کد خبر: 16221
1404/06/17 - 9:33


صدای زنجان از بازگشایی پیاده‌راه سبزه‌میدان و چالش‌های پیش‌روی اجرای این طرح گزارش می‌دهد؛

اینجا دیگر پیاده‌راه نیست!

رئیس هیأت امنای بازار زنجان: مخالف پیاده‌راه نیستیم، جانمایی و اجرای آن ضعیف است/رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر زنجان: قرار بود سبزه‌میدان پیاده محور شود نه پیاده‌راه!/عضو دوره پنجم شورای شهر زنجان: بازگشایی محور سبزه میدان یعنی بازگشت و در مسیر خلاف توسعه!/رئیس پلیس راهور زنجان: مخالف بازگشایی پیاده‌راه سبزه‌میدان هستیم، هم‌اکنون این مسیر به کاهش محسوس بار ترافیکی مرکز شهر منجر شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: طرح پیاده‌راه سبزه‌میدان ۴ آذرماه ۱۳۹۷ و همزمان با ولادت پيامبر (ص) با اعتباری بالغ بر ۳۰ ميليارد ريال به بهره‌برداری رسيد. این طرح از ابتدای اجرا منتقدانی داشت و کسبه از قرار گرفتن بازار سنتی زنجان در بن بست گلایه داشتند و تاکید داشتند این شرایط می‌‌تواند به درآمد بازاریان آسیب زده است، این در حالی بود که موافقان این طرح به پروژه‌های موفق در این حوزه در سایر شهرها اشاره کرده و معتقد بودند، تردد پیاده مسافران و شهروندان فرصتی برای استفاده از ظرفیت بافت تاریخی شهر و همچنین بیشتر دیده شدن واحدهای صنفی در این محور است.

این روزها بار دیگر با انتشار خبری توسط روابط عمومی استانداری زنجان خبر از بازگشایی این محور به دستور استاندار زنجان حکایت داشت، در این خبر آمده است استاندار زنجان پس از اعتراض‌های مکرر مردم و کسبه به مشکلات ناشی از پیاده‌راه شدن سبزه‌میدان، دستور بررسی صادر و شورای ترافیک استان بازگشایی مسیر سبزه‌میدان تا میدان انقلاب را تصویب کرد که این طرح پس از اتمام عملیات کف‌سازی میدان انقلاب اجرا خواهد شد.

با اصل پیاده‌راه مخالف نیستیم، اجرای آن غیرکارشناسی و پر اشکال بود

سید محمد علویون رئیس هیأت امنای بازار زنجان در این زمینه  در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با بیان اینکه اصل ایده پیاده‌راه در مرکز شهر ایده‌ای قابل دفاع و مفید است، اظهار کرد: متأسفانه نحوه اجرای آن، جانمایی غلط، خلف وعده‌ها و نبود مطالعات کارشناسی، باعث بروز مشکلات متعدد برای شهروندان و کسبه شده است.

رئیس هیأت امنای بازار زنجان با اشاره به اینکه از ابتدا نه تنها با اصل ایجاد پیاده‌راه مخالف نبودیم، بلکه شخصاً بارها در جلسات اعلام کردم که ای‌کاش نیمی از شهر به مسیرهای پیاده اختصاص داده شود، افزود:  خود من به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری علاقه دارم و این سبک زندگی را ترویج‌پذیر می‌دانم.

وی با بیان اینکه مسئله اصلی ما از ابتدا، جانمایی نامناسب این پروژه در شاهراه ارتباطی شرق و غرب شهر و بی‌توجهی به نقش این مسیر در حمل‌ونقل عمومی بود، اضافه کرد: پروژه‌ای که قرار بود با تأمین زیرساخت‌هایی نظیر تردد خودروهای حمل‌ونقل عمومی، استفاده از ماشین‌های برقی، و طراحی علمی اجرا شود، متأسفانه به دلیل فشارهای مدیریتی و سیاسی، بدون تأمین زیرساخت‌ها و مطالعات کافی عملیاتی شد.

علویون با اشاره به وعده‌های اولیه برخی از مدیران وقت گفت: در مصاحبه‌های رسمی که هم‌اکنون هم آرشیو آن‌ها موجود است، وعده داده شد که ناوگان حمل‌ونقل عمومی در مسیر پیاده‌راه فعال خواهد ماند. اما در عمل نه‌تنها این وعده عملی نشد، بلکه حتی ماشین‌های برقی هم به‌صورت کامل تأمین نشدند. یکی از خودروهای برقی که خریداری شده بود نیز مدت زیادی بدون راننده باقی ماند و سپس به‌کلی کنار گذاشته شد.

رئیس هیأت امنای بازار زنجان با تأکید بر تأثیر منفی اجرای ناقص پروژه بر کسب‌وکارها افزود: اگرچه در داخل بازار سنتی ممکن است آثار این طرح کمتر احساس شود، اما در اطراف بازار، در خیابان‌ها و کوچه‌ها، مشکلات فراوانی برای دسترسی و تردد ایجاد شد.

وی خاطر نشان کرد: مهم‌تر از همه، ترافیک مرکز شهر به‌شدت مختل شد و شهروندان برای ورود به هسته مرکزی با مشکلات جدی مواجه شدند.

علویون ادامه داد: هم‌اکنون عبور از مسیرهایی مانند سبزه‌میدان یا دسترسی از مسیرهای جایگزین مانند میدان مرتضایی برای مردم بسیار دشوار شده و این وضعیت باعث نارضایتی گسترده شده است. در حالی که هدف از اجرای چنین پروژه‌هایی باید ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان باشد، نه افزودن به مشکلات آن‌ها.

رئیس هیأت امنای بازار زنجان با بیان اینکه تعاملات اجتماعی در پیاده‌راه شکل گرفته بود و مردم از آن لذت می‌بردند، ما هم همین‌طور، گفت: اما با توجه به جانمایی نادرست و اجرای غیرتخصصی، این فضا عملاً از حیز انتفاع افتاد و نه برای پیاده‌روی و نه برای سواره‌روی کارکرد مؤثری نداشت.

وی با بیان اینکه ما مخالف توسعه پیاده‌محورها نیستیم، بلکه خواهان اجرای درست، علمی و مبتنی بر تعهدات وعده‌داده‌شده هستیم. عنوان کرد: اگر قرار است چنین طرح‌هایی در شهر اجرا شود، باید ابتدا زیرساخت آن مهیا شده و سپس با مشارکت واقعی مردم، کسبه و کارشناسان به مرحله اجرا برسد، نه آن‌که در یک فضای شتاب‌زده و سیاسی اجرایی شود.

 پلیس به‌دلیل چالش‌های اجرایی مخالف است

سعید نجفی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر زنجان با تأکید بر اینکه بازگشایی مسیر پیاده‌راه مرکزی صرفاً برای عبور وسایل حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: شورای شهر هیچ برنامه‌ای برای باز کردن این مسیر به روی عموم خودروهای شخصی ندارد و اجرای این طرح منوط به ایجاد زیرساخت‌های نظارتی از جمله دوربین‌های پلاک‌خوان خواهد بود.

وی با بیان اینکه مطابق اسناد و مطالعات موجود، این مسیر اساساً به‌عنوان پیاده‌راه کامل تعریف نشده و از ابتدا نیز قرار بر این بود که پیاده‌محور شود یعنی حمل‌ونقل عمومی از این محور عبور کند؛ اضافه کرد: امروز هم ما در شورا به همان طرح اولیه بازگشتیم و بر همان اساس تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه موضع شورای شهر شفاف است، افزود: بازگشایی این مسیر فقط برای تردد ناوگان عمومی از جمله اتوبوس و تاکسی خواهد بود، نه خودروهای شخصی. اما سؤال اینجاست که آیا امکان کنترل سایر خودروها وجود دارد؟ طبیعتاً بله با نصب دوربین‌های پلاک‌خوان در ورودی و خروجی این مسیر، می‌توان به‌راحتی ورود خودروهای متفرقه را رصد و آن‌ها را جریمه کرد.

نجفی با اشاره به اینکه در جلسه‌ای که حدود دو ماه پیش در این خصوص برگزار شد، تمام اعضا از جمله نمایندگان شهرداری و شورا با اصل بازگشایی برای حمل‌ونقل عمومی موافقت داشتند، بیان کرد: تنها مخالفت از سوی پلیس راهور مطرح شد که البته دلایل آن اجرایی و مرتبط با کمبود نیرو بود، نه دلایل فنی یا ترافیکی.

وی افزود: پلیس معتقد بود که این تغییر باعث افزایش بار کاری آن‌ها خواهد شد، چراکه برای کنترل عبور و مرور نیاز به ایجاد تقاطع چراغ‌دار در خیابان امیرکبیر و نظارت بیشتر دارند. ما این دغدغه را درک می‌کنیم، اما در نهایت معتقدیم اگر مدیریت شهری اراده لازم را داشته باشد، می‌توان این مشکلات را حل کرد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه جای تعجب است که افرادی که در جلسات کارشناسی حضور داشتند و نظراتی نداشتند، امروز مخالفت می‌کنند، گفت: در حال حاضر پیاده‌روها در این محور عریض شده و مسیر سواره‌رو باریک شده است، اما با برنامه‌ریزی‌هایی نظیر دوطرفه شدن خیابان فردوسی و تغییرات جزئی در الگوی تردد، مشکل خاصی ایجاد نخواهد شد. در صورت باز شدن مسیر، خودروهای حمل‌ونقل عمومی با احتیاط در مسیر حرکت خواهند کرد و مسیر همچنان ماهیت پیاده‌محور خود را حفظ خواهد کرد.

وی در پایان تأکید کرد: با توجه به اجرای پروژه پیاده‌راه در خیابان طالقانی و تکمیل مسیر شمالی سبزه‌میدان، عملاً نیازی به حفظ محدودیت در این محور نیست و با بازگشایی کنترل‌شده، هم تعادل ترافیکی برقرار می‌شود و هم حقوق شهروندان رعایت خواهد شد.

این تصمیم برخلاف توسعه شهری است

حمیدرضا حمیدی، عضو دوره پنجم شورای شهر زنجان نیز در این زمینه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان اظهار کرد: تصمیم شورای ترافیک و مدیریت شهری مبنی بر بازگشایی پیاده‌راه مرکزی زنجان به سواره‌رو به‌شدت انتقاد کرد و آن اقدامی در جهت خلاف توسعه پایدار شهری است.

عضو دوره پنجم شورای شهر زنجان با اشاره به تلاش‌های دشوار برای احداث پیاده‌راه زنجان عنوان کرد: پیاده‌راهی که با سختی فراوان اجرا شد، امروز به‌جای آن‌که گسترش یابد، در معرض حذف قرار گرفته و این اقدامی کاملاً معکوس نسبت به جریان توسعه شهری است. در حالی که در سراسر دنیا معابر سواره‌رو به پیاده‌راه تبدیل می‌شوند، ما در زنجان دقیقاً برعکس عمل می‌کنیم.

حمیدی با بیان اینکه کل معابر شهری زنجان حدود ۹ تا ۱۰ کیلومتر است و تنها ۳۰۰ متر از آن به پیاده‌راه اختصاص دارد؛ یعنی چیزی حدود سه صدم درصد از کل معابر شهر، عنوان کرد: این در حالی است که در کشورهای پیشرفته‌ای همچون آلمان، برنامه‌ریزی شده تا تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۴۱ درصد معابر شهرهای بزرگ به پیاده‌محورها اختصاص یابد.

عضو دوره پنجم شورای شهر زنجان با انتقاد از برخی توجیهات فنی برای بازگشایی مسیر گفت: ادعا می‌شود این مسیر اتصال شرق و غرب شهر را مختل کرده، در حالی که این حرف یا از ناآگاهی نسبت به علم ترافیک ناشی می‌شود یا عمداً در جهت تحریف واقعیت مطرح می‌گردد. ما در همان منطقه دو معبر اصلی به‌صورت موازی داریم که می‌توانند عملکرد ترافیکی لازم را پوشش دهند.

وی با اشاره به وجود تفکر ماشین‌محور در تصمیم‌گیری‌های شهری گفت: چنین تصمیماتی، بازگشت به اندیشه انسان‌ستیزانه و سواره‌محور است؛ در حالی که راه‌حل واقعی ترافیک در توسعه حمل‌ونقل عمومی، پیاده‌راه‌سازی و کاهش استفاده از خودروی شخصی نهفته است.

حمیدی با اشاره به اینکه تحقیقات رسمی که از طریق داده‌های مالیاتی انجام شد نشان داد که پس از اجرای پیاده‌راه، فروش کسبه آن منطقه تا ۲۰ درصد افزایش یافته بود، عنوان کرد: امروز همان بازاری‌هایی که در ابتدا مخالفت می‌کردند، دیگر مخالف نیستند، فقط گروه کوچکی که همچنان به تردد با خودروی شخصی اصرار دارند، فشار می‌آورند.

عضو دوره پنجم شورای شهر زنجان همچنین تأکید کرد: توسعه معابر سواره‌رو نه‌تنها گره‌گشای ترافیک نیست بلکه باعث افزایش حضور خودرو و ترافیک سنگین‌تر می‌شود. راه‌حل، گسترش اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی و سخت‌تر کردن تردد خودروی شخصی در مرکز شهر است.

وی گفت: اینکه در سال ۲۰۲۵ چنین تصمیمی گرفته می‌شود، نه‌تنها از منظر علمی نادرست، بلکه از نظر تاریخی هم محل انتقاد خواهد بود. آیندگان با تعجب به این عقب‌گرد نگاه خواهند کرد. این تصمیم، ظلمی به شهر و شهروندان است که منافع عمومی را قربانی خواسته‌های اقلیتی پرصدا کرده است.

بازگشایی بدون بازمهندسی، ترافیک را تشدید می‌کند

سید حبیب موسوی رئیس پلیس راهور زنجان نیز در این زمینه در گفت‌‌و‌گو با صدای زنجان با بیان اینکه هیچ مستند کارشناسی برای بازگشایی پیاده‌راه سبزه‌میدان ارائه نشده، اظهار کرد: مبنای طراحی فعلی این محور، پیاده‌راه بودن آن است و هرگونه تصمیم برای عبور خودرو از این مسیر، باید با بازمهندسی ترافیکی و مطالعات دقیق انجام شود.

رئیس پلیس راهنمایی و راهنمایی زنجان با تاکید بر اینکه ما مخالف بازگشایی پیاده‌راه سبزه‌میدان هستیم، افزود: هم‌اکنون این مسیر به کاهش محسوس بار ترافیکی مرکز شهر منجر شده و بدون ایجاد هیچگونه اشکال، عملکرد مناسبی در شبکه ترافیک شهری دارد.

وی با بیان اینکه از زمان اجرای این پیاده‌راه، بسیاری از گره‌های ترافیکی در تقاطع‌های پر تردد مانند میدان انقلاب و خیابان فردوسی بهبود یافته و حضور ماموران راهور در این نقاط کاهش یافته است، ادامه داد: در حال حاضر وضعیت ترافیکی مرکز شهر بسیار بهتر از قبل شده و بازگشایی این مسیر، آن‌هم بدون طراحی مجدد، قطعاً موجب افزایش بار ترافیک و بروز مجدد مشکلات گذشته خواهد شد.

موسوی با تاکید بر اینکه اولویت در طراحی شهری باید با عابران پیاده باشد، خاطر نشان کرد: مطابق آیین‌نامه‌های طراحی شهری، به‌ویژه در بافت‌های تاریخی و هسته مرکزی شهرها، اولویت تردد با عابرین پیاده است. پیاده‌راه سبزه‌میدان نیز بر همین اساس طراحی و اجرا شده است تا شهروندان بتوانند با آرامش، امنیت و بدون مزاحمت خودروها، از فضای شهری بهره‌مند شوند.»

رئیس پلیس راهنمایی و راهنمایی زنجان با انتقاد از برخی پیشنهادها برای بازگشایی مسیر برای خودروها گفت: اگر قرار است این مسیر برای تردد خودرو باز شود، باید ابتدا فرآیند بازمهندسی ترافیکی، طراحی جدید معبر، و بازنگری در مطالعات مشاور انجام شود. در غیر این‌صورت، بازگشایی یک‌طرفه یا حتی محدود، صرفاً به آشفتگی بیشتر و تداخل عبور و مرور خواهد انجامید.

موسوی با بیان اینکه پیاده‌راه سبزه‌میدان باید به‌عنوان یک دستاورد در مسیر انسان‌محوری حفظ شود، گفت: هرگونه تغییر کاربری آن، بدون تحلیل و طراحی مجدد، تنها به عقب‌گرد در مدیریت ترافیکی شهر خواهد انجامید.

انتهای پیام/

اقدام کننده: مسئول تحریریه

صدای زنجانپیاده روسبزه میدان زنجانسمیه محرمی
sedayezanjannews.ir/nx16221


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»