ورزشکار دوا می‌کند؟ کجای اسم آن، حمایت از ورزشکار است؟ باور کنید ورزشکاران مستعد ما هیچ امیدی به درخشش ندارند! اگر این گونه ادامه یابد تا 5 سال دیگر زنجان در هیچ یک از ورزش‌های رزمی صاحب‌نام نخواهد بود!

صدور مجوز فعالیت بازی‌های MMA

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی از فعالان ورزشی معتقدند که مشکلات مالی ورزشکاران را به سمت انواع بازی‌های غیرمجاز فرامرزی ترغیب کرده است چرا که مسئولان برنامه‌ای برای حمایت از آن‌ها ندارند و فقط به برخورد اکتفا می‌کنند به صدای زنجان می‌گوید: این فعالیت‌ها باید مورد تائید فدراسیون‌ها باشد، فعالیت غیرمجاز ورزشی ممکن است در جامعه منجر به آسیب اجتماعی شود. همانطور که گفته شد مجوز فعالیت بازی‌های MMA صادر شده و علاقمندان می‌توانند از مسیر قانونی ورزش حرفه‌ای خود را ادامه دهند.

صدور مجوز بدون برگزاری مسابقه، تاثیری در حضور ورزشکاران در بازی‌های برون‌مرزی MMA ندارد!

اما مربی یکی از رشته‌های رزمی در واکنش به این اظهارات می‌گوید: فروردین امسال مجوز فعالیت انجمن هنرهای رزمی ترکیبی (MMA) در ایران صادر شد اما با پیگیری‌هایی که کردیم هیچ مسابقه‌ای برگزار نشده است! به نظرم تا وقتی عمل نباشد، هیچ کاری تاثیرگذار نخواهد بود!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانMMAووشوی زنجانمسابقه قفس
sedayezanjannews.ir/nx7680


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»