کد خبر: 1690
1399/01/28 - 12:46


گزارش صدای زنجان از وضعیت کنترل شیوع کرونا در شهرستان طارم؛

معمای کرونا در طارم

فرماندار طارم تایید کرد: ادامه حضور کارگران غیربومی در طارم، غیربومی‌ها از بیراهه‌ها می‌آیند/ رئیس مرکز بهداشت و درمان طارم: کرونا در طارم سیر نزولی دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی- با شیوع کرونا در کشور طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با هدف کمک به قطع زنجیره انتقال بیماری با رویکرد کاهش تماس‌ها، از هشتم فرودین‌ماه با اعمال محدودیت‌هایی برای تردد خودروها آغاز شد که به گفته مسئولان تا آخر فروردین نیز ادامه دارد.

طبق این دستورالعمل در زمان اجرای این طرح صرفا افراد بومی ساکن هر استان مجوز ورود به آن استان را داشته و نحوه شناسایی افراد ساکن و بومی با استفاده از کارت ملی، پلاک خودرو و بیمه‌نامه خودرو امکان‌پذیر است.

سخت‌گیری‌ها برای اجرای این طرح در حالیست که به گفته یکی از شهروندان طارمی در گفت‌وگو با  صدای زنجان شب‌ها نظارتی بر ورودی‌های شهرستان طارم وجود ندارد و خودروهای غیربومی از استان‌های شمالی وارد طارم میشوند.

به گفته این شهروند طارمی در ابتدای این طرح نیروی انتظامی مسئول اجرای آن بود و در ورودی و خروجی شهرستان طارم اسقرار داشت ولی هم اکنون جمعیت هلال‌احمر مسئول این طرح فاصله‌گذاری است و به تنهایی نمی‌تواند ممانعت کامل در این زمینه برای خودروهای غیربومی داشته باشد.

وی با ابراز اینکه از روزهای نخستین که بیماری کرونا در استان گیلان مشاهده شد هیچ اقدامی در این شهرستان برای منع رفت و آمد به استان گیلان از سوی مسئولان شهرستان طارم انجام نشد، تصریح می‌کند: با توجه به اینکه هر ساله کارگرانی از استان گیلان به شهرستان طارم می‌آیند، امسال نیز با شیوع کرونا در شهرهای شمالی هیچ اقدامی در راستای اعمال محدودیت برای این افراد نشده و این موضوع سبب شد در شهرستان طارم نیز بیماری کرونا شیوع یابد.

اعمال محدودیتها از 9 اسفندماه

اما رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان طارم در پاسخ به این اظهارات، می‌گوید: خوشبختانه از زمانی که ویروس کرونا در استان گیلان مشاهده شد اقدامات لازم در زمینه اعمال محدودیت و همچنین بستن ورودی گیلوان آغاز گردید و عبور و مرور تنها با غربالگری و تب‌سنجهایی که در این مسیر وجود داشت امکان‌پذیر بود.

جعفر مطهری با اذعان به اینکه شهرستان طارم جزو اولین شهرستان‌های استان است که اعمال محدودیت در ورودی شهر را داشته، معتقد است: به علت اینکه طارم در نزدیکی گیلان قرار دارد، خطر شیوع کرونا احساس شد و برای همین از 9 اسفندماه سال گذشته این محدودیتها در شهرستان طارم ایجاد شد.

وی با اشاره به اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری کرونا در شهرستان طارم تصریح کرد: 80 درصد دستفروش‌ها در شهرستان طارم غیربومی و از استان‌های قزوین و گیلان بودند که در اولین قدم بازارهای روز جمع‌آوری شد تا از ورود این افراد جلوگیری شود.

این مسئول ادامه می‌دهد: قبل از اینکه بیماری کرونا در استان مشاهده شود؛ در راستای اطلاع‌رسانی در روز یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، به تعداد 6 هزار بروشور بین مردم شهرستان توزیع شد.

وی خاطر نشان می‌کند: با شیوع کرونا در سطح کشور، خانه‌های کارگری طارم که برای اقامت کارگران استان‌های هم‌جوار در شهرستان طارم بود تخلیه و پلمپ شد و کانون‌های خطرناک که می‌توانستند در شیوع کرونا موثر باشند شناسایی و تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند.

به گفته این مسئول، استفاده از فضای مجازی و اصحاب رسانه، ارائه آموزش‌ها به کارکنان، توزیع بروشور در ادارات دولتی و کارخانه‌های این شهرستان، از اقدامات شبکه بهداشت در زمینه پیشگیری از شیوع کرونا ویروس بوده و علاوه بر آن گندزدایی معابر عمومی توسط مرکز بهداشت، شهرداریها و دهیاریها از اقدامات لازم در این زمینه بوده است.

کرونا در حال فروکش

رئیس شبکه بهداشت شهرستان طارم به تعداد مبتلان در شهرستان طارم اشاره می‌کند و می‌گوید: تا به امروز (25 فروردین‌ماه) 300 مورد مشکوک به کرونا و 30 بیمار مبتلا به کرونا در شهرستان طارم داشتیم که از این تعداد 5 نفر فوت شدند. به گفته وی دو مورد از فوتی‌های مبتلا به کرونا در طارم از استان‌های گیلان و قزوین بوده‌اند.

این مسئول در ادامه با ابراز اینکه اقدامات انجام شده در کاهش بیماری کرونا در شهرستان طارم نقش به‌سزایی داشته است، اذعان می‌کند: تعداد مبتلان در شهرستان طارم در مقایسه با آمار کشور و استان منطقی است و با توجه به اینکه در روزهای اخیر بیمار کرونایی در این شهرستان نداشتیم می‌توان گفت کرونا در طارم فروکش کرده است.

وی عنوان می‌کند: هم اکنون فقط یک بیمار کرونایی از شهرستان طارم در بیمارستان بستری است و مابقی بیماران نیز دوره درمان خود را گذرانده و بهبود یافته‌اند.

کارگران بدون غربال‌گری وارد می‌شوند

شهروند طارمی در ادامه اظهارات خود می‌گوید: کارگرانی از استان گیلان در ورودی شهر پیاده میشوند و خودروهای بومی آن‌ها را به داخل شهر می‌آورند بدون اینکه غربال‌گری روی این افراد انجام شود.

رئیس شبکه بهداشت طارم با تایید این موضوع بیان می‌کند: با وجود کنترل و اعمال محدودیتها در ورودی شهرستان طارم توسط نیروی انتظامی، هلال‌احمر و نیروهای علوم پزشکی و انجام غربال‌گری‌ها، تخلفاتی نیز انجام میشود و افراد غیربومی از راه‌های مختلف وارد شهرستان طارم می‌شوند که از کنترل ما خارج است.

راههای ارتباطی روستایی طارم سفلای قزوین به طارم زنجان

برای پیگیری موضوع ورود کارگران فصلی از استان‌های هم‌جوار به شهرستان طارم، فرماندار این شهرستان با اعتقاد بر اینکه 50 درصد خودروهای موجود در شهرستان طارم غیربومی و از استان‌های قزوین و گیلان است، اظهار می‌کند: بافت فرهنگی و اجتماعی شهرستان طارم تمایلات زیادی به استان گیلان دارد که در نهایت این موضوع سبب شده افرادی از این استان در شهرستان طارم حضور داشته باشند و علاوه بر آن طارم سفلی استان قزوین نیز در نزدیکی طارم زنجان بوده به طوریکه ورود به برخی روستاهای آن از مبادی گیلوان امکان‌پذیر است و برای همین خودروهایی با پلاک قزوین نیز در شهرستان طارم مشاهده می‌شود.

مبادی طارم از 50 روز قبل کنترل می‌شود

ستار صفری با بیان اینکه کنترل مبادی ورودی شهرستان طارم از 50 روز قبل آغاز شده است، تصریح می‌کند: با وجود اینکه طارم راه ارتباطی شمال و شمال‌غرب کشور است ولی سعی می‌شود در حد امکان دستوالعمل محدودیت ورود و خروج در این شهر اجرا شود.

وی، اظهارات شهروند طارمی مبنی بر اینکه شب‌ها کنترلی در مبادی شهرستان طارم انجام نمیشود را رد می‌کند و می‌گوید: اکیپ‌های مستقر در ورودی شهرستان طارم به صورت شیفتی برای ارائه خدمات به‌صورت شبانه‌روزی حضور دارند.

کارگران استان‌های هم‌جوار برای برداشت محصولات کشاورزی می‌آیند

فرماندار شهرستان طارم در ادامه به بافت کشاورزی و محصولات مختلف شهرستان طارم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: همه ساله با برداشت اولین محصول سال از کرفس تا زیتون و انار در فصل پاییز 1500 تا 6 هزار کارگر برای برداشت محصول از استان‌های هم‌جوار وارد شهرستان طارم می‌شوند و با وجود افزایش تقاضای کشاورزی به نیروی انسانی، برای کاهش شیوع کرونا ویروس محدودیتهایی برای ورود کارگران اعمال شده است.

وی خاطر نشان می‌کند: همشهریان طارمی در صورت مشاهده افراد غیربومی، اخبار را منعکس نمایند تا در اسرع وقت رسیدگی گردد.

خودروی بومی، سرنشین غیربومی

این مسئول با تایید اینکه افراد غیربومی در روزهای کرونایی و با وجود محدودیتها به شهرستان طارم وارد می‌شوند، اذعان می‌کند: ممکن است خودروهای بومی از ورودی شهر سرنشینان که بیشترشان کارگران غیربومی هستند را با خود به شهرستان وارد کنند و چون سرنشینان خودروها کنترل نمی‌شوند از ورود این افراد نمی‌توان مطلع شد.

نقاهتگاه 90 تخت‌خوابی

یکی دیگر از شهروندان طارمی نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه نقاهتگاه‌های موجود در شهرستان طارم توسط خیرین ایجاد شده است، اظهار می‌کند: با وجود حمایتهای مردمی این نقاهتگاه هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌ است.

باقری، از کارکنان شبکه بهداشت طارم می‌گوید: به دلیل اینکه لزومی برای نقاهتگاه وجود ندارد این نقاهتگاه به بهره‌برداری نرسیده است و بیماران کرونایی بدحال به بیمارستان ولیعصر زنجان منتقل شده و بیمارانی که از وضعیت جسمی بهتری برخوردار هستند در بیمارستان شهدای طارم بستری می‌شوند.

به گفته وی نقاهتگاه 90 تخت خوابی شهرستان طارم به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد که 66 تخت ویژه مردان و 24 تخت برای زنان دارد.

هر چند تلاش پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستانهای سطح کشور و همچنین اقدامات اتخاذ شده توسط دولت برای مقابله با بیماری و ویروس کرونا در سطح کشور چشمگیر و مثال زدنی است، ولی موفقیت هر چه بیشتر تلاشهای درمانی در ارتباط با کرونا و قطع کردن زنجیره این بیماری، منوط به نهادینه شدن و ترویج فرهنگ رعایت بهداشتی فردی و فاصله گذاری اجتماعی در بطن جامعه است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکرونا در طارمفرماندار طارمرئیس شبکه بهداشت طارم
sedayezanjannews.ir/nx1690


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»