کد خبر: 1689
1399/01/28 - 12:44


گزارش صدای زنجان از پایان مهلت ثبت‌نام برای دریافت کد رهگیری آغاز فعالیت دوباره اصناف

کد رهگیری نشانه پاکی محیط صنف نیست

به گفته مسئولان با فعالیت اصنافی که کد رهگیری از سامانه سلامت محیط کار وزارت بهداشت ندارند قانونی برخورد می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

فوزیه مهدیون- در شرایط حساس کرونایی با وجود نگرانی‌ها و تهدیدها برای سلامت مردم، هنگام خروج از خانه و قرار گرفتن در محیط‌های اجتماعی برای انجام کارهای ضروری و اجتناب‌ناپذیر مردم از یک سو و لزوم فعالیت برخی واحدهای صنفی از سوی دیگر، وزارت بهداشت را بر آن داشت، تا طرحی برای ساماندهی بازگشایی و فعالیت اصناف ارائه دهد‌ که بر اساس آن فعالیت  مشاغل پرخطر فعلا ممنوع و تنها برخی از اصناف، مجاز به فعالیت هستند مشروط بر اینکه در سامانه سلامت وزارت بهداشت، ثبت نام کنند.

در این میان فرماندار زنجان به اصناف هشدار داده که اگر پروتکل بهداشتی مربوط به اصناف، نادیده گرفته شود، واحد صنفی متخلف پلمب می شود.

جلیل نصیری سرپرست گروه بهداشت محیط معاونت بهداشت در این خصوص به صدای زنجان می‌گوید: به منظور اجرای الزامات مرکز محیط کار و فاصله‌گذاری اجتماعی و بر اساس دستورالعمل ابلاغی از وزارت بهداشت به وزارت کشور و استانداری‌ها، سازمان صمت و سایر دستگاه‌ها از جمله فرماندهی نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف، در این طرح با علوم پزشکی همکاری می‌کنند.

واحدهای صنفی که خارج از برنامه و پروتکل های وزارت بهداشت، فعالیت کنند‌، پلمپ می شوند

وی با تاکید بر اینکه با ثبت اطلاعات شغلی همه اصناف و صنایع، در سامانه salamat.gov.ir  صاحبان صنوف و صنایع مجاز به فعالیت کد رهگیری دریافت می‌کنند، می‌افزاید: در مراجعه بازرسان بهداشت، اصناف و تعزیرات حکومتی که با همراهی نیروی انتظامی انجام می‌گیرد، اگر ملاحظه شود که فعالیت واحد صنفی مورد بازرسی، خارج از برنامه و پروتکل‌های وزارت بهداشت است، نسبت به پلمپ آن واحد، اقدام می‌شود.

این مسئول تاکید می‌کند: دستگاه‌های دخیل در این طرح، همه توان خود را برای اجرای الزامات مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، به کار می‌گیرند.

 سرپرست گروه بهداشت محیط معاونت بهداشت با اشاره به وجود فقط ۱۸ مرکز بهداشتی درمانی و بازرسی همزمان کارشناسان این مراکز از واحدهای صنفی می‌گوید: بازرسی روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ مغازه یا واحد صنفی توسط هر کارشناس عملا امکان‌پذیر نبوده و بار سنگینی بر دوش آن‌ها تحمیل می‌کند.

نصیری با بیان اینکه هر کارشناس روزانه فقط ۱۰ تا ۱۵ واحد را می‌تواند‌‌ بازرسی کند، می‌افزاید: در این بازرسی‌ها با مشاهده هر نوع مغایرت با پروتکل‌های وزارت بهداشت، آن را به سازمان بازرسی، صمت و تعزیرات حکومتی گزارش می‌دهند و آن‌ها با همکاری نیروی انتظامی، نسبت به پلمپ آن واحد صنفی متخلف، اقدام می‌کنند.

وی با اظهار به اینکه تیم بازرسی متشکل از نمایندگان مرکز بهداشت، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان صمت و نیروی انتظامی است، می‌گوید: نماینده مرکز بهداشت به صورت ستادی عمل می‌کند.

سرپرست گروه بهداشت محیط معاونت بهداشت با اشاره به کثرت واحدهای صنفی و اینکه سرکشی به همه واحدها شاید حداقل تا یک ماه به طول انجامد، می‌افزاید: به همین دلیل ممکن است در روزهای آغازین طرح، بعضی از واحدهای صنفی هم که مجاز به فعالیت نیستند، اقدام به بازگشایی محل کسب‌وکار خود کنند.

نصیری می‌گوید: این امر منجر به بروز برخی مشکلات می‌شود که کار تیم ‌را قطعا سخت‌تر می‌کند.

مشاور رئیس و مسئول روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم با بیان اینکه همه صاحبان حرف و مشاغل برای از سرگیری فعالیت، باید در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند، به صدای زنجان می‌گوید: در پروسه ثبت‌نام، صاحبان اصناف مختلف با دادن مشخصات واحد صنفی خود در سامانه سلامت اصناف وزارت بهداشت در واقع قراردادی می‌بندند که پس از آن پروتکل مربوط به صنف هر یک از ثبت‌نام کنندگان که مجاز به فعالیت باشند، در ۱۷ تا ۱۸ صفحه، به صورت الکترونیکی برایش ارسال می‌شود.

قربانلو به این هم اشاره می‌کند که صاحب هر صنف و شغلی که در این سامانه ثبت‌نام و قرارداد آن را امضا کرد، از طرف سایت به او اعلام می‌شود که صنف او جزو مشاغلی است که مجاز به بازگشایی و فعالیت است یا خیر؟

مشاور رئیس و مسئول روابط عمومی سازمان صمت استان می‌افزاید: اگر در این سامانه اعلام شود که نمی‌تواند فعالیت کند تکلیفش معلوم است ولی اگر مجاز بودنش مشخص شود، شرایط و پروتکل فعالیت آن صنف را هم دریافت می‌کند.

قربانلو با اشاره به این که البته بسیاری از موارد مربوط به فعالیت‌های شرایط اصناف مشترک است، می‌گوید: رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ژل ضدعفونی کننده، دستکش، ماسک و نیز ضدعفونی کردن همه وسایل موجود در فضای کسب و کار و رعایت نکات بهداشتی، از جمله این موارد است.

وی با بیان اینکه تایید قبول همه موارد ذکر شده از سوی صاحبان صنف، به منزله عقد قرارداد است می‌افزاید: بعد از انعقاد قرارداد کد رهگیری دریافت می‌کند که این کد نشان‌دهنده ثبت‌نام آن کسبه در سایت است.

 قربانلو می‌ گوید: با دریافت کد رهگیری سپس به سایت خریدار و بازرسی وصل می شود تا  اقدامات بعدی انجام گیرد.

دریافت کد رهگیری، لزوماً به معنای پاک بودن فضای کسب و کار آن صنف نیست

مشاور رئیس و مسئول روابط عمومی سازمان صمت استان با تاکید بر اینکه البته دریافت کد رهگیری، لزوماً به معنای پاک بودن فضای کسب و کار آن صنف نیست، می افزاید: این کد رهگیری فقط به معنای اعلام آمادگی آن صنف، برای فعالیت بر اساس پروتکل وزارت بهداشت  بوده و نشان دهنده این است که بازرسان بهداشت می‌توانند برای بازدید و بازرسی از محل مراجعه کنند.

قربانلو در ادامه با اشاره به اینکه تا قبل از تایید و امضای قرارداد در سایت از سوی صاحبان اصناف، دستگاه قضا نمی‌تواند برای برخورد با متخلفین ورود کند، می افزاید: بعد از امضای قرارداد و تایید آن مبنی بر بازگشایی و فعالیت دوباره  واحد صنفی با علم به پروتکل های وزارت بهداشت دستگاه قضا دستش به عنوان مدعی‌العموم باز است تا با متخلفین برخورد کند.

وی تاکید می کند: قطعاً برخورد دستگاه قضا با آن دسته از واحدهای صنفی است که با داشتن کد رهگیری، نکات مربوط به پروتکل بهداشتی را رعایت نمی کنند و یا بدون گرفتن کد، اقدام به بازگشایی و فعالیت می کنند.

مشاور رئیس سازمان صمت استان در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس مقررات ستاد مقابله با کرونا، بعضی از واحدهای صنفی پرخطر به لحاظ موقعیت مکانی در شیوع کرونا، تا اطلاع ثانوی باید بسته باشد، می‌افزاید: مغازه‌ها و واحدهای صنفی که در فضاهای سرپوشیده مانند بازار و مجتمع های تجاری هستند باید بسته باشد.

به گفته قربانلو یگان ویژه نیروی انتظامی در ورودی‌های بازار و مکان‌های پرتردد برای نظارت بر روند فعالیت اصناف مستقر می‌شوند.

مشاور رئیس سازمان صمت استان تاکید می کند مهلت ثبت‌نام اصناف در سایت سلامت اصناف وزارت بهداشت، ساعت ۲۴ امروز تمام می‌شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانصمت زنجانکد رهگیری صنوفشیوع کرونا
sedayezanjannews.ir/nx1689


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»