مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان گفت: روایت رسانه در بحران باید با دقت، همدلی و مسئولیتپذیری همراه باشد تا جامعه بتواند با کمترین فشار روانی، از مرحله بحران عبور کند و با آرامش همراه شود
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ مدیرکل مدیریت بحران
استانداری زنجان گفت: روایت رسانه در بحران باید با دقت، همدلی و مسئولیتپذیری
همراه باشد تا جامعه بتواند با کمترین فشار روانی، از مرحله بحران عبور کند و با
آرامش همراه شود.
کاوه حقیقی با بیان اینکه در شرایط بروز بحرانهای
طبیعی یا انسانی، نقش رسانهها در حفظ آرامش روانی جامعه و جلوگیری از تشویش اذهان
عمومی، اهمیتی دوچندان دارد، اظهار کرد: مدیریت صحیح روایت رسانهای میتواند به
کاهش اضطراب، افزایش اعتماد عمومی و هدایت مردم به سمت رفتارهای منطقی و آرام کمک
کند.
وی با بیان اینکه در
چنین شرایطی نخستین اصل مهم، وجود سخنگوی واحد است، ابراز کرد: در زمان بحران، یک
نفر بهعنوان نماینده رسمی مدیریت بحران و سخنگوی واحد تعیین میشود تا اطلاعرسانی
به رسانهها و مردم را بر عهده گیرد.
مدیرکل مدیریت بحران
استانداری زنجان با اشاره به اینکه این فرد با آگاهی کامل از میزان خسارات و وضعیت
موجود، به صورت دقیق و منظم اطلاعات لازم را ارائه میکند، ابراز کرد: وجود سخنگوی
واحد موجب ایجاد هماهنگی، انسجام و جلوگیری از چندصدایی میشود و در نهایت، به
کاهش تنش روانی جامعه کمک میکند.
وی گفت: نقش مردم در
مواجهه با بحران نیز مهم است چرا که در چنین شرایطی، شهروندان باید تنها به منابع
رسمی و معتبر استناد کنند و از انتشار شایعات، اخبار تأییدنشده و مطالب تحریکآمیز
در فضای مجازی پرهیز کنند.
حقیقی با بیان اینکه
گسترش شایعات، علاوه بر تشدید اضطراب عمومی، زمینهساز بیاعتمادی و آسیبهای
روانی در جامعه میشود، ادامه داد: در مواقع بحرانی، دشمنان و افراد فرصتطلب ممکن
است با هدف برهم زدن آرامش جامعه، اخبار کذب و جهتدار منتشر کنند.
وی اضافه کرد: از اینرو،
هوشیاری رسانهها و مردم، و اعتماد به روایت رسمی، نقشی اساسی در حفظ سلامت روان
جامعه دارد.
مدیرکل مدیریت بحران
استانداری زنجان بیان کرد: روایت رسانه در بحران باید با دقت، همدلی و مسئولیتپذیری
همراه باشد تا جامعه بتواند با کمترین فشار روانی، از مرحله بحران عبور کند و با
آرامش همراه شود.
منبع/ موج رسا