کد خبر: 1632
1398/12/25 - 10:52


صدای زنجان از اقدامات دستگاه‌ها برای چهارشنبه آخر سال در شرایط کرونایی گزارش می‌دهد؛

کرونا به چهارشنبه‌سوزی رسید

رئیس مدیریت‌ حوادث و فوریت‌های پزشکی استان: با عدم رعایت مسائل ایمنی باری بر دوش کادر درمانی نباشیم/ نیروی انتظامی استان: با هنجارشکنان در چهارشنبه آخر سال به شدت برخورد می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- با وجود دغدغه‌های مسئولان و ارائه هشدارهایی در زمینه شیوع ویروس کرونا در بین مردم و چگونگی مقابله با این ویروس و تأکید بر قرنطینه خانگی، حالا با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال دل‌مشغولی دیگری به سراغ متولیان امر بهداشت و درمان و مسئولان آمده است چرا که نگران‌اند جوانان با حضور در اجتماعات شب چهارشنبه سوری به بیماری مسری کرونا مبتلا شوند.

کارشناسان از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در منازل با وجود قرنطینه خانگی ابراز نگرانی کرده و می‌گویند، ممکن است برخی از کودکان و جوانان به اقدامات خطرآفرینی دست بزنند که علاوه بر وارد آمدن جراحت و خطراتی مانند آتش‌سوزی منازل در نهایت سبب حضورشان در بیمارستان شود که باز به نوبه خود خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.

این احساس خطر به حدی جدی است که متخصصان برای جلوگیری از حوادث احتمالی، از قرنطینه روز چهارشنبه سوری آخر سال سخن گفته و بر این باورند که ایمنی بدن در کسانی که دچار سوختگی می‌شوند کاهش چشم‌گیری پیدا می‌کند و در صورتی که در شرایط فعلی این افراد به کروناویروس مبتلا شوند آمار مرگ و میر این افراد افزایش خواهد یافت هر چند اگر این بیماران در بخش دیگری جدای از بیماران کرونایی بستری شوند، نمی‌توان از افزایش احتمال ابتلای حادثه‌دیدگان به کرونا غافل بود.

سوختگی مردم با وجود بیماری کرونا برایمان یک کابوس بزرگ است

جامعه پزشکی که این روزها در خط مقدم مقابله و درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا هستند  معتقدند در وضعیت کنونی شیوع کرونا ویروس در هر اجتماعی ممکن است به شیوع بیماری دامن بزند. سوختگی مردم با وجود بیماری کرونا برایمان یک کابوس بزرگ است. دولت می‌تواند در این روز اعلام قرنطینه کند تا شاهد سوختگی مردم نباشیم. در این بین پیشنهاد مبنی بر این‌که چهارشنبه سوری قوه قهریه وارد عمل شده و برخورد جدی با کسانی که خارج از منزل هستند، صورت بگیرد نیز مطرح است چرا که در حال حاضر باید با تمام امکانات به فکر مهار کرونا بوده و با برگزاری پرخطر مراسم چهارشنبه آخر سال بار مضاعفی بر دوش کادر درمانی بیمارستان‌ها نباشیم.

موضوعی که رئیس مدیریت‌ حوادث و فوریت‌های پزشکی استان نیز ضمن تأکید بر موضوع رعایت مسائل ایمنی در چهارشنبه آخر سال به درگیر بودن کادر درمانی، بیمارستان‌ها، اورژانس ، پرسنل پیش بیمارستانی با کرونا ویروس از شهروندان خواهش کرد تا با رعایت مسائل ایمنی، در این وضعیت حساس و تلاش شبانه‌روزی فعالان عرصه درمان و پزشکان و پرستاران با به خطر انداختن جانمان بار اضافی بر دوش آن‌ها نباشیم.

به گفته این مسئول بیشترین آسیب‌دیدگان ناشی از خطرات چهارشنبه آخر مربوط به افرادی در رده سنی 10 تا 30 سال بوده و اکثراً در آخر شب که نظارت خانواده‌ها بر فرزندانشان کاهش یافته این مصدومیت‌ها رخ داده است از همین رو تشدید نظارت والدین بر فرزندان خود در این روز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

آماده‌باش 58 پایگاه فوریت‌های پزشکی برای چهارشنبه آخر سال

وی ضمن اشاره به تمهیدات  برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی اورژانس برای چهارشنبه آخر سال به آماده‌باش 58 پایگاه فوریت‌های پزشکی در سطح استان اشاره کرد و گفت: 18 پایگاه شهری، 39 پایگاه جاده‌ای و اورژانس هوایی در روز سه شنبه در آماده‌باش کامل قرار داشته و علاوه بر این پایگاه‌های ثابت، 400 نفر پرسنل اورژانس نیز آماده خدمات‌رسانی به مردم استان هستند.

این مسئول به استقرار اتوبوس آمبولانس در پایگاه سهند واقع در عوارضی زنجان تبریز برای ارائه خدمات‌رسانی به مصدومیت‌ها در سطح بالا اشاره کرد و یادآور شد: 14 دستگاه کد آمبولانس در سطح استان در آماده‌باش کامل قرار داشته و در محل‌های مشخص شده از ساعت 10 صبح روز سه‌شنبه در نقاطی از سطح شهر زنجان از قبیل زیباشهر، آتش‌نشانی جاده گاوازنگ، درب جنوبی پردیس دانشگاه آزاد، بلوار آزادی، بیمارستان شهید بهشتی، امیرکبیر و بیمارستان امام حسین مستقر می‌شوند.

جعفری روحی با بیان این‌که در شهرستان‌های استان نیز 7 کد آمبولانس در روز سه‌شنبه آخر سال مستقر شده و خدمات لازم را به مصدومان ارائه می‌کنند، تصریح کرد: مراکز درمانی از 8 صبح روز سه‌شنبه در آماده‌باش سطح نارنجی قرار دارند و مقرر شده آمار و اطلاعات بیماران در هر یک ساعت به مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی ارسال شود.

وی از انتقال مصدومان چهارشنبه آخر سال به بیمارستان موسوی و ولی عصر خبر داد و افزود: مصدمان از ناحیه چشم و زیبایی به بیمارستان ولی عصر و مصدومان ناشی از شکستگی‌، پارگی و غیره به بیمارستان موسوی انتقال داده می‌شوند.

این مسئول در واکنش به نگرانی از انتقال مصدومان چهارشنبه آخر سال به بیمارستان ولیعصر که محل درمان بیماران کرونایی است، گفت: درمان بیماران کرونایی در بخش دیگری از بیمارستان ولی عصر انجام شده و سیر پذیرش آنان جدای از دیگر بیماران است.

وی به انجام اطلاع‌رسانی لازم در راستای فرهنگ‌سازی و آموزش از طریق رسانه‌ها برای جلوگیری از خطرات و مصدومیت‌‌های چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و گفت: از آنجایی که کادر درمانی، اورژانس، پرسنل پیش‌بیمارستانی درگیر کرونا ویروس بوده و در پیک فعالیتی خود قرار دارند از مردم خواهش می‌کنیم به احترام کادر درمانی و فوریت‌های پزشکی که شبانه‌روز فعال هستند حداقل مسائل ایمنی  را در 4 شنبه آخر سال رعایت کنند تا جدای از بار بیماری کرونا ویروس بار اضافی بر دوش کادر درمانی وارد نشود.

احتمال ابتلا به بیماری کرونا به علت رفتارهای پرخطر در مراسم چهارشنبه آخر سال

جعفری روحی افزود: ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺑﯽ‌ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﻪ ﻧﮑﺎت اﯾﻤﻨﯽ و ﺳﻬﻞ‌اﻧﮕﺎری در ﺑﺮﭘﺎﯾﯽ ﻣﺮاﺳﻢ ﭼﻬﺎرﺷﻨﺒﻪ پایان سال ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﺪ زﯾﺎن‌ﻫﺎی ﺟﺎﻧﯽ و ﻣﺎﻟﯽ ﺳﻨﮕﯿﻦ و ﻏﯿﺮﻗﺎﺑﻞ ﺟﺒﺮاﻧﯽ را در ﭘﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ چرا که احتمال آسیب‌های جدی مانند قطع عضو، سوختگی، ناشنوایی و ابتلا به بیماری کرونا به علت رفتارهای پرخطر در مراسم چهارشنبه آخر سال دور از انتظار نیست به همین دلیل والدین نباید به فرزندان خود اجازه حضور در مکان‌های برگزاری مراسم چهارشنبه پایان سال را بدهند.

همه ساله در کشور شاهد مصدومیت و مرگ صدها نفر از هموطنان خود در روز چهارشنبه آخر سال به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی هستیم که زنجان نیز از این امر مستثنی نبوده  و بخشی از آمار مصدومیت‌ها و گاهی فوتی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

92 مصدوم و یک فوتی در چهارشنبه آخر سال 97

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان  نیز به آن اشاره داشته و در بیان آمار مصدومیت‌های چهارشنبه آخر سال 97 گفت: طبق گزارش‌های ارائه شده سال گذشته 92 مورد مصدومیت در چهارشنبه آخر سال در زنجان به ثبت رسیده است که 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال 96 با کاهش همراه بوده و یک مورد مرگ کودک را نیز شاهد بودیم.

وی با تأکید بر  این‌که از بین 92 مصدوم چهارشنبه آخر سال گذشته 73 مورد مرد و 19 مورد زن بودند که بیشتر از ناحیه دست و چشم دچار مصدومیت شدند، یادآور شد: نکته قابل توجه اینجاست که بخش قابل توجهی از این مصدومان عابران و رهگذرانی بودند که نه خرید و فروش مواد محترقه داشتند و نه از آنان استفاده کرده بودند از همین رو افراد پرخطر همانند مادران باردار، بیماران قلبی، سالمندان و غیره از بیرون آمدن در چهارشنبه آخر سال به شدت پرهیز کنند.

هشدار پلیس به هنجارشکنان در چهارشنبه آخر سال

نیروی انتظامی استان نیز ضمن هشدار به هنجارشکنان و برهم زنندگان نظم و امنیت و آرامش در چهارشنبه آخر سال به اقدامات پلیس در این روز اشاره کرد و گفت: پلیس با تمام توان و به منظور حفظ امنیت، آرامش و آسایش عموم مردم و جامعه با هنجارشکنان برخورد انتظامی می‌کند.

به گفته سرهنگ رمضان سلیمانی کسانی که با خودرو یا موتورسیکلت در میان مردم مواد محترقه پرتاب کنند، وسیله نقلیه آنان توقیف و خود نیز دستگیر و جهت اعمال قانون به مراجع قضایی تحویل داده می‌شوند.  

وی به آمادگی پلیس به منظور مقابله با تخلفات احتمالی در چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و افزود: متأسفانه برخی افراد با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال با پرتاب مواد محترقه و اقدامات ناهنجار، امنیت و آرامش دیگران را برهم می‌زنند که ضروری است از این کار که جان همگان در معرض تهدید و خطر قرار می‌گیرد به جد پرهیز شود.

سلیمانی در گفت‌وگو با رسانه‌ها، آئین چهارشنبه آخر سال را موضوعی اجتماعی دانست و افزود: پلیس زنجان به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از مواد محترقه به ویژه در چهارشنبه آخر سال، همانند سال‌های قبل از اقدامات پیشگیرانه، ابزارهای فرهنگی و از ظرفیت رسانه‌ها و بزرگان خانواده، استفاده می‌کند.

مردم از دورهمی و اجتماع‌های چهارشنبه آخر سال پرهیز کنند

وی با بیان این‌که با توجه به بیماری ویروس کرونا، پلیس نیز بر حسب شرایط، تمهیدات و تصمیمات لازم را اتخاذ می کند، تصریح کرد: به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، لازم است از جمع شدن دور هم در چهارشنبه آخر سال نیز اجتناب کنند.

 سلیمانی با تأکید بر این‌که پلیس برای مقابله با حوادث و رویدادها، همواره در آمادگی به سر می‌برد، تصریح کرد: شهروندان در صورت نیاز به خدمات پلیس می‌توانند با شماره تلفن‌های ۱۱۰ مرکز فوریت‌های پلیسی، ۱۲۸ مبارزه با موادمخدر، ۱۲۰ پلیس راه و راهور تماس بگیرند و هرگونه پیشنهاد و انتقاد خود را از عملکرد پلیس نیز از طریق تلفن ۱۹۷ اطلاع دهند.

برخی از عوارض و صدمات وارده بر افراد در چهارشنبه آخر سال تا آخر عمر گریبانگیر فرد مصدوم بوده و شاید هیچ‌گاه نتواند این سهل‌انگاری یا خطای خودخواسته را جبران کند چرا که در بسیاری از موارد فرد دچار قطع عضو شده و یا تا آخر عمر زمین‌گیر می‌شود.

هر چند برخی سخن از هزینه‌بر نبودن سوختگی‌ها و درمان شدن آن در بیمارستان‌های دولتی یاد کنند ولی متخصصان درمان سوختگی را بسیار پر هزینه دانسته و عنوان می‌کنند که در حال حاضر درمان هر یک درصد سوختگی بین ۵ تا ۸ میلیون تومان هزینه در پی دارد. این هزینه در بیمارستان‌های دولتی تقریباً رایگان انجام می‌شود و حدود ۹۸ درصد بیماران سوختگی نیز به همین بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند.

سوال اینجاست هر چند مراجعه به بیمارستان دولتی هزینه چندانی برای بیمار نداشته باشد اما مگر عوارض پس از سوختگی جزو هزینه‌هایی که شخص متحمل می‌شود، حساب نمی‌شود؟ قطع عضو، از کار افتادگی و غیره. همگی از هزینه‌هایی هستند که در پی سوختگی پدید می‌آید و شخص مصدوم و خانواده‌اش تحت تأثیر یک آن غفلت و بی‌احتیاطی و یا خوشگذرانی آنی قرار گرفته و باید یک عمر در حسرت جبران آن خطا باشند، خطایی که در برخی موارد هیچ نسخه شفابخشی برایش تجویز نمی‌شود از همین رو بهتر است خود را در معرض این خطای غیر قابل جبران قرار نداده و خود و خانواده را گرفتار نکنیم.

آماده‌باش ایستگاه‌های آتش‌نشانی

غلامحسن احمدی، سرپرست سابق شهرداری زنجان نیز در پاسخ به اقدامات این نهاد برای چهارشنبه آخر سال به آماده‌باش تمامی ایستگاه‌های آتش‌نشانی و استقرار اکیپ‌ها در محل‌های خاص اشاره کرد و گفت: جمع‌آوری مواد اشتعال‌زا و لاستیک فرسوده از سطح شهر و برنامه‌ریزی در راستای پاکسازی معابر شهری از اهم اقدامات شهرداری در چهارشنبه آخر سال است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نصب المان‌های نوروزی و برگزاری برخی برنامه‌های فرهنگی تصریح کرد: به دلیل موضوع کرونا ویروس و ضرورت جلوگیری از حضور شهروندان در سطح شهر و خودداری از تجمعات و پیرو شعار «در خانه بمانیم»، هیچ یک از برنامه‌های فرهنگی و هنری و نصب المان‌های نوروزی را در سطح شهر به اجرا در نمی‌آید.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانچهارشنبه سوریاورژانس زنجاننیروی انتظامی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1632


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»