کد خبر: 1817
1399/02/15 - 13:34


هشدار؛ خطر انگ اجتماعی کرونا و افزایش شیوع آن

روانشناسان نسبت به خطر انگ اجتماعی کرونا و افزایش شیوع این ویروس هشدار دادند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ روانشناسان نسبت به خطر انگ اجتماعی کرونا و افزایش شیوع این ویروس هشدار دادند.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی صدای زنجان و به نقل از ایسنا، مشاور رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران با تأکید بر این‌که انگ اجتماعی کرونا موجب افزایش شیوع این ویروس می‌شود، اظهار کرد: انگ اجتماعی و برچسب‌زنی به بیماران مبتلا به کرونا سبب انزوای اجتماعی بیماران مبتلا به کرونا می‌شود، حتی باعث می‌شود مبتلایان بیماری خود را پنهان و از رفتارهای سالم اجتناب کنند و به فکر انتقال بیماری خود به دیگران بیفتند.

امین رفیعی‌پور با اشاره به این‌که در حوزه سلامت و بهداشت به ارتباطات منفی بین افراد جامعه با افراد مبتلا به بیماری خاص یا افرادی با نشانه‌هایی از علائم آن بیماری، انگ اجتماعی می‌گویند، بیان کرد: در واقع افراد در مواجهه با بیمارانی که دچار بیماری خاصی هستند، رفتارهای کلیشه‌ای و تبعیض‌آمیزی از خود بروز می‌دهند که این رفتارها منجر به صدمه دیدن شأن بیمار و در نهایت بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود. اما چرا کروناویروس یا کووید_۱۹ در جامعه منجر به بدنامی شد؟.

وی با بیان این‌که انگ اجتماعی می‌تواند سبب اختلالات رفتاری و تأثیر منفی بر بیماران، پزشکان، پرستاران، خانواده بیمار و ... شود، بدنامی کروناویروس در جامعه را وابسته به چند عامل عنوان کرد و ادامه داد: کووید-۱۹، ویروسی جدید و ناشناخته است، اظهارات زیادی درباره آن وجود دارد و انسان‌ها نمی‌دانند که قرار است چه اتفاقی رخ دهد. انسان‌ها از ناشناخته‌ها می‌ترسند و این ترس را به مبتلایان ارتباط می‌دهند و همین موضوع سبب انگ اجتماعی زیاد و رفتارهای نامناسبی نسبت به کروناویروس شده است.

مشاور رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران با اشاره به رفتارهایی که انسان‌ها در مواجهه با مبتلایان کروناویروس از خود نشان می‌دهند، افزود: مردم در مواجهه با بیماران مبتلا به کرونا به آن‌ها برچسب می‌زنند و می‌گویند او بیمار کرونایی است یا به محض این‌که بیمار مبتلا به ویروس کرونا یا فردی که دارای علائمی مشابه بیماری کروناست را مشاهده می‌کنند از آن محیط خارج می‌شوند و رفتارهای تبعیض‌آمیز از خود بروز می‌دهند. باید توجه کرد که کرونا نوعی بیماری است و ممکن است فرد مبتلا هیچ نقشی در بیمار شدن خود نداشته باشد، پزشکان و پرستاران و حتی خانواده‌های کادر درمانی در معرض خطر ابتلا هستند.

وی با اشاره به این‌که رعایت فاصله اجتماعی با رفتار تبعیض‌آمیز متفاوت است، افزود: فردی که دچار بیماری کرونا می‌شود، نیازمند مراقبت است، اگر قرار باشد همه نزدیکان از او دوری کنند، درنهایت فرد بیماری خود را کتمان و به دیگران آسیب می‌زند.

نباید به بیماران مبتلا به کرونا، برچسب «کرونایی» بزنیم

این روانشناس سلامت افزود: نباید به بیماران مبتلا به کرونا، برچسب «کرونایی» بزنیم بلکه باید گفت فرد، به بیماری کرونا مبتلاست؛ باید جملات را به درستی بیان کرد و همچنین از تسری دادن این بیماری به نژاد، قوم یا کشوری خاص پرهیز کنیم.

به گفته رفیعی‌پور، انگ اجتماعی و برچسب‌زنی به بیماران مبتلا به کرونا موجب انزوای اجتماعی بیماران مبتلا به کرونا می‌شود، حتی سبب می‌شود مبتلایان بیماری خود را پنهان و از رفتارهای سالم اجتناب کنند و به فکر انتقال بیماری خود به دیگران بیفتند.

لازمه کاهش انگ اجتماعی، شفاف‌سازی است 

مشاور رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران با تأکید بر این‌که انگ اجتماعی سبب افزایش شیوع کروناویروس می‌شود، تصریح کرد: برای کاهش انگ اجتماعی باید اطلاعات درباره این بیماری، نحوه ابتلا به آن و راه‌های پیشگیرانه را شفاف‌سازی کرد، این کار موجب کاهش استرس و اضطراب مردم می‌شود.

رفیعی‌پور ادامه داد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که اگر در محیطی فردی عطسه یا سرفه‌ای کند همه از او فرار می‌کنند اما اگر این فرد بهداشت را رعایت و از دستمال استفاده کند یا در صورت در دسترس نبودن دستمال آرنج خود را مقابل صورتش بگیرد، با این کار احتمال واگیر کاهش می‌یابد. شاید برخی از این عطسه‌ها و سرفه‌ها حساسیت فصلی باشند و به کرونا ارتباطی نداشته باشند./ انتهای پیام


صدای زنجانسازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایرانکروناانگ و برچسب اجتماعی
sedayezanjannews.ir/nx1817


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»