یک منبع آگاه: عدم اتصال استاندارد و ایمن تیر دروازه علت حادثه برای دانشآموز خدابنده ای در شهرستان ابهر بوده است/نماینده ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس: پایین بودن اعتبارات اختصاصی بر کمیت و کیفیت فضاهای ورزشی مدارس تاثیر گذاشته است/جامعهشناس زنجانی: وزیر آموزش و پرورش و مدیر کل استان باید پاسخگو باشند، سالانه ۱۰ تا ۱۵ دانشآموز به دلیل حوادث زنگ ورزش فوت میکنند
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: روز سهشنبه 27 آبانماه 1404 بود که روابط عمومی آموزش و
پرورش استان زنجان با انتشار اطلاعیهای، خبر از حادثهای دلخراش برای دانشآموز یکی
از مدارس شهرستان ابهر داد که در آن یکی از دانشآموزان پسر پایه هفتم مقطع متوسطه
اول یک مدرسه شبانهروزی که از یکی از روستاهای شهرستان خدابنده در این مدرسه مشغول
به تحصیل بوده، در حین بازی دچار حادثه شده و جان خود را از دست داد.
از آن
روز تا زمان نگارش گزارش (یکم آذرماه 1404) هیچ خبر رسمی از چند و چون این حادثه
اعلام نشد و این سکوت موجی از گمانهزنیها در مورد جزئیات حادثه را به همراه داشت
و موجب شد جمعی از اولیای دانشآموز ابهری نیز درخواست کنند تا آموزش و پرورش نسبت
به بررسی علت حادثه اقدام و اطلاعرسانی لازم را داشته باشند.
هر چند
تاکنون خبر رسمی از چند و چون این حادثه در دست نیست اما یک منبع آگاه در گفتوگو
با صدای زنجان اعلام میکند: عدم ایمنسازی تیر دروازه زمین فوتبال در ابهر باعث
حادثه و مرگ دانشآموز بوده است.
این منبع
آگاه که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است همچنین با اشاره به نوساز بودن این زمین
ورزشی تاکید میکند: این مجموعه در سالهای اخیر به بهرهبرداری رسیده و موضوع
فرسوده بودن تجهیزات منتفی است.
این
منبع آگاه اعلام میکند: موضوع همچنان در دست بررسی است اما به نظر میرسد خطای مدیریت
مجموعه در عدم نظارت بر ایمن سازی تجهیزات ورزشی با توجه به دستورالعملهای ارسالی
از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان محرز میباشد.
ایمنسازی
مدارس در پروژه مهر از شعار تا واقعیت
در
حالی این حادثه رخ داده که یکی از اهداف پروژه مهر پیش از آغاز سال تحصیلی، رعایت
دستورالعملهای ایمنی در فضاهای آموزشی و ورزشی اعلام شده است و مدیران مدارس پیش
از آغاز سال و حضور دانشآموزان در مدارس وظیفه دارند نسبت به ایمنسازی همه
مخاطرات احتمالی در مدارس اقفدام کنند موضوعی که محمد نبیلو، دبیر پروژه مهر
استان زنجان در تابستان امسال نیز بدان اشاره داشته و با اشاره به شعار امسال «توسعه
عدالت آموزشی برای ایران، برای مدرسه»، از آغاز رسمی اجرای این طرح ملی در استان
خبر داده و ادامه میدهد: مهمترین محورهای اجرایی این پروژه شامل توسعه عدالت
آموزشی با تأکید بر کاهش شکافهای آموزشی و ارتقای کیفیت تحصیلی در مناطق کمبرخوردار،
بهسازی ۳۷ باب ساختمان آموزشی و تجهیز ۱۵۰ مدرسه در قالب ۸۳۴ کلاس درس، ارسال بیش
از دو میلیون جلد کتاب درسی و خرید تجهیزات آموزشی و ورزشی، ساماندهی کلاسها، ثبتنام
مطلوب دانشآموزان و ارتقای کیفیت محتوای درسی - تقویت تعامل میان خانوادهها،
معلمان و جامعه محلی و توجه به نقش معلم - بهسازی سرویسهای بهداشتی مدارس و رعایت
دستورالعملهای ایمنی - ایجاد
بستر مناسب برای رشد علمی، پژوهشی و مهارتی دانشآموزان است.
حال
سئوال این است، چرا با وجود اجرای پروژه مهر در مدارس استان این مورد ایمنسازی
نشده و سهلانگاری و کوتاهی کدامیک از مسئولان مدرسه عامل این حادثه بوده است؟
بودجه
اختصاصی به فضایهای ورزشی و آموزشی نیز به قدری پایین است که تعمیرات لازم در آن
اتفاق نمیافتد
منصور
علیمردانی نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس نیز در این زمینه در گفتوگو
با صدای زنجان با اشاره به اینکه متاسفانه حادثه مرگ دانشآموز ابهری در یکی از
مدارس شبانهروزی این شهرستان یک حادثه وحشتناک و دلخراش بوده است، بیان میکند:
به نظر میرسد این دانشآموز در حال بازی با تیر دروازه بوده که گویا از تیر آویزان
شده و یا بارفیکس میرفته است که به دلیل عدم حفظ تعادل ابتدا خود افتاده و سپس تیر
دروازه هم روی وی افتاده است و تاین حادثه رخ داده است.
وی با
اشاره به اینکه طبق اظهارات این دانشآموز ضربه مغزی شده و با وجود حضور پزشکی امکان
نجات دادن وی وجود نداشته است، اضافه میکند: البته این موضوع همچنان در دست بررسی
بوده و به زودی نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.
علیمردانی
در ادامه با اشاره به مشکلات اعتباری و بودجهای در آموزش و پرورش استان زنجان به
ویژه شهرستان ابهر اظهار میکند: در بودجهریزی پیگیر هستیم تا با تخصیص اعتبار شرایط
آموزشی و ورزشی بهبود پیدا کند.
نماینده
مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس با بیان اینکه سرانه ورزشی در استان و
شهرستان بسیار پایین است، تصریح میکند: فضاها و چمنهای ورزشی موجود به قدری کم
است که پاسخگوی نیاز نیست.
وی
خاطر نشان میکند: بودجه اختصاصی به فضایهای موجود نیز به قدری پایین است که
تعمیرات لازم در آن اتفاق نمیافتد.
سرانههای
آموزشی و ورزشی زنجان پایینتر از کشور
علیمردانی
با بیان اینکه سرانه ورزشی در استان زنجان پایینتر از میانگین کشوری است، عنوان
کرد: این آمار در شهرستانها نیز کمتر از مرکز استان است.
نماینده
مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس تاکید میکند: در مجموع سرانه فضای آموزشی در
استان کم است چه برسد به سرانه ورزشی و کارگاهی.
وی با
بیان اینکه سرانه آموزشی به ویژه در شهرها بسیار پایینتر از میانگین کشوری است،
میگوید: این سرانه در روستاها به دلیل شرایط خاص خود و خالی شدن روستاها بالاتر
بوده و در واقع سرانه کاذب دارد.
۹۰
درصد مدارس دولتی و غیردولتی فاقد سالن ورزشی استاندارد هستند
کریم
رفاهی، جامعهشناس زنجانی، نیز در این زمینه با اشاره به اهمیت رعایت اصول ایمنی
در کلاسهای تربیتبدنی، تأکید کرد: براساس آییننامهها و دستورالعملهای وزارت
آموزشوپرورش، مدارس موظفاند فضای فیزیکی و تجهیزات ورزشی را ایمنسازی و
استانداردسازی کنند.
وی
افزود: در بخشنامهها بهصراحت آمده است که دانشآموز و ورزشکار باید نسبت به
مقررات ایمنی آگاه شود و این وظیفه معلمان و مربیان ورزش است که پیش از شروع فعالیتها
این آموزشها را ارائه دهند.
رفاهی
با تأکید بر ضرورت آموزش اصول ایمنی پیش از آغاز سال تحصیلی گفت: اعتقاد من این
است که مربیان ورزش باید دو تا سه جلسه پیش از شروع فعالیت عملی، آییننامهها،
فلسفه ورزش و حقوق ورزشی دانشآموزان را برای آنها تشریح کنند. بخشی از این موارد
جزو حقوق اساسی دانشآموزان است.
وی
خاطرنشان کرد: در صورت بروز صدمه ناشی از وسایل غیر استاندارد یا نبود بازدید از
تجهیزات ورزشی، مسئولیت حقوقی متوجه مربی و مدیر مدرسه است. به همین دلیل بازدید عینی
و مستمر تجهیزات، زمین بازی، دروازهها، کفپوشها و… ضروری است.
رفاهی
توضیح داد: همه مدارس موظفاند برگه سلامت جسمانی دانشآموز را که باید به تأیید
پزشک رسیده باشد، در پرونده ثبتنام قرار دهند. اگر دانشآموزی مشکل قلبی داشته
باشد و در فعالیت سنگین ورزشی دچار حادثه شود، این مسئولیت متوجه خانواده است که
باید موضوع را به مدیر مدرسه اطلاع دهد.
این
جامعهشناس با اشاره به مشکلات زیرساختی اظهار کرد: ۹۰ درصد مدارس دولتی و غیردولتی
فاقد سالن ورزشی استاندارد هستند. اجرای زنگ ورزش در فضای روباز، استفاده از بتن و
آسفالت به جای کفپوش استاندارد، رعایتنشدن فاصله ایمنی از دیوارها، نبود فنسکشی
مناسب، وجود گودالها و کانالهای جمعآوری آب و همچنین مهار نشدن دروازههای
فوتبال و هندبال از مهمترین چالشهاست.
وی
هشدار داد: هر سال بین ۱۰ تا ۱۵ دانشآموز در کشور به خاطر مسائل مرتبط با ورزش
مدرسه دچار حادثه منجر به فوت میشوند. این آمار نگرانکننده است و نشانه نبود
نظارت کافی بر استانداردهاست.
رفاهی
با صراحت گفت: نمیتوان تنها مدیر یا مربی ورزش را مقصر دانست. باید از بالاترین
سطوح آموزشوپرورش پاسخ خواست. اول وزیر آموزشوپرورش، سپس مدیرکل استان، بعد رئیس
اداره شهرستان و نهایتاً مدیر و مربی ورزش باید پاسخگو باشند. وقتی ۹۰ درصد مدارس
سالن ورزشی ندارند، چگونه زنگ ورزش را به عنوان یک درس رسمی تعیین میکنند؟
وی
افزود: اعضای انجمن اولیا و مربیان نیز باید در این موضوع وارد میدان شوند. مردم
به آنها رأی دادهاند که حامی مدرسه باشند.
جان
دانشآموزان نباید در اولویتهای پایینتر قرار گیرد
وی با
اشاره به تضاد برخی سیاستگذاریها گفت: همانطور که مدارس ملزم میشوند اتاقی را
برای نمازخانه اختصاص دهند، باید به همان اندازه برای ایمنی محیط ورزشی اهمیت قائل
شوند، جان دانشآموزان نباید در اولویتهای پایینتر قرار گیرد.
رفاهی
پیشنهاد داد: پیش از آغاز سال تحصیلی، باید جلسهای مشترک میان آموزشوپرورش و
اداره کل ورزش و جوانان برگزار شود تا بخشی از سالنهای ورزشی در ساعات آموزشی در
اختیار مدارس قرار گیرد.
اهمیت
اطلاعرسانی شفاف و نقش روابط عمومی
وی
درباره ابهامهای ایجادشده پس از فوت یک دانشآموز و ارتباط ندادن آن بهطور شفاف
با علت اصلی اظهار کرد: یکی از مهمترین وظایف روابطعمومیها اطلاعرسانی دقیق
است. عدم شفافیت باعث افزایش شایعات، ایجاد بار روانی و بدبینی مردم میشود. در
عصر دیجیتال پنهانکاری نتیجهای جز تشویش اذهان ندارد.
رفاهی
تأکید کرد: روابطعمومیها نباید به بهانه محافظهکاری از انتشار اطلاعات درست
خودداری کنند. مطبوعات دیر یا زود حقیقت را پیگیری خواهند کرد.
رفاهی
گفت: برای جلوگیری از تکرار حوادث، نباید صرفاً مقصر پیدا کرد؛ باید راهکار ارائه
داد.
این
جامعه شناس زنجانی تاکید کرد: مسئولیت اصلی با ساختار آموزشوپرورش است و تا زمانی
که استانداردهای ایمنی رعایت نشود، نمیتوان انتظار داشت زنگ ورزش بدون حادثه
برگزار شود.
انتهای
پیام