کد خبر: 1730
1399/02/07 - 15:24


رئیس هیئت مدیره انجمن صفی جایگاه‌داران زنجان با اشاره به وضعیت جایگاه‌های سوخت در روزهای کرونایی:

مواد شوینده با قیمت گزاف تهیه می‌شوند

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی جایگاهداران سوخت: درآمد جایگاه‌داران به شدت کاهش یافت؛ اما جزو صنوف آسیب‌پذیر محسوب نشد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی- از ابتدای اعلام شیوع ویروس کرونا در ایران، یکی از نقاط پرخطر برای انتقال این ویروس، پمپ‌های بنزین و جایگاه‌های عرضه سوخت عنوان شد که می‌بایست برای پیشگیری از شیوع کرونا اصول بهداشتی در این مراکز بیش از بیش رعایت شود و دستکش رایگان برای مردم ارائه گردد.

کارشناس ارشد بهداشت محیط استان با بیان اینکه با شیوع کرونا در استان دستورالعمل‌هایی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر رعایت اصول بهداشتی و ضدعفونی جایگاههای سوخت ابلاغ شد، می‌گوید: هم اکنون در پمپ بنزین‌ها این دستورالعمل‌ها رعایت میشود ولی در برخی از موارد مشاهده می‌شود که مردم رعایت نکرده و از دستکش‌های یکبار مصرف در جایگاهها استفاده نمی‌کنند.

جلیل نصیری در ادامه خاطر نشان می‌کند: طبق دستورالمعل‌ها کارگران پمپ بنزینها موظفند که سوختگیری را انجام دهند ولی در برخی از موارد یا خسته هستند و یا خود همشهریان اجازه سوخت‌گیری را به آنها نمیدهند.

دوبار در روز نظارت می‌شوند

نصیری اظهار می‌کند: به دلیل اینکه تعداد جایگاهداران در زنجان محدود بوده نظارتهای کاملی بر این صنوف میشود و حتی در برخی از موارد دو بار در روز نیز توسط کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نظارت و کنترل می‌شوند.

وی با بیان اینکه کارشناسان بهداشت در صورت مشاهده تخلف از سوی پمپ بنزینها مبنی بر رعایت نکردن موارد بهداشتی، تذکرات شفاهی و یا کتبی ارائه می‌دهند، ادامه می‌دهد: بعد از شروع طرح نظارتی ویژه گام دوم قطع زنجیره انتقال کرونا تاکنون فقط 5 تذکر کتبی به جایگاهداران سوخت ارائه شده است.

افزیش نظارت‌های بهداشت

این مسئول بهداشت با تاکید بر اینکه تعداد نظارت‌ها بر اصناف افزایش می‌یابد، تصریح می‌کند: در روزهای اخیر نیروهای بهداشت در بیمارستانها کاهش یافته تا نظارت‌های بیشتری بر صنوف اعمال شود.

کارشناس ارشد بهداشت محیط در زنجان خاطرنشان می‌کند: تا 5 اردیبهشت به صنوف فرصت داده شده که در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام نموده و با دریافت کد رهگیری به فعالیت خود ادامه دهند و در راستای کنترل دستگاه‌ها و اصناف، آموزش‌های لازم در راستای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ارائه شده است.

به طور مداوم گندزدایی انجام میشود

رئیس هیئت مدیره انجمن صفی کارفرمایی جایگاهداران عرضه سوخت استان با تاکید بر اینکه اصول بهداشتی در جایگاههای سوخت استان به طور کامل رعایت می‌شود، اظهار می‌کند: در طول شبانه روز به طور متوسط هر دو ساعت یکبار این جایگاهها توسط کارکنان پمپ بنزینها سمپاشی و گندزدایی می‌شوند.

اژدر رستمی می‌افزاید: علاوه بر سمپاشی توسط کارگران جایگاهها، ضدعفونی و گندزدایی توسط سپاه پاسداران و شهرداری نیز انجام می‌شود.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر در همه  58 جایگاه سوخت زنجان دستکش‌های یکبار مصرف برای مردم عرضه می‌شود و همچنین کارگران پمپ بنزینها در صورت تمایل رانندگان سوخت‌گیری خودروها را انجام می‌دهند.

رستمی از قیمت بالای مواد ضدعفونی برای جایگاهداران ابراز تاسف می‌کند و می‌گوید: هم اکنون قیمت الکل‌های 10 لیتری برای ضدعفونی تجهیزات پمپ‌بنزینها 430 هزار تومان و کارتن‌های دستکش یکبار مصرف نیز حدود 400 هزار تومان بوده و این درحالی‌ست که قبل از عید این دستکش‌ها با قیمت 200 هزار تومان به جایگاهداران عرضه میشد.

دبیر انجمن صنفی جایگاه‌داران عرضه سوخت زنجان نیز بر این باور است: مالکان پمپ‌بنزین‌ها با توجه به مسئولیت اجتماعی که داشتند علاوه بر اینکه ضدعفونی تجهیزات جایگاه را در دستور کار خود دارند می‌بایست شرایط امن و بهداشتی برای همشهریان ایجاد کنند که براساس آن توزیع رایگان دستکش‌های یکبار مصرف انجام می‌شود.

برخی کرونا را جدی نگرفته‌اند

حمیدرضا افضلی با تاکید بر اینکه اصول بهداشتی از سوی جایگاهداران و عموم مردم رعایت می‌شود، خاطرنشان می‌کند: برخی از شهروندان هنوز کرونا را جدی نگرفته و در زمان سوخت‌گیری خودروها از دستکش استفاده نمی‌کنند و این می‌تواند در شیوع کرونا بسیار تاثیرگذار باشد.

وی با تایید اینکه تاکنون به برخی از جایگاهداران تذکراتی مبنی بر رعایت اصول بهداشت داده شده است، اظهار می‌کند: پمپ‌بنزین‌ها یک مکان عمومی بوده و در کم‌فروش‌ترین جایگاههای زنجان حدود یک هزار و 500 نفر در روز مراجعه کننده دارد و ممکن است در این میان به دلیل افزایش حجم کاری اصول بهداشتی در مقطعی رعایت نشود و تذکراتی گرفته باشند.

افضلی با اشاره به نوع ضدعفونی‌ها در جایگاهها می‌افزاید: در فضاهای باز، سطوح با مواد مخلوط آب و وایتکس گندزدایی و تجهیزات و دستگاه‌های الکترونیکی تلمبه‌ها به دلیل حساسیت بالا و دست‌ها نیز با الکل ضدعفونی می‌شوند.

وی در ادامه تصریح می‌کنند: ضدعفونی پمپ‌بنزینها توسط پویش‌های مردمی نیز در طول شبانه‌روز انجام می‌شود که قابل ستایش است.

در بدترین شرایط بهترین خدمات‌رسانی انجام شد

دبیر انجمن صنفی جایگاه‌داران عرضه سوخت با اذعان به اینکه در شرایط کرونایی بیمارستانها، سوپرمارکت‌ها و پمپ‌بنزینها بیشتر در معرض خطر قرار دارند، اظهار می‌کند: در بدترین شرایط به خودروهای امدادی، اورژانس‌ها از سوی جایگاهداران خدمت‌رسانی شده است.

وی ادامه می‌دهد: با شیوع کرونا و تعطیلی بیشتر صنوف درآمد جایگاهداران به دلیل افت شدید فروش، به شدت کاهش یافت ولی با این وجود تا این لحظه جزو صنوف آسیب‌پذیر محسوب نشده  تا از مزایای آن بهره‌مند شوند. انتظار می رود مسئولان محترم نسبت به این موضوع تجدید نظر کنند.

این مسئول می‌گوید: علاوه بر کاهش درآمد جایگاهداران در این ایام، قیمتهای سرسام‌آور اقلام بهداشتی و ضدعفونی هزینه گزافی بر دوش مالکان پمپ‌بنزینها گذاشته بطوری‌که برای خرید مواد شوینده و دستکش‌های یکبار مصرف با قیمت گزاف هزینه می‌شود که این اقلام در طی دو یا سه روز به اتمام می‌رسند.

به گفته افضلی حواله‌های خرید اقلام بهداشتی توسط استانداری توزیع می‌شود و انجمن صنفی جایگاهداران آن را خریداری و با همان قیمت به جایگاهداران عرضه می‌کنند.


صدای زنجانکروناانجمن صنفی جایگاه‌داران عرضه سوختاصول بهداشتی و ضدعفونی جایگاه‌های سوخت
sedayezanjannews.ir/nx1730


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»