کد خبر: 1833
1399/02/16 - 9:56


صدای زنجان دغدغه‌ها و مشکلات معلمان را پیگیری می‌کند؛

صدای معلم

بند ۱۲ از اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف به پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت رفاه و رفع فقر و بر طرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه است.»

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میر‌عیسی‌خانی - بند ۱۲ از اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف به پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت رفاه و رفع فقر و بر طرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه است.»

امسال در حالی وارد روز و هفته معلم شدیم که همانند سال‌های گذشته اعتراضات معلمان نسبت به مطالباتشان از جمله خواسته‌های اقتصادی و معیشتی خود همچنان ادامه دارد. باید دید چقدر درجهت برآورده کردن خواسته‌های رفاهی و رفع فقر و محرومیت بنابر بند ۱۲ از اصل سوم در زمینه برابری عدالت اقتصادی گام برداشته شده است.

شواهد نشان می‌دهد  که متأسفانه نگرانی‌ها از حقوق و مزایای غیر مکفی و نابرابری‌های حقوقی و رفاهی، مشکلات و مسائل مختلف و کلیشه‌ای  که وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی «دانایی و آگاهی» فرزندان این کشور با آن روبرو است، هنوز هم، روح و جسم معلمان و فرهنگیان را  آزار می‌دهد.

اگرچه بارها و بارها و به مناسبت‌های مختلف این دغدغه‌ها و مشکلات بیان شده است  اما این روز‌ها به بهانه روز و هفته معلم و «امید به تحقق حداقل‌ها» موجب شد، این فرصت را بار دیگر برای احقاق حقوق معلمان و فرهنگیان غنیمت شمرده و ضمن یادآوری پاره‌ای از مشکلات همیشگی معلمان و فرهنگیان مواردی را برای توجه بیشتر و نگاه مسئولانه در جهت برآورده کردن آن‌ها اشاره کنیم.

چند دسته بودن معلمان آسیب‌زننده است

در این خصوص محمد نظری، یکی از معلمان تازه کار ابتدایی که نزدیک به سه سال است در مناطق دور افتاده ماهنشان به امر مقدس تدریس می‌پردازد، با اشاره به اینکه در حال حاضر معلم‌ها چند دسته هستند، گفت: یک گروه از این معلمان حق‌التدریس هستند که وضعشان به مراتب از سایر گروه‌ها بسیار وخیم‌تر است و کارشان سخت است و در تقسیم‌بندی مناطق، آنها را به مناطق سخت‌تر اعزام می‌کنند و تابستان و عید را حقوق نمی‌گیرند و حقوقشان هم کمتر از سایر معلمان است.

وی ادامه داد: اغلب معلمان مدارس خصوصی جزو این دسته هستند که حق‌التدریسی هستند و معمولا معوقات حقوقی زیادی نیز دارند و ممکن است 3 ماه حقوق معوقه داشته باشد.

این معلم افزود: یک گروه از دیگر از معلمان، معلمان ماده 28 هستند که در دانشگاه در رشته دیگری تحصیل کرده‌اند و پس از آزمون استخدامی وارد این سیستم شده‌اند و حقوق و مزایای این گروه هیچ تفاوتی با معلمان دانشگاه تربیت معلم ندارد ولی معلمان فارغ‌التحصیل از دانشگاه تربیت معلم، استخدام رسمی هستند و معلمان ماده 28 سه تا چهار سال پیمانی فعالیت خواهند داشت و سپس رسمی می‌شوند که این چند دسته بودن معلمان آسیب‌زننده است چرا که به هر حال و از هر سیستمی که معلمان جذب شوند در نهایت کار همه آنها برابر و مساوی است.

عدم نظارت بر مکان استقرار معلمان مناطق دورافتاده

نظری افزود: معلمان تازه‌کار به دلیل اینکه به مناطق دور‌افتاده فرستاده می‌شوند سختی کارشان به مراتب بیشتر است. مناطقی که گاهی اوقات در ایام زمستان راه‌های آن بسته می‌شود و شما امکان تردد پیدا نمی‌کنید و بایستی در آن روستا ساکن شوید و عدم امکانات و نبود اینترنت و آنتن‌دهی مناسب موبایل گاهی کلافه کننده است و این مسائل در واقع ماهیت کار است اما این طور نیست که اداره آموزش و پرورش بر روی مشکلات این معلمان نظارت داشته باشد و کسی بر روی احوالات معلم پس از اعزام وی به این مناطق نظارتی ندارد.

حقوق معلمان، از دغدغه‌های اصلی آنها

این معلم اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی معلمان همواره حقوق آنها بوده است و این قدر که بحث و درگیری بر روی مسئله حقوق معلمان وجود دارد که همه انرژی معلمان صرف این مسئله می‌شود. در زمینه رتبه‌بندی معلمان از سال پیش صدا و سیما اعلام کرد که معلمان رتبه‌بندی شدند و به حقوق آنها افزوده شد در حالی که سر سال این موضوع کنسل شد و یک ریال هم به حقوق معلمان افزوده نشد ولی یک سال در اخبار اعلام شد که بین 400 تا 600 هزار تومان به حقوق معلمان افزوده شده است.

وی خاطرنشان کرد: حقوق معلمان که بنا بود بخشی از آن به طریق رتبه‌بندی و بخشی دیگر به طریق افزایش 50 درصدی سهم کارکنان افزایش یابد، اکنون با تلفیق این دو طرح تنها بخشی از این افزایش حقوق اعمال می‌شود که بسیار آزاردهنده است.

نظری با اشاره به اینکه انرژی و وقت معلمان به جای اینکه صرف دانش‌پژوهی و تحقیق شود، در پیگیری مسائلی نظیر افزایش حقوق هدر می‌رود، گفت: معلمان به جای اینکه بنشینند تحقیقی انجام بدهند و یا دانش‌پژوهی کنند، وقت و انرژی خود را صرف این مسائل می‌کنند که باعث خستگی و فرسودگی آن‌ها می‌شود.

آموزش و پرورش هیچ نظارتی بر محل اسکان معلمان در مناطق دور افتاده ندارد

در ادامه علیرضا قاسمی با اشاره به اینکه بنده و یک سری از همکاران برای خدمت در حوزه آموزش و پرورش از زنجان به روستاها و مناطق دورافتاده اعزام می‌شویم که قاعدتا مشکلاتی در زمینه رفت و برگشت وجود دارد، گفت: این مشکلات، مشکلات غیرمنتظره‌ای نیستند و یک معلم آمادگی و انتظار این گونه مسائل را دارد، ولی موضوعی که وجود دارد این است که همکارانی که در این مناطق خدمت می‌کنند چون فاصله زیاد است و گاها رفت و آمد غیر ممکن است؛ به ناچار در آن منطقه اسکان می‌یابند که برخلاف سایر ارگان‌ها، آموزش و پرورش هیچ مساعدتی در این زمینه ندارد و این موضوع به لحاظ شانیت حرفه‌ای معلم، به آنان بسیار لطمه می‌زند.

وی ادامه داد: در خصوص این موضوع واقعا مسائل عمیقی وجود دارد که نه به لحاظ نامطلوبیت فیزیکی محیط، بلکه رنج روانی که به معلمان ما در این مناطق وارد می‌شود، بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

هجمه رسانه‌ای افزایش حقوق معلمان

وی با اشاره به اینکه یک هجمه رسانه‌ای عجیبی در زمینه افزایش حقوق معلمان ایجاد شده است، افزود: مسئولین با وجود اینکه اذعان می‌کنند ما خود به واقع نمی‌خواهیم هجمه‌ای به معلمان در این زمینه به وجود بیاید ولی واقعیت این است که خودشان به این مساله دامن می‌زنند و باید پرسید که افزایش حقوق مگر در سایر ارگان‌ها صورت نمی‌گیرد که وقتی صحبت از افزایش حقوق معلمان می‌شود این مساله را تا این میزان رسانه‌ای می‌کنند؟ ضمن اینکه جامعه فرهنگی متاسفانه با سیلی صورت خود را سرخ می‌کند و دریافتی‌ها بسیار ناچیز است.

آموزش و پرورش از سیاست‌زده‌ترین سازمان‌های کشور

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش یکی از سیاست‌زده‌ترین سازمان‌های کشور است، افزود: سایر ارگان‌ها آن قدر که این ارگان تحت تاثیر جریان‌های سیاسی قرار دارد ، تحت جریان سیاسی نیستند و متاسفانه در آموزش و پرورش با عوض شدن دولت کاملا چینش نیروهای اداری حتی نیروهای آموزشی هم تغییر پیدا می‌کند.

نقل و انتقالات غیرقانونی، بی‌عدالتی آشکار در حق معلمان

در ادامه یک معلم دیگر که نخواست نامی از او در این گزارش آورده شود، با ذکر برخی از مشکلات نظیر اختصاص نیافتن هزینه ایاب و ذهاب به معلمان افزود: یکی از موضوعاتی معلمان را در این زمینه بسیار آزار می‌دهد و از قدیم الایام این موضوع وجود داشته است و همچنان نیز وجود دارد، مسئله نقل و انتقالات معلمان به واسطه پارتی‌بازی است و یک موضوعی که واضح و روشن است و می‌توان با سند و مدرک اثبات کرد که این نقل و انتقالات غیرقانونی بوده است .

وی افزود: معلمان همواره بر اساس نیاز آموزشی مناطق تقسیم‌بندی و به مناطق مختلف اعزام می‌شوند اما گاهی نیروهایی وارد آموزش و پرورش شده‌اند که تعهد آموزشی آموزشی آنها در مناطق محروم رعایت نشده است و این موضوع مشخصا با توصیه افراد برون سازمانی صورت می‌گیرد که واقعا نقض آشکار قانون و عدالت است و یک نمونه واضح و مبرهن از بی‌عدالتی است.

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجانروز معلمسازمان آموزش و پرورش
sedayezanjannews.ir/nx1833


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»