کد خبر: 1596
1398/12/11 - 20:11


گزارش صدای زنجان از وضعیت بهداشتی قنادی‌ها‌ی شهر در روزهای پایانی سال؛

شیرینی‌های مشکوک

به دلیل مصرف زیاد محصولات قنادی در جامعه به ویژه در روزهای نزدیک عید نوروز، رعایت وضعیت بهداشتی در این صنف نمود بیشتری دارد چرا که این محصولات عمدتاً در معرض آلودگی میکروبی قرار داشته و ضروری است تا حساسیت‌های بهداشتی ویژه‌ای بر این صنف اعمال شود چرا که به طور مستقیم با سلامتی مصرف‌کنندگان سر و کار دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

#سوژه_مردمی


الهام احمدی- روزهایی که همه درگیر مهمان ناخوانده چینی در پایان سال هستند در کنار رعایت بهداشت فردی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری توجه به اصول بهداشتی در صنوف مختلف نیز اهمیت دو چندانی دارد که یکی از آن‌ قنادی‌ها هستند.

به دلیل مصرف زیاد محصولات قنادی در جامعه به ویژه در روزهای نزدیک عید نوروز، رعایت وضعیت بهداشتی در این صنف نمود بیشتری دارد چرا که این محصولات عمدتاً در معرض آلودگی میکروبی قرار داشته و ضروری است تا حساسیت‌های بهداشتی ویژه‌ای بر این صنف اعمال شود چرا که به طور مستقیم با سلامتی مصرف‌کنندگان سر و کار دارد.

در ایامی که تنور بازار شیرینی رو به حلاوت است یکی از شهروندان برگه آزمایشی به دفتر صدای زنجان آورده و مدعی شده که این برگه آزمایش مربوط به شیرینی است که از یکی از قنادی‌های صاحب‌نام شهر خرید کرده و پس از مصرف آن فرزندش دچار مسمومیت شده به همین دلیل وی مقداری از آن شیرینی را به آزمایشگاه برده تا مورد بررسی قرار گیرد که در نهایت مشخص شده قنادی مورد نظر بهداشت لازم را رعایت نکرده و همین موضوع سبب مسمومیت فرزندش شده است.

 این فرد ادعا کرد که قنادی مذکور برخلاف ظاهر شیک، کارگاه بسیار کثیفی دارد و برای جلوگیری از بروز این مسمومیت در دیگر شهروندان، از صدای زنجان خواست  تا موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

در شرف تعطیلی است

ما نیز برای پیگیری این موضوع در ابتدا به سراغ مسئولان مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی رفتیم و طی تماسی در نهایت موفق به مصاحبه با جلیل نصیری، کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان شدیم که وی نیز عنوان کرد که واحد مورد نظر پیش از این نیز دارای تخلفاتی بوده و در شرف تعطیلی قرار دارد.

ولی مسئول قنادی در پاسخ به صدای زنجان موارد عنوان شده را نشر اکاذیب، شایعه‌پراکنی، ایراد افترا دانسته و عنوان کرد که موضوع مورد پیگرد قضایی قرار گرفته و نتیجه نهایی رای دادگاه و آزمایش مرکز بهداشت شهرستان زنجان به زودی اعلام می‌شود چرا که در آزمایشات مرکز بهداشت همه موارد منفی اعلام شده است.

وی تصریح کرد که برگه آزمایش عنوان شده قابل استناد نبوده و از سوی دیگر اسم قنادی نیز در آن ذکر نشده است و مشخص نیست فرد چه زمانی شیرینی را از قنادی خریده و چه زمانی آن را مصرف کرده است.

رئیس اتحادیه قنادان، بستنی‌ و میوه‌فروشان زنجان نیز از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده و عنوان کرد که تاکنون کتباً تخلفات این قنادی از سوی مرکز بهداشت به اتحادیه اعلام نشده است.

نظارت دو شیفته 100 کارشناس بهداشت بر مراکز

حالا با توجه به افزایش تقاضای شهروندان برای خرید شیرینی با فرارسیدن روزهای پایانی سال کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در پاسخ به اقدامات انجام شده برای تشدید نظارت بر قنادی‌ها به نظارت مستمر و همه روزه کارشناسان  بهداشت محیط از قنادی‌ها و مراکز مختلف اشاره کرد و گفت: 100 نفر کارشناس بهداشت محیط در استان شیف‌های صبح و به ویژه بعد از ظهر در قالب تیمی و به صورت ستادی از مراکز  مشکل‌دار بازدید می‌کنند.

به گفته این مسئول مواردی که کارشناس منطقه فراموش کرده و یا قابل پیگیری بیشتر است را بعد از ظهر کارشناسان مورد بررسی و بازرسی قرار می‌دهند.

وی به تشدید این نظارت‌‌ها در قالب بسیج سلامت نوروزی از ابتدای اسفندماه امسال تا 15 فروردین ماه سال آینده اشاره کرد.

فعالیت حدود 10 درصد قنادی‌های استان متناسب با اصول بهداشتی نیست

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان فعالیت 5 تا 10 درصد قنادی‌های فعال در استان را متناسب با اصول تعیین شده از سوی این نهاد ندانسته و یادآور شد: نحوه برخورد ما با این قنادی‌ها در ابتدا ارائه آموزش‌های مورد نیاز است و در صورت عدم رعایت تذکرات ارائه شده،  به واحد مورد نظر اخطار داده می‌شود و در صورت بی‌توجهی، اخطار تعطیلی موقت و پس از آن تعطیل دائم و جریمه دادگاه اعمال می‌شود.

وی معتقد است علوم پزشکی صرفاً صلاحیت فعالیت این واحدها را صادر کرده و مجوز فعالیت به آن‌ها نداده که بتواند در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی پروانه فعالیت را لغو کند، مجوز فعالیت این واحدها از سوی اصناف صادر شده و آن‌ها باید اقدام به تعطیلی این واحدها کنند.

نمی‌توانیم واحد متخلف را تعطیل کنیم

نصیری با اشاره به این‌که علوم‌پزشکی صرفاً در مورد صلاحیت و عدم صلاحیت واحد مد نظر برای فعالیت را عنوان می‌کند، افزود: چون نمی‌توانیم واحد متخلف را تعطیل کنیم با صدور اخطاریه‌های مختلف فرد خود مجبور به کنار گذاشتن فعالیت خود می‌شود.

وی با بیان این‌که علوم پزشکی تحت شرایط قانونی فعالیت داشته و نمی‌تواند خارج از آن اقدامی را انجام دهد، خاطرنشان کرد: ما صرفاً گزارشات و اخطاریه‌های صادر شده به واحد متخلف را به اتحادیه‌های مربوطه ابلاغ می‌کنیم و مکاتبات لازم برای اعمال برخوردها را انجام می‌دهیم.

بازدارنده نبودن میزان جریمه‌ها

این مسئول با تأکید بر بازدارنده نبودن میزان جریمه‌های عنوان شده در قانون برای واحد‌های مختلف عنوان کرد: ما نیز از میزان این جریمه‌ها شاکی هستیم چرا که جریمه 500 هزار تومانی و یا در بالاترین میزان 10 میلیون تومانی و برای کارخانجات 100 میلیون تومان آن هم با تشخیص قاضی، بازدارندگی لازم برای جلوگیری از بروز تخلف را ندارد.

وی یکی از مشکلات عمده را واگذاری واحدهای متخلف به نام اشخاص دیگر دانسته و بیان کرد: وقتی پروانه فعالیت شخص باطل می‌شود آن فرد واحد مورد نظر را به همسر و فرزندان و یا نزدیکانش واگذار کرده و فعالیت واحد متخلف مجدداً آغاز می‌شود در حالی که باید ساز و کار جلوگیری از فعالیت مجدد واحد متخلف به نام فرد دیگر پیش‌بینی شود.

صدور اخطار تعطیلی برای هزار واحد در سال

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در پاسخ به این سوال که سالانه چند مورد اخطار تعطیلی برای واحدها صادر می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر 10 هزار واحد اعم از سوپر مارکت، قنادی، رستوران و غیره در استان فعالیت دارند که حدوداً 10 درصد از این تعداد را در سال اخطار تعطیلی صادر می‌کنیم.

وی با بیان این‌که در طول سال گذشته از مجموع تعداد شکایاتی که در استان به سامانه 190 ارائه شده 360 مورد آن مربوط به کنترل موادغذایی است، بیان کرد: شکایات ارائه شده با سامانه مذکور مستقیماً به کارشناسان منطقه مورد نظر ارائه شده و در همان روز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نصیری در ادامه عنوان کرد: از آنجایی که مردم در طول سال مراجعات بیشتری به رستوران‌ها، قنادی‌ها و غیره دارند آمار شکایات نیز در این صنوف بالاست.

گزارش مسمومیت ناشی از مصرف شیرینی نداشتیم

رسول محمدی، رئیس اتحادیه قنادان، بستنی‌ و میوه فروشان زنجان نیز در توضیح ادعای یکی از شهروندان در مورد مسمومیت بر اثر مصرف شیرینی یکی از قنادی‌های زنجان این‌گونه عنوان کرد: برای نخستین بار است که امسال به بنده  گزارشی از مسمومیت از مصرف شیرینی اعلام  می‌شود هر چند مواردی بوده در تابستان که به دلیل وجود هوای گرم شیرینی کیفیت خود را از دست داده و یا کهنه شده است، این‌گونه موارد را بررسی کردیم و در نهایت متوجه شدیم که قنادی مقصر نبوده و صرفاً عدم فروش در همان روز پخت شیرینی و کهنگی عامل اصلی بوده نه اضافه کردن ماده خاصی که سبب مسمومیت شود.

وی با تأکید بر این‌که اگر شهروندان به عنوان مصرف‌کنندگان این شیرینی‌ها باید این‌گونه موارد را اطلاع‌رسانی کنند، خاطرنشان کرد: در مورد قنادی که شهروند ادعای مسمومیت با مصرف شیرینی آن کرده باید بگویم تا به این لحظه از تخلفات واحد مذکور اطلاع نداشتیم و مکاتبه‌ای نیز در این زمینه از بهداشت دریافت نکردیم.

پلمب واحد متخلف منوط به اعلام کتبی بهداشت است

این مسئول در واکنش به صحبت‌های نصیری در مورد این‌که اختیار پلمب واحد متخلف را نداشته چون مجوز فعالیت را نهاد دیگری صادر کرده است، گفت: اتحادیه زمانی می‌تواند اقدام کند که بهداشت کتباً موضوع پلمب واحد متخلف را اعلام کند از سوی دیگر جواز فعالیت با تأیید بهداشت، دارایی و اماکن به متقاضیان صادر می‌شود.

رئیس اتحادیه قنادان، بستنی‌ و میوه فروشان زنجان با اشاره به این‌که موضوع بهداشت یک واحد صنفی با بهداشت محیط علوم پزشکی است، بیان کرد: در حال حاضر هر منطقه بازرس بهداشت خود را داشته و ماهانه و حتی 15 روز در میان از قنادی‌ها بازرسی لازم را انجام می‌دهند و در صورت تخلف می‌توانند اقدامات لازم را بدون توجه به مجوز فرد انجام دهند .

8 سال سابقه، شرط اصلی صدور مجوز برای فعالیت قنادی است

وی در مورد جوازهای صادر شده و این‌که واحدهای متخلف بعد از پلمب به اشخاص دیگر واگذار شده و مجدداً فعالیت خود را آغاز می‌کند، گفت: اولاً صدور مجوز حدود 2 ماه به طول می‌انجامد از سوی دیگر تنها استان و اتحادیه‌ای در کشور هستیم که  صدور مجوز فعالیت را منوط به داشتن 8 سال سابقه فعالیت در قنادی کردیم.

این مسئول در پاسخ به تعداد واحدهای قنادی پلمب شده در طول امسال خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون در زنجان هیچ قنادی پلمب نشده است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبهداشت قنادی هابهداشت محیط زنجاناتحادیه قنادان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1596


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»