انجمن اسلامی معلمان استان زنجان، سازمان معلمان استان زنجان و مجمع فرهنگیان استان زنجان به مناسبت هفته معلم بیانیهای در اختیار پایگاه خبری صدای زنجان قرار دادهاند
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ انجمن اسلامی
معلمان استان زنجان، سازمان معلمان استان زنجان و مجمع فرهنگیان استان زنجان به
مناسبت هفته معلم بیانیهای در اختیار پایگاه خبری صدای زنجان قرار دادهاند که
متن ان عینا منتشر میشود؛
متن بیانیه به این شرح
است؛
بنام خدا
اردیبهشت نوبهار تعلیم و
تربیت و یادگاه قشر فرهیخته و انسان ساز معلم است . معلم سرمایه ای ارزشمند و در
زمره مفاخر علم و دانایی جامعه است که بر تاریکی و جهل نور می افشاند و چون عالمی
از صف عبادالله در آموزش و تربیت نسلها بیدریغ تلاش نموده و موهبتی است از خالق
فیاض که دانش و فضیلت را گسترش میدهد و بر همین اساس و به خاطر مجاهدتها و
ایثارگری ها و عشق به فرزندان شایسته این سرزمین شایستگی آن را دارد تا قدر بیند و
در صدر نشیند. انجمن اسلامی معلمان، سازمان معلمان و مجمع فرهنگیان استان زنجان
ضمن تبریک این روز به کلیه معلمان فرهیخته کشور به ویژه همکاران شاغل و بازنشسته
استان ، یاد و خاطره شهیدان معلم " بهشتی ، رجایی ، باهنر ، مطهری و شریعتی
" را گرامی می دارد و نکاتی از باب یادآوری به شرح ذیل اعلام می نماید:
1- حادثه تلخ بندرعباس
که منجر به جان باختن و آسیب دیدن جمعی از هموطنان عزیزمان شد، قلب ملت ایران را
به درد آورد. خانواده بزرگ فرهنگیان استان در این غم بزرگ، خود را شریک اندوه
بازماندگان میداند و برای جان باختگان
آمرزش الهی و برای مجروحان سلامتی آرزو دارد. امیدواریم پس از فرونشستن آتش
بندرشهید رجایی، دولت تیم بیطرف و متخصصی را مأمور تحقیق و تهیه ی گزارشی از حادثه
رخ داده و وضعیت سازمان بنادر در طول چند سال اخیر کند و آن را به آگاهی مردم هم
برساند.
2- با
توجه به حمایت قاطع این سه تشکل فرهنگیان از جناب آقای دکتر پزشکیان در انتخابات
ریاست جمهوری دوره چهاردهم در سطح ملی و استانی انتظار دارد که نتیجه آن ، سبب
رفاه مردم ، گشایش اقتصادی ، عدالت ، پیشرفت علم و فنآوری و عزت و استقالل کشور
باشد . و با توجه به اینکه رئیس جمهور محترم در چند ماه اخیر بارها از عدالت
آموزشی و توجه به آموزش و پرورش سخن گفته اند این تاکید بر عدالت آموزشی بارقه ای
از امید و امیدواری را برای معلمان و خانواده ها به ارمغان آورده بود ، ولی
متاسفانه به نظر می رسد مدیران آموزش و پرورش توان بهره گیری از این فرصت های
بوجود آمده را ندارند . و بعضا اولویت بندی برنامه وزارت آموزش و پرورش با نگرش و
نیاز نهاد آموزش و پرورش همخوانی ندارد.
3- سهم
وزارت آموزش وپرورش از بودجه عمومی دولت از ابتدای دهه 1390 به طور میانگین 9 درصد
بوده است . کمبود منابع مالی و سهم بیش از 98 درصد حقوق و دستمزد در بودجه های
سنواتی آموزش و پرورش موجب مشکلاتی جدی در امور این وزارتخانه شده است؛ تا حدی که
میتوان کمبود بودجه را علت اصلی سایر مسائل و مشکلات آموزش و پرورش دانست. از این
رو سیاستگذاران بارها تلاش کردهاند با تکلیف دولت در اسناد بالادستی سهم آموزش و
پرورش را از منابع بودجه عمومی دولت افزایش دهند. برای مثال در بخش چشم انداز زیر
نظام تأمین و تخصیص منابع مالی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، سهم بودجه نظام
تربیت رسمی عمومی حداقل به میزان 20 درصد از کل بودجه عمومی دولتی تعیین شده است.
این در حالی است که بررسی بودجههای سنواتی از ابتدای دهه 1390 تا سال جاری نشان
میدهد که به صورت میانگین سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت حدود 9 درصد
بوده است .
4- به عنوان تشکل های حامی
دولت دکتر پزشکیان، نسبت به تصمیم نظام مبنی بر مذاکرات جدی بین ایران و آمریکا، و
صدور مجوز و حمایت های جدی از سوی مقام معظم رهبری، ابراز خوشبینی نموده و از
مسئولین عالی رتبه و ذیربط به ویژه دولت کریمه ی دکتر پزشکیان به عنوان مجری این
سیاست های خطیر کمال تشکر خود را اعلام نموده و حمایت خویش را اعلام می داریم.
رجاء واثق داریم اجرای بهینه ی این تصمیم بزرگ، افق های روشنتر، بهتر و بیشتری را
پیش پای ملت بزرگ ایران خواهد گشود.
5- معلمان به عنوان
کارشناسان واقعی عرصه تعلیم و تربیت جایگاه تعریف شده ای در تصمیم سازی ها و تصمیم
گیری ها ندارند و این جای تأمل بسیار دارد چرا که معلمان در صف و خط مقدم تعلیم و
تربیت قرار گرفته و مستقیماً مشکلات و مسائل آموزش و پرورش را درک و لمس می کنند .
فلذا با توجه به نگرش دولت چهاردهم و شخص ریاست محترم جمهور ضروری است مکانیسمی مؤثر
جهت مشارکت حداکثری معلمان در فعالیت های اجتماعی و تصمیم گیری ها اندیشده شود.
6- با توجه به اینکه بر
اساس بندهایی از برنامه هفتم توسعه قرار است برای معلمان و مدیران گواهینامه صلاحیت
حرفه ای صادر شود لذا تسریع در تصویب سازمان نظام معلمی به عنوان ساختاری که
میتواند تنها مرجع تخصصی در این زمینه باشد ضرورت دارد. چنانچه در اجرای رتبه بندی و ارزیابی معلمان خلأ این نهاد
مدنی مشهود بود.
7- بر اساس اخبار منتشره
، توافق نامه ای بین وزارت آموزش و پرورش،و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ،
جهت حضور این نیرو در مدارس و آموزش مهارت های زندگی، امضا شده است. از مقام عالی
وزارت مصرانه می خواهیم نسبت به افشای مفاد این توافق نامه و روشنگری های ابعاد آن
اقدام لازم و عاجل را مبذول نمایند. یادآور می شویم با عنایت به تخصصی بودن فرایند
تعلیم و تربیت، اعتماد عمومی جامعه نسبت به معلمان و جاری بودن ارتباط عاطفی بین
معلم و متعلم، دخیل نمودن ارگان ها و نهادهایی مثل حوزه ی علمیه و نیروی انتظامی
در اصل این فرایند را موجب وهن شخصیت معلمان آگاه و اختلال در فرایند تعلیم و
تربیت می دانیم و نسبت به عواقب چنین تصمیماتی به جد هشدار می دهیم. ضمن آنکه
تربیت نسل امروزی ، نظم و انتظام بدون انعطاف و پادگانی را بر نمی تابد و این شیوه
با تربیت نسلی شجاع، منتقد و مستقل منافات و مغایرت جدی دارد.
8- بر
خالف نص صریح قانون اساسی، و دستور اکید مقام معظم رهبری ، خبرهای مختلفی از دخالت
های بیشتر نمایندگان استان زنجان در مجلس شورای اسلامی، در انتصابات دستگاههای
اجرایی و به ویژه دستگاه بزرگ تعلیم و تربیت استان به گوش می رسد. آموزش و پرورش
میدان بده و بستانهای کاسب کارانه، منفعت طلبانه و قوم خویش گرایانه نیست. چنین
دخالت های احتمالی را منافی قانون و اخلاق دانسته، و بر تبعات ناگوار آن در فرایند
تعلیم و تربیت ، و نسبت به تداوم چنین دخالت های زیان بار، که نوعاً ناظر به انتخاباتهای
آتی است، هشدار میدهیم. از مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان مصرانه میخواهیم
نسبت به حفظ استقلال، منزلت و جایگاه رفیع نهاد تعلیم و تربیت استان و جلو گیری از
هرگونه سوءاستفاده های احتمالی از ظرفیت آن همت گمارند.
9- تمامی گره ها و مسایل
دشوار گفته و ناگفته با بهره گیری از خرد جمعی و مدیریت های مدبرانه گشودنی است و
آموزش و پرورش با ابر چالشهایی مانند سیاست زدگی، تمرکزگرایی، دیوان سالاری ،
ناکارآمدی و ... دست به گریبان است که می توان با الگوگیری از مدل خرد جمعی مشکلات
آموزش و پرورش کشور و استان را کاهش داد و این امر نیاز به عزم جدی و نگاه نو دارد.
انجمن اسلامی معلمان
استان زنجان
سازمان معلمان استان زنجان
مجمع فرهنگیان استان زنجان
اردیبهشت 1404