کد خبر: 1942
1399/02/20 - 11:53


گزارش صدای زنجان از چرایی انتقال حساب‌های بانکی شهرداری زنجان در شورای شهر چهارم؛

یک انتقال ساده؟

شهردار وقت زنجان: ارتباط نسبی یکی از اعضای شورا تسهیل‌کننده انتقال بود/ رئیس وقت شورای شهر: آشنایی در بانک انصار ندارم/ شهردار زنجان: تصمیمی برای انتقال حساب‌های بانکی شهرداری نداریم/ رئیس شورای شهر: علت انتقال حساب‌ها دریافت وام برای پروژه‌ها بود

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- وقتی چند روز پیش موضوع مسدودشدن حساب‌ شهرداری منطقه یک توسط بانک انصار و بلوکه‌شدن پولی که برای پرداخت حقوق کارگران واریز شده بود به دلیل بدهی شهرداری به این بانک، خبری شد و کارگران از عقب افتادن حقوقشان گله‌مند بودند سوال‌های زیادی در ذهن ایجاد شد که یکی از آن‌ها چرایی انتقال حساب‌های شهرداری به یک بانک خصوصی بود.

این اتفاق ذهن‌ها را به روزی برد که شورای شهر تصمیم بر انتقال حساب‌های شهرداری از بانک ملی به بانک انصار برای دریافت خدمات بیشتر و تسهیلات به منظور انجام پروژه‌ها گرفت.

برخی بر این باور بودند که این انتقال حساب به دلیل اصرار یکی از اعضای شورای شهر به خاطر برخی مسائل بود و عده دیگر این انتقال حساب‌ها را خلاف قانون دانسته و معتقدند بانک انصار خدماتی خاصی به شهرداری ارائه نداده و تنها خدمات‌شان ارائه تسهیلات ویژه و کم‌بهره به مدیران شهرداری و اعضای شورا بوده است.

در بررسی صحت موارد مذکور و سوال‌های مطرح شده در مورد چرایی انتقال حساب‌های شهرداری و پشت پرده آن، نظر محسن امین، شهردار وقت زنجان بر این است که موضوع انتقال حساب‌های شهرداری از بانک ملی به بانک انصار به پیشنهاد و توصیه برخی از اعضای شورای چهارم بود چرا که تعیین بانک شهرداری‌ها بر عهده شوراهاست.

امین که در زمان انتقال حساب‌های شهرداری سمت شهردار زنجان را بر عهده داشت، معتقد است جابه‌جایی حساب‌های شهرداری به توصیه برخی از اعضای شورا انجام شده چرا که موضوع رابطه‌ای بوده و طبق شنیده‌ها ارتباط نسبی یکی از اعضای شورا با یکی از مسئولان بانک مقصد تسهیل‌کننده این انتخاب بود.

شهردار وقت زنجان معتقد است برخی از اعضای شورای چهارم به دنبال امتیازات بانکی بودند از جمله این‌که وا‌م‌های کم‌بهره به آنان بدهد و در این بین صرفه و صلاح شهرداری و شهروندان چندان مطرح نبود و برخی از اعضا می‌خواستند از این اختیار خود نهایت بهره‌برداری را داشته باشند.

بانک منتخب در ابتدا وعده ارائه وام‌های کم‌بهره و تسهیلات کلان را به شهرداری می‌داد ولی در حال حاضر بنا بر شنیده‌ها حتی حقوق کارگران شهرداری را بلوکه کرده بود.

وی بر این باور است که اعضای شورا و شهرداری باید برای انجام پروژه سبزه‌میدان بدنبال بانکی بودند که تسهیلات و وام‌های خوبی ارائه می‌داد تا این‌که شریک بپذیرند و سبب کاهش منافع شهرداری در این پروژه بزرگ شوند.

شهردار وقت زنجان با طرح این سوال که چرا بانک انصار به شهرداری در انجام پروژه سبزه‌میدان تسهیلاتی ارائه نداد؟، گفت: تضمین این تسهیلات هم می‌توانست واحدهای تجاری پروژه باشد. با این کار شهرداری خودش پروژه سبزه‌میدان را بدون شریک انجام می‌داد.

اجباری برای انتقال حساب‌های شهرداری به بانک انصار نبود

آراض ضیایی که در زمان انتقال حساب‌های شهرداری به بانک انصار ریاست شورا را برعهده داشت معتقد است که هر تصمیمی در شورای شهر گرفته شده ماحصل نظرات جمعی اعضای شورا بوده و هیچ اجبار و زوری هم برای انتقال حساب‌های شهرداری به بانک انصار نبود و مهم‌تر این‌که هیچ اقدامی به اجبار و زور انجام نمی‌شود.

وی در زمینه صحبت‌های انجام شده در مورد دلیل انتقال حساب شهرداری به بانک انصار و مسئولیتی که یکی از بستگان وی در آن بانک داشته واکنش نشان داد و در توضیح خود عنوان کرد که «من اصلاً در بانک انصار آشنایی ندارم، پسر بنده در بانک مهر اقتصاد فعالیت دارد نه بانک انصار. از آنجایی که بانک انصار زیرمجموعه سپاه بود در آن زمان صحبت‌های لازم انجام شد و با تصمیم جمعی و مصوبه شورا حساب شهرداری منتقل شد.»

به گفته ضیایی انتقال حساب‌های شهرداری به بانک انصار مصوبه شورا داشت و اعضا به دلیل سودی که این بانک برای شهرداری داشت آن را انتخاب کردند نه این‌که با نظر شخصی بنده این موضوع انجام شده باشد، به طور یقین هر مصوبه‌ای که موافقان بیشتری داشته باشد مورد تصویب قرار می‌گیرد.

مجموعه شهرداری و شورا از بانک انصار راضی بودند

حبیب یگانه نیز در توضیحات خود به نوعی ادعاهای ضیایی را در مورد علت انتقال حساب‌های شهرداری به بانک انصار و مدنظر بودن صلاح شهرداری و ارائه تسهیلات صحه گذاشته و بر این باور است در آن مقطع زمانی رضایت‌مندی از بانک انصار در مجموعه بود چرا که تسهیلاتی به همکاران در شهرداری و نیز برخی پروژه‌های عمرانی ارائه داده بود.

شهردار زنجان که در شورای چهارم در شهرداری مسئولیت داشت به خدمات بانک انصار به شهرداری اشاره داشته و عنوان کرد که برای انجام پروژه پارکینگ طبقاتی و نیز ساختمان کنترل ترافیک دو فقره وام به ارزش حدود 4 تا 5 میلیارد تومان از سوی بانک انصار به شهرداری ارائه شد از سوی دیگر در سال 97 نیزمعصومی، شهرداری وقت تسهیلات خرید قیر دریافت کرد.

فعلاً انتقال حساب‌های شهرداری به بانک دیگر در دستور کار نیست

وی در پاسخ به این سوال که «آیا تصمیمی بر انتقال حساب‌های شهرداری از بانک انصار به بانک دیگر مد نظر است یا خیر؟»،به رضایت نسبی مجموعه شهرداری و شورا از بانک انصار اشاره داشته و معتقد است که این بانک خدمات خوبی ارائه کرده و رضایت نسبی از بانک در مجموعه شهرداری وجود دارد ولی با این حال انتقال حساب‌‌ها نه با تصمیم شهرداری بلکه با نظر شورای شهر انجام می‌شود و در حال حاضر موضوع انتقال حساب در دستور کار شهرداری قرار ندارد و تا به امروز مجموعه شورا و شهرداری به این نتیجه نرسیدند که بانک دیگری بتواند تسهیلات بهتری نسبت به بانک انصار در اختیار شهرداری قرار دهد.

یگانه در واکنش به غیرقانونی بودن انتقال حساب‌های شهرداری به بانک خصوصی عنوان کرد که طبق قانون شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی بوده و آخرین جابه‌جایی حساب‌های شهرداری به بانک انصار نیز طبق مصوبه شورا انجام شده و کاملاً قانونی بوده است چون در غیر این صورت نهاد نظارتی به موضوع ورود می‌کرد.

وی ضمن ارائه توضیحی درباره مسدودشدن حساب شهرداری منطقه یک و جلوگیری از پرداخت حقوق کارکنان شهرداری توسط بانک انصار بیان کرد: شهرداری پیش از این نیز با این مسائل مواجه بود و مسدودشدن حساب شهرداری مختص بانک انصار نیست چرا که در برخی موارد به دلیل طرح شکایاتی که از سوی اشخاص حقیقی و یا حقوقی حساب شهرداری مسدود می‌شود و در گذشته که حساب شهرداری در بانک ملی بود هم از این مسائل پیش می‌آمد.

مسدودشدن حساب شهرداری ناشی از عدم هماهنگی زیرشاخصه‌های شهرداری و بانک بود

شهردار زنجان ادامه داد: بنده همان روز با مدیر بانک صحبت کردم و موضوع حل شد، متأسفانه دوستان به ما مسدودی حساب را اعلام نکرده بودند چون مشکلی در زمینه نیست و شاید بیشتر عدم هماهنگی بین حوزه‌های مختلف بانک و زیرشاخصه‌های شهرداری سبب بروز این مشکل شد.

عباس راشاد، رئیس شورای شهر نیز معتقد است که قانون به صراحت اعلام کرده که موضوع انتقال حساب‌های شهرداری نیاز به مصوبه شورا داشته و باید به تأیید و تصویب شورای شهر برسد.

بانک ملی توجهی به درخواست وام نکرد ما هم حساب شهرداری را انتقال دادیم

وی در تشریح چرایی انتقالی حساب‌های شهرداری از بانک ملی به بانک انصار گفت: در شورای چهارم درخواست وام حدوداً 10 میلیارد تومانی برای انجام برخی از پروژه‌ها را کردیم ولی با وجود این‌که بانک ملی عقبه درآمدی خوبی دارد، درخواست شهرداری را جدی نگرفت از همین رو به بانک‌های مختلفی از جمله بانک شهر، انصار، ملت و تجارت برای دریافت تسهیلات مورد نیاز مراجعه کردیم.

رئیس شورای شهر زنجان در ادامه یادآور شد: در آن زمان بانک‌های مختلفی را مورد بررسی قرار دادیم تا بانکی که خدمات بهتری ارائه می‌داد را انتخاب کنیم که در ابتدا بانک شهر در اولویت قرار گرفت و حتی آن زمان با مدیرعامل بانک شهر در تهران نیز مذاکره کرده بودیم ولی شرطی که این بانک داشت خرید یک درصد از سهام‌شان بود.

به گفته راشاد پیشنهاددهنده انتخاب بانک شهر خانم کشاورز عضو شورای شهر چهارم بود ولی با شرطی که بانک شهر گذاشت نتوانستیم همکاری کنیم چرا که اگر سهمی از بانک را می‌خریدیم دستگاه‌های نظارتی به موضوع ورود پیدا می‌کردند چون خلاف قانون است.

راشاد عنوان کرد که بانک شهر علاوه بر شرط خرید یک درصد از سهام‌شان تقاضای احداث چند شعبه دیگر در زنجان بودند که در حال حاضر شعبه سبزه‌میدان نیز از تبعات همین مذاکراتی بود که با مدیرعامل شعبه مرکزی در تهران انجام داده بودیم.

با بانک شهر به تفاهم نرسیدیم بانک انصار را انتخاب کردیم

وی با اشاره به این‌که بعد از به تفاهم نرسیدن با بانک شهر دو بانک انصار و تجارت در مراحل بعدی قرار داشتند، بیان کرد: در آن زمان لیستی از بانک‌ها را به ترتیب میزان خدمات‌دهی‌شان به شهرداری تنظیم کرده و امتیاز داده بودیم که در این بین امتیاز بانک شهر و سپس انصار بیش از بقیه بانک‌ها بود.

رئیس شورای شهر زنجان در واکنش به غیرقانونی خوانده شدن تصمیم شورای شهر در انتقال حساب‌های شهرداری به یک بانک خصوصی از سوی برخی نیز تصریح کرد: برخی از حساب‌های شهرداری که به نحوی دولتی بودند در بانک ملی ماندند و مابقی حساب‌ها را به بانک انصار منتقل کردیم که کاملاً قانونی بود.

وی در پاسخ به برخی مباحث مطرح شده در این زمینه که انتقال حساب‌های شهرداری به بانک انصار به دلیل ارتباط نسبی یکی از اعضای شورا با یکی از روسای آن بانک بوده است، گفت: بنده از عقبه این ماجرا اطلاعی ندارم ولی دلیل پیگیری انتقال حساب شهرداری به بانک دیگر به علت دریافت وام برای انجام پروژه‌ها بود.

به گفته راشاد شهرداری برای انجام پروژه پارکینگ طبقاتی سعدی وسط از وام حدوداً 10 میلیاردی بانک انصار استفاده کرده است و در مجموع حدود 30 تا 40 میلیارد وام از این بانک برای انجام پروژه‌ها اخذ کردیم.

شورا از خدمات انصار ناراضی بود حسابش را به توسعه تعاون منتقل کرد

وی در پاسخ به این سوال که برخی عنوان می‌کنند دلیل انتخاب بانک انصار صرفاً به دلیل ارائه تسهیلات کم‌بهره با شرایط ویژه به اعضای شورای شهر بود، خاطرنشان کرد: اگر این ادعاها درست باشد و اعضای شورای شهر از این بانک به دلیل دریافت خدمات ویژه و تسهیلات کم‌بهره کلان راضی بودند چرا حساب‌های شورای شهر را به بانک توسعه تعاون منتقل کردیم؟ اتفاقاً وقتی حساب شورای شهر و شهرداری در بانک انصار بود این دو مجموعه را یکی می‌دانستند و توجهی به خواسته‌های شورا نمی‌شد که پس از یک سال حساب شورا را به بانک توسعه تعاون منتقل کردیم.

گفتنی است با پیگیری‌های پایگاه خبری صدای زنجان حساب شهرداری نزد بانک انصار آزاد و حقوق کارگران شهرداری منطقه یک زنجان پرداخت شد.

انتهای پیام

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجانشهرداری زنجانشورای شهر زنجانانتقال حساب‌های شهرداری
sedayezanjannews.ir/nx1942


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»