کد خبر: 1486
1398/10/21 - 10:46


گزارش صدای زنجان از سرانجام تعیین تکلیف دیوار بتنی مقابل اسلام‌آباد و اراضی باند جدید فرودگاه؛

دیوار

عضو هیئت امنای اراضی باند کانون بازنشستگان ارتش زنجان: شهرداری پول مازاد بر توافق می‌خواهد/ فرماندار زنجان: منتظر معرفی سرپرست شهرداری بودیم

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- موضوع زمین مقابل پارک رجائی که در سال‌های گذشته فنس‌کشی شد و استقرار دیوار بتنی که روزی قرار بود زیبایی بصری و عدم دید وضعیت نابسامان منطقه و نیز جلوگیری از پارک ماشین‌آلات سنگین را به همراه آورد حال زیباییش را در شب با روشن شدن آتش معتادان متجاهر و گعده این افراد می‌توان دید، دیواری که قرار بود پنهان‌کننده نابسامانی‌ها باشد خود به معضلی تبدیل شده که معاون استاندار و دادستان نیز بر تعیین تکلیف این زمین و بسامان شدن آن تأکید دارند.

دیوار بتنی ایجاد شد ولی مالکان ماشین‌آلات سنگین پارک شده در محل به نشانه اعتراض بخشی از آن را تخریب کرده و همین سبب ایجاد راه دسترسی و تردد شد و مأمنی برای حضور معتادان متجاهر.

این موضوع اعتراض دبیر ستاد شورای هماهنگی مواد مخدر و نیز نیروی انتظامی را در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر درآورد و معاون سیاسی استاندار زنجان نیز فرماندار را مأمور به برگزاری جلسه و تعیین تکلیف مشکل این زمین با شهرداری و کانون بازنشستگان ارتش و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در مدت 10 روز کرد و حال بیش از 20 روز از آن می‌گذرد و فعلاً خبری از تشکیل این جلسه نشده است.

برخی بر این باورند که دیوار بتنی باید جمع‌آوری شود ولی حجت‌الاسلام محسن کرمی، دادستان زنجان راهکار حل مشکل را در جمع‌آوری دیوار بتنی نمی‌داند و معتقد است جمع‌آوری این دیوار به صلاح نبوده و تکمیل و ترمیم‌های لازم برای شکاف‌های موجود در این دیوار که سبب رفت و آمد و تجمع معتادان شده باید انجام شود.

آمادگی دادستان بر حل مشکل

دادستان زنجان به ضرورت تعیین تکلیف محل مورد نظر اشاره کرد و یادآور شد: ما آمادگی لازم را برای حل این موضوع در صورت نیاز به مصوبه شورا و یا کمیسیون ماده 5  را داریم.

وی با بیان این‌که این محل متعلق به کانون بازنشستگان ارتش و ستاد اجرایی امام (ره) است، خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی امام (ره) نیز از عدم همکاری شهرداری گله‌مند است.

وی با اشاره به این‌که تجمع ماشین‌آلات در محل معضلی برای شهر شده است، خاطرنشان کرد: این معضل در دو نقطه شرقی و غربی اتوبان 22 بهمن سمت پل امام حسن مجتبی و نیز مقابل پارک رجائی وجود داشته و با پارکینگ‌های تأمین شده این ماشین‌آلات باید منتقل شوند.

در نهایت حجت‌الاسلام حکمیت یکی از مدیران استانی برای حل این مشکل را خواستار شد و گفت: باید شهرداری، ستاد اجرایی فرمان امام راحل و کانون بازنشستگان ارتش با حکمیت یکی از مدیران استانی وضعیت زمین مذکور را تعیین تکلیف کنند چرا که در نبود معتاد نیز آن محل آشفته بوده و باید ساماندهی شود چون دلیلی ندارد برای یک دیوار خالی هزینه کرده و نگهبانی بدهیم؟

دیوار بتنی مقابل پارک رجائی متعلق به باند فرودگاه است نه ارتش

این دیوار بتنی مستقر شده در این زمین به نام ارتش عنوان می‌شود در حالی که این زمین به عنوان اولین پلاک رهاسازی بابت جا به جایی پادگان ارزش‌گذاری شده و متولی آن کانون بازنشستگان است.

از قرار معلوم دیوار پیش ساخته بتنی ایجاد شده دارای مصوبه شورای تأمین شهرستان در زمان آقای بیات فرماندار وقت انجام شده است و از آنجایی که این محل در مسیر فرودگاه قرار داشته و سیما و منظر شهری نامطلوبی ایجاد کرده بود موضوع محصورسازی محل مطرح می‌شود.

تخریب دیوار بتنی به نشانه اعتراض

با استقرار دیوارهای بتنی در محل اعتراض عده‌ای از افراد که خودروهای سنگین خود را در محل پارک می‌کردند آغاز شده و  این افراد بخشی از دیوار ایجاد شده را با بیل مکانیکی و لودر تخریب کردند و همین نیمه تمام ماندن محصورسازی سبب بروز معضلاتی شد و طبق توافق منعقده قرار بر این می‌شود که پاسگاه 13 مسئول نگهداری و جلوگیری از تجمع معتادان در محل شود ولی این مشکل نیزبا  هزینه 5 میلیونی در ماه برای نگهداری از زمین خالی هم راه چاره نبود.

عدم صدور پروانه ساخت از سوی شهرداری مشکل اصلی بود که سعید احمدی، عضو هیئت امنای اراضی باند کانون بازنشستگان ارتش در گفت‌‌وگو صدای زنجان بر آن اشاره کرد.

وی در توضیح وضعیت فعلی این زمین‌ها و موانع موجود در پیش‌ روی آن به آخرین جلسه برگزار شده در تاریخ 30 آذر ماه امسال به ریاست معاون سیاسی استاندار و با حضور دادستان زنجان، فرماندار و معاون وقت خدمات شهری شهرداری زنجان بر برون‌رفت از وضعیت فعلی و نیز ساماندهی محل اشاره کرد.

عضو هیئت امنای اراضی باند کانون بازنشستگان ارتش زنجان با اشاره به این‌که برای محصورسازی این زمین‌ها مصوبه شورای تأمین شهرستان را اخذ کردیم، گفت: در همان سالی که اجازه محصورسازی این زمین‌ داده شد با دو رویکرد انتقال جمعه بازار به محل دیگر و ساماندهی و انتقال خودروهای سنگینی که به طور نامناسبی این محل را به پارکینگ تبدیل کرده بودند با کمک تعاونی مسکن ارتش و کانون بازنشستگان ارتش انجام شد.

استفاده ابزاری از تعاونی مسکن ارتش و هیئت امنای اراضی کانون بازنشستگان ارتش

وی با بیان این‌که هر چند در حوزه ساماندهی، پارک نامناسب خودروهای سنگین در مقابل پارک رجائی و انتقال آن‌ها به محل جدید عملی نشد ولی با استفاده ابزاری از تعاونی مسکن ارتش و هیئت امنای اراضی کانون بازنشستگان ارتش جمعه بازار منتقل شد، تصریح کرد: مالکان خودروهای سنگین پارک شده در محل نیز با طرح انتقال خودروهایشان استقبال نکردند از سوی دیگر برخی از این ماشین‌آلات سنگین فاقد پلاک بوده از همین رو نیروی انتظامی نیز امکان جریمه آن‌ها را ندارد.

احمدی در ادامه عنوان کرد: محصورسازی طرفین ضلع شرقی و غربی و ضلع مشرف به اسلام‌آباد به صورت دیوار بتنی پیش ساخته دارای مصوبه بوده و فنس‌کشی زمین مشرف به اتوبان 22 بهمن نیز به تأکید شهرداری انجام شد، که در این بین برخی از اهالی منطقه نسبت به این محصورسازی به دلیل بستن مسیر تردد این افراد معترض بودند در حالی که رفت‌و آمد از اتوبان با وجود دو پل عابر پیاده خلاف بوده و خطرات جانی برای افراد دارد.

وی با تأکید بر این‌که مشکل فعلی تجمع معتادان در محل و غیره به دلیل عدم محصورسازی کامل این زمین بود، افزود: ساماندهی این زمین و جلوگیری از تجمع معتادان صرفاً منوط به انجام تعهدات از سوی شهرداری طبق توافق انجام شده با کانون بازنشستگان است.

تهاتر در قبال یک برابر پارکینگ مازاد

احمدی به ساز و کار پیش‌بینی شده برای صدور پروانه در توافق‍‌نامه مذکور اشاره کرد و گفت: طبق آن توافق، شهرداری با انجام تهاتر در قبال یک برابر پارکینگ مازاد در پروژه صدور پروانه از کانون بازنشستگان دریافت می‌کرد ولی در حال حاضر شهرداری نسبت به میزان مبلغ تعیین شده معترض بوده و مانع صدور پروانه برای زمین باند جدید فرودگاه شده است.

این مسئول با بیان این‌که هدف کانون از محصورسازی آغاز عملیات اجرایی پروژه در محل بود، تصریح کرد: متأسفانه شهرداری پایبند به توافق امضا شده خود با کانون بازنشستگان ارتش نبوده و همین مشکلات فعلی را به همراه آورده است.

به گفته عضو هیئت امنای اراضی باند کانون بازنشستگان ارتش زنجان در آخرین جلسه برگزار شده به دستور معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان خطاب به فرماندار قرار بود در مدت 10 روز جلسه‌ای با حضور شهرداری و کانون بازنشستگان در مورد تعیین تکلیف زمین مذکور و برطرف شدن موانع موجود برگزار شود ولی تاکنون با گذشت 18 روز هنوز جلسه‌ای برگزار نشده است.

وی با اشاره به این‌که در زمین مورد نظر به طول 750 متر و با عمق تأمین دو طبقه پارکینگ دفنی گودبرداری انجام شود از همین رو برای آغاز پروژه نیز باید این محصورسازی به طور کامل انجام شود، بیان کرد: در صورتی که عزم و اراده مسئولان استان برای برطرف کردن مشکل این محل وجود داشته باشد این هیئت امنای کانون آمادگی کامل برای تعیین تکلیف پروژه را دارد.

تصویب دو برابر پارکینگ مورد نیاز خارج از عرف

احمدی در توضیح مفاد تفاهم‌نامه منعقد شده بین شهرداری و تعاونی مسکن ارتش و هیئت امنای کانون بازنشستگان عنوان کرد: طبق این تفاهم‌نامه کانون متعهد شده بود در قبال صدور پروانه ساخت از سوی شهرداری، یک برابر پارکینگ مازاد را تهاتر کند، استثنائاً و خارج از عرف و قانون در این پروژه معاون عمرانی وقت، در کمیسیون ماده 5، دو برابر پارکینگ مورد نیاز را مصوب کردند ما به این موضوع معترض بودیم.

وی با اشاره به این‌که در نهایت برای برون‎‌رفت از مشکلات با همفکری انجام شده در زمان شهرداری آقای یگانه و ریاست آقایان ضیایی و نصیری در شورای شهر قبلی و فعلی توافق‌نامه جامعی منعقد شد، افرود: در این توافقنامه مقرر شد یک برابر پارکینگ پروژه را به شهرداری بدهیم و در قبال آن پروانه ساخت را بگیریم ولی بعداً شهرداری مطالبه چند میلیارد تومان پول اضافی را مطرح کرد که پرداخت آن از توان اعضای پروژه خارج بود کما این‌که ارزش افزوده زمین باند جدید نزدیک به 2 میلیارد تومان بنا به درخواست شهرداری تسویه شده است.

خارج از توافق عمل نمی‌کنیم

وی با تأکید بر این‌که کانون بازنشستگان ارتش شامل یک هزار عضو بازنشسته‌ ارتش بوده و توان مالی برای پرداخت هزینه‌های مازاد را ندارند، افزود: هیئت امنا نمی‌تواند خارج از توافق عمل کند چون باید اعضا را متقاعد کنیم که چرا شهرداری پایبند به توافق منعقده نیست؟ چرا باید چندین میلیارد تومان هزینه اضافی به اعضا تحمیل کنیم؟

عضو هیئت امنای اراضی باند کانون بازنشستگان ارتش زنجان تنها راه برون‌رفت از مشکلات فعلی اراضی باند جدید متعهد شدن شهرداری به توافق‌نامه‌ای که دو سال پیش شاکله متن آن را خودشان تنظیم کرده و هیئت امنا و تعاونی مسکن ارتش با قبول شرایط آن را امضا کرده است، افزود: تأکید معاون استاندار نیز در جلسه مذکور بر اجرای توافق انجام شده است چرا که سرمایه هزار نفر قشر ضعیف جامعه با دریافتی‌های حداقلی بازنشستگی در بین بوده و اگر قرار است یک سازمان دولتی با قوی‌ترین سیستم حقوقی توافق‌نامه‌ای را با رعایت حداکثری منافع خود منعقد کرده و پس از مدتی متعهد به اجرای آن نباشد که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

وی به زمانبندی پروژه و انجام آن اشاره کرد و گفت: در ابتدا پروژه را 5 ساله زمانبندی کرده بودیم در حالی که فقط 5 سال است درگیر بروکراسی اداری هستیم و از سوی دیگر طبق توافق با شهرداری و حجم بالای پروژه، پروانه ساخت در صورت صدور 8 سال معتبر است و در حالی که در شرایط عادی پروانه ساخت بعد از 5 سال ابطال می‌شود.

احمدی با بیان این‌که زمین مورد نظر را با سرمایه بازنشستگان ارتش گرفتیم که آباد کنیم، خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این پروژه ایجاد اشتغال حداقل 5 ساله به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای شهروندان ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به این‌که با روی کار آمدن سرپرست شهرداری و شورای فعلی امیدواریم مشکل این زمین تعیین تکلیف شود، بیان کرد: پول مازاد بر توافقی که مطالبه می‌کنند نمی‌دانم بر حسب چه قانونی است.

ارزش زمین‌های اعضا قابل مقایسه با افزایش قیمت‌های فعلی در حوزه زمین نیست

عضو هیئت امنای اراضی باند کانون بازنشستگان ارتش زنجان با بیان این‌که متأسفانه از سال 92 تاکنون ارزش زمین‌های اعضا بیشتر نشده و اصلاً قابل مقایسه با افزایش قیمت‌های فعلی در حوزه زمین نیست، افزود: در صورتی که بگوییم درخواست پول اضافی از سوی شهرداری به دلیل افزایش قیمت‌هاست درست نیست چرا که در صورت مد نظر قرار دادن حفظ ارزش پولی اعضا 12 میلیون تومان سال 92 باید در حال حاضر به رقم قابل توجهی می‌رسید که نرسیده است.

وی با بیان این‌که اگر بگوییم زمین افزایش قیمت داشته در این صورت پارکینگ سهم شهرداری از پروژه نیز همین افزایش قیمت را دارد، بیان کرد: شهرداری اصرار بر تجاری بودن و ایجاد پارکینگ در پروژه را داشت چون منطقه فاقد پارکینگ بوده و خیابان‌ها و کوچه‌ها کشش پارک خودرو را نداشته از همین رو پارکینگ مازاد در پروژه را پیش‌بینی کردند و در دراز مدت آورده بسیاری برای شهرداری دارد.

این مسئول در توضیح مشخصات پروژه مد نظر عنوان کرد: طبق مصوبه کمیسیون ماده 5 پروژه با کاربری تجاری تفریحی فرهنگی و آموزشی در 5 تا 7 طبقه پیش‌بینی شده است که در این بین دارای 5 بلوک تجاری به اضافه 2 بلوک آموزشی در نظر گرفته شده است 8 هزار مترمربع نیز در عرصه تجاری خالص داریم که در طبقات 80 هزار متر مربع می‌شود از سوی دیگر در طبقات منفی یک و 2 نیز پارکینگ پیش‌بینی شده است.

جلسه به زودی برگزار می‌شود

در پیگیری صدای زنجان از چرایی عدم تشکیل جلسه‌ای برای تعیین تکلیف وضعیت زمین باند جدید فرودگاه متعلق به کانون بازنشستگان ارتش زنجان عسگری فرماندار زنجان به برگزاری جلسه‌ای در 21 یا 22 دی ماه امسال با حضور اعضای شورا، سرپرست شهرداری و کانون اشاره کرد و گفت: عدم برگزاری این جلسه در مهلت 10 روزه عنوان شده به دلیل بازداشت شهردار و عضو شورای شهر بود که منتظر انتخاب سرپرست شدیم از همین رو پیگیری‌های لازم در مورد حل مشکل این زمین در حال انجام است.

وی با بیان این‌که شهرداری مشکلی در مورد صدور پروانه ساخت برای اراضی باند جدید فرودگاه ندارد، بیان کرد: این زمین‌ها دو بخش بوده که ضلع شمالی دیوار بتنی مشرف به مغازه‌های فعلی اسلام‌آباد متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و ضلع جنوبی منتهی به بلوار 22 بهمن متعلق به کانون بازنشستگان ارتش است.

فرماندار زنجان با اشاره به این‌که در گذشته جلساتی بین شهرداری و دو نهاد مذکور برگزار شده که در نهایت یا به توافق قابل اجرایی منتهی نشده است یا این‌که در برخی موارد نیاز به مصوبه کمیسیون ماده 5 دارند، بیان کرد: هر دو مورد را دستور بررسی دادیم تا راهکاری برای حل این مشکل برطرف شود.

نبود محدودیت مالی بهانه‌ای بر عدم اجرای پروژه نباشد

وی با بیان این‌که امیدواریم با برگزاری جلسه مذکور و حل مشکل زمین‌ باند جدید فرودگاه بتوانیم سیما و منظر شهری منطقه را سامان بخشیم، افزود: بر ساماندهی وضعیت فعلی محل، که مکانی برای تجمع معتادان متجاهر شده است اصرار داریم و با بررسی توافق‌نامه فی مابین که در گذشته منعقد شده راهکارهای لازم اتخاذ ‌شود از سوی دیگر باید کانون بازنشستگان ارتش و ستاد اجرایی فرمان امام نیز با جدیت پروژه را دنبال کنند و نبود محدودیت مالی بهانه‌ای بر عدم اجرای پروژه نباشد.

عسگری با تأکید بر این‌که راه‌سازی این مجموعه به مصلحت نبوده چرا که این زمین در مسیر ورودی غرب شهر و فرودگاه قرار دارد، گفت: تأکید من بر حل این مشکل از سوی سه نهاد کانون بازنشستگان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و نیز شهرداری است.

فعلاً مشکل عدم تفیکیک زمین‌هاست نه صدور پروانه

اسماعیل دویران، عضو شورای شهر زنجان نیز در واکنش به موضوع دریافت بهای مازاد بر توافق‌نامه حاصله از سوی شهرداری این‌گونه عنوان کرد: در حال حاضر موضوع اصلی در مورد این زمین نبود سند تفکیکی و ماده 101 قانون شهرداری‌هاست چرا که تمام حق و حقوق شهرداری پس از تفکیک شدن این سندها مشخص می‌شود از همین رو شهرداری لایحه‌ای در همین زمینه تهیه و به شورا ارسال خواهد کرد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاندیوار مقابل اسلام اباد زنجاناراضی باند کانون بازنشستگان ارتش زنجانشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1486


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»