اصغر اسماعیلی: تصادفات تنها به وضعیت راه محدود نمیشود و عوامل دیگری مانند فرهنگ رانندگی، آموزش و رفتار کاربران جادهها سهم عمدهای دارند
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: نشست خبری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان 25
آذرماه 1404 با اصحاب رسانه برگزار شد.
اصغر
اسماعیلی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان، در نشست خبری با اصحاب
رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته حمل و نقل اظهار کرد: با وجود محدودیتهای اعتباری،
تلاش برای حفظ ایمنی راهها، بهویژه در زمستان، با بسیج تمامی ظرفیتها ادامه
دارد.
مدیرکل
راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان با اشاره به اینکه در بخش راه، سه محور
اصلی نگهداری راهها، ایمنی، و اجرای پروژههای عمرانی مانند خطکشی و روکش پیگیری
میشود، عنوان کرد: مهمترین بخش راهداری زمستانی است؛ چرا که بخش اعظمی از نیروهای
ما در این دوره درگیر این عملیات میشوند.
وی
آمار دقیقی از شبکه راههای استان ارائه داد و گفت: استان زنجان دارای حدود ۵ هزار
و ۸۸۰ کیلومتر راه است که شامل ۲۰۰ کیلومتر آزادراه، ۱۶۵ کیلومتر بزرگراه، ۴۵۰ کیلومتر
راه اصلی، ۹۷۰ کیلومتر راه فرعی و ۴۲۰ کیلومتر راه روستایی است.
در
بخش راهداری زمستانی، حدود ۲۱۳ دستگاه ماشینآلات تخصصی فعال است
اسماعیلی
اضافه کرد: در بخش راهداری زمستانی، حدود ۲۱۳ دستگاه ماشینآلات تخصصی با همراهی
تقریباً ۴۰۰ نفر همکار در قالب راننده، اپراتور و ناظر، درگیر عملیات خواهند بود.
مدیرکل
راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان با اذعان به محدودیتهای کلان منابع مالی،
بر ضرورت استفاده بهینه از امکانات موجود تأکید کرد: با توجه به حجم 6 هزار کیلومتری
راهها، امکان خدماترسانی همزمان و ۲۴ ساعته با ماشینآلات موجود در هر لحظه
مقدور نیست.
وی
خاطر نشان کرد: بنابراین، با تکیه بر گروه تقریباً ۵۰۰ نفری فعال در حوزه راهداری،
حمل و نقل جادهای و پروژههای فنی، تلاش میشود با بهکارگیری نیروهای فصلی در
زمستان، کمبودها پوشش داده شود تا ایمنی کاربران جادهها تأمین گردد.
اسماعیلی
در پاسخ به سؤالی در خصوص ایمنی جادهها و آمار تصادفات افزود: ایمنی شهروندان
اولویت اصلی ما است که شامل نصب تابلوهای اخباری و اطلاعاتی، خطکشی و روشنایی میشود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان عنوان کرد: خوشبختانه در سال
گذشته حدود ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر خطکشی اجرا شده است، همچنین، در بحث حفاظ میانی
آزادراه زنجان، با تکمیل ۵ کیلومتر باقیمانده، کل ۱۲۰ کیلومتر آزادراه زنجان ایمنسازی
شده است.
وی در
خصوص هزینه بالای ارتقاء ایمنی توضیح داد: تکمیل حفاظ میانی در آزادراه حدود ۸ میلیارد
تومان اعتبار برای هر کیلومتر نیاز دارد؛ این هزینه معادل احداث یک راه روستایی
است. با این حال، برنامه ما افزایش حداقل ۱۰ کیلومتر حفاظ میانی در سال است.
محور
قیدار در حال ارتقا از راه فرعی به اصلی است
اسماعیلی
در جزئیات پروژه ارتقای این محور را تشریح کرد: وظیفه ساخت در راههای اصلی بر
عهده راه و شهرسازی است و محور قیدار نیز در حال ارتقا از راه فرعی به اصلی میباشد.
این پروژه ترکیبی است.
مدیرکل
راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان با بیان اینکه از سمت قیدار، ۲۴ کیلومتر
آن پیمانسپاری شده و در حال انجام است، بیان کرد: ۱۰ کیلومتر آن زیر بار رفته
است. با پیگیریهای انجام شده و بازدید مقامات عالی، ۵ کیلومتر دیگر نیز با
اعتبارات خاص به اداره کل راهداری تکلیف شد.
وی
خاطر نشان کرد: در مجموع، پروژه در حدود ۶۰ درصد پیشرفت قرار دارد و تلاش میشود
تا شهریورماه، بخشی از این قطعه حیاتی آسفالتریزی و به بهرهبرداری برسد.
اسماعیلی
همچنین از نصب دو دستگاه دوربین کنترل سرعت در کانونهای پر تصادف محور قیدار خبر
داد و افزود که دو دوربین دیگر نیز در برنامه امسال قرار دارد، هرچند آمار فوتیهای
این محور در بین ۱۰ محور اصلی استان، در رتبه ششم قرار دارد.
مدیرکل
راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان اعلام کرد: با همکاری نزدیک شرکت ملی نفت
منطقه زنجان، برای روزهای بحرانی و احتمال انسداد محورهای کوهستانی، برنامهریزی
دقیقی انجام شده است.
وی
گفت: براساس این هماهنگی، در روزهایی که شرایط جوی نامساعد و احتمال بسته شدن راهها
وجود دارد، سوخت مورد نیاز مناطق مختلف پیش از بروز بحران و یک روز زودتر تأمین و
تکمیل میشود.
مدیرکل
راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان تأکید کرد: ناوگان حمل سوخت استان زنجان
بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت است و شرکت ملی نفت منطقه با ظرفیت کامل پاسخگوی نیازهای
استان میباشد. به گفته وی، زنجان در زمینه توزیع و پخش سوخت جزو استانهای موفق
کشور محسوب میشود.
وی
همچنین خاطرنشان کرد: در دورههای بحرانی، همچون شرایط «جنگ ۱۲ روزه» و دیگر بحرانهای
گذشته، هیچگونه کمبود یا اختلالی در تأمین سوخت در استان وجود نداشته و حتی شرکت
ملی نفت زنجان به استانهای همجوار نیز کمکرسانی کرده است.
وی با
اشاره به کاهش آمار تلفات در برخی محورها، به آزادراه زنجان - قزوین به عنوان نمونۀ
موفق اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه حدود 90 درصد این محور بهسازی و روکش مجدد
شده و وضعیت آن نرمال است، اما پرحادثهترین محور استان بود.
اسماعیلی
با بیان اینکه این موضوع نشان میدهد تصادفات تنها به وضعیت راه محدود نمیشود و
عوامل دیگری مانند فرهنگ رانندگی، آموزش و رفتار کاربران جادهها سهم عمدهای
دارند، افزود: نصب دوربین، روکش و خطکشی جدید در 15 کیلومتر از این محور، کمک
بزرگی به کاهش آمار تلفات کرده است.
مدیرکل
راهداری زنجان تأکید کرد: برای ما حتی یک مورد فوت هم مهم و خط قرمز است. هدف ما
رسیدن به نقطهای است که هیچ تصادف فوتی در محورهای استان رخ ندهد.
وی در
پاسخ به سؤالی درباره تمهیدات حمل و نقل در شرایط نامساعد جوی، اظهار داشت: با
توجه به وضعیت کوهستانی استان، هماهنگی مستمری با هواشناسی و شرکتهای حملونقل
وجود دارد.
وی در
خصوص آزادراه زنجان - تبریز گفت: این محور هنوز در اختیار شرکت آزادراه زنجان-تبریز
است، اما مصوبات نهایی برای تحویل آن به سازمان راهداری در حال اخذ است. پس از تحویل،
عملیات اساسی بهسازی و اصلاح روکش که برای حدود 90 کیلومتر (دو طرف) لازم است، با
سرعت آغاز خواهد شد. پیشبینی میشود این عملیات به صورت ضربالاجل و در پروژهای
حدود دو ساله به اتمام برسد.
تعیین
عوارض در آزادراههای دولتی به صورت ملی و پیمایشی است
اسماعیلی
در مورد موضوع عوارض آزادراهها، توضیح داد: تعیین عوارض در آزادراههای دولتی به
صورت ملی و پیمایشی است، برای آزادراههای مشارکتی مانند زنجان - تبریز نیز اعداد
ثابتی از سالهای گذشته در نظر گرفته شده است. در خصوص مشکلات پرداخت و جریمههای
عوارض، پیگیریهای لازم با نهادهای مربوطه در دست انجام است.
اسماعیلی
با اشاره به حجم حدود 12 میلیون تنی حمل بار در سال در استان، گفت: حدود 50 تا 60
درصد این بار مربوط به بخش معدن است که از یک سو موتور محرک اقتصادی استان و از سوی
دیگر عامل تخریب راهها در صورت عدم کنترل است.
مدیرکل
راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان با اشاره به اقدامات انجامشده عنوان
کرد: انجام گشتهای مشترک کنترل بار، اجرای پروژه ایجاد «مراکز توزین و صدور
بارنامه هوشمند» در مبادی خروجی معادن مطابق قانون، برخورد جدی از طریق ابطال کارت
هوشمند رانندگان متخلف و تشکیل کمیسیونهای ماده 11 از جمله این اقدامات است.
وی
افزود: تکمیل و توسعه سامانههای هوشمند کنترل ناوگان برای نظارت بهتر بر این بخش
در دستور کار است.
کاهش
10 درصدی تلفات در هشت ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته
مدیرکل
راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان در پایان با اشاره به کاهش 10 درصدی
تلفات در هشت ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از رسانهها خواست به
عنوان پل ارتباطی با مردم، در ترویج فرهنگ رانندگی ایمن و آموزشهای لازم این
اداره کل را همراهی کنند تا شاهد کاهش بیشتر آمار تصادفات باشند
اسماعیلی
با اشاره به موضوع آزادراه و فرآیندهای مرتبط، اظهار کرد: پروژههای راهسازی دارای
فرآیندهای طبیعی و مشخصی هستند. این پروژهها پس از ساخت، وارد دوره نگهداری میشوند
و سرمایهگذار باید دوره بازگشت سرمایه خود را طی کند.
مدیرکل
راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان به برنامههای نوسازی ناوگان حمل و نقل
استان اشاره کرد و گفت:«توسعه و نوسازی ناوگان حمل کالا و مسافر از برنامههای ملی
و استانی است که هرسال در قالب تبصره ۱۸ بودجه، با مشارکت مالی متقاضیان و کمک
سازمان، انجام میشود.
وی
افزود: سال گذشته حدود ۳۳ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان مسافری شامل اتوبوس و
مینیبوس اختصاص یافت. اولویت امسال نیز با بخش مسافر است و پیشبینی میشود امسال
نیز حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان از این محل تخصیص یابد.
وی از عقد تفاهمنامه با بانک شهر و صندوق
کارآفرین برای پرداخت تسهیلات به شرط اسقاط خودروهای فرسوده نیز خبر داد.
اسماعیلی
در پاسخ به سوالی درباره آمار تصادفات، به تفاوت منابع آماری اشاره کرد و گفت:
مرجع نهایی آمار فوتیهای ناشی از تصادفات، پزشکی قانونی است که آمار کامل با تأخیر
حدود یک تا دو ماهه ارائه میکند. پلیس تنها آمار لحظه حادثه را اعلام میکند.
۶۶
درصد فوتیها در محل حادثه است
مدیرکل
راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان با استناد به آخرین آمار پزشکی قانونی
ارائهشده در کمیسیون ایمنی راههای استان گفت: ۶۶ درصد فوتیها در محل حادثه، ۱
درصد حین انتقال و ۳۳ درصد در بیمارستان اتفاق میافتد. همچنین ۸۰ درصد فوتیها
ناشی از شکستگیهای متعدد، ۱۳ درصد ناشی از ضربه به سر و حدود ۵ تا ۶ درصد ناشی از
خونریزی است.
اسماعیلی
در پایان به تجهیزات نصبشده در محورهای استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۴۵
دستگاه دوربین نظارت تصویری برای پایش شرایط جادهها، ۴۲ دستگاه دوربین ثبت تخلف،
۸۶ دستگاه ترددشمار و ۵ دستگاه سامانه پیامرسان متحرک در محورهای استان فعال است.
وی از
برنامهریزی برای نصب ۱۱ پروژه دوربین جدید در سال آینده خبر داد.
انتهای
پیام/