کد خبر: 1502
1398/10/28 - 9:37


رئیس نظام روانشناسی استان عنوان کرد:

انس با حیوانات؛ بحران رابطه انسانی در عصر جدید

مسعود حجازی: اگر حیوان جای روابط انسانی را بگیرد زنگ خطری برای جامعه است

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی- یک کارشناس دینی درباره نگهداری برخی حیوانات در خانه در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: در احادیث اهل بیت به نگهداری حیوانات به ویژه خروس و گوسفند توصیه شده زیرا برکت به همراه دارد و همچنین کبوتر نیز به علت حلال گوشت بودنش و همچنین مانع از آسیب‌های اجنه به فرزندان خانه می‌شود؛ نگهداری آن مانعی ندارد.

حجت الاسلام اصغرنژاد ادامه می‌دهد: دین اسلام حیواناتی مثل سگ و خوک را نجس دانسته که نجاست آن‌ به‌گونه‌ای است که با هیچ پاک‌کننده‌ای پاک نمی‌شوند و همچنین در قرآن و معارف دینی آمده که سگ باید در گوشه ای از زندگی باشد نه اینکه در داخل خانه و یا رخت خواب نگهداری شود.

وی معتقد است: بازی با سگ برای طرفداران بسیار اعتیادآور و لذت بخش است و همچنین وفاداری این حیوان دلبستگی‌هایی برای افراد ایجاد می‌کند که این موضوع، مناسب برای یک انسان نیست.

این کارشناس به حدیثی از جبرئیل اشاره می‌کند و می‌گوید: به گفته جبرئیل؛ فرشتگان وارد چند خانه نمی‌شوند که یکی از آنها خانه ای است که سگ در آن است و اگر فرشتگان در جایی نباشد آن خانه محل جولان شیاطین است.

وی اعتقاد دارد: نگهداری و وابستگی به حیوانات بهانهای است که برای پرکردن اوقات تنهایی فرد و اینکه فرد راه محبت به هم نوعان را بلد نیست که پشت این قضیه نیز شیطان حضور دارد.

الفت با خانواده ماندگار است

اصغرنژاد خاطر نشان می‌کند: این لذت‌های نگهداری حیوان در خانه زود گذر بوده و تنها الفتی که برای خانواده وجود دارد ماندگار است چرا که انسان از واژه انس گرفته شده و پیامبر اسلام نیز در این باره می‌فرماید: مومن نسبت به دیگران انس و الفت دارد و کسی که ارتباط باهم نوعانش را بلد نباشد خیری برایش ندارد که از این حدیث نتیجه میگیریم انس و ارتباط با حیوان به جای انسان خیری برای نخواهد داشت.

نبود همدم سبب حیوان دوستی

مسعود حجازی رئیس نظام روانشناسی و مشاوره استان نیز با تاکید بر اینکه در این دوره از زمان روابط انسانی در جهان کاهش یافته و انسانها بیشتر احساس تنهایی می‌کنند و از آنجایی که انسان به دلیل ویژگی‌هایی که دارد نیاز به همدم و رابطه با یک موجود زنداه دارد و اگر انسانی در این رابطه نباشد فرد به سمت وابستگی و ایجاد ارتباط با حیوانات گرایش پیدا می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه انسان نیاز به تعامل دارد و هم اکنون نیز با کم رنگ شدن رابطه‌ها در میان انسانها و همچنین آپارتمان نشینیها، سبب شده افراد به سمت نگهداری حیوانات بروند.

همان‌طور که می‌دانید بعضی از افراد به نگهداری و مراقبت از حیوان به‌ عنوان عضوی از خانواده، تمایل نشان داده و برای رشد و پرورش آن اقدامات و هزینه‌های بسیاری نیز صرف می‌کنند. نگهداری از حیوان خانگی امتیازهای مثبت روحی روانی خاصی را نیز دارد. محققین بسیاری بر این باورند که وجود حیوان خانگی باعث آرامش اعصاب، روان و تسکین روحیات و خلقیات فرد می‌شود.

زنگ خطر

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نگهداری و وابستگی به حیوانات مفید است یا نه، تصریح می‌کند: نگهداری حیوانات در خانه می‌تواند پیامهای خوبی را به همراه داشته باشد به عنوان مثال کودکان با مراقبت از حیوانات احساس مسئولیت را یاد می‌گیرند ولی اگر حیوان جای روابط انسانی را بگیرد یک زنگ خطری برای جامعه است.

این روانشناس در ادامه توضیح می‌دهد: وابستگی به حیوان یک نشانه است که حاکی از آن دارد که فرد در روابط انسانی به مشکل مواجه شده و یا اعتمادش به دیگر انسانها کاهش یافته که به حیوان دوستی روی آورده است.

به گفته حجازی گرایش به حیوان دوستی یک زنگ خطری و نشانه بحران در روابط انسانی در جامعه است که افراد احساس امنیت و اعتماد به دیگر انسانها را نداشته و از ایجاد ارتباط  با انسانها روی برگردانده و به سمت نگهداری حیوانات گرایش پیدا کرده‌اند.

نباید خورده گرفت

وی گفت: نباید نگهداری و حیوان دوستی را برای برخی از افراد خورده گرفت زیرا از نظر روانشناسی، دلایل مختلفی وجود دارد که فرد گرایش به ارتباط با حیوان داشته و ممکن است آسیب عاطفی از دیگر انسانها دیده و یا دلتنگی و تنهایی به سراغش آمده باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینکه حیوانات خانگی و یا حیوانات همدم در سراسر دنیا رونق یافته به طوریکه که تجارها و متخصصانی در این زمینه فعالیت دارند، اظهار میکند: در سالهای اخیر در ایران نیز متاسفانه و یا خوشبختانه گرایش به نگهداری حیوانات در خانه افزایش یافته است.

علت مخالفت‌ها

محمدباقر حاج‌کاظمی می‌گوید: نگهداری حیوان در خانه موضوعی برای مجادله طرفداران و مخالفین است چرا که برخی از مخالفت‌ها در نگهداری حیوانات به ویژه سگ ریشه در اعتقادات مذهبی دارد و معتقدند که این حیوان نجس است و به هیچ وجه پاک شدنی نیست و برخی از مخالفت‌ها به موضوع حقوق حیوانات تاکید میکنند که نگهداری حیوانات خارج از محیط طبیعی و محبوس کردن آنها را ضایع کردن حقوق حیوانات تلقی می‌کنند.

وی یکی دیگر از مخالفت‌ها در نگهداری حیوانات در خانه را جنبه‌های بهداشتی می‌داند و توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه لیست بلند بالایی از بیماری‌هایی که از حیوانات به انسانها منتقل می‌شود، وجود دارد می‌بایست افراد به نکات بهداشتی و واکسیانسیون حیواناتی که در خانه نکهداری می کنند، توجه داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: لازم به ذکر است، معمولا افرادی که مبادرت به نگهداری حیوانات دارند انسان‌های عاطفی و حساسی هستند که به موضوع بهداشت و حیوانات مورد نظر توجه دارند.

فلورمیکروبی چیست

حاج‌کاظمی رعایت نکات دقیق بهداشتی و توجه به تغذیه، واکسیناسیون به موقع و استفاده از داروهای ضد انگل ( انگل‌های جلدی و و داخلی) را توصیه می‌کند و می‌گوید: هر موجود زنده‌ای به صورت طبیعی در سطح بدن و دستگاه گوارش خود مجموعه‌ای از میکروب‌ها را دارد که در تعامل با محیط پیرامونی است که به آن فلورمیکروبی گویند که در فلورمیکروبی هر حیوان با انسان تشابهات و تفاوتهایی وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان تاکید می‌کند: برخی از مخاطرات بالقوه نگهداری حیوانات ممکن است ناشی از تفاوت در فلورمیکروبی حیوان با انسان باشد.

بیماریها

وی به برخی از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: هاری،  هیداتیدوز، توکسوپلاسموز، سالمونلوز، لیستریوز، لپتوسپیروز،  پسیتاکوز، لیشمانیوز، بروسلوز (تب مالت)، کمپیلوباکتریوز، بیماریهای پوستی ناشی از قارچ‌ها و جربها، سیاه زخم (شاربن) از جمله مهم‌ترین بیماری‌هایی است که از حیوان به انسان منتقل می‌شود.

این مسئول تاکید می‌کند: برای تغذیه حیوانات خانگی سگ و گربه نباید از جگر و کبد و یا ضایعات کشتارگاه‌ها استفاده کرد زیرا ممکن است آلوده بوده و موجب بیماری حیوان گردد.

توصیه‌های بهداشتی

این مسئول با اشاره به توصیه‌های بهداشتی برای نگهداری حیوانات همدم در خانه عنوان می‌کند: توصیه می‌شود افراد مشورت مستمر با دامپزشک داشته و هم‌چنین تمیز نگهداشتن  قفس و محل نگهداری، جمع‌آوری دقیق فضولات، گردگیری و جارو کردن منظم خانه ضروری بوده و استفاده از غذای مطمئن، آموزش به کودکان در مورد نحوه امن برخورد کردن با حیوانات مورد تاکید است و می‌بایست شستشوی منظم دست‌های خود و کودکان را جدی گرفت.

همان‌طور که گفته شد باید علاوه بر خوراک و مایحتاج حیوانات، به موارد بهداشتی و پزشکی آن‌ها نیز، رسیدگی شود. مراقبت از حیوان خانگی هشدارهایی را به دنبال دارد که با بی‌توجهی به آن‌ها دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری میشویم.

به گفته حاج کاظمی هم اکنون 20 کلینیک دامپزشک در سطح استان وجود دارد که 5 کلینیک فقط در شهر زنجان فعالیت دارد و 2 دامپزشک نیز برای حیوانات همدم خدمات ارائه می‌دهند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننگهداری از حیواناترئیس نظام روانشناسی و مشاوره زنجانمدیر کل دامپزشکی استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1502


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»