کد خبر: 1465
1398/10/09 - 10:36


معاون مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به فشار برخی نمایندگان استان در مجلس برای صدور مجوزهای عمرانی و معدنی:

تسلیم فشار نمایندگان مجلس نمی‌شویم

پیمان فقیه: سفارشی کار نمی‌کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه موارد و درخواست‌های مربوط به صدور مجوز مربوط به فعالیت‌های معدنی، جاده‌کشی و غیره در کارگروه نظارت و کنترل عرصه‌های منابع طبیعی کاملا به صورت علمی و حقوقی بررسی می‌شود، تاکید کرد: تا به امروز تحت تاثیر هیچ یک از مسئولان و نمایندگان مجلس قرار نگرفته‌ و سفارشی هم کار نکرده‌ایم.

در بحث حفاظت از اراضی مربوط به دولت که به عنوان پروژه «تثبیت مالکیت دولت» مطرح است تهیه نقشه‌های کاداستر اراضی ملی که در بخش ممیزی اراضی کاربرد دارد در دستور کار معاونت حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار گرفته است.

هدف از تهیه نقشه کاداستر اراضی ملی و دولتی اصلاح نقشه‌های سنواتی توام با برطرف کردن تداخل ناشی از اجرای قوانین موازی و در نهایت اخذ اسناد تک برگی و یا تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگی است.

در راستای اجرای قانون رفع موانع تولید و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری طرح کاداستر اراضی ملی در استان اجرایی شده به طوری که زنجان نسبت به مساحت خود جزو استان‌های پیشرو کشور در تهیه نقشه کاداستر به حساب می‌آید.

اجرای طرح تهیه نقشه کاداستر اراضی ملی در استان

پیمان فقیه در گفت‌وگو با صدای زنجان یکی از مهمترین اقدامات اداره کل منابع طبیعی از محل اوراق و اعتبارات صندوق توسعه ملی را اجرای عملیات کاداستر ( محدوده‌بندی) اراضی ملی دانست و افزود: این پروژه سنگین عمدتا توسط پیمانکار و شرکت‌های طرف قرارداد انجام می‌شود.

فقیه با بیان اینکه در سال‌های گذشته در 133 هزار هکتار از اراضی ملی اجرای طرح کاداستر اراضی ملی به صورت امانی در سطح استان انجام شده است، عنوان کرد: طی قراردادهای منعقد شده مربوط به سال‌های 96 تا 98 نقشه کاداستر اراضی ملی برای حدود 430 هزار هکتار از اراضی ملی استان از محل اوراق و اعتبارات صندوق توسعه ملی درحال اجرا بوده که خوشبختانه 80 درصد کار انجام شده است و مابقی به فراخور شهرستان‌ها و روستاها به تدریج اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه  کاداستر اراضی جهت تعیین دقیق حدود اراضی ملی و مستثنیات قانونی انجام می‌گیرد، تصریح کرد:  خروجی و نتیجه این اقدام، شفافیت هرچه بیشتر در حدود اراضی ملی و مستثنیات، تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی و حفاظت هرچه بیشتر و مستدل‌تر از انفال است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اضافه کرد: خروجی کاداستر پس از موافقت اداره کل منابع طبیعی استان قبل از صدور و اخذ سند برای رفع تداخلات ارسال و پس از چکش کاری منجر به صدور سند تک برگی می‌شود.

دریافت سند مالکیت برای 98 درصد از اراضی ملی

وی با اشاره به دریافت سند مالکیت برای ۹۸ درصد از اراضی ملی، خروجی کاداستر را اخذ اسناد تک برگی اعلام کرد و گفت: کاداستر به نظامی اطلاق می شود که هدف از آن تعیین محدوده‌های مالکیتی به همراه اطلاعات حقوقی مرتبط به هر ملک است و مشخصه‌های زمین مانند اندازه ، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه تثبیت مالکیت دولت و تعیین حدود مستثنیات اشخاص از مهمترین مزیت های تهیه کاداستر اراضی است که در نتیجه آن می توان اختلافات قضایی و ملکی را حل کرد و امکان تعرضات اراضی ملی و دولتی اشخاص را به حداقل رساند، ایجاد بستر مناسب برای تسریع در اجرای طرح های توسعه ای دولت و بخش خصوصی را از دیگر مزیت های اجرای طرح نقشه کاداستر اراضی دانست و تصریح کرد: با اجرای این طرح، دولت به میزان مالکیت خود اشراف پیدا می‌کند و ایجاد بانک اطلاعات زمین یا سامانه کاداستر امکان پاسخگویی به استعلامات و تکریم ارباب رجوع راحت تر و در اسرع زمان فراهم می‌کند.

وی گفت: با استفاده از نقشه کاداستر در مورد اطفای حریق می توان محدوده و حدود حریق از طریق انطباق با نقشه پوشش گیاهی و تعیین مختصات نقاط آسیب‌پذیر، معادن و غیره را مشخص کرد.

فقیه هرگونه احداث بنچ‌مارک‌ یا کمربند حفاظتی جهت تعیین خطوط بین اراضی ملی و مستثنیات را منوط به اجرای موارد مدنظر در حوزه رفع تداخلات اعلام کرد و گفت: عملیات احداث بنچمارک به منظور جلوگیری از پیشروی به اراضی ملی انجام می‌شود. در مکانهایی که مطمئن نیستیم در حوزه رفع تداخلات چه اتفاقی می افتد در راستای جلوگیری از هدررفت بیت‌المال فعلا وارد نمی‌شویم. البته با توجه به حساسیت در برخی نقاط از جمله چمن سلطانیه ورود و نسبت به احداث بنچمارک اقدام کرده‌ایم.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان عنوان کرد: کاداستر در واقع نقشه‌ای است که لایه های حقوقی روی آن بارگذاری می‌شود و دارای دقت مکانی بالایی است.

فقیه اضافه کرد: در راستای حفاظت از اراضی ملی، نخستین اقدام عینی که در عرصه‌ها انجام می دهیم، ایجاد بنچ‌مارک یا کمربندهای حفاظتی است که بر مبنای خطوطی که در کاداستر تعریف می شود، انجام می‌گیرد.

پایش مستمر اراضی تحت حفاظت منابع طبیعی

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در بخش دیگری از اظهارات خود به پایش مستمر منطقه تحت نظارت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری پرداخت و با بیان اینکه موارد و درخواست‌های مربوط به صدور مجوز مربوط به فعالیت‌های معدنی، جاده‌کشی و غیره در کارگروه نظارت و کنترل عرصه‌های منابع طبیعی کاملا به صورت علمی و حقوقی بررسی می‌شود، تاکید کرد: تا به امروز تحت تاثیر هیچ یک از مسئولان و نمایندگان مجلس قرار نگرفته‌ و سفارشی هم کار نکرده‌ایم.

سهمیه گازوئیل تراکتور کشاورزان متخلف قطع می‌شود

خرید تضمینی گندم یکی از عوامل افزایش تصرفات اراضی ملی و تبدیل آن به اراضی کشاورزی استان بوده است. سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید در اراضی تعریف شده و اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان نهاد متولی حفاظت از اراضی ملی است که هر دو تحت مدیریت یک وزارتخانه هستند و وزارت جهاد کشاورزی باید برنامه جامعی برای کاهش اثرات سوء تخریب اراضی ملی در چارچوب قوانین موجود ارائه کند. اعزام سفیران انفال از سوی منابع طبیعی به روستاها و مناطق بحرانی یکی از اقدامات مؤثر این دستگاه در همراهی کردن بومیان مناطق با برنامه‌های حفاظتی و حراستی دولت باشد.

فقیه که تصرف اراضی ملی از سوی کشاورزان و اختصاص اراضی به کشت گندم برای افزایش سود حاصل از فروش این محصول از سوی گندمکاران استان را رد نمی‌کند، معتقد است که اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی می‌تواند در کاهش این تخلف تاثیر گذار باشد.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های آموزشی اداره ترویج و عملیاتی کردن برنامه‌های حراستی توسط یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی تاکید کرد: اعتقاد داریم یک بار شخم زدن سبب از بین رفتن خاک و منابع ملی می‌شود و فردی که چنین تخلفی می‌کند باید در چارچوب قانون مجازات شود. طبیعتا افرادی که برای نخستین بار مرتکب این تخلف می‌شوند در مباحث حقوقی لحاظ می‌شود و طبق ماده 59 قانون منابع طبیعی به تشخیص اداره کل و از سوی مدیرکل منابع طبیعی از تعقیب وی صرف‌نظر می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اجرای طرح قطع سهمیه سوخت گازوئیل تراکتور کشاورزانی که به اراضی کلی تجاوز کرده و نسبت به شخم و کشت محصول اقدام کرده‌اند، اضافه کرد: این طرح بنا به پیشنهاد همکاران در سلطانیه اجرا می‌شود که قابلیت تعمیم آن به کل استان وجود دارد.

پایش مناطق جنگلی طارم در راستای مبارزه با گیاه انگلی اُرس‌واش

فقیه با اشاره به پایش منطقه‌ای و نظارت مستمر جنگل‌های اُرس طارم و اختصاص اعتبارات لازم برای مبارزه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و صیانت از جنگلهای زاگرس در چند سال اخیر اضافه کرد: سال قبل یک هزار و 50 هکتار و امسال نیز در سطح یک هزار هکتار عملیات مبارزه با هدف جلوگیری از توسعه این گیاه انگلی را در مناطق هدف شهرستان طارم عملیاتی کردیم.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به روش مبارزه با این گیاه انگلی عنوان کرد: تنها روش مبارزه با اُرس‌واش به صورت مکانیکی است که باید توسط متخصصان امر انجام گیرد، خوشبختانه طبق گزارش‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، زنجان از استان‌های برتر کشور در مبارزه با این گیاه انگلی بوده است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمنابع طبیعی زنجانمجوز معادندخالت نمایندگان
sedayezanjannews.ir/nx1465


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»