کد خبر: 1700
1399/01/30 - 15:21


صدای زنجان نابودی پوشش گیاهی گون در دامنه کوه دوشاخ زنجان بررسی می‌کند

جمعه سیاه گَوَن‌ها

پاسخ اداره کل منابع طبیعی استان: هنوز چیزی مشخص نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- بامداد جمعه 29 فروردین‌ماه سال جاری، کلیپی که حکایت از تخریب گونه گیاهی ارزشمند گون در دامنه جنوبی کوه دوشاخ زنجان داشت در فضای مجازی منتشر شد.

گونه گون براساس ماده یک قانون حفظ و حمایت مصوب سال ۷۱ یکی از گونه‌های ممنوع‌القطع بوده که لزوم حراست از آن صراحتا در قانون قید شده است.

در پی انتشار این کلیپ صدای زنجان برای پیگیری علت غفلت اداره کل منابع طبیعی از پوشش گیاهی گون که بخش قابل توجهی از این گونه ارزشمند توسط شخم از بین رفته و احتمال تصرف و زمین‌خواری نیز می‌رود، از ساعت 9 صبح جمعه 29 فروردین‌ماه تماس‌‌ تلفنی مکرری با مدیرکل و معاون حفاظت این دستگاه برقرار کرد که پاسخی در پی نداشت.

اما یکی از مسئولان این دستگاه نیز که اطلاعی از نابودی گونه گون در دامنه کوه دوشاخ نداشت به صدای زنجان گفت: حتما موضوع را از طریق حفاظت پیگیری می‌کنم اما شما هم برای پیگیری با شماره 1504 تماس بگیرید تا اگر گشت حفاظتی بود در محل حاضر شود! من هم فردا از مسئول مربوطه موضوع را جویا می‌شوم!

او در پاسخ به درخواست صدای زنجان مبنی بر پیگیری نابودی بخشی از گونه‌های گون کوه دوشاخ و فراهم کردن امکان مصاحبه با مدیرکل، معاون حفاظت یا فرمانده یگان حفاظت عنوان کرد: بتوانم پیگیری می‌کنم و اگر نشد تماس می‌گیرم!

مسئولان اداره کل منابع طبیعی استان که معتقدند دستورالعمل مربوط به گونه گون به شدت با تخریب این گونه ارزشمند مقابله می‌کند، هنوز نتوانسته‌اند تشخیص دهند که آیا این بخش از دامنه کوه دوشاخ که در آن گونه گون از بین رفته است جزو اراضی ملی است یا نه!

صدای زنجان امروز شنبه 30 فروردین‌ماه به منظور اطلاع از ملی بودن یا نبودن محل نابودی گونه ارزشمند گون، موضوع را از سوی مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان پیگیری کرد اما ظاهرا دست‌اندرکاران و کارشناسان هنوز در اینکه دامنه جنوبی کوه دوشاخ یعنی محل نابودی بخش اعظمی از گون‌ها متعلق به منابع طبیعی است یا نه، به نتیجه نرسیدهاند و نیازمند تطبیق هر چه دقیق مختصات محل با نقشه هستند که نتیجه آن را اداره منابع طبیعی شهرستان زنجان تا امروز یا نهایتا فردا اعلام می‌کند!

البته یکی از کارشناسان فعال در اداره منابع طبیعی که نخواست نامی از وی در رسانه صدای زنجان منتشر شود با بیان اینکه دستورالعمل مربوط به گونه گون تنها اراضی تحت نظارت سازمان جنگل‌ها را شامل می‌شود، تاکید کرد: اگر مشخص شود مالکیت دامنه جنوبی کوه دوشاخ زنجان با منابع طبیعی نیست، این دستگاه هیچ مسئولیتی در قبال نابودی گون و برخورد با عاملان تخریب ندارد!

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتخریب گَوَن هامنابع طبیعی زنجانکوه دوشاخ زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1700


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»