کد خبر: 1932
1399/02/20 - 9:14


صدای زنجان موضوع سرعت اینترنت در ایام شیوع کرونا را بررسی می‌کند؛

پول خوب، اینترنت خوب

با وجود تاکید ستاد مقابله با کرونا بر خود‌داری از حضور در اجتماع تا حد ممکن و نیز دور‌کاری آن دسته از مشاغلی که نیاز ضروری برای حضور فیزیکی در محل کار نیست، آنچه اما، انکارناپذیر به نظر می‌رسد، فاصله زیادی است که میان خواسته ستاد و عملی شدن آن وجود دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

با وجود تاکید ستاد مقابله با کرونا بر خود‌داری از حضور در اجتماع تا حد ممکن و نیز دور‌کاری آن دسته از مشاغلی که نیاز ضروری برای حضور فیزیکی در محل کار نیست، آنچه اما، انکارناپذیر به نظر می‌رسد، فاصله زیادی است که میان خواسته ستاد و عملی شدن آن وجود دارد.

به گزارش روزنامه صدای زنجان بارها شنیده‌ایم که مسئولان می‌گویند زیرساختهای لازم برای حرکت به سمت دولت الکترونیک فراهم است و از این رو مردم باید با انجام بسیاری از کارها به صورت الکترونیکی، در این مسیر با دولت همگام شوند.

مردم اما خلاف آن را می‌گویند و ادعا دارند که اینترنت مناسب در اختیار مردم نیست و سرعت پایین و قطع و وصل مکرر آن، امکان انجام حتی ساده‌ترین کارها را به صورت الکترونیکی به مردم نمی‌دهد. از این گذشته، همه مردم نه اینترنت دارند و نه حتی سواد اینترنتی.

به نظر می‌رسد، با وجود نارضایتی‌ها از کیفیت اینترنت، افزایش چشمگیر استفاده از اینترنت در ایام شیوع کرونا اجتناب ناپذیر بوده و البته همچنان هم ادامه دارد. چیزی که مسئولان هم بارها آن را تایید کرده‌اند و سهم مصرف استان هم در این میان، قابل توجه است.

رشد 61 درصدی مصرف پهنای باند اینترنت  استان نسبت به پیش از کرونا

حامد سرائی، مسئول هماهنگی و پیگیری امور اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان، با اشاره  به افزایش مصرف اینترنت در ایام شیوع ویروس کرونا می‌گوید: به خاطر تأکید بر قرنطینه خانگی از سوی دستگاه‌های متولی مقابله با ویروس کرونا و لزوم قطع زنجیره ابتلا، متوسط مصرف پهنای باند اینترنت کاربران استان با رشد 61 درصدی نسبت به دوران قبل از شیوع ویروس کووید 19 و رشد بیش از سه برابری  نسبت  به مدت مشابه در سال گذشته، مواجه شده است.

 وی این رشد را، حاصل افزایش رویکرد کاربران به استفاده از شیوههای ارتباط ویدئویی و آموزش مجازی و رسانههای اینترنتی به دلیل خانهنشینی کاربران عنوان میکند و می‌افزاید: این افزایش، بیانگر این است که تلاشهای مستمر اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، موثر بوده و توانسته است با افزایش ضریب نفوذ و نیز زمینهسازی برای توسعه کاربردهای اینترنت و محتوای الکترونیک، مسیر پیشرفت این حوزه را فراهم کند.

با پیدایش بیماری کرونا استفاده از اینترنت افزایش یافت

به گفته سرائی، با پیدایش بیماری کووید 19 و تبعات اجتماعی و بهداشتی آن، کاربران در سطوح مختلف تمایل بیشتری به استفاده از اینترنت برای کاربردهای مختلف مانند تماشای فیلم آنلاین، خریدهای اینترنتی، برقراری تماس‌های برخط، انجام امور بانکی به صورت الکترونیکی و موارد مشابه، نشان داده‌اند که حکایت از افزایش نفوذ کاربردهای اینترنت، در بین کاربران و به تبع آن افزایش نیاز به محتوا‌سازی و بستر‌سازی است.

وی به افزایش ظرفیت پهنای باند موجود در استان هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: با تلاش مدیریت زیرساخت استان، این ظرفیت از 40 گیگابیت برثانیه در سال 1397 به 100 گیگابیت بر ثانیه در سال 1398 افزایش یافت و میانگین پهنای مصرفی استان، از2/13گیگابیت بر ثانیه در سال 1397به حداکثر 36/49 گیگا بیت بر ثانیه در ایام شیوع کرونا در سال 1399 افزایش یافته است و این در حالی است که هنوز کمتر از 50 درصد از ظرفیت پهنای باند استان استفاده می‌شود.

 مسئول هماهنگی و پیگیری امور اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان، پیامد این روند را بازاری پر رونق برای تولید‌کنندگان محتوا، ارائه‌دهندگان خدمات محتوایی و آموزشی، ارتباطات صوتی و تصویری، تولید‌کنندگان نرم‌افزارهای مرتبط با دولت الکترونیک و کاربردهای الکترونیکی شدن فرآیندهای سنتی، فروشگاه‌ها و توسعه‌دهندگان تجارت الکترونک، به‌ویژه در سال جهش تولید عنوان می‌کند.

حامد سرائی در خصوص عدم رضایت برخی کاربران در اینترنت هم می‌گوید: کاربران اینترنت به دو دسته ثابت و سیار تقسیم می‌شوند که هر کدام شرایط متفاوت خود را دارند.

وی با اشاره به اینکه در برخی نقاط شهری که به تازگی در حال توسعه هستند، درآمدزایی خاص اپراتورهای مختلف، آنگونه که باید فعال نشده‌اند و فقط یک اپراتور سرویس می‌دهد، می‌افزاید: مثلاً در بخش اینترنت ثابت، تنها سرویس‌دهنده خدمات اینترنتی، در این نقاط، مخابرات است.

سرائی در خصوص اینترنت سیار هم می‌گوید: همه شهر‌ها بدون استثنا دارای حداقل سرعت نسل سوم اینترنت سیار هستند.

سرویس خوب با پول خوب

مسئول هماهنگی و پیگیری امور اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان به چرایی گلایه‌های برخی مشترکین و عدم رضایت آنها از کیفیت اینترنت هم اشاره کرده و می‌گوید: کسی که اینترنت ارزان خریداری می‌کند، طبیعی است که با سرعت پایین و ترافیک کم مواجه می‌شود، پس مسلم است که متقاضی سرویس خوب، باید پول خوب بپردازد تا سرویس بهتر بگیرد.

حامد سرائی با بیان اینکه بسیاری از خدمات سازمان ارتباطات و فناوری، به بخش خصوصی واگذار شده است، می‌افزاید: اگرچه فروش و عرضه اینترنت را عملا بخش خصوصی انجام می‌دهد، اما نظارت سازمان همچنان وجود دارد، ولی چون در جریان جزئیات نیستیم، آمارهای ما به صورت کلی است و شکایت‌ها را هم پیگیری می‌کنیم.

وی با تأکید بر افزایش مصرف اینترنت استان هم می‌گوید: با وجود این افزایش و بر اساس رصد کلی، اما هنوز فقط نزدیک به نصف ظرفیت،  معادل 49 درصد استفاده می‌شود.

مسئول هماهنگی و پیگیری امور ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، در خصوص وعده وزیر مبنی بر ارائه بسته رایگان به معلمان به منظور رفع دغدغه و تامین بخشی از نیازهای آنها در آموزش مجازی دانش‌آموزان هم می‌گوید: ما آمادگی ارائه بسته به معلمان را داریم اما مسائل  و مشکلات موجود، مانع از تحقق کامل این امر می‌شود.

سرائی با بیان اینکه بخشی از معلمان استخدام رسمی آموزش و پرورش و بخشی دیگر به صورت حق‌التدریسی هستند، می‌افزاید: اگر احراز هویت معلمان در لیست آموزش و پرورش باشد، مانعی برای ارائه بسته رایگان وجود ندارد اما در غیر این صورت، معلمان حق‌التدریسی از دریافت این بسته محروم و متضرر می‌شوند.

وی مرجع احراز هویت معلمان را آموزش و پرورش اعلام می‌کند و می‌گوید: در انجام بعضی از کارها مانند ارائه بسته اینترنت رایگان به معلمان، لازم نیست که رصد و احراز هویت آنها، در سطح استان انجام گیرد بلکه بسیاری از پایگاه داده‌ها، به صورت یکپارچه و ملی در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط وجود دارد.

این مسئول، ارائه خدماتی از این دست را در قالب تعامل بین دو وزارتخانه‌ی ارتباطات و فناوری و آموزش و پرورش عنوان می‌کند و می‌افزاید: قطعاً معلمانی که آمار آنها در وزارتخانه مربوطه موجود است، از این هدیه، بهره‌مند شده‌اند.

کرونا با آمدنش ثابت کرد، آنچه که لازم است مسئولان، تدبیری برای آن بیندیشند، ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای ورود به دولت الکترونیک، بصورت عملی است و نه در حد شعار و بخشنامه.

یک دولت الکترونیک که بحران بخش مربوطه را مدیریت کرده و پاسخگوی نیازهای رده‌های مختلف شغلی، در بخش اعظمی از سطوح جامعه باشد. حال فرقی نمی‌کند که این بحران کرونا باشد یا حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله.


صدای زنجانکروناسرعت اینترنتوزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
sedayezanjannews.ir/nx1932


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»