کد خبر: 1635
1398/12/26 - 10:20


توصیه کارشناس بهداشت محیط استان:

میوه‌ها از اماکن پر رفت‌وآمد خریداری نشود

از آنجایی که ویروس کرونا دارای ابعاد ساختاری بزرگتری نسبت به سایر ویروس‌ها است، ماندگاری بیشتری بر روی سطوح دارد و از طرفی خرید میوه و سبزیجات برای رفع نیاز تغذیه روزانه موضوعی اجتناب ناپذیر در روزهای فعلی است؛ دقت در شست‌وشوی آنها برای جلوگیری از انتقال این ویروس اهمیتی دو چندان دارد.

پایگاه خبری صدای زنجان

ایرج رفیعی- از آنجایی که ویروس کرونا دارای ابعاد ساختاری بزرگتری نسبت به سایر ویروس‌ها است، ماندگاری بیشتری بر روی سطوح دارد و از طرفی خرید میوه و سبزیجات برای رفع نیاز تغذیه روزانه موضوعی اجتناب ناپذیر در روزهای فعلی است؛ دقت در شست‌وشوی آنها برای جلوگیری از انتقال این ویروس اهمیتی دو چندان دارد.

کارشناس ارشد بهداشت محیط در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه میوه ها و سبزیجات نقش منابع اصلی ویتامین ها، مواد معدنی و فیبرها هستند و با وجود اینکه میوه ها و سبزیجات نقش مهمی در رژیم غذایی دارند، گفت: در کنار منافع مفید میوه ها و سبزیجات در صورت آلودگی می توانند محیطی برای انتقال باکتریها، انگلها و ویروسهای بیماری زا باشند.

جلیل نصیری تصریح کرد: هم اکنون با شیوع کرونا ویروس لازم است، میوه ها و سبزیجات از مکانهای مطمئن خریداری شود که احتمال آلودگی پایین تری دارد و میوه و سبزیجاتی انتخاب شود که ظاهری سالم و بدون پوسیدگی داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه بیشتر مردم برای خرید مواد غذایی به مرکز شهر مراجعه می کنند که احتمال آلودگی میوه ها و سبزیجات نیز در این مناطق پرجمعیت بیشتر است، افزود: خریداری از فروشگاهها و میوه فروشی های محل زندگی خود افراد بهترین مکان برای تهیه میوه و سبزیجات است زیرا علاوه بر خرید میوه های کم آلوده از رفت و آمدهای بی مورد به مرکز شهر نیز کاسته می شود.

خرید میوه با جعبه بهتر است

کارشناس بهداشت محیط با اذعان به اینکه میوه ها و سبزیجات بسته بندی روش عالی برای جلوگیری از انتقال آلودگی هاست، اظهار کرد: میوه  فروشیها با الویت قرار دادن اصول بهداشتی در صورت فروش میوه ها به صورت فله ای، می بایست روی میوه ها را پوشش دهند و یا دستکش های یکبار مصرف برای خریداران ارائه دهند و یا برای جلوگیری از برخورد دستها به میوه ها، میوه فروش خود اقدام به سوای میوه نماید و یا از سرتاس استفاده کند.

وی خرید میوه با جعبه را روشی مناسب برای کاهش آلودگی میوه دانست و گفت: برای جلوگیری از انتشار بیماری مردم باید در حداقل زمان مواد غذایی را تهیه نمایند و برای خرید میوه ای با کمترین آلودگی بهتر است، به صورت جعبه خریداری شود.

نصیری ادامه داد: به علت وجود بیماری کرونا به هیچ عنوان میوه و سبزی شسته نشده را درون یخچال قرار ندهید و در صورتی که پس از شست‌وشو آنها را خورد کرده‌اید در ظرفی با درب بسته در یخچال بگذارید.

روشهای شستشوی میوه و سبزی

این مسئول با اشاره به روشهای صحیح شستشوی میوه ها و سبزیجات، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه میوه ها و بیشتر سبزیجات به صورت خام استفاده میشوند باید قبل از مصرف سالم سازی و شستشو شوند.

وی اضافه کرد: در ابتدا میوه ها و سبزیجات در آب سالم شستشو شود تا مواد زائد و گرد و خاک روی آنها برطرف گردد و سپس برای انگل زدایی در یک ظرف 5 لیتری پر آب ریخته و به ازای هر لیتر 3 تا 5 قطره مایع ظرفشویی اضافه شود و به مدت 5 دقیقه در کف آب مانده و سپس تخلیه شده و با آب سالم شستشو گردد.

کارشناس مسئول بهداشت محیط در ادامه با اشاره به گندزدایی میوه و سبزی توضیح داد: برای گند زادایی که بهترین راه برای از بین بردن میکروبها است، نصف قاشق چایخوری(یک گرم) پودر پرکلرین 70 درصد را در یک ظرف 5 لیتری پر از آب ریخته و کاملا حل شود تا محلول گندزدایی به دست آید و سپس سبزیجات و میوه ها را به مدت 5 دقیقه در این محلول قرار داده تا میکروبهای آن از بین بروند.

گفتنی است، اگر پودر پرکلراین در دسترس نبود می توان از یک قاشق مرباخوری آب ژوال 10 درصد و دو قاشق آب زوال 5 درصد استفاده نمود و یا از هر ماده گند زدایی که در داروخانه ها و یا سوپرمارکتها موجود است تهیه نمود و طبق دستورالعمل مصرف آن استفاده کرد.

و با اتمام عملیات ضد عفونی کردن میوه و سبزی، کیسه‌های پلاستیکی را دور انداخته و سینک و محل قرار دادن کیسه‌های خرید را شسته یا ضد عفونی شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکروناویروسجلیل نصیریضدعفونی کردن میوه
sedayezanjannews.ir/nx1635


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»