کد خبر: 17097
1404/09/16 - 9:9


صدای زنجان چالش آلوگی هوا و نبود سیاهه انتشار در استان را بررسی می‌کند؛

آلودگی هوای زنجان بدون اطلاعات!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان: برخلاف کلان‌شهرها، در زنجان هنوز مطالعه‌ای برای تعیین سهم منابع آلاینده صورت نگرفته است/معاون حمل‌و‌نقل اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان: 278 دستگاه ناوگان باری بالای 50 سال (فرسوده) در زنجان وجود دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ ثمین شکوری: آلودگی هوا یکی از دغدغه‌های متولیان حوزه محیط زیست و شهروندان در استان زنجان است، موضوعی که علل و عوامل آن نیازمند بررسی دقیق و کارشناسی و اطلاع‌رسانی شفاف در راستای کاهش نگرانی شهروندان است.

نبود سیاهه انتشار یکی از علل عدم اطلاع دقیق از وضعیت آلودگی هوا در استان زنجان است، موجودی، فهرست یا سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا، محاسبه میزان آلاینده‌های موجود در جو است. یک موجودی انتشار معمولاً شامل کل انتشارات مربوط به یک یا چند گاز خاص گلخانه‌ای یا آلاینده‌های هوا است که منشاء آن در همه دسته‌های منبع در یک منطقه جغرافیایی خاص و در یک بازه زمانی مشخص است.

به بیان دیگر، سیاهه انتشار شامل مجموعه‌ای از داده‌ها است که انتشار آلایندگی تولیدی از منابع گوناگون را به تفکیک مکانی و زمانی بیان می‌کند. هدف از توسعه سیاهه انتشار، کمی سازی مقادیر آلایندگی تولیدی از منابع مختلف، شناسایی و اهمیت سنجی و مقایسه منابع مختلف برای آلایندگی های گوناگون، تولید مقادیر اولیه مورد نیاز برای مدل های پراکنش آلودگی هوا و مدل های عددی فتوشیمیایی بزرگ یا کوچک مقیاس و اجرا و اثر سنجی سناریوهای مختلف کاهش آلودگی هواست.

 زنجان هنوز سیاهه انتشار ندارد

در این زمینه سیدرضا موسوی مشکینی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه برخلاف کلان‌شهرها، در استان زنجان هنوز مطالعه‌ای برای تعیین سهم منابع آلاینده صورت نگرفته، اظهار کرد: خوشبختانه استان زنجان با چالش اساسی آلودگی هوا مواجه نیست و مطالعات در زمینه سیاهه انتشارفعلا فقط برای کلانشهر‌ها در دستورکار قرار گرفته، امیدواریم در آینده این مطالعات در دستورکار سایر استان‌ها نیز قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در پاسخ به سئوالی در مورد سهم خودروهای فرسوده به ویژه کامیون‌ها با اشاره به اینکه کامیون‌های فرسوده از مهم‌ترین تولیدکنندگان آلاینده‌ها هستند، عنوان کرد: ماشین‌های سنگین با توجه به حجم سیلندر و نوع سوختشان حتماً در ایجاد آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه استان زنجان در مسیر یکی از مهم‌ترین کریدورهای شمال‌غرب قرار دارد، خاطر نشان کرد: بخش قابل توجهی از کامیون‌های داخلی و خارجی، از محور‌های استان زنجان عبور می‌کنند که این مسئله باری را به آلودگی هوا استان تحمیل می‌کند.

موسوی مشکینی با اشاره به اینکه زنجان از شرق، جنوب و غرب با شهرک‌های صنعتی احاطه شده و این موضوع، به‌ویژه در زمان وارونگی دما (اینورژن)، تجمع آلاینده‌ها را تشدید می‌کند، افزود: در مقاطعی از سال به‌خصوص هنگام اینورژن، گازهای واحدهای صنعتی می‌توانند مشکل‌ساز شوند.

 هزینه بالا و نبود تسهیلات کافی مانعی برای نوسازی ناوگان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در ادامه با اشاره به هزینه بالا و نبود تسهیلات مورد نیاز برای مالکان ناوگان حمل و نقل، گفت: هزینه بالا خرید وسیله و نبود تسهیلات کافی یک چالش اساسی برای مالکان ناوگان حمل‌و‌نقل به‌شمار می‌رود، چرا که برای خرید ناوگان جدید مالکان باید هزینه‌های زیادی را بپردازد که تامین آن نیازمند ارائه تسهیلات است.

وی  کندی نوسازی ناوگان استان زنجان را یکی از مهم‌ترین مسائل آلودگی هوا دانست و عنوان کرد: روند نوسازی ناوگان به کندی درحال اجرا است و شتاب لازمه را ندارد، بحث اسقاط یک دستور ملی است و فقط هماهنگی‌های مربوطه در استان‌ها انجام می‌شود.

278 دستگاه ناوگان باری بالای 50 سال در زنجان وجود دارد

یکی از مهمترین آلاینده‌های موثر هوا در استان زنجان وجود ناوگان حمل و نقل باری فرسوده است، که با توجه به تصمیمات جدید مسئولان کشور، قرار است در اجرای طرحی که با ارائه مشوق‌های مالی قابل‌توجه به مالکان ناوگان فرسوده به‌دنبال تسریع نوسازی و کاهش آلودگی هواست، حدود ۱۴ تا ۱۷ هزار کامیون و تریلر با عمر بیش از ۵۰ سال طی یک طرح ملی در مدت ۱۲ ماه از چرخه حمل‌ونقل کشور خارج شوند. مساله حائز اهمیت آلودگی هوا، دیگر یک مسئله مقطعی نیست بلکه بحرانی است که هر سال با سرد شدن هوا چهره واقعی‌اش را نشان می‌دهد. این بحران تنها برای آلودگی ناشی از کارخانه‌ها نبوده بلکه ناوگان فرسوده حمل‌ و نقل به‌ ویژه کامیون‌ها و خودروهای سنگین قدیمی، درحال حاضر یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان آلایندگی در کشور هستند که استان زنجان نیز با کاستی‌های اساسی در زمینه پایش آلایندگی، نوسازی ناوگان و مدیریت منابع آلاینده روبه‌رو است.

همچنین در این زمینه غلامرضا کرمی، معاون حمل‌و‌نقل اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان زنجان با اشاره به وضعیت ناوگان فرسوده استان، اظهار کرد: طبق آیین‌نامه‌ها و ضوابط موجود، سن فرسودگی ناوگان باری بالای 25 سال تعیین شده است؛ در استان زنجان نیز 278 دستگاه ناوگان باری وجود دارد که عمر آنها بیش از 50 سال است، وجود چنین ناوگانی علاوه بر افزایش احتمال خرابی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری، مصرف سوخت و آلایندگی را افزایش می‌دهد.

وی افزود: با توجه به اهمیت نوسازی این ناوگان، برنامه‌های اسقاط در سال جاری با جدیت بیشتری دنبال می‌شود و بخشنامه جدیدی که اجازه واردات کامیون کشنده را در ازای اسقاط یک دستگاه فرسوده می‌دهد، فرصت مناسبی برای مالکان استان است تا ناوگان خود را به‌روزرسانی کنند.

جزئیات واردات کامیون‌های جدید به شرط مالکیت

معاون حمل‌و‌نقل اداره ‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه در سال جاری مالکان کامیون‌های فرسوده که عمر ناوگان آنها بیش از ۲۵ سال باشد، می‌توانند در قالب طرح واردات کامیون کشنده اقدام به  وارد کردن کامیون با سن حداکثر ۱۰ سال به کشور کنند، گفت:  شرط نخست این است که مالکیت وسیله نقلیه فرسوده در زمان ثبت سفارش حتماً به نام متقاضی باشد و استعلام سامانه راهور و سایر سامانه‌های مربوطه نیز مالکیت را تأیید کنند.

کرمی با بیان اینکه سود بازرگانی کامیون‌های وارد شده براساس سال تولید بین ۱ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد، تاکید کرد: این موضوع هزینه نهایی واردات را برای مالکان کمتر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: این بخشنامه هم‌اکنون فعال است و مالکان ناوگان فرسوده، شرکت‌های حمل‌ونقل کالا و شرکت‌های واردکننده می‌توانند برای ثبت سفارش اقدام کنند.

فعالیت 9 هزار و 175 راننده در حوزه حمل‌ونقل بار زنجان

کرمی با اشاره به آمار حوزه حمل‌ و نقل کشور، عنوان کرد: براساس آخرین آمارهای ثبت‌شده در سامانه‌های ملی، تعداد رانندگان فعال در بخش حمل‌ونقل مسافر کشور ۹۱ هزار و ۵۳۲ نفر است، همچنین بیش از ۵۷۶ هزار راننده در بخش حمل‌ونقل بار و ۱۰ هزار و ۹۶۵ راننده در حوزه وانت‌بار فعالیت می‌کنند که نشان‌دهنده گستردگی شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای و نقش راهبردی آن در اقتصاد کشور است.

معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان زنجان با اشاره به میزان ناوگان فعال در کشور، افزود: ناوگان باری کشور شامل 487 هزار و 222 دستگاه وسیله نقلیه است، همچنین 251 هزار و 295 دستگاه وانت‌بار و 85 هزار و 79 دستگاه ناوگان مسافری در خطوط بین‌شهری به جابه‌جایی کالا و مسافران می‌پردازند و این آمار نشان دهنده این است که ایران یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای در منطقه را دارد و بخش قابل توجهی از بار و مسافر کشور توسط این ناوگان جابه‌جا می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه استان زنجان نیز همسو با روند ملی در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای سهم بسیاری در جابه‌جایی کالا و مسافر دارد، عنوان کرد: در حال حاضر یک هزار و 576 راننده در بخش حمل‌ونقل مسافر استان و 9 هزار و 175 راننده نیز در حوزه حمل‌ونقل بار فعالیت می‌کنند.

کرمی ادامه داد: استان زنجان دارای 7 هزار و 332 دستگاه ناوگان باری و 2 هزار و 196 دستگاه وانت بار است.

وی با اشاره به ناوگان مسافری استان گفت: جمع کل ناوگان مسافری استان زنجان یک‌ هزار و 203 دستگاه است که از این تعداد 141 دستگاه را اتوبوس‌ها تشکیل می‌دهند و بخش مهمی از سفرهای برون‌شهری مردم استان توسط همین ناوگان انجام می‌شود.

21 هزار و 482 کارت هوشمند فعال در استان زنجان

معاون حمل‌و‌نقل اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان زنجان با بیان اینکه «کارت هوشمند» یکی از اصلی‌ترین ملاک‌های شناسایی فعالان حوزه حمل‌ونقل است، عنوان کرد: 21 هزار و 482 کارت هوشمند برای رانندگان و ناوگان استان صادرشده است که این رقم نشان‌دهنده حجم قابل توجه فعالیت حمل‌ونقل در استان زنجان است.

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: مسئول تحریریه

صدای زنجانآلودگی هواخودرو فرسودهثمین شکوری
sedayezanjannews.ir/nx17097


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»